Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 21)

Det er aldri feil å prøve og gjøre det bedre i akvariet for fiskene, Haslana Så bare stå på.
Men resten av innlegget ditt hører vel egentlig hjemme under et annet forum som et eget innlegg?
Vet ikke helt hva det gjorde her

Gi fiskene dine godt kvalitetsfòr og varier mellom ulike typer, bytt 30% av vannet en gang pr uke, så skal du se det går seg til og blir bra.
Dersom du mente at du har fått nitritt-utslag på test av vannet, bør du imidlertid skifte vann hver dag inntil denne er under kontroll og viser 0 på testene igjen.

Å ha et godt utvalg med fòr, slik at man kan tilby fiskene litt forskjellig, er med på å øke trivselen mener jeg. Ingen liker vel å spise det samme dag ut og dag inn. Selv flotte biffmiddager ville fått oss til å lengte etter fiskepinner om vi spiste biffen hver eneste dag året rundt... Ikke sant?

Mye planter er alltid bra (unntatt i spesielle akvarier med plantespisende fisker selvsagt), både for miljøet i akvariet, men også for oss som sitter på utsiden og betrakter det. "Grønne akvarier" med naturlige dekorasjoner (stein, planter og røtter, ikke grelle plastslott eller rosa og blå grus av glass e.l....) vil alltid være behagelige og beroligende for oss å se på. Det skal være ren terapi å sette seg ned og betrakte livet og utseendet i et akvarium Det er det beste ved det. Jeg blir aldri, aldri lei av å sitte og se på akvariene. Noen er mer interessante enn andre, det er jo ikke alle jeg har lagt ned like mye arbeid i oppsettet av. For eksempel er yngel- og oppvekstakvariene for ungfisk veldig enkle.

I det store og det hele synes jeg "harmoni" bør være et nøkkelord i innredningen av et akvarium. Har man det i bakhodet når man innreder eller gjør om et akvarium, ja, da er det godt å sette seg ned etterpå og slappe av foran det og nyte synet av det man har laget
Jeg beklager virkelig..
Det med at jeg legger inn slike ting her!!
grunnen er enkel:
Det er her jeg regner med å få de beste svarene og det er selvfølgelig det jeg leter etter!
Legger jeg inn dette på nybegynner foreksempel, regner jeg med at svar bare vil være fra
nybegynnere fordi disse er inne for å se på spørsmål de selv kunne stilt!
Men jeg skal altså putte de dumme innleggene mine en annen plass en annen gang!
Tusen takk for harmoni-tipset og de andre!;D
mvh
Uff, det var ikke sånn ment. De er ikke dumme, det var ikke det jeg mente. Det er jeg som skal beklage. Jeg mente det ikke slik.

Jeg mente bare at trådene forsøker man jo å holde littegrann til tema og sånn, så jeg tenkte det var best om du skrev dine spørsmål andre steder. Det du lurer på, er det jo andre som lurer på kanskje også, og da er det best at innlegget ditt er lettere å finne. En egen tråd på et passende forum for det, heller enn å pakke det midt inn i denne tråden som omhandler mitt akvarierom. Det er jo ikke akkurat her andre vil finne på å lete etter slike spørsmål/svar senere.
Denne tråden er lang og vil bli lengre. Det beste er jo da å legge konkrete problemstillinger og spørsmål ute i det åpne, så alle ser det
OK? Skjønte du hva jeg mente og at det bare var godt ment?

Haslana and fishes
Det med at jeg legger inn slike ting her!! grunnen er enkel: Det er her jeg regner med å få de beste svarene og det er selvfølgelig det jeg leter etter!:D Legger jeg inn dette på nybegynner foreksempel, regner jeg med at svar bare vil være fra nybegynnere fordi disse er inne for å se på spørsmål de selv kunne stilt! Men jeg skal altså putte de dumme innleggene mine en annen plass en annen gang!:) Tusen takk for harmoni-tipset og de andre!;D mvh
Ville bare poppe inn og si; som regel ser vi på de sist oppdaterte innleggene, og ser bort i fra hvilke forum det er skrevet i. På den måten vil både nybegynnere OG viderekommende svare på det meste av spørsmål inne på "nybegynner" forum. En annen ting er jo at moderatorene er inne overalt og svarer så godt de kan, og det er godt nok for de fleste ;0)
Yippi!! Det første Corydoras davidsandsi-egget er observert!! :-)
Åh, jeg er så glad!! De har gjort det, de har gjort det!
Kikket akkurat innom akvarierommet, og satte meg ned på gulvet for å kikke litt på C. davidsandsiene (karet deres står nederst i reolen).

De var jo i full gang enda, men tidligere ikke prestert noen egg.... Men nå fant jeg det første egget! Det satt der, glinsende, hvitt og vakkert, pent plassert på sideglasset! ))

Hurra! Da blir det å sette seg ned og samle inn egg de neste timene (avhengig av hvor lenge de holder på). Jeg vet ikke om disse vil vise seg å være eggspisere eller om de lar dem være.

Nei, nå har jeg det travelt. Må samle egg!! )

[External Image]
Gratulerer!!!! Samle i vei! Krysser fingrene for at dette går veien xxxxx (dette er kryssede fingre, ikke kyss) :0)
Gratulerer Så spennende da Tell opp hvor mange egg det ble da
GRATULERER!!
Det var hyggelig altså!!
Ja jeg vet du ikke mente det frekt!:=)
tenkte det som skryt!x)
mvh
Gratulerer Jeg vet jo hvilken glede dette gir. En sånn boblende greie man bare dele med andre
kan vi få høre om triksene du har i ermet
Gratulerer. Hører gjerne om dine smarte triks.
På Zoobutikken her, har de no nettopp tatt inn noen
nydelige Corydoras Panda, som jeg har veldig lyst på.
Ser de helst vil ha maks. 26 grader. Hvordan klarer du å
holde så lav tp.om sommeren? Her var det vanskelig
nok å holde tp. under 29 grader, selv med lite lys på.

Beklager hvis dette ikke hører hjemme i tråden din.
hehe...
Jeg tror ikke Mona har noe imot å svare på et så lite spørsmål!
Det var jo uansett om corydoras som hun nettopp har lagt inn innlegg om selv,
det var bare det at jeg begynte å legge ut om akvariet mitt,
noe som HELT klart ikke passer inn i en tråd som handler om Monas akvarierom!
Tror ihvertfall hun ikke har noe imot spørsmålet ditt(??)
men jeg skal jo ikke svare for henne da såå..!x)
mvh
I forhold til å holde tempen nede i akvarier har det veldig mye å si hva slags kar man har. De billigste utgavene har gjerne dårlig lysrør som gir mer varme enn lys for å si det slik.Søk litt i forum. dette har vært diskutert her før ;0) Ellers vil jeg si meg enig med Mona, de spørsmålene som ikke angår hennes oppdrett og akvarier bør postes i egne innlegg på forum :0)
Beklager
Skal prøve å aldri gjøre det mer. Fristelsen ble nok for stor. Sorry.
Kanskje en moderator kan fjerne de? Skal jeg da sende en E-post?
31 Corydoras davidsandsi-egg samlet inn! :-)
I tre timer har jeg hatt "egg-vakt" og samlet egg jevnt og trutt!
Såvidt jeg kan se i klekkebeholderen, klarte jeg å berge
31 egg

Jeg tror de er ferdige nå. Hannene gir seg ikke helt, men hunnen er totalt utmattet og ferdig for i dag, tror jeg. Hun ser helt skutt ut, så hun viser ingen reaksjon i det hele tatt når hannene maser nå. Det er tre overivrige hanner, men kun èn hunn, som "har hatt seg" i dag
Jeg klarte ikke se om det var èn bestemt hann som ble foretrukket hver gang, eller om hun tok vilkårlige valg fra gang til gang.

Hun la stort sett ett og ett egg om gangen, men så la hun to og to noen ganger også. På slutten, når hun tydelig var begynt og bli sliten, gikk hun tilbake til ett og ett egg igjen.

Vannet i akvariet:
pH: 6.7
gH: 3
Temperatur: 25.5 C

Ang. triks så er det vel egentlig ikke noe annet enn de vanlige, velkjente triksene man bruker for å sparke i gang Corydoras

Jeg har brukt noen uker i forkant på å kondisjonere fiskene, dvs gi dem ofte mat og variert mat. Frossentfôr hver dag, spedd på med ulike malletabletter. Mat to til tre ganger daglig.

Har også tatt vannbytter et par ganger i uken (et stort og et lite), og i det hele tatt forsøkt å gjøre det som gjør livet behagelig for en pansermalle

Fikk en følelse etterhvert av at noe ikke heeeelt stemte for å få dem i lek.
De så ut til å ville det, men kom liksom ikke helt i gang. Så noe måtte gjøres, så alle triks ble tatt frem i går

I helgen tok jeg et 50% vannbytte, så et 15% vannbytte dagen etter det, og så et nytt vannbytte på 10% i går. Dette siste vannbyttet brukte jeg iiiiskaldt vann på, det holdt ikke mer enn 13.5 C (det kjentes iskaldt!) Når jeg byttet, tømte jeg det med litersmål rett i hodet på fiskene Litt og litt bare selvsagt, ikke en hel bøtte i hodet på dem på en gang. Det nye iskalde vannet var litt surere enn vannet som var i akvariet fra før. Akvarievannet hadde ph 6.8, og jeg tømte oppi ph 6.6. Vanligvis holder vannet jeg tømmer oppi rundt 19-20 C. Men i går var det som sagt ekstra iskaldt (derfor bare 10% volum).
Så vred jeg utblåsningen på filterpumpen rett mot frontglasset og satte den opp til full guffe så bobler og vann fosset.

Så fikk de selvsagt masse frosne røde mygglarver i går, men også en terning frysetørket tubifex. Tubifex er veldig fet og fin mat med masse proteiner, og ikke noe bygger egg i hunnenes buk så bra som det. Og ved god mat-tilgang får hunnene gjerne visse idèer om at "Nå er sesongen riktig, mye mat å finne for avkom, en bra tid å legge egg på!"

De fikk en terning tubifex i dag også, og det var vel det alt - ikke noe mere hokus-pokus enn det

Panduro
Gratulerer. Hører gjerne om dine smarte triks.

Takk, takk! Men det er ikke "mine" triks da, det er velkjente Corydoras trigge-metoder

Panduro
På Zoobutikken her, har de no nettopp tatt inn noen nydelige Corydoras Panda, som jeg har veldig lyst på. Ser de helst vil ha maks. 26 grader. Hvordan klarer du å holde så lav tp.om sommeren? Her var det vanskelig nok å holde tp. under 29 grader, selv med lite lys på.

Corydoras panda er en av mine favoritter også Makan til sjarmtroll...!
Jeg har plassert mine C. panda i et kar som står langt inne i rommet (den kjøligste delen av rommet), og akvarierommet mitt har aldri direkte solskinn på vinduet. Vinduet ligger i skyggen for en trapp utvendig på huset. Så jeg er veldig spent på hvordan gradene blir her inne sommerstid. Har bare bodd her noen få mnd, og før bodde vi i andre etasje i en bolig med sørvendt stue... det ble varmt, det! Om sommeren ble det over 30 C inne.
Jeg hadde alltid problemer med å holde tempen i akvariene under 26-27 C, uansett årstid, da vi bodde i annen etasje og fikk så mye varme fra naboen under oss.

Men nå merker jeg stooor forskjell! Det skille minst 2 grader i akvariene.
Vi bor nå på bakken, 1-etg, og akvariene mine holder nå enkelt og greit 24-25 C der jeg har behov for det. De trenger jeg ikke varmekolbe i. De som skal være varmere, har jeg varmekolbe oppi (for 26 C).

Det beste er altså å sørge for at akvariet står i et skyggefullt rom, og å ta av armaturet helt på varme sommerdager. Det hjelper på fordampingen, og økt fordamping gir litt økt nedkjøling. Men kjøligere enn romtemperaturen får man det jo aldri, med mindre man tyr til flytende isbiter i akvariet da
En vanlig vifte hjelper også, rettet slik at den blåser luft mot akvarievannets overflate. Igjen noe som øker fordampingen og holder tempen nede. Å ha lyset avslått de varmeste timene på dagen er også lurt.

Men ikke fortvil om det skulle bli litt varmere enn 26 C om sommeren. Corydoras panda skal være rustet til å tåle noen få varme sommermåneder. Det er konstant for høy temperatur året rundt på lang sikt som er lite gunstig for dem. Da har de en tendens til å bare visne bort, og bli færre og færre i stimen...

Jeg har mine C. panda i et akvarium uten varmekolbe, og selv om det er - 17 C ute om natten, så blir ikke akvariet kjøligere enn 22-23 C i løpet av nattetimene. Stort sett ligger temperaturen altså mellom 22-25 C, reguleres naturlig mellom dag og natt.

Tusen takk for svar.
Det var første sommeren med akvarium for oss i fjor sommer, 45l og den varmeste sommeren i manns minne? Umulig å holde inne-
temp. under 26 grader. Tar sjansen på at det kanskje blir litt kjøligere til sommeren, og at det er lettere å holde temp. i litt større
akvarium.

Angående det om Tubifex og egglegging. Kom også til å tenke på at de to gangene Scalarene mine har lagt egg hadde de også fått
Tubifex på forhånd. Bruker egentlig ikke å gi det så ofte.

Jeg krysser nå fingrene dobbelt og håper at eggene jeg samlet inn i dag er befruktet og klarer seg. Man vet aldri hvilken vei det til gå, så det er litt nervøst her inntil jeg ser at det går bra med dem. De ligger i samme klekkebeholder som C. panda-eggene gjorde, og med en kongle fra Svart-or oppi. Det har vist seg å være effektivt som anti-mugg hjelpemiddel

Det kan også hende at jeg uheldigvis "squishet" noen egg under innsamling eller når jeg skulle sette dem fra meg igjen i klekkebeholderen. Det kjentes litt sånn ut på noen. Det er ulempen med å samle dem inn fortløpende under Coryenes egglegging. De er svært myke og skjøre da, men det har gått bra før, så.... Men jeg våget ikke la dem være heller, i tilfelle de ville spise alle sammen. Og kanskje dette er eneste sjanse til egg jeg har, om de bestemmer seg for å ikke gjenta moroa

Dersom jeg skviset noen så ille at det gikk hull, vil jeg se det i morgen. Da har innholdet rent ut av egget, og bare egghinnen er igjen. Innholdet er flytende i starten, før utviklingen av yngelet starter.

Så, kryss fingrene for vellykket oppdrett på Corydoras davidsandsi
mona o
Jeg krysser nå fingrene dobbelt og håper at eggene jeg samlet inn i dag er befruktet og klarer seg. Man vet aldri hvilken vei det til gå, så det er litt nervøst her inntil jeg ser at det går bra med dem. De ligger i samme klekkebeholder som C. panda-eggene gjorde, og med en kongle fra Svart-or oppi. Det har vist seg å være effektivt som anti-mugg hjelpemiddel:-)

Så Flott atte du har fått lek på de!!

Lurer på hvor du har fått tak i de konglene du snakker om?

Hva tar du eggene ut av akvariet med?
Vidar Alfei
Lurer på hvor du har fått tak i de konglene du snakker om?

Jeg fikk dem tilsendt av en vennlig med-akvarist her på forumet Fikk en pose i posten.
Men dette er jo noe hvem som helst kan gå og sanke inn ute i Norges natur. Svart-or er et vanlig tre, det gjelder bare å finne et sted de vokser. Jeg har speidet i lokalområdet her, men det er ikke så lett nå når trærne er nakne og uten løv.
Nå som jeg har sett konglene, vet jeg bedre hva jeg skal se etter ute i skogen. Jeg får ta med en kongle i lomma så jeg kan sammenligne
Leste et sted at Svart-orens kongler ofte sitter igjen på grenene på treet vinteren gjennom, selv etter at løvet har falt av. Da er de jo lette å få øye på nå, skulle jeg tro?

Konglene er forresten tydelig et yndet oppholdssted for flått! Ja, du leste riktig, det ekle lille suge-dyret som biter seg fast og suger blod. Jeg skyller konglene raskt i vann før jeg hiver dem i eggklekkingsbeholderen, for første gang fløt det ut døde flått av dem.... Nå skyller jeg dem først, og det kommer ofte ut flått. Selv om flåtten er død, så er de like ekle...

PS! Jeg skal ta et nærbilde av en slik Svart-or kongle og legge ut nedenfor her i tråden.

Vidar Alfei
Hva tar du eggene ut av akvariet med?

My own hands
Bruker bare fingertuppen (pekefingeren), egget kleber seg lett til den, løfter ut egget og kleber det fast til innsiden av klekkebeholderen. Eggene tåler en liten tur friluft, det drypper jo vann av en etter å ha hatt hånden nedi.
Det er det å bli kvitt egget igjen i klekkebeholderen som er vrient. Det klistrer seg av og til veldig godt fast i fingeren, og å få det av igjen uten å knuse det er en kunst.
Man må bare såvidt touche innsiden av klekkebeholderen med egget, sånn at det liksom får litt feste der, og så "rulle det av" fingeren igjen. Noen ganger går det på første forsøk, andre ganger må jeg prøve fem-seks ganger før jeg får det av.
Svart-or kongler
Her er bilder av konglene jeg bruker til klekking av Corydoras-egg, for å forebygge mugg og sopp på eggene.
Psst! Konglene er veldig små. Ikke større en avatarbildet mitt her ved siden av innlegget. Noen er mye mindre også.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap