Smått och stort (side 21)

Ja det är fina fiskar det Håvard
Hoppas att du tycker det var trevligt på Fredrikstad akvarieklubbs möte igår.
mvh Kjell
Hejsan alla

Nu var det länge sedan jag har skrivit här .
Men jag har ej legat på latsidan när det gäller mina fiskar.

Har i skrivandes stund lite funderingar på hur man skall gå vidare med hobbyn.
Vad är det jag vill uppnå med mina Viktoriaciklider ?
Ja det är en god fråga...

Vad vill jag...

Är mycket förtjust i de och vill öppna ögonen på andra akvarister att det finns andra afrikanska ciklider än Malawi och Tanganyika ciklider(jo då det finns väst Afrikaner oxå)

Vi som håller Viktoria är inte direkt bortskämda med litteratur om viktoriaciklider.
Se i era akvarieböcker så förstår ni vad jag menar.
För att få mätta sin kunskapshunger så får man jobba en del för att få information.

Nu börjar jag skena iväg här..

Det jag önskar är att sprida intresset och få er andra att se att det finns alternativ till de andra afrikanska cikliderna som oxå har fantastiska färger och betende som till talar mig iallafall.

Hur väcker man då intresset?
Jo med bilder och kanske någon info om den fisken som man visar foto på.

Så om någon är sugen på viktoriaciklider så ta kontakt så kanske jag kan hjälpa er att få tag på de arter som ni önskar.
Vet om en del butiker och privat personer som har.

Ställ gärna frågor !Men gör gärna i forumet under Malawi/Tanganyika/Victoria
Varför helst där?-Jo för då kan flera läsa det och jag slipper att svara på samma sak flera gånger.Jag får en del mail som jag i och försig tycker är smickrande .
Men tycker att vi skall dela med oss på själva forumet så andra kan få glädje av det.

Nu är det ju så att jag inte kan allt ...långt från allt ..men har en viss kunskap som jag gärna delar med mig av.Kan jag inte svara så skall jag ta reda på svaret och lär själv av det.

Tänkte att jag skulle ge bort lite fisk i början av nästa år till en ung akvarist .
Gjorde detta under våren 2008.
Det var 2 killar från Sarpsborg samt 2 i Sverige som fick lite viktoria


Så har jag ju ett brinnande intresse för Malawi oxå.
Det är nog dessa som jag har läst mest om och läser om.
Läser istort sätt alla inlägg på olika forum för att se hur andra gör och hur de löser problem
Skoj att se hur kunskapen ökar på de som frågade mycket för ett år sedan svara nu bra på andras frågor..det är ju toppen

Skall kanske bli lite duktigare att svara akvaforum och nettakvariet.
Men ser att Shiramor gör ett gott jobb och svarar med god kunskap och goda råd.

Mvh Kjell

Hei Kjell, der var du
Har du fått yngel på "Blue lips"?

Snillt av deg å gi bort viktoria-ciklider og lærdom. Det bør noen som har anledningen benytte seg av.
Når flere har samme fiskeinteressen så blir det også enklere å være akvarist, på mange måter.

Og takk for den siste kommentaren. Det var hyggelig
Mvh Kristin
Har savnet tråden din så det er godt du er tilbake med oppdateringer og bilder. Selv om jeg nok ikke har mulighet til å holde noen av de afrikanske ciklidene her hos meg så er det likevel interessant å lese om de og ikke minst få muligheten til å beskue alle de vakre variantene. Glad for å "se" deg igjen
Tack för det Tante Astrid.

Skall ta en lite fotorunda.

Tyvär inte ännu Shiramor men det kommer nog snart.
De är inte så gamla men de är könsmogna iallafall så det är bara en fråga om tid nu

mvh kjell
Velkommen tilbake Kjell.
Har vært borte en stund selv, men har ihvertfall lest tråden din så nå er jeg glad du er tilbake igjen.
Mvh Linda
Hej

Vissa saker kan man inte förstå själv..
Har tappat mycket av glöden för min hobby.
Hur det kommer sig kan vara många olika orsaker.

Men jag är ju främst intresserad av ciklider framför allt viktoria samt malawiciklider.
Men har som sagt haft en riktig downperiod när det gäller det.
Jo då jag har skött mina fiskar under tiden för de är jag noga med.
Ibland bryr jag kanske mera om de än mig själv.
Kom på mig själv en dag när jag hade köpt färska räker som jag stod och skalade till de till fisken.
Vad fick jag själv äta en torr smörgås med ost.
Skrattade gott åt mig själv då..

Satt här om dagen och blädrade bland mina akvarie böcker då jag fick syn på en av mina gamla favoriter Colisa lalia dvs Dvärggurami.

Blev glad när jag återsåg ned lilla rackaren.Det var en av mina första akvariefiskar.
Minns den dagen gott när jag tog tåget ned till Dals Långed i Sverige och köpte ett par av denna.Minns gott den behållaren som man fick fisk i den gången.
Det var en kartong som såg utsom en liten mjölkartong som var hel vit med en röd skena som man förslute kartongen med .Kartongen va vaxbehandlad.

Minns när jag kom hem och fick paret i akvariumet.
Satt och tittade på de länge och ville inte gå och lägga mig.

Med dessa minnen i bakhuvudet tog en kompis och jag och körde till Arild Zoo på Sellbakk och köpte mig ett par.Blev glad att åter få de i hus.
Akvariumet de går i är ett 375 Liters akvarium.
Där har jag satt i växter och rötter samt en grotta.

Flytväxter finns oxå i akvariumet för jag har ett akvarium som jag har massor av andmat som jag anväder som foder till mina Mbunas.

Satt igår ganska länge och studerade hanes arbete med att få sitt bo i ordning.
Det ser ut att vara ett ansträngande jobb han simmar runt och samlar matrial till sitt bo.
Fasinerande arbete tycker jag .Det ser ut som han liksom hoppar upp lite med de och staplar de ovan på de andra växterna.

Har även tagit dämpad belysning i karet och det blev ju betydligt mörkare med all andmat.

Så jag får väll ut med fångsthåven och fånga de lite levande foder för det sätter de nog stor pris på.

Sedan har jag fått nys på en annan art som verkar spännande och det är Betta albimarginata

Har en kontakt som kan fixa F1 ..spännande.

Ja kanske är det detta som kommer att få fart på intresset igen.
Har ju inte så mycket kunskap om dessa.
För nu måste jag ju lära mig en massa om labyrint fiskar så att mina fiskar får det så bra som möjligt och jag får nya utmaningar.
För man vill ju lyckas med de och gärna få se de i lek och ev få yngel på de.

Så ligger det till i daxläget.
Ha en strålande dag

mvh Kjell

Ps har mina Malawi och Viktoria kvar
Hei.

Lurer veldig på om du kunne gi meg en god forklaring på kjønnsforskjellene hos Nimbochromis Venustus. Vi har to stykker her som ble kjøpt som et par hos Richard på Østfoldhallen for en god tid tilbake.

Disse er nå rundt 18cm, og virker helt uinteressert i hverandre. Den som ble antatt å være ei hue har også begynnt å ligne mer og mer på hannen.

Kristoffer Karlsen

Hejsan

Ja det är en ganska enkel sak.
Hanen får en gul bläs som går från ryggfenan och fram mot huvudet..
Samt att hanen blir blå i ansiktet .

Honan ser ut som ungfisken på bild nr 2.

mvh Kjell

Hei Kjell. Har savnet dine innlegg og lurt på hvor i all verden er det blitt av deg?? Håper du får igjen gnisten igjen så vi får lese alle dine fine og lærerike innlegg her inne på forumet. Jeg fikk i alle fall svar på hvorfor min venustus er blå i ansiktet...det er en stor og fin hanne jeg har... Jeg har også masse store fine kjempe epler i mitt malawikar og det går kjempebra. Hei og hopp en glad hilsen fra Heidi og alle rare sneglene mine.
Hej

Ja den hannen du har är ju otroligt vacker.
Den har ju en otroligt vacker gulfärg oxå.

Ja har ju märkt nu med mina nya fiskar att nyfikenheten att lära sig har kommit tillbaka.
Har ju inte varit borta men har inte skrivit så mycket den senaste tiden men har varit inne och läst och måste nog erkänna att det har kliat lite i fingararna att svara på några frågor.

Det enda som bekymrar mig lite är om jag skall testa mera nytt så måste jag kvitta mig med en del fisk.Fisk som jag lagt ned mycket tid på att få tag på .

Så man får lite dåligt samvete av det.
Men det är ju lite av det som är spännande är ju nya utmaningar och prova fisk som man ej har testat tidigare.

Mvh Kjell
Hej

Nu har jag tagit och dragit ned väldigt mycket på min hobby .
Har tagit bort ca 1400 L fördelat på 5 akvarium som jag har sålt med fisk och allt.

En kille i Sarpsborg har köpt de av mig med alla mina arter av viktoria och malawi.

Skall sadla om helt och ge mig in på okända marker så får jag se om lusten kommer tillbaka.
Har haft som jag har skrivit tidigre liten intresse den senaste tiden.
Har haft sjukdom och dödsfall i familjen och det har säkert gjort sitt.

Så nu får jag göra om allt från början så kanske intresset vaknar till liv igen.
Han som köpte alla fisk sa att om jag ångrade mig så vet jag var fisken finns.
Och med ett sådant besked så känns det lite lättare samt att han är en mycket duktig akvarist som jag vet kommer att förvalta dessa fantastiska fiskar väl.

mvh Kjell
Kondolerer Kjell. Leit å høre at du har hatt dødsfall i familien.
Tror jeg vet litt hvordan du har det. Det å holde på med akvarier, eller annen hobby, kan plutselig virke helt meningsløst når noen som står deg nær er alvorlig syk, og i tillegg går bort.
En hobby er noe vi interesserer oss for, men som egentlig ikke er nødvendig å holde på med. Og blir man "kraftløs" pga alvorlige problemer så blir hobbyen plutselig noe negativt.
Sånn har jeg følt det i hvertfall.
Lurt av deg å selge fiskene da, og heller satse på noe helt nytt som gjør at du må starte "på nytt". Sånn var det litt for meg angående å starte med malawi.
Det å utfordre seg selv og etter hvert mestre utfordringene: Det er selve livet
Det blir spennende, skal du se. Og hobbyen blir minst like meningsfull som før.
Lykke til videre

Mvh Kristin
Tack för det Kristin.
Jo då livet går vidare det som det måste och gör.

Har de senaste dagarna tittat lite på grenmalar.Det är främst Sturisoma aureum jag har tittat på.Det verkar vara en utmaning att få yngel på dessa.

Men har ej bestämt mig ännu.




Tillbaka...
Ja så vaknade man man ur törnrosa sömnen..akvarie intresset har åter slagit rot..

Ja vad blev det nu då..vad fick mig till att börja igen..
(Hade ju inte slutat helt utan hade ett par kar gåendes..med malawi/Viktoria)

Jo räkor har jag börjat med...Ja du läste rätt...från malawi/viktoria till räkor..

Har några nano kar gåendes 6 st nu..Har just limmat i två rummdelare i ca 60 liters akvarium så det blir 3 fack dvs att akvariet är delat i tre sektioner.

Har blivit otroligt "biten" av Nono kar och odling av räkor.
Så nu läses det på för att få kunskap inom detta område.

Vilka räkor har jag samlat på så långt då..

Atya gabonensis går i ett 170 liters
Macrobrachium assamensis 170 liters

De nedan går i div.små kar

Neocaridina heteropoda ´sakura´

Caridina cf. cantonensis ´crystal red shrimp´
Caridina cf. cantonensis ´crystal black shrimp´
Caridina cf. cantonensis ´tiger´
Caridina cf. babaulti var. ´malaya´
Caridina cf. babaulti var. Green
Caridina cf. propinqua Orange dvergreke
Neocaridina heteropoda ´red´


Så ser det ut i skrivandes stund.
Är på jagt efter flera arter



Så ser de ut de 6 akvariumen som är räkakvaruim.

Som ni kan se så har jag plockat löv som ligger på tork.
Det är ju så otroligt intressant att lära sig nytt .
De är känsliga de små djuren,vilket man kanske inte tänker på vid första ögonkastet.
Det går åt en hel del tid att observera dessa för att se hur de normalt skall röra sig så om det skulle ske något att man snabbt kan se att något gott galet..vilket jag hoppas att få slippa.

En liten Macrobrachium assamensis har några sådana i min 170 liters akvarium.
Intressant liten sak Skall få ta några foto på min stora hanne den är ganska imponerande med sina "stora" klor.

Har inte tagit akvarie foto på ett par år så det tar lite tid att få till det igen.
Neocaridina heteropoda Rili har precis flyttat in idag.De är 10 st plus några yngel 5-6 st
Skall bli spännande att se hur de blir i färgen

[URL=http://www.redbee.se/showthread.php/4992-Neocaridina-heteropoda-var-Rili?highlight=Neocaridina+heteropoda+var+Rili]
[/URL]
De ser ju ganska trevliga ut.
Hei Kjell og velkommen tilbake
Fint at du holder akvariehobbyen ved like, men kar og dyr har krympet betraktelig i størrelse, må jeg si.
Skulle gjerne hatt et nano-kar med reker selv. Fasinerende dyr, og vakre, små akvarier hvis de er fint innredet og har fint lys.
Tror du bør forandre overskriften litt, eller lage ny tråd hvis du vil ha kommentarer fra rekeentusiastene her på AF. Jeg skal ihvertfall følge med på det du legger inn.
Og pøs på med bilder. Alltid artig å se
Hei

Det med tråden har jag bett de att ändra..passar dåligt med det namnet nu.

Tänka sig att man kan bli så otroligt fascinerad av dessa små varelser.
Har mycket att lära om räkor och tillväga gångsätt.

Idag har jag fyllt vatten i det ca 60 liters akvariumet jag hade delat i 3 sektioner.
Blev bra tycker jag.Använder sand som jag "lånat" från sjön.
Blandade kornstorlek på sanden så det ser mera naturligt ut.

Vet inte riktigt vad jag skall ha i de men hoppas få tag på

De jag är intressrad av är :
Neocaridina heteropoda var. yellow
Caridina dennerli
Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white

Dessa skall väll inte vara så svårt att få tag i.

ja foton kommer ..
Kristin du får sparka igång ett nanokar

Tilfeldig bekjentskap
© T Knutsen
Reklame for plussmedlemskap