Mine akvarier og sånt (side 21)

Kjøpte en ny gullfisk i dag, fra en annen butikk enn jeg kjøpte de andre seff. Den er mindre og kostet mer enn de andre, men forhåpentligvis er det bare et tegn på bedre kvalitet.

Jeg må si at jeg faktisk har veldig sansen for gullfisker. Vet at mange synes de er såå kjedelige og kaller dem 'ufisk' alt mulig rart, men jeg synes de er kjempesøte, både mht personlighet og utseende.

Og det er kjempesøtt at når man introduserer nye gullfisker hilser de på hverandre og følger etter hverandre
Grattis da
Det med hilsinga er jo veldig universalt, Scalarene mine gjør det hver gang jeg kommer med ny småfisk i karet mitt. Gir dem en omvisning og sånn
Takk

I 90 literen har jeg en ildhale som skal undersøke alle nye fisker, er litt skummelt til tider når det er små fisker det er snakk om. Han hilser nemlig ikke på noen vennlig måte, han stirrer intenst på dem og følger etter dem mens han tydelig sjekker dem ut

Utenom det har jeg faktisk ingen fisker som gidder å hilser på hverandre. Killiene brydde seg ikke da jeg satte inn yngel som vokste opp i et annet kar, og ingen andre i selskapskaret bryr seg. Jeg satte inn en ny pakistanbotia der for et par uker siden, og de 3 som var der fra før viste null interesse.
Så koselig av den da :P
Kuhliiene mine pleier å hilse på de nye kuuhliene som kommer inn, virker som at de er gode venner hele gjengen
Flyttet nettopp sverddragerhannen fra 90 literen til 48 literen. Ildhalen har drevet og jaget han innimellom en stund, men da jeg foret nå nettopp var ildhalen konstant etter sverddrageren og sistnevnte viste tydelige tegn på stress.

Så selv om 48 literen egentlig er for liten tror jeg han har det bedre der enn i 90 literen akkurat nå. Må vel prøve å få gitt han bort. Hvis jeg ikke kan det kan han alltids gå oppi der sammen med kampfiskene selv om det ikke akkurat er estetisk riktig. Smaragdkampfiskene skal jo visstnok være ganske fredelige av seg og det skal være mulig å ha dem i selskapskar...

Ildhalen jager ingen av de andre fiskene. Hvis han skulle jage noen skulle man trodde det hadde vært de bittesmå kardinaltetraene, men neida, han viser null interesse i dem.

Jeg har forresten fått et nytt seo-oppdrag som jeg tjener en tusenlapp på + at jeg nettopp regnet på hvor mye jeg tjener på gratisnettsted.com for tiden (har ikke regnet på det for pengene går rett til typen som mitt bidrag til økonomien) og det viser seg at jeg tjener faktisk 500 kr i måneden på den, og det går opp hver måned + det jeg allerede tjener på andre seo-oppdrag. Og da er hvert fall ikke kampfiskene noe problem lenger. Og da kan jeg kjøpe litt planter også. Neste måned skal jeg klare å skvise inn et lys til 48 literen
Uff, dårlig samvittighet

Det første jeg gjorde da jeg gikk inn på kontoret mitt i dag var å sjekke hvordan sverddrageren hadde funnet seg til rette. Jeg fant han ikke noe sted i karet, så jeg begynte å sjekke rundt karet. Det er ett eneste lite hull som er stort nok til at en fisk kan komme seg ut, og det er der hvor dekkglasset har et avskåret hjørne slik at man kan løfte det lettere. Denne åpningen er i bakre hjørne, mot veggen, så jeg sjekket ved siden av akvariebordet og bak karet osv, men fant han ikke. I det jeg skulle til å gi opp og tenkte han sikkert gjemte seg et sted i karet, snudde jeg meg og fant han midt på gulvet, en meter *foran* bordet. Helt inntørket, stakkars liten

Hvordan han har klart å hoppe ut i bakre hjørne og deretter havne en meter foran karet er et mysterium. Det er mulig han hoppet ut og landet bak, og deretter har en av kattene 'hjulpet' han. Men han hadde ingen skader som jeg kunne se.

Men det kom hvertfall noe godt utav det. Nå vet jeg at det hullet *må* sikres før kampfiskene ankommer, for de skal være ekstremt hoppeglade av seg.
For å opprettholde killibestanden min har jeg nå begynt å prøve å få samlet inn noen egg fra dem. Puttet oppi oppdrettsmoppen for et par dager siden og har foret flere ganger om dagen med næringsrikt for.

Sjekket moppen i går, men fant ingen egg. Greit nok, tenkte jeg, den har jo bare vært i karet i 12 timer. Så jeg ventet til i dag og sjekket på nytt. Ingen egg i dag heller. Og de som skal legge 7-30 egg om dagen!

Eneste forklaringen jeg har er at siden de ikke har hatt oppdrettsmopp på lenge, men har mye planter, har de funnet et annet sted å legge eggene. Jeg gidder ikke å tømme karet for planter, så jeg flyttet heller en hann og en hunn over i den nye 22 literen sammen med oppdrettsmoppen. Det er minimalt med planter oppi der, så hvis de vil legge egg velger de mest sannsynlig moppen. Eneste problemet er at det er mye snegler oppi der, så jeg må sjekke for egg ganske ofte.

Skal la dem være der noen dager og fore godt, og håpe det inspirerer til litt egglegging.
Fremdeles ingen egg hos killiene. Vet ikke hva som skjer der. Forrige gang jeg prøvde med oppdrettsmopp fikk de kun flakfor og da fant jeg 4 egg på to dager.

Nå forer jeg med mygglarver og har funnet null egg på 3-4 dager. Merkelige greier. Prøver noen dager til før jeg gir opp.

Kjøpte enda en gullfisk i dag. Hadde jeg egentlig ikke tenkt til å kjøpe, men jeg var på kjøpesenteret og måtte seff sjekke dyrebutikken. Og der hadde de gullfisker som var oransje med svarte flekker og litt hvitt på finnene. Er det de som kalles calico? Så da måtte jeg ha en. Målet har vært å ha 3 gullfisker i dammen, så det passet bra.

Tror den første jeg kjøpte må ha vokst veldig siden jeg kjøpte den. Har hatt den i ca 6 uker tror jeg.

Da jeg puttet oppi den andre nye gullfisken for noen dager siden så jeg at den var jo bitteliten i forhold til den som var der fra før, men jeg valgte en av de minste i butikken så jeg tenkte det bare var derfor. Men den jeg kjøpte i dag vil jeg si var ganske gjennomsnittlig størrelse for gullfisker man ser i butikker. Da jeg puttet den i dammen var den også tydelig mindre.

Er egentlig ganske logisk at de vokser bra oppi der, for de har alger og andemat de kan beite på og jeg regner med det er en del mygglarver og andre ting som lever oppi der også. I tillegg forer jeg med forskjellige typer flakfor hver morgen. Og jeg ser de konstant driver og roter på bunnen.

Jeg hadde bare ikke trodde de vokste *så* fort. Men det er jo bare gøy at de vokser og trives
Tok et bilde av alle 3 gullfiskene sammen da jeg foret. Den gullfargede er den jeg har hatt i 6 uker og er tydelig størst.

Litt artig at alle dukket opp også Den hvite har jeg nesten ikke sett, og den har aldri dukket opp ved foring før i dag. Den nye skjønte raskt at her var det mat på gang. Den gullfargede og sebradanioene har visst lenge når det er mat og få. Jeg sitter alltid på samme sted når jeg forer så jeg mistenker at de ser at jeg setter meg ved kanten og da vet de at jeg har mat
Vet at Australias vintre også kan være kalde, så lurer på om du kan ha dem ute i dammen hele året ;- =)

LOFFA
Lenger sør blir det ganske kjølig ja, men her i Brisbane er klimaet ganske tropisk, og tempen er sjelden under 15 om natta om vinteren. Om dagen ligger den rundt 20-22

Er nesten så jeg kan ha tropiske fisker i dammen Har sebradanioer da, men de trives fint i temperaturer ned til 18 grader, så jeg håper at de kan overvintre i dammen. Men gullfiskene er hvertfall ikke noe problem
Litt 'artig' at noen tror det finnes forskjellige arter av gullfisker. Det er bursdagen til forretningspartneren (Olivia) til typen i dag, og hun og moren (Reyna) stakk innom etter lunsj for Reyna kjenner typen ganske godt.

Det er en stund siden hun har vært på besøk så vi viste henne forandringene i hagen. Hun har selv en bitteliten hagedam med minst 15 fancy gullfisker. Seriøst overbefolket med andre ord.

Hun syntes mine fisker var ganske artige i form og farge, og fortalte at 3 av hennes hadde dødd i løpet av et par måneder. Olivia spurte hvor lenge hun hadde hatt dem, og Reyna svarte 'årevis' og kikket deretter på meg og sa 'de lever jo bare i 18 mnd - 2 år disse'. Og jeg svarte seff at 'nei, de lever jo i årevis. Rundt 20 år vanligvis og blir ca 30 cm lange' hvorpå hun svarte at 'nei ikke denne sorten, dette er jo bare den lille sorten man har i dammer. De blir ikke større enn som så' og hun viste med fingrene ca 10 cm.

Da kommenterte typen at 'de vokser vel etter størrelsen på dammen' og Reyna sa seg enig i det. Det var ikke tid og sted for å starte noen diskusjon om det, så jeg tiet. Det er i og for seg sant at de vokser etter hvor god plass de har, men det har vel mer å gjøre med trivsel og vannkvalitet...

Oh well.

Har endelig klart å samle inn noen killiegg. Fant 3 i går og ett i dag. Ikke noe særlig imponerende, men kunne vært verre. Gir dem noen dager til. Håper på minst 10 stk.
Fant 2 killiegg til i dag. Nå har jeg 7 til sammen, og begynner å nærme meg målet på 10 stk.

Ga dem en foringsfri dag i går og skal fore godt i kveld og håpe at de legger minst 3 egg i natt.
Fant ett usselt killiegg i dag, og et av de jeg hadde fra før hadde blitt hvitt. Så jeg har fremdeles bare 7 stk

Vet ikke hva det er med disse killiene. De er ikke på langt nær så fruktbare som de jeg leser om på nettet.

Jeg lurer på om yngelen jeg puttet i voksenkaret faktisk har blitt kjønnsmoden. Hun gjemte seg bort sammen med hannen i går, men jeg så ikke hva de drev med. Siden de ikke lever så lenge og hun er nå 9-10 uker gammel skulle man tro hun er kjønnsmoden. Kanskje jeg skal hive henne over til den andre hannen og hunnen i oppdrettskaret og se om jeg får flere egg da...
Fant et killiegg til i dag, og jeg har bestemt at 8 stk får holde. Er ikke verdt masse tid og krefter for ett egg om dagen, dessuten vil jeg ha yngel på omtrent samme alder, og de eggene jeg har nå ble lagt med opptil 5 dagers mellomrom.

Det har endelig begynt å bli noenlunde varmt nå. Har merket at det har blitt varmere og varmere siden august, men det er først nå at vi begynner å merke litt sommervarme.

Og da må seff mine 2 norske katter trimmes i pelsen, for begge er langhårede. De 3 andre er korthårede og det er jo veldig greit, men jeg må si at jeg absolutt elsker langhårede katter og da er det verdt litt ekstra pelsstell

Thomas er veldig grei å trimme. Han sutrer litt, men sitter stort sett stille til jeg har gjort meg ferdig. Jeg tok det over 2 dager for han ble litt urolig.

Julie derimot spreller og prøver å stikke av. Hun er tålmodig et par minutter, men etter det prøver hun seg stadig vekk og det ender med at hun må holdes i nakkeskinnet, mens jeg prøver å både snu henne og trimme med den andre hånden. Hun tåler ikke typen heller så han kan ikke hjelpe. Og pelsen er så glatt og lang at trimmeren ikke får noe særlig tak, den bare glir over pelsen uten å gjøre noe særlig.

Så resultatet er pels over hele gulvet (bildet), pels over hele meg, og Julie ser ikke ut som hun er trimmet i det hele tatt.

Tror jeg må kjøpe en saueklippemaskin....
Det har brutt ut hvitprikk i dammen igjen Men heldigvis virker det ikke som noe alvorlig utbrudd. De er dekket av prikker, men spiser og virker helt friske ellers, så det går nok bra. Skal putte dem i 48 literen og prøve varmebehandling.
Først nå har jeg klart å fange inn mesteparten av fiskene i dammen. Begynte rett etter det forrige innlegget mitt. Den første gullfisken og 3 danioer var enkle, men etter det skjønte de gjenværende fiskene hva som foregikk og gjemte seg.

Det hele endte med at jeg måtte fjerne alle plantene. Og etter jeg hadde brukt masse tid på å fange de to gullfiskene, kom jeg plutselig på at det var jo en danio igjen nedi der.

Den var nesten usynlig og jeg ga meg på det. Får fange den i morgen vha litt mat.

Fiskene har ikke lidd noen nød i dammen hvertfall. Både gullfiskene og sebradanioene har vokst. Jeg trodde danoene var fullvoksne, siden jeg hadde dem i 90 literen i flere måneder uten at de vokste, men de har blitt digre Gullfiskene har ikke bare vokst i lengde, de hare blitt ganske tjukke også. Hvertfall den jeg har hatt lengst, som vises på bildet (den gullfargede).
Inaktiv bruker
horfer skal fiskene innd ?
Fordi jeg kan ikke behandle med varmekur i dammen og jeg vil ikke medisinere den fordi kattene like å drikke av den. Så da må den dekkes til på en eller annen måte mens det er medisin i den og det blir for mye styr. Dessuten foretrekker jeg varmekuren fremfor medisinering, for den har alltid fungert helt utmerket på første forsøk.

Jeg har nå klart å fange den siste danioen også
Tempen i 48 literen var endelig oppe i 32 grader i dag tidlig da jeg stod opp. Brukte hele ettermiddagen i går og natten på å varme seg opp.

Gullfiskene ser ikke ut til å plages av varmen i det hele tatt, de er like aktive som alltid, så da trenger jeg hvertfall ikke bekymre meg for tempen i dammen midt på sommeren.

Calicoen er hardest rammet, den ser ut som den har blitt godt saltet. Er fullstendig dekket i hvite prikker på hele kroppen og alle finnene. Ser ikke noe godt ut. Den hvite med oransje flekker har også en del prikker, mens den største kun har et par prikker på kroppen. Har ikke funnet prikker på danioene, men jeg så en av dem klødde seg i går.

Ganske regelmessig spiser gullfiskene en munnfull sand og bruker deretter ca ett minutt på å spytte ut alt igjen. De er ikke så voldsomt smarte virker det som... Men de er jo søte da
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap