Dagens blomst (side 21)

Jeg legger ut et bilde av Rhapsody in Blue også
Dette ble tatt 29/6.



[External Image]
Denne rosen heter 'Pastella' og er en jeg nesten hadde nesten glemt. Trodde egentlig ikke den hadde overlevd første vinteren hos meg, for det var ikke mye igjen da jeg var ferdig med å skjære bort frostskadet ved på den. Har sett liten og litt svakelig ut i år egentlig, mye lus, men det er en rose som ble plantet ifjor. Får gi den noen sesonger på å etablere seg. Roser er ofte litt trege i starten før de kommer seg.
Den ble kjøpt hos Roseexperten i Østfold 2008, og var ny av året da (de hadde ikke solgt den før, og det sto at de ikke hadde særlig kjennskap til den). Jeg kjøpte den derfor med vitende om at det var usikkert hvordan den ville takle norsk klima.

'Pastella' har den lekreste fargen som tenkes kan på en rose. Så utrolig delikat, sart hvitrosa, med et lite snev av gulbeige. Minner mest om en marsipanrose Jeg husker jeg brukte et bilde av den som skrivebordsbakgrunn på pc'en lenge

Den åpnet sin første blomst først i dag, og med det er nå alle rosene i blomst her. Dette var den aller siste rosen som kom i blomst.






[External Image]


[External Image]
Jeg har rotet litt med merkepinnene på to hvite Austin-roser, så jeg vet ikke helt hvem som er hvem lenger :p De er så like, og jeg har 4 stykker.
Men hvis jeg ikke husker feil, har jeg ikke rotet med merkepinnene i våres på akkurat denne jeg viser bilde i dag, for den står et lite stykke unna de andre (den slapp unna rotet mitt). Så jeg blander sammen Glamis Castle og Winchester Cathedral.

Bildene viser altså en Austin-rose (engelsk rose) og jeg er 99% sikker på at
denne heter Winchester Cathedral.


Nydelige blomster! Jeg er så glad i hvite roser.
De passer dessverre ikke til snitt, de klapper fort sammen i vase. Denne rosen har så store blomster og så mye sarte kronblad at den egentlig ikke tåler langvarig regnvær særlig godt. Det får knoppenes kronblad til å klistre seg sammen og i verste fall råtner de (det skjedde under den grusomme regn-sommeren i 2007).

Men alt i alt er disse blomstene et syn De dufter godt.
Under foredlingsarbeidet (da sorten ble krysset/dyrket frem) brukte man en rose som heter "Mary Rose" som en av foreldrene. Den er helt rosa. Og i blant så skjer det at Winchester Cathedral reverterer tilbake med litt rosa. Det behøver ikke være mer enn en rosa flekk på et kronblad, eller flere hel-rosa kronblad men det skjer alltid minst et, gjerne flere, steder på en W. Cathedral busk. Det er et veldig sjarmerende trekk

Viser tre bilder av denne busken, og på det ene ser man en slik hvit blomst som har fått tydelige rosa flekker. Det er flere, men det er den man ser det tydeligst på.

[External Image]



[External Image]


[External Image]
Navn på staude?
Takk for alle de nydelige flotte bildene dere deler. Det er en fryd å følge denne tråden!!!

[External Image]
Kanskje jeg kan be om litt hjelp her. Har spurt flere hageglade men ingen kan hjelpe meg med navnet på en gammel staude jeg har i hagen.
Lettstelt og vokser som "ugress".
Blomstringstid juni/juli - alt etter værforholdene.

mvh
Dagens rose er en diger buskrose som stort sett blir brukt som klatrerose.Den heter Alchymist, og jeg viste bilder av den for noen dager siden. Dette er en av mine absolutte favoritter! Jeg elsker blomsterfargen på den.
Den har svært varierende blomsterfarge, som avhenger sterkt av værforholdene - høy varme gir oransje blomster og kjølig vær gir lysgule. Sjatteringene spenner fra lysgul til mørk oransje ispedd rosa nyanser - og alt på en gang

Alchymist er en person, en slags kjemiker/trollmann som kan lage gull

Nå har det vært 30°C ute i en periode, og mange av blomstene har mørknet til oransje.

Er den ikke utrolig flott?

[External Image]


[External Image]


[External Image]

Lillian, det er kornblomst du har der. De er vakre blomster. Jeg er svak for blå blomster, jeg.
Inger anne.
Inger Anne
Lillian, det er kornblomst du har der. De er vakre blomster. Jeg er svak for blå blomster, jeg.



Tror sannelig du har rett.
Jeg trodde Kornblomst kun var ettårige sommerblomster - sår dem hvert år. Det latinske navnet på denne er Centaurea cyanus.
Men når jeg nå søker på nett ser jeg at der finnes staudeutgave av Kornblomsten også.

mvh
Lillian Ulriksen
Men når jeg nå søker på nett ser jeg at der finnes staudeutgave av Kornblomsten også.

Jepp. Jeg har den selv. Jeg fikk litt fra en bekjent i Trøndelag, som hadde mer enn nok i hagen sin. Jeg trodde en stund at den hadde tatt kvelden, ettersom jeg var å treig til å plante den da jeg kom tilbake til Østlandet, og den visnet helt da den kom i jorda. Men året etter poppet den opp igjen. Jeg hadde forøvrig glemt at jeg hadde plantet den, og var nære ved å luke den vekk i våronna. Og i år holdt det jammen på å skje igjen! Den står forresten og blomstrer fint nå.
I dag er det en rose som heter 'Ghislaine de Fèligonde' sin tur å presenteres.
Det er en utrolig nydelig rose, den er så...søt! Hehe. Små blomster, lett fylte bare slik at pistillene synes. Knoppene er aprikosgule, og blomstene i ulike sjatteringer av aprikos og gult når de slår ut. Er været kjølig, beholder de fargen. Er været varmt, blir de hvite nesten med det samme. Er været varierende, så har busken alle tre sjatteringene på samme tid. Lekkert

Dette er en fransk rose, fremdyrket i et varmere klima enn vårt, så den kan være litt skjør. Ville ikke plantet den i kaldere klima enn H3 til H4 maks. Her er det vel H3.
I varmere klima enn det norske, blir den en stor klatrerose på flere meter. I sitt hjemland Frankrike kan den bli 4 m. Det oppnår den aldri under norske forhold dessverre, og holder seg som en passelig busk mellom 1,2 til maks 1,8 meter iflg. litteraturen.
Hos amerikanske HelpMeFind oppgir de at Ghislaine kan bli opptil 3 meter i rett klima... Det må være et vakkert syn.

Min greide overvintringen bra, men var veldig treg med å komme i gang på våren. Den trenger åpenbart en del varme for å vokse. Men da varmen endelig kom, satte den i gang. Har hatt en god del lus i forhold til mine andre roser, men har heldigvis ikke sett ut til å miste blomstringskraften fordet.

Den er så nydelig, og jeg håper busken min blir riktig gammel. Skulle jeg miste den en eller annen gang, kommer jeg garantert til å kjøpe ny og forsøke til jeg får det til.


Ghislaine de Feligonde foran. I bakgrunnen ser man Rhapsody in Blue.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siste bilde til innlegget ovenfor.
Utrolig flotte roser du har Mona , nyter synet av de

Har ikke roser i hagen selv lenger dessverre .
Men i går så jeg plutselig en søt blomst i hagen som jeg ikke aner navnet på og som jeg ikke har plantet (tror jeg )[External Image]
Jeg må bare nevne at nå er "godrosen" i jorda, etter å ha fartet rundt siden onsdag i forrige uke. Den har tålt reisen utrolig godt. Jeg har også vært innom to Plantasjen-butikker i dag, på jakt etter den andre rosen jeg sikler etter (jeg har ikke kjørt til de to butikkene, men har tilfeldigvis vært på to steder som har hatt Plantasjen). Men denne gangen hadde jeg ikke hell. Det hindret meg likevel ikke i å svi av altfor mange penger på planter...igjen. Det er nemlig min andre svakhet, i tillegg til fiskene. Mens noen handler klær eller mat når de er i dårlig humør, har jeg en tendens til å forsøke å trøste meg med blomster. Men jeg må sitere DeLillos: "Da går hun ut og kjøper en blomst, og kommer tilbake med den. Men det hender at de dør så fort, og da blir hun trist igjen."

Det som ikke har vært trist, er at jeg har plukket en stor bolle med jordbær fra hagen min, og den (eller deler av den) skal nå fortæres med fløte på. Deiliiig!
Dagens rose ble ikke helt som jeg trodde :p

Buskrosen York & Lancaster er riktig gammel, den dukket opp på midten av 1500-tallet i England. Det oppstod spontant to farger på samme busk av noe vi kjenner som apoteker-rose. Plutselig stod busken med hvite og rosa blomster på samme busk. Noen av blomstene var helt hvite, noen helt rosa, og atter andre igjen var både rosa og hvite på samme blomst.

To engelske klaner som lå i krig på den tiden i England, hadde hver sin rose som en del av våpenskjoldet. Krigen mellom klanene het War of the Roses.
Den ene klanen hadde hvit rose, den andre rødrosa roseblomst i sitt våpenskjold. Legenden vil ha det til at da denne buskrosen med begge de to fargene dukket opp, ble det fred mellom de to klanene York og Lancaster.

Er man pirkete, så er det et litt for stort historisk gap mellom tiden den 30 år lange rose-krigen pågikk på slutten av 1400-tallet og tidspunktet rosen dukket opp for første gang... men pytt-pytt, en god historie trenger ikke være 100% sann, ikke sant? Legenden om denne rose-buskens navneopprinnelse og tilknytning til rose-krigen lever videre og er interessant fordet.

Keiser Napoleons hustru Josefine elsket roser og hadde en enorm rosehage på Malmaison slottet. Hennes rosegartner fikk i oppdrag å lage et stort verk om roser, en bok. Redoutè malte hver eneste rose og lagde en bok av det. Det tok mange år. Dessverre døde Keiserinne Josefine kun få år før den kom ut. Her er Redoutès maleri av York & Lancaster.

Mitt eksemplar av York & Lancaster ble ikke helt som antatt. For av og til muterer denne sorten litt, og oppviser plutselig bare EN farge på alle blomstene på hele busken. Jeg hadde gledet meg til to farger og også tofargede blomster, men var litt uheldig med mitt eksemplar og endte opp med en slik busk som kun viser lysrosa blomster.
Men det er jo en pen rose fordet

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagens blomst er den engelske rosen 'Constanse Spry'. Det var roseforedleren David Austins første rose, og den ble lansert på 60-tallet.

Det er en nydelig rose, en svær busk som sikkert kan bindes opp som klatrerose også. Min har en særdeles klønete plassering rett ved hagegangen der alle passerer forbi på vei til huset, og 'Constanse Spry' gjør sitt beste for å slynge sine lange tornete grener etter folk. Så jeg må frem med sekatøren stadig vekk og fjerne grener på ville veier. Men fort så erstatter hun det tapet med både en og fire nye laaange grener...

'Constanse Spry' har skjønnhet, størrelse, voksevillighet, friskhet og herdighet (den frøs overhodet ikke tilbake noe som helst i vinter). Den eneste ulempen, og den er ganske stor synes jeg, er at hun blomstrer så utrolig kort! Snart er blomstringen over for i år, det er kun noen svært få blomster igjen. Og hun blomstrer bare èn gang hver sommer. Ingen remontering (gjenblomstring), dessverre. Knappe to ukers blomsterglede er alt jeg fikk! Den ekstreme varmen med stekende sol og over 30°C over såpass tid gjorde sitt for at avblomstringen gikk ekstra fort i år. Men... jeg kjenner at jeg egentlig ikke har lyst å spandere dyrebar plass i rosebedene foran huset på noe som blomstrer utrolig kort. Iflg. bøkene skal det vare lenger, mellom 3 og 4 uker.

Planen er derfor å flytte den til våren, siden den også er for stor for sin plass der den er nå, og sette den ut på baksiden et sted ved hekken. Da risikerer hun å få en fotball eller to midt i fleisen når barna leker, men den risken får vi ta.

Her er altså 'Constanse Spry' med sine enormt store, runde blomster.
[External Image]

[External Image]
Jeg synes denne rosen er så utrolig fin, så den fortjener å vises igjen selv om det ikke er lenge siden jeg postet forrige bilder av den Det kjølige været nå gjør blomstene gulere, og det er lekkert med både hvite og aprikosgule blomster samtidig.

Dette er Ghislaine de Feligondè.

Helhetsbilde av rosebusken
[External Image]

Nærbilder
[External Image]


[External Image]
Etter regnværet kom et lite opphold her i kveld, og jeg løp ut og tok et par bilder av en duggfrisk rose som er i ferd med å åpne sin blomst. Lekkert

Dette er en ny rose i år hos meg, så jeg vet ikke så mye om den.
Den heter 'Eden Rose 85', og den lover godt. Har kommet i god vekst etter planting. Her ser dere en bilde-collage (laget av en privatperson) med Eden Rose. Flott ikke sant?

[External Image]

Close-up
[External Image]
Mona, du har en usedvanlig dårlig innflytelse på lommeboken min. Først har du smittet meg med corygalskap, og nå begynner jeg å følge etter på rosefronten også. Vel, akkurat det at jeg bruker masse penger på blomster er ikke noe nytt. Det har jeg gjort siden jeg flyttet hit. Og før det brukte jeg masse penger på inneplanter (som jeg også er ekspert på å ta livet av).

I dag skulle jeg bare innom på Plantasjen for å kjøpe noen ruller med søppelsekker. Samtidig tenkte jeg at jeg kunne se etter om de tilfeldigvis hadde rosebusken jeg leter etter. Det hadde de ikke. Likevel kom jeg ut med to nye roser (og masse smårifter i hånda etter å ha dyttet hånda inn imellom rosebuskene for å titte på navnelappene). For det første hadde jeg ikke trengt å dra land og strand rundt på rosebusken jeg kjøpte i Bergen. Nå hadde de jammen fått inn "Rhapsody i blue" her også. De hadde vel en 6-8 stykker. Jeg måtte bare kjøpe én til! Deretter fant jeg en nydelig liten bunndekkende rose. Jeg husker ikke navnet på den akkurat nå, men den var intenst rosa, og hadde nydelig små, helt enkle blomster (som jeg jo bare elsker). Jeg mistenker sterkt at blomsterbedet foran døra kommer til å ende opp med altfor mange roser. Det var ikke planen å ha noen der, men nå blir det altså 4 roser når jeg får de to nye i jorda. Dessuten har jeg jo ennå ikke fått tak i den rosa jeg leter etter. Og det kan bli mange ikke-planlagte kjøp før jeg finner den. Jeg har litt lyst på en gulorange rose, som ikke blekner til lysegul når den springer skikkelig ut (de jeg har sett blekner nemlig). Er det noen som vet om det finnes en slik?
Stiklinger av roser
I forbindelse med vårt bryllup fikk vi mange flotte blomsterbuketter , og mange fantastiske roser inbefattet min brudebukket. Jeg har lyst til å prøve meg på å sette noen av disse rosene i jorden og håper de vil bli til roseplanter neste år. Jeg husker som liten jente i Tsjekkia at min bestemor gjorde dette stadig vekk med roser hun fikk i gave og de fleste klarte seg. Har du Mona eller noen andre her erfaring med dette? I så fall tar jeg gjerne imot råd. Jeg vet min bestemor satt en stor glasskrukke over den rosen hun puttet i jorden og lot den være der til neste vår. Så tok hun den av og den grodde og ble en fin busk.

Noen som har gjort dette selv?
Inger Anne
Jeg har litt lyst på en gulorange rose, som ikke blekner til lysegul når den springer skikkelig ut (de jeg har sett blekner nemlig). Er det noen som vet om det finnes en slik?


Ta en litt nærmere kikk på Austin roser. David Austin har mange roser i de sjatteringene. Jeg vet ikke nøyaktig hvilken sjattering du er ute etter, men er Charles Austin noe i retning av hva du mener? Den er oppkalt etter David Austins far Den blir en pen og pyntelig, ikke for stor busk. Austin rosene er kjent for å være relativt friske, men enkelte av blomstene kan tåle regn dårlig (de henger med hodet fordi de har så mye kronblader). Men hvis du skal ha dem under takutspringet ditt ved husveggen, så hjelper det jo noe.
Du kan også kikke på [URL=http://www.davidaustinroses.com/english/Showrose.asp?Showr=2935&Theme=]Golden Celebration[/URL].

Jeg kommer ikke på noen enkle roser (ikke fyllte) med få kronblad i akkurat oransje fargen. Det finnes noen gule, men...?

Jeg har planer om å skaffe meg Charles Austin selv
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap