Tropheus Bilder (side 21)

her kommer noen bilder etter en liten "oppussing" i livua karet i gangen

[External Image]

Dette var et kar med en utrolig finish. Nydelig innfelling understreker et råflott kar. Dette kan du være stolt av.

P.s oppdater profilen din
Eh Geir, ka du fær her inne å ræk før. De er tøffe altså. Litt sånn Rockn Roll fisk)

Å ja vibsi, skikkelig flott. Er det Aqua rock bakgrunn.
Sitat fra Geir: "Årsak: Måtte få et stort bilde på dette råflotte karret."

Hel enig med Geir her! Utrolig vakkert kar. Har ikke du vist karet før V? Kan ikke huske at jeg har sett det. Hva slags fisk er det på første bilde? Er det en Petrochromis av et eller annet slags.
tusen takk for alle de fine kommentarene Det er det flotteste karet i huset og det er plassert i gangen så det er det første alle gjestene ser. Som oftest må vi nesten dra de videre inn i stuen

Her er bakgrunnen min:
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=12359&page=1
Trodde det var aquarock men her står det jo et annet navn. Prestigerock.
Den er uansett helt prikk lik.

Badat: jeg har lagt ut bilder av karet før på en av disse tropheus trådene men husker ikke hvilke.. Fisken på første bildet er en hestenese (eretmodus cyanostictus) Kjempe fine!! De har knallblå prikker. De sies å være den beste tropheus partneren

Velkommen Geir og Bengt som snart vil bli tropheus fans
Ligg ut masse bilder når dere får troffene deres!
Hestenes ja... de ligner svart på Petrochromis i kroppsform. Men jeg kan ingen om begge to så det er ikke så rart at jeg blandet kort her. Du/dere er svart flinke med akvarieinteriør. Vil du tar det som ekstra jobb?

Hvis jeg ikke husker feil så hadde Roger med seg en gjeng hestenes forrie gang han var på fisketur. Har du spurt ham?
Kristian har tatt med 6 stk til oss nå sist han var i Sverige. De tre vi har nå kjøpte vi av kristian når vi kjøpte livuaene De lever i beste velgående og har blitt skikkelig feit faktisk hehe...
Men ja kunne godt tenkt meg å hatt akvarier som jobb hehe... det hadde vert luxus!!

Geir: nå er profilen min oppdatert med masse nye fine bilder.
Her kommer det noen bilder av tanganicodusene dine vibeke;
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Siste kirsebærbilde på noen dager for nå går de i medisiner..

[External Image]
åh de var fine Det er ikke samme som vi har fra før sant?
Gleder meg

Ligger samtidig ut noen bilder av våre kiriza, og kiriza yngel
Medisinerer du all ny fisk Kristian, og evt hva bruker du. Hva med for, ser dere er litt delt her. Noe for som er bedre en andre. Tenkte kanskje jeg skulle bestille denne fra osi finnes også i en flak variant
vi bruker/brukte et fôr som heter cichlid deluxe,et slags granulat fôr. Svindyrt, og veldig bra syns vi men det går ut. Så etter vi kjøpte livua så begynte vi på osi fôr siden det var det de hadde gått på. Nå holder vi på å venne kirizaen til osi også,slik at alle fiskene får det samme. Det er flakfôr.
Anbefaler det for da får yngelen i seg mat fra de omtrent er ny sluppet fra mamma
Bengt Fossli
Medisinerer du all ny fisk Kristian, og evt hva bruker du. Hva med for, ser dere er litt delt her. Noe for som er bedre en andre. Tenkte kanskje jeg skulle bestille [URLBLOCK1] finnes også i en [URLBLOCK2]

Jeg medisinerer alltid yngel med en kur, viltfanget to kurer. Jeg bruker medisin med nifurpurinol som virkemiddel- Bactopur Direct, Aquafuran, Furanol osv.. Medisinerer et par-tre dager etter jeg har fått fisken, og andre kur så den treffer på to uker etter ankomst..

Osi spirulina er en sikker vinner. Jeg selv bruker rekemiks nå, men har brukt osi med kun gode resultat tidligere. Tetra's pro veggie crisp er også et godt for.

Gleder dere dere der oppe i nord? Blir det mer en bembaene montro?
Den øverste voksene kirizaen var perfekt! Hvor stor er den?
Kristian Hennig
Den øverste voksene kirizaen var perfekt! Hvor stor er den?

Det er alfahannen i karet. Han er over 15 cm. Har to til som er like svær. Den ene er hun hunnen som hadde de eggene hengene ut husker du?
Den 3. er en hann også. De eier hver sin røys i karet.
De er fine altså.. Hvor fikk dere de ifra? Neste gang du fanger de opp så legg de over en linjal 15 cms kiriza er ikke noe man ser ofte.. Kirizaene er kjent får og ikke bli så store.. Men i bergen vokser de seg til!
Vannverdier
Som snart tropheus eier undrer jeg meg litt på hvordan dere og ikke minst hva dere bruker i vannet for å få de rette vannverdier slik som tropheusene ønsker. Her i Tromsø er springvannet på noe over pH7 og kH + gH ikke ned mot 0.

Noen erfaringen med bunnsubstart taes og mot med takk.

Har jo erfaring med å heve kH og pH noe med bikarbonat for å kunne tilsette CO2 til plantene i mitt diskuskar, men dette med alkalisk, hard vann er nytt for meg. Blir litt sært for en som kun har hatt SA fisk der målet er blødt og svakt surt vann.
Vi bytter vann 1 gang i uken på alle våre kar. Da tilsetter vi gh+ (eller gips)
og ph+. Begge er i pulverform, og det står formel på boksen. Spørs jo hvor stort karet er og hvor mye vann du skifter.
Vi har gh på mellom 12-16 på våre tropheus kar. Og ph på 8,5.
Ph+'en vi bruker er ganske sikker, for den øker bare til maks 8,5 selv om du tilsetter et par skjeer for mye.
Vannet blir litt hvitt i noen timer etterpå. Men det klarner fort.
Hvor stort kar skal du ha?
Vår formel på gips er: 4 strøkne ts gips pr 100l øker gh til ca 12-13.
Vi har gh på ca null i vårt springvann og.

Kristian: Ja kirizaene våre er de største tropheusene jeg har sett. Skal måle de neste gang. Prøvde å måle isted men var ikke så lett utenpå akvariet hehehe
Men de er "gamle" da. Han vi kjøpte de av hadde hatt de i 6 år. Så de er hvertfall 7 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap