- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lettere øvet nybegynner :) (side 21)
Lettere øvet nybegynner :) (side 21)
Postet 01.11.08 kl 09:18
tror aldri jeg har vært inne i selve stokke jeg.. bare på snuplassen ved kirka utenfor :p liker redmoor godt med sine krokete grener, men har og tenkt litt på vanlig mangrove. får se hva jeg finner, og prisen. er jo ikke bråhast, men hadde vært fint å få begynt å få den vasstrukken, jeg skal ha såpass stor rot at jeg ikke kan koke den :p
Postet 01.11.08 kl 09:21
Da har du bare vært på sørby, dyrebutikken i stokke er ikke stor og akvariene er bare noe hun startet med for et års tid siden ca, men jeg så hun hadde en samling med mangroverøtter når jeg var der sist. Der går det sikkert ann å få prutet på prisen oxo, for jeg tror ikke det er røtter det går mest av der.
Postet 01.11.08 kl 09:28
Sånn da har plantene blitt vannet, jeg har fått tisset på den utrolige kalde utedoen. Sete svir nesten i baken. Utefuglene har fått mat.
Nå er det på tide med vannbytte hos fiskene, så er det frokost på meg.
Jeg bare digger helger hvor jeg kan bruke den tiden jeg trenger til forskjellige ting, slippe å stresse.
Fremdeles 4 stjerner, ser ut til å være to hunner og to hanner, så jeg håper jo på yngel da. Har en 12 liter jeg evnt kan putte de over for å legge egg, men de må nok fores ganske kraftig før det. De er fremdeles litt små.
Nå er det på tide med vannbytte hos fiskene, så er det frokost på meg.
Jeg bare digger helger hvor jeg kan bruke den tiden jeg trenger til forskjellige ting, slippe å stresse.
Fremdeles 4 stjerner, ser ut til å være to hunner og to hanner, så jeg håper jo på yngel da. Har en 12 liter jeg evnt kan putte de over for å legge egg, men de må nok fores ganske kraftig før det. De er fremdeles litt små.
Postet 01.11.08 kl 09:51
Postet 01.11.08 kl 10:28
Svarte, har akkurat tatt vannbytte hos stjernene og nå er de bare 3. Det ser ut til at det er to hanner og ei hunn igjen. Ikke er jeg sikker på om det er den ene hunnen som viser seg å være hann eller om det den ene hunnen som mangler.
Oxo detter det helsikkes nettet ut stadig vekk. Arg
Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre ang fiskene, for jeg vet ikke grunnen til at de bare blir borte. Men idag brukte jeg litt aquasan når jeg fylte opp og tok i noen dråper vitaminer.
Fiskene har sterke fine farger og er i greit hold, de er verken tykke eller tynne. *Mysterie* Uansett er jeg på jakt etter 50 - 60 liter jeg kan ha de i istedet. Kanskje det vil hjelpe med litt mer vann, sånn at verdiene holder seg mer stabile.
Rekene og kuhliiålene trives jo som bare det, så jeg skjønner rett og slett ikkeno.
Oxo detter det helsikkes nettet ut stadig vekk. Arg
Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre ang fiskene, for jeg vet ikke grunnen til at de bare blir borte. Men idag brukte jeg litt aquasan når jeg fylte opp og tok i noen dråper vitaminer.
Fiskene har sterke fine farger og er i greit hold, de er verken tykke eller tynne. *Mysterie* Uansett er jeg på jakt etter 50 - 60 liter jeg kan ha de i istedet. Kanskje det vil hjelpe med litt mer vann, sånn at verdiene holder seg mer stabile.
Rekene og kuhliiålene trives jo som bare det, så jeg skjønner rett og slett ikkeno.
Postet 02.11.08 kl 09:17
Postet 02.11.08 kl 17:26
Det er bare snakk om noen mnd, de var oxo pytte små da jeg kjøpte dem. De virker som de er i sin beste alder å, flotte og fine, fremdeles på vei til å bli enda bedre.
Men nå har jeg fått låne en 54l av mioo76 og har fått startet den. Akkurat ferdig med å innrede og flytte alt over. Håper dette vil hjelpe til å unngå at fiskene blir borte. Fant nemlig ingen inntørka bak det andre akvariet. Merkelig det der.
Men jeg har fått se hvor utrolig knøtte små rekeyngelen egentlig er, den passet fint inn i munnen på en liten fisk som stjernene. Helt utrolig.
Prøver oxo ut svart sand/ grus, den ser skarp ut og er for grov til at coryer kan sile den gjennom gjellene, men den er lett, så de kan fint stappe bartene nedi og leke plog. Ikke helt dønn svart heller, mer noen svarte og noen mer grå. Egentlig litt fin, men jeg liker blåsesanda jeg da. Helst den fineste. Den skulle bare vært som alle mener, mørkere. Den blir noe lys.
Jeg får vel leite litt mer rundt og evnt begynne vaske sand jeg har funnet på stranda. Den er vel mer brun tror jeg.
Men nå har jeg fått låne en 54l av mioo76 og har fått startet den. Akkurat ferdig med å innrede og flytte alt over. Håper dette vil hjelpe til å unngå at fiskene blir borte. Fant nemlig ingen inntørka bak det andre akvariet. Merkelig det der.
Men jeg har fått se hvor utrolig knøtte små rekeyngelen egentlig er, den passet fint inn i munnen på en liten fisk som stjernene. Helt utrolig.
Prøver oxo ut svart sand/ grus, den ser skarp ut og er for grov til at coryer kan sile den gjennom gjellene, men den er lett, så de kan fint stappe bartene nedi og leke plog. Ikke helt dønn svart heller, mer noen svarte og noen mer grå. Egentlig litt fin, men jeg liker blåsesanda jeg da. Helst den fineste. Den skulle bare vært som alle mener, mørkere. Den blir noe lys.
Jeg får vel leite litt mer rundt og evnt begynne vaske sand jeg har funnet på stranda. Den er vel mer brun tror jeg.
Postet 02.11.08 kl 18:47
Postet 02.11.08 kl 18:50
Oi
Plutselig så jeg hvor mye klokka har blitt. Jeg dro til mioo ca halv 1 og dro vel ikke hjem før halv 5, drakk kakao der men mat tenkte jeg ikke på, spiste frokost rundt 9 tenker jeg.
Så når jeg da kom hjem var jeg jo sykt sulten, slang derfor en kylling som lå i kjøleskapet i ovnen mens jeg drev på med det nye karret.
Det jeg ikke tenkte på er jo at den kyllingen ble tatt opp forrige helg, tok den ut av ovnen og æsj, det luktet skikkelig surt.
Sitter nå og spiser yum yum nudler. Det er jammen godt iallefal når man er så utrolig sulten.
Så når jeg da kom hjem var jeg jo sykt sulten, slang derfor en kylling som lå i kjøleskapet i ovnen mens jeg drev på med det nye karret.
Det jeg ikke tenkte på er jo at den kyllingen ble tatt opp forrige helg, tok den ut av ovnen og æsj, det luktet skikkelig surt.
Sitter nå og spiser yum yum nudler. Det er jammen godt iallefal når man er så utrolig sulten.
Postet 02.11.08 kl 18:54
Tante AstridEt lite mysterium det der da. Jeg opplever de som temmelig hardføre tross den beskjedne størrelsen, men de kan sikkert bli syke disse også.
Det er bare det at de ikke har vist tegn til sykdom, misstrivsel eller noe sånt. De er bare borte over natta. Jeg så 4 igår før jeg la meg og da bare 3 når jeg sto opp idag. Fant ingen lik i karret heller.
Men jeg vil ha fler, 3 er altfor lite for en stimfisk. Veit ikke hvordan det er jeg, kan man bestille bare 10 gjennom butikken, eller blir det vanskelig??
Var nemlig i bergen og så ett flott utstillingsakvarie med disse skjønne fiskene og sånn vil jeg oxo få til. Det var bare så utrolig bra, nesten som å skulle sett rett inn i en dam der de levde.
Postet 02.11.08 kl 19:12
Postet 02.11.08 kl 19:15
Postet 02.11.08 kl 19:21
Postet 02.11.08 kl 19:22
Ooops, viser seg at 40l bare er 37,5l, eller 25 x 25 x 60 = 37500: 1000 = 37,5l
Utvendige mål å.
Jaja, jammen godt jeg kunne låne 45l da. Den er 30 x 60 x 30 = 54000: 1000 = 54l.
Av en eller merkelig grunn er jeg blitt mer opptatt av bunnarealet enn hvor mange liter karret er på, altså 25 x 60 = 1500 ett eller annet, mens 30 x 60 = 1800 ett eller annet. Husker ikke hva det heter når man regner areal, er det kvm??
Iallefal opptar plassen på bunn meg mer enn høyden på karret, sikkert fordi ingen av fiskene jeg har nå utnytter høyden på karret noe særlig.
Har lyst til å reise, har jo snakket med x-plore og egentlig meldt meg på tur i 2 uker ned til sør afrika for å jobbe med løver. Men har lyst til å være lenger avgårde, fra 1mnd til helt år
Men prisen er ganske stiv, hvis jeg likevel skal blakke meg for å reise kan jeg jo likegodt dra på ferie til thailand eller sør amerika.
Utvendige mål å.
Jaja, jammen godt jeg kunne låne 45l da. Den er 30 x 60 x 30 = 54000: 1000 = 54l.
Av en eller merkelig grunn er jeg blitt mer opptatt av bunnarealet enn hvor mange liter karret er på, altså 25 x 60 = 1500 ett eller annet, mens 30 x 60 = 1800 ett eller annet. Husker ikke hva det heter når man regner areal, er det kvm??
Iallefal opptar plassen på bunn meg mer enn høyden på karret, sikkert fordi ingen av fiskene jeg har nå utnytter høyden på karret noe særlig.
Har lyst til å reise, har jo snakket med x-plore og egentlig meldt meg på tur i 2 uker ned til sør afrika for å jobbe med løver. Men har lyst til å være lenger avgårde, fra 1mnd til helt år
Men prisen er ganske stiv, hvis jeg likevel skal blakke meg for å reise kan jeg jo likegodt dra på ferie til thailand eller sør amerika.
Postet 02.11.08 kl 22:03
Blir ingen reise på meg i vinter iallefal, ble kontaktet av sjefen på jobben som da tilbøy meg jobb oxo ut desember. Etter det får jeg kanskje ett nytt vikariat som vil gå over til fast fordi personen kommer til å si opp jobben ettter hvert som fødselspermisjonen nærmer seg slutten, grunnet flytting langt vekk. Så da så.
Må bare gripe fatt i det som blir budt, med mindre jeg vil være kasteball mellom de forskjellige barnehagene i kommunen (les ringevikar)
Klør meg i hodet og vil grine, 3 fisk når jeg dro til jobb er nå bare 2, som ikke det er nok er det oxo bare hannene igjen. *Hyyyyyl*
Må bare gripe fatt i det som blir budt, med mindre jeg vil være kasteball mellom de forskjellige barnehagene i kommunen (les ringevikar)
Klør meg i hodet og vil grine, 3 fisk når jeg dro til jobb er nå bare 2, som ikke det er nok er det oxo bare hannene igjen. *Hyyyyyl*
Postet 04.11.08 kl 18:25
Mysteriet er herved løst
Det viser seg at fiskene på en eller annen måte har klart å komme seg inn i pumpa, men ikke der de kom inn før, derfor har jeg heller ikke funnet dem før nå idag. Fant bare den ene som ble borte idag, men jammen godt det.
Skyldfølelse fordi jeg ikke har funnet de andre sitter litt i, jeg kunne hatt en stim med 6 stk hadde jeg bare funnet den som ble borte første gangen.
Sanne er jo i oslo idag og skulle kjøpe noen fler til meg om hun kom over noen, så nå sitter jeg spent å venter da. Ellers har jeg jo en ny mulighet til helga på auksjonen til GAK.
Heldigvis venter jeg ett nytt filter i posten oxo, et eheim hang on filter, så da slipper jeg nok miste fler fisk. Bare rekesikre det på innsuget, så blir det bare bra.
Skal si hunnen var lettet over å bli sluppet fri og hun kommer nok ikke til å la seg fange der mer, hadde jeg bare vist hvordan de kom seg inn???
Skyldfølelse fordi jeg ikke har funnet de andre sitter litt i, jeg kunne hatt en stim med 6 stk hadde jeg bare funnet den som ble borte første gangen.
Sanne er jo i oslo idag og skulle kjøpe noen fler til meg om hun kom over noen, så nå sitter jeg spent å venter da. Ellers har jeg jo en ny mulighet til helga på auksjonen til GAK.
Heldigvis venter jeg ett nytt filter i posten oxo, et eheim hang on filter, så da slipper jeg nok miste fler fisk. Bare rekesikre det på innsuget, så blir det bare bra.
Skal si hunnen var lettet over å bli sluppet fri og hun kommer nok ikke til å la seg fange der mer, hadde jeg bare vist hvordan de kom seg inn???
Postet 04.11.08 kl 19:20
Postet 04.11.08 kl 19:44
Tålmodighet......
Hadde en gang 7 Palettciklide(r) som jeg fikk i lek med en gang. Hadde da temperatur på 25 grader. Hvis du har tenkt deg å drive med oppdrett, så tror jeg at det var slik at ved høy ph i vannet så ble det hannfisker av egg/yngel, og ved lav hunfisker. Er ikke sikker, men nesten.
Postet 04.11.08 kl 20:01
Jeg viste jo hele tiden at det ikke var noen sykdom, mistenkte oxo filteret, men som sagt fant jeg dem jo ikke. Heldigvis sprellet denne slik at jeg trodde det var ei reke som satt fast, puttet filteret under vann igjen og ristet, den klarte da og komme seg løs fra baki, innimellom, under der den satt. Gjett om jeg ble glad da jeg så det var den savnede fisken, men samtidig veldig trist fordi de andre hadde fått lide en slik død.
Men nå vet jeg iallefal at det ikke er vannverdiene som hopper, ikke at jeg trodde de gjorde det heller, men ble jo noe usikker. Syntes oxo det var rart at kuhliiene var uberørte om det var vannet lissom.
At jeg ikke fant lik skyldte jeg jo på rekene for, de kan nok renske en fiskeskrott ganske kjapt, kuhliiene ville nok hjulpet til å.
Men da har de altså bare råtnet i filteret, huff, det er helt grusomt å tenke på. Iallefal siden de kunne levd den dag i dag.
Ikke hørt noe fra sanne, sende melding og sjekke snart tenker jeg, men regner ikke med at hun har funnet noen.
Men nå vet jeg iallefal at det ikke er vannverdiene som hopper, ikke at jeg trodde de gjorde det heller, men ble jo noe usikker. Syntes oxo det var rart at kuhliiene var uberørte om det var vannet lissom.
At jeg ikke fant lik skyldte jeg jo på rekene for, de kan nok renske en fiskeskrott ganske kjapt, kuhliiene ville nok hjulpet til å.
Men da har de altså bare råtnet i filteret, huff, det er helt grusomt å tenke på. Iallefal siden de kunne levd den dag i dag.
Ikke hørt noe fra sanne, sende melding og sjekke snart tenker jeg, men regner ikke med at hun har funnet noen.
Postet 04.11.08 kl 20:02