Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 209)

Åh, hehe *rødme* Var det det du mente!
Jo, da tar du først en lang stripe silikon på den langkanten av glasslisten som skal i kontakt med/inn mot bakglasset, og en stripe på undersiden der den skal stå mot bunnglasset. Merk av på forhånd hvor den skal stå på vegg (både på bakglasset og det sideglasset). Jeg bruker tusj på utsiden av glasset, et par små strekmarkeringer, en oppe og en nede, som man sikter inn glasslisten på. Når glasslisten har fått silikon på, så bare trykker du den på plass der den skal stå. Silikonen er såpass seig at da blir glasslisten stående slik du har plassert den. Helt av seg selv. Så kan du silikonere en tykk stripe på utsiden av glasslisten, ned mot bunnen og ut på kortenden av lista. Når det er gjort, fukter du fingeren med spytt og stryker sillikonen pent ut litt så det blir en pen og jevn fuge.

Det er egentlig såre enkelt. Du får det helt sikkert til.
Takker og bukker
Har en her hjemme som påstår at glasslisten ikke vil feste seg hvis jeg ikke bruker tvinge til å feste dette med etter at det har blitt silikonert.
Hører heller på råd fra deg ..
Hehe, nei det er ikke nødvendig med tvinger og greier. Silikon er tjukt og seigt, det står av seg selv mens det herder. Disse glasslistene veier jo ingenting.

Det du sier at mannen din mener, var det jeg også trodde før jeg begynte med disse HMF installeringene. Men det fnyste mannen min av. Så gjorde han det for meg, og beviste for meg at det funker på den måten; klin på silikon, klask på plass og der står den mens du tar på en ordentlig fuge på utsiden av listene Etterpå det er det jo enda mer silikon som støtter opp, så det er ikke nødvendig med noe ekstra for å holde det på plass mens det herder.
I dag fikk jeg en ny forsyning med fôr-sticks i posten fra England Jeg har Earth Worm sticks fra før, men nå kjøpte jeg Brine Shrimp Sticks i tillegg. Variasjon er bra

Jeg fyllte det over på bokser med skrulokk, kjøpt hos danske Unimati en gang jeg likevel skulle ha svampmatter. Bildet i nettbutikken viser hvite skrulokk, men alle mine hadde knallrøde lokk :p Jeg bare bestilte noen siden de var så billige. Skulle nok ikke tatt de på en hel liter, de er store, men de på en halv liter er kjekke og har en hendig størrelse. De finnes i mange størrelser, helt ned til 100 ml.
Mesteparten av sticksene ble fyllt i en stor boks og satt kjølig, men en liten boks ble fyllt halvfull og så beholdt jeg den på akvarierommet for å fôre fra den.














Å bli dyttet ut fra gjengen og frem på første rad er skummelt! :p De andre ligger bak og sjekker hva som skjer med den (u-)frivillige på første rad.... blir han spist eller ikke?
[External Image]

Den (u-)frivillige stikker av!
[External Image]

Denne lille frøkna lurte meg en gang. Jeg trodde hun var en hann, men så la hun en ladning egg gitt... Hun er mor til det yngste Green Laser kullet mitt
[External Image]

Jeg måtte teste ut de nye Brine Shrimp Sticksene jeg fikk i posten idag.

Og den ble godt mottatt! Mye bedre enn meitemark-sticksene faktisk. Corydorasene gumlet så magene ble runde, fine og oransjerosa! Veldig godt likt blant alle, inkl. de aller minste ynglene. Det var spesielt fint å se.
Her er noen bilder fra det lille yngelkaret med Corydoras sp. Black + et par Metae yngel.

Se på den fine mage-fargen!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei Mona
utrolig morro se de rosa/orange magene De er så utrolig søte å se på

Men jeg tenkte på en ting.. Tenkte å bestille noe mat til maller fra nettbutikk.. Men hvilken nettbutikk anbefaller du til kjøp av mat..?!
Sitter og sikler på de grønne laserne dine -igjen De er så usannsynlig vakre!

Hvilken måned er det man skal stille seg opp på trappa di for å være først i kjøpskøen sa du? *gliz*
Bodilire
Men jeg tenkte på en ting.. Tenkte å bestille noe mat til maller fra nettbutikk.. Men hvilken nettbutikk anbefaller du til kjøp av mat..?!

Handler du fra utlandet, eller er det kun Norge og norske nettbutikker som gjelder?
Av de to rimeligste norske ville jeg anbefale Aquamanias og Webzoo.
Selv handler jeg utrolig mye fra utlandet, og en jeg har brukt i flere år nå er Aquaristikshop. Den bruker jeg omtrent hver måned

Liz H
Sitter og sikler på de grønne laserne dine -igjen :) De er så usannsynlig vakre! Hvilken måned er det man skal stille seg opp på trappa di for å være først i kjøpskøen sa du? *gliz*


Har ikke sagt noe bestemt, bare at det blir til høsten Jeg har enda ikke bestemt meg for når det blir, det ser jeg jo egentlig etterhvert. Størrelse osv.
Det vanskeligste med coryoppdrett er å skille seg av med de søte små, synes jeg....
Antar du ikke er veldig uenig med meg der

Liz H
Det vanskeligste med coryoppdrett er å skille seg av med de søte små, synes jeg.... Antar du ikke er veldig uenig med meg der ;)


Det er en av grunnene ja, til at jeg "ruger på dem" så lenge som jeg gjør
Hehe
Yngel
hei monao..morro og se du får så mye yngel.,likte veldig godt corydoras sp black ,(så hvis du skal en tur til stavanger så er det bare å ta med seg noen små )
oki... jeg tenkte jeg skulle handle fra utladet.. ser at det lønner seg hvis en skal handle ganske mye.. er det noe spes mat du anbafaller til corydoras og andre maller?!
Bodilire
er det noe spes mat du anbafaller til corydoras og andre maller?!

Jeg kan jo foreslå diverse fôr for Corydoras som jeg bruker. Ting jeg har prøvd meg frem til og endt opp med som godt likt blant C-mallene. Noen ting funker, andre ting blir så lunkent mottatt av fiskene at det ikke er vits å gi det.

Alle jeg nevner her er godt likt av Coryene og et fast innslag jevnlig på menyen.

Jeg nevnte noen sticks tidligere i dag, de burde du prøve. Brine Shrimp Sticks heter de, fra britiske TA Aquaculture (TA = Tim Addis). Veldig godt mottatt av Coryene, de gikk helt bananas
Ellers bruker jeg mye av [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385050+*+385051+*+385052+*+385103&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]Sera Viformo[/URL], [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125225+*+125226&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]JBL Tabis[/URL], Earth Worm Sticks, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=115020+*+115021+*+115022+*+115014&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]Tetra diskusgranulat[/URL], MYE av frosne røde mygglarver.
I det siste har jeg forresten prøvd et nytt Tetra fôr (etter tips fra en annen her på AF) og det er [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=115055+*+115056+*+115057+*+115016&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]Tetra Tips[/URL], og i blant får de også [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385200+*+385201&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]Sera Vipachips[/URL]. Den er forresten poppis blant mine Ancistrus L144. Alle ynglene flokker seg sammen oppå chips'ene og gnager i vei.
Jeg har også [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=135005+*+135006&t=temartic_e&userid=3alRW38sFlEFz0GZvMMrTUDycDfn0U9hjC4]Hikari Sinking Wafers[/URL], men de bruker jeg ikke så ofte. De er litt harde, tror jeg, så de passer kanskje best for sugemaller som kan "raspe" dem i seg med sugemunnen sin. Corydoras holder på en evighet for å få dem i seg.


Det var det jeg kom på nå i farta Det er mørkt inne på akvarierommet nå, så jeg har ikke vært inne og sjekket hva jeg har på brettet.

Du nevner "andre maller".... mener du da av typen L-maller? Jeg er kanskje ikke den beste til å gi diett-forslag til slike, det avhenger jo helt av om mallen(-e) det er snakk om, er omnivore, herbivore eller carnivore
Hvilke andre maller er det snakk om?
Foring
angående foring ,ser du forer med en del forskjellig .jeg pleier å fore mine corydoras og maller 2 ganger til dagen(med forskellig for ) ,men av ogtil blir det 1 gang..men hvor mange ganger til dagen forer du .hva regner du for optimal foring .
Jeg gjør som deg; noen ganger fôrer jeg to ganger om dagen, andre ganger en gang. Det varierer litt
Fisk man ønsker å få i lek, kan man med fordel fôre to til tre ganger om dagen, slik at de blir runde og gode og kommer i lekshumør. Men ikke så veldig mye pr gang hvis man fôrer så mye som tre ganger om dagen, selvsagt Det kan bli for mye også
Foring
har 8 stk paleatus i et kar med 2 stk ancistrus der får de en halv brikke mygglarver.. 1 og en halv sera vipachips.,nutron.hi-fi flakfor,,1stk tetra pleco waffer..3 el 4 korn av sv.b fish food , dette fordeles på 2 foringer i en dag....ville du gitt dem mere pr dag
tusen takk for mange gode forslag.. vi har kjøpt earth worm stikcs fra en eller annen tysk nettbutikk før.. ser herlt klart at det lønner seg å kjøpe i store kvantum fra utlandet.. en sånn liten boks på byrebutikken varer jo bare et knips i forhold, og for å ikke snakke om prisen da.. huff huf.. hehe..

L-mallene vi har er 199, 333, 204, 134, 018 og ancistrus..
av C-maller har vi: Pulcher, sterbai, melanotoenia, simulatus, sodalis, trillinisatus, weitsmani, paleatus, brevistorus, CW06, condiscipulus, epiphiffer, aneus, C34, axelrodi, .... ja, det var vel de jeg kom på i farten..
Det ser ut som ting har stabilisert seg hos mine nye tetraer, Nannostomus eques. Det har ikke vært noen flere frafall i det siste. De er fryktelig lettskremte, hver gang jeg gløtter på lokket på armaturet for å fôre så stikker de ned til bunnen med en gang. Men når fôret sprer seg på overflaten og de ser det, så kommer de relativt fort opp igjen og spiser, heldigvis.

Jeg ble ganske overrasket da jeg satt ved pc'en og så over bildene jeg hadde tatt :p Makan.... det frontglasset var støvete! Det så ut som en snøstorm. Jeg slettet mesteparten av bildene, orket ikke bearbeide så mange. Men jeg beholdt et par stykker og fjernet støvpartiklene så godt det lot seg gjøre i fotoredigeridingsprogrammet. Pirkearbeid! :p

Uansett, jeg håper at jeg nå får beholde resten av denne tetra-stimen. De er utrolig nydelige og artige fisker.

[External Image]

[External Image]
Må være noe i lufta nå i mai - jeg så nettopp at Sølvi skrev i sin tråd at hennes Corydoras sterbai la egg i går.
Jeg fant Sterbai egg under algefjerning i karet deres i går, og nå nettopp så jeg at de var i sving igjen med egglegging i dag også.

Husker noen av dere den Sterbai-frøkna jeg viste bilder av for litt siden, hun med splittbart som fikk sånn fryktelig oppflyt og duppet rundt i overflata som en badeball? Som jeg trodde var "terminal ill" og skulle til å avlive?

Det er den hunnen jeg så drev og klistret egg på plantene nå nettopp! Hun har visst kommet seg 110%!

Jeg velger å ikke ta ut eggene - eller..........hmmm :p Egentlig burde jeg ta dem ut, for Sterbaiene mine legger egg med års mellomrom. En gang i året eller noe sånt. Og alltid etter en flytting Nå er det ikke så lenge siden de ble flyttet på siden 180 literen ble solgt. Og det er stikkordet for Sterbaiene - kjør i gang årets egglegging. Må visst begynne og flytte dem en gang i året tror jeg, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap