Ane sine akvarier (side 21)

Hm... Jeg elsker julen! Nå sitter jeg og spiser hjemmelaget julesylte og kaffe, det er mørkt ute og jeg koser meg med AF

Jeg bladde litt bakover i tråden min i dag for å vurdere L-mallene mine. Maccusgruppen ble kjøpt 20.05.08 og L107 ble kjøpt 27.09.08. Begge ble kjøpt som ungfisk, men jeg aner ikke når de skal bli voksne. Ikke vet jeg hvor store de er heller for jeg har nesten ikke sett de siden de flyttet inn... Skal, skal ikke... De blir uansett ikke solgt før det blir auksjon og da setter jeg minstepris til 500 kr pr gruppe.
Nå har jeg flyttet de resterende babyene fra 400 literen til en liten yngeltank på loftet. Jeg følte meg som en ussel tyv fordi mamma leter fortsatt etter dem... Jaja, hun hadde bare 6 igjen så jeg blir sikkert tillgitt etterhvert.
Da har jeg fått bildene inn på pcen. Jeg er ganske sjukling for tiden så akvariesilikon er ikke den beste lukten å omgis med. Men dette er det jeg har tenkt i alle fall.

[External Image]

[External Image]
Dette må uten sammenligning være noe av det mest grisete jeg har gjort i hele mitt liv Men nå har jeg gjort ferdig den ene bakgrunnen. Den begynte med å bli pent inndelt i lag og endte opp med et fullstendig kaos, men jeg tror jeg liker den... I morgen kan jeg sette den på plass og fylle i vann og planter. Gleder meg til det!

Bilde 2 viser de to isoporbitene som skal bli bakgrunn i det andre karet. Jeg skal prøve å gjøre den ferdig når min kjære er på trening (han hater lukten av akvariesilikonen). Hadde vært såååå kjekt å bli ferdig med dette nå før jul!

[External Image]

[External Image]
WOW! Dette ser jo knallbra ut

Er du ikke fryktelig spent på hvordan den vil se ut i karet etter at alt er på plass?
Det ser ut som et flott prosjekt. Men bare hold sugemallene unna karet med isoporbakgrunnen. De elsker av en eller annen merkelig grunn å tygge på isopor.
Jo jeg er helt sjelven jeg... Gjorde ferdig den andre også, den er festet til karet nå og jeg har laget et lit hjørne til filteret og er ganske så fornøyd om jeg må si det selv. Bilder kommer i morgen når det er litt bedre lys på loftet, håpløst med blits og jeg klarer ikke holde kamera i ro for å ta bilder øverst i reolen.

Så i morgen blir det flyttet vann og sand. Plantet og flyttet de små levendeføderne. Jeg har jo innkjørte filter alle veier så det er bare å slenge over når vannet er rett temperatur.
Inger Anne
Det ser ut som et flott prosjekt. Men bare hold sugemallene unna karet med isoporbakgrunnen. De elsker av en eller annen merkelig grunn å tygge på isopor.

Dette karet er til en liten gjeng fromosa og noen slangeskinns guppier så ingen fare i dette tilfellet.

Det andre karet et til apistogramma paret mitt så de er jo ikke utpreget sugefisk nei
Da har begge karene stått å herdet over natten så nå er vi klar til å legge i sand/grus og planter og vann

Her er bilder av bakgrunnen og pumpehuset på det andre karet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jippi, det var mange timers arbeid det, men nå er karet oppe. Pumpene fungerte slik jeg hadde tenkt og plantene ser greit ut. Vannet er veldig tåkete nå så bilder får vente til i morgen.

Så planen er i morgen å ta karet til de levendefødende. Men det er litt mer trikky for jeg må tømme karet deres og flytte det og sette opp det nye på samme sted... Og så skal jeg en liten tur bort til turnips og låne henne min fantastiske varmepistol og drikke kaffe
Takk takk. Nå har jeg tatt ned det gamle karet til de levendefødende fiskene mine og satt opp det nye. Så nå er jeg sliten og trenger litt mat og kaffe før jeg tar siste opprydningen. Jeg må tenke litt til på den ene planten, den ble liksom ikke heeelt rett, men ikke nå.

Jeg vet ikke helt om jeg skal begynne på 400 karet i dag, jeg gruer meg litt kjenner jeg fordi det blir veldig mye arbeid. Kanskje jeg kan utsette det til i morgen, selv om det er godt med alt som er gjort
Virkelig fine bakgrunner, det blir spennende og se de i vann. *glede seg*
Takk takk. Nå er vannet fryktelig grumsete så jeg tror jeg venter litt med å ta bilder. Kanskje i morgen kveld, men kjenner jeg megselv rett så flytter jeg vel litt på planter og slik den første uken
Da har jeg hatt en veldig hyggelig ettermiddag. Jeg har vært en tur hos Turnips og fått kaffe, mandariner, litt planter og masse fiskeprat. Jeg fikk noen skikkelig fine planter som skal i 400 l etter omrokkeringen i morgen. Nå gleder jeg meg til å begynne, men det blir i morgen. Vi har en ganske dårlig opplyst stue så dagslys er helt nødvendig til fiskefanging og styr
Heisan og takk for det koselige besøket! Det er virkelig luksus å ha besøk av noen som faktisk interesserer seg for akvariene mine en gang i blant

Har kikket litt på de tre typene coryer du siklet på -og må jo bare si at vel er det sikkert fornuftig å bruke pengene på fiskemat, -men similisene er jo nyyydelige da!!! Absolutt blant mine favoritter -veldig elegante!

Ellers, som du farter rundt i dyrebutikkene i distriktet må du skrike ut om du finner noen habrosus - har sagt til Espen jeg ønsker meg til jul
Ja, jeg synes det er veldig kjekt å kunne mase fisk i to timer uten å få himling med øynene og sukking fra sofaen

Similiene er nok den største fristelsen, men vi får se på mandag. Det er jo ikke sikkert jeg får bytte i fôr heller. Kanskje det er fisk for fisk, og hvis de ikke er utsolgt da... Man vet aldri hva jeg finner på vettu! Jeg har silt planter nå og lurer fælt på hvordan jeg skal få festet de tynne små jeg fikk av deg. Det skal bli spennende å se i morgen. I dag er jeg ferdig med akvarieting
Pust, pes, stønn, svette....

Det var en sinnsyk jobb det! Nå har 400 literen blitt tømt for alt av røtter og planter og nesten alle de unge nøkkelhullciklidene er fanget. Jeg så nå (etter at alle plantene var tilbake i karet og vann fylt opp) at det var en ungdom som har lurt meg... Det ligner veldig på en hann dette også og da blir de i alle fall ikke flere. Det ble desverre en sterbai som måtte bøte med livet i fangingen. Jeg så den ikke før det var for sent og jeg har så dårlig samvittighet! Men ikke noe å gjøre med det er jeg redd....

Nå håper jeg de røde plantene jeg har satt bakerst inntil bakgrunnen vokser fint og og blir høye for nå ser karet litt rart ut Det ble ganske nøyaktig 200 liter nytt vann før alt var ferdig så et 50% vannbytte for første gang siden karet var nytt.... Vanligvis tar jeg 10-20% i uken og det har fungert valdig bra.

Nå skal jeg gå tur med mine vakre barn (les: hunder) før jeg rydder opp. Jeg har endel avleggere og styr som skal rundt i andre kar, men ORKER ikke nå

To?... TO! ungdommer klarte å stikke av fra meg! Jeg er helt håpløs, skønner bare ikke hvordan de fikk det til!! Jaja, det blir LEEEEEEENGE til jeg gjør dette en gang til. Dette var utrolig slitsomt og nå har jeg vært to timer på skogstur med den yngste hunden min og nå MÅ jeg hvile litt.

Jeg har fremdeles 5 skåler med vann og planter stående på kjøkkenbenken som skal plantes oppe i små-karene og jeg ser at 3 av karene trenger litt mere vann. Jeg vurderer å være superflink i dag og faktisk rydde alt oppe på loftet og støvsuge og ordne... Men vi får se om vi har nok energi etter hvile
Noen bilder av mine nye concolor.

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Canera
Reklame for plussmedlemskap