Leifs verden (side 21)

frosken
Du hadde ikke klart å sende over et oppdretts skjema til meg på mail? Jeg må sende med noen poser med naboen,for jeg kommer ikke i morgen. Blir 40... Ellers flott kar,du får legge inn oppfølgingsbilder om noen uker:-)




Har desverre ikke noe skjema på maskin, tok med meg fra klubben sist og har kun kopiert det. Har desverre ikke scanner. Grattis med di førti.

Ja det er et fint karr Frosken, men tror jeg må ta ut noe av plantene på høyre siden. Ble litt kaotisk der. Eller bare kanskje samle dem litt mer....

Ses i morgen vegar, plukker deg opp ca 18.00

Plukker egg ut av 375L hver dag nå. Tar ikke ut alle, men ble vel 50 i går og vel 20 i dag. Skal en ta ut alt blir det vel mange. Har ellers tømt alle karrene som skulle ut og fått levert dem. Er noen færre karr og konsentrere seg om. Er litt godt det også. Har ellers fått justert hyllene i 3 karrs reolen og det blir litt forandring der. Blir en 112L i midten, en 54L i bunn og en 60L på toppen. Mulig jeg bytter på di to småkarrene men 112L blir i allefall i midten. Går ei hue med yngel der av sebra ciklide som etterhvert gies bort og skal gjøres om til oppdrettskarr for corydoraser. 60L blir alt for liten selv om jeg harbrukt et 54L karr i tillegg. Blir vel to oppdrettkarr dette, samt det siste til malleyngelen jeg har gående i et 54L karr her. Blir vel bare å flytte det rett inn slik det fremstiller i dag fra den plassen det står på. Plukket også noen Paleatus egg i går. Den største yngelen av cory vokser enormt fort og er aeneus. Er så mange typer egg som endte oppi det oppdrettskarret at jeg aner ikke hva halvparten er. Noen er sort prikkete og kan minne om paleatus, men har en svart strek over øye på skrått. Så skjønner ikke helt hva det er men kan være av alle di typene jeg hadde gående i det blandingskarret og da misstenker jeg melini eller schwartzi. Men så heldig er jeg nok ikke, men tiden får vise hva det er. Er litt for små til å være sikker. Men en ting er sikkert.... det er corydoras bebbisser og det er gøy
Etter at eldste guttungen gikk til sengs ble det stille og litt for stusselig her. (Kona og minstemann er på sørlandet til mandag). Så jeg tusslet ned i kjelleren til akvarie rommet, tittet litt og bestemte meg for hvordan single reolen skulle være og begynte med det samme. Flyttet sebra hua og yngelen over i et midlertidig tomt karr, en 54L. Deretter ble 112L tømt, vasket og satt på en sølvbakgrunn. Den ble satt inni tredje høyde da jeg fikk litt bedre oversikt. Sand ble fylt opp, og vann fra spingen ble fylt 50% opp. Planter ble satt inn, pumpe og varmekolbe det samme og en lufteboks med filter. Resten av vannet ble fylt opp med vann fra di andre karrene. Så nå er det karret klart for corydoras yngelen, som går i div kar og oppdrettskarr her. Det skal få stå til over helgen slik at vannet blir helt klart og tempraturen der den skal være. Fant også et lite bord, en duk og vips så var det plass til di to klekke karrene mine i akvarie rommet også. Ble betraktlig bedre plass når di lånte karrene gikk ut av rommet der. Vil samtidig takke deg oppi gata for lånet av karr og utstyr. 60L det er div corydoras yngel i nå, vil sansynligvis bli brukt som oppvekstkarr for Aeneus til å begynne med. Senere må jeg muligens øke str på karret til disse, eller ta i bruk et til-til Aeneusene da planen er å øke di 57 Aeneusene som er nå til iallefall 70-80 og da blir det mye egg, selv om en må begrense uttaket av dem. Tenkte jeg skulle se om jeg fikk kjøpt noen voksne individer av Aeneus til uken. Di siste 25 som kom inn i 375L var unge, men er likevel med i leik. Angrer ikke et sekund på at 375L her i stua ble gjort om til Corydoras Aeneus karr. Om jeg ser bort fra alt av egg og yngel jeg i år har fått frem, er dette høydepunktet mitt. Di trives kjempe godt i karret og jeg gleder meg så mye over å kunne se at dem har det så bra. Live leik og egglegging, ja livet er herlig for den som liker akvariehobbyen. Husker ikke om jeg har nevnt at jeg i dette karret har 4 stk albino ancistrus på 5-6 cm. Håper disse holder karret rent for det som måtte komme av alger. Skal også legge ut en del bilder nå. Kommentarer og forklaringer vil følge
bilde 1. Di nyankomne aeneusene (det var vist 29 og ikke 25 ser jeg på
bildet. Fikk sikker noen ekstra da=)

bilde 2. Fra c. albino klekkekarret

bilde 3. Slik er fingeren nå etter oprasjonen, for dere som har fulgt tråden og vet hendelsesforløpet (forklart tidligere)
bilde 1. Corydoras Sodalis

bilde 2. Ancistrus albino yngel, ca 2 uker gamle

bilde 3. Corydoras Paleatus som straks skal få SAND stakkars
bilde 1. Dobbel reolen og bordet med klekkekarrene

bilde 2. Enkel reolen

bilde 3. 112L som er gjort i stand nå i natt for corydoras yngel/oppvekstkarr
Inaktiv bruker
ja blei bra i kjelleren nå Feil:P du får ha lykke til med fingeren også, ser dem kommer seg litt nå
vil nevne at akkuratt nå sitter jeg på skolen, er ferdig med norsk tentamen:P å kan ikke dra før kl 11-.- men er deilig å slutte tidligere du får ha lykke til resten av dagen gamle ørn, så prates vi nok kanskje utover kvelden
Takk vegar. Synes selv det begynner å hjelpe. Har bare igjen å flytte et karr så er alle reolene fulle igjen. 54L malleyngel karret står i det indre rommet og skal ut og inn nederst i enkel reolen. Da er det indre akvarierommet tomt for karr og det blir bra tumleplass der. Har problemer med grått vann i 375L, og kan ikke helt skjønne hvorfor. Noen ideer om det vegar? Byttet 30% av vannet i går men hadde ikke store effekten på det, men skal ta et nytt vannbytte i kveld. Har plukket noen Paleatus egg og i dag 30-40 albino egg utenom det som har kommet i 375L med Aeneus. Aeneusen og di andre coryene i oppvekst karret vokser fort og er gøy å se. Satt nede å kikket inn i 375L og der er det faktisk også noen yngel fra egg som har overlevd, hehe. Artig å se om dem vokser frem. Fingeren og smerter er litt opp og ned, men har i dag begynt på aktiv sykemelding og skal være på det til over nyttår. Dagen i dag gikk bort på klubbarbeide på jobben da det selvfølgelig har blitt gjort så som så med det når jeg har vært borte. Fredag var jeg og en tillitsvalgt til med dir på jobben inn til finans departemanget til Kristin Halvorsen og co og på stortinget i går, mandag for å ytre avgifts politikk og rammebetingelser for min næring, bryggeriene. Som klubbleder får jeg vært med på mye "rart", spennende og utfordrende. Kan se tilbake på mange opplevelser og mange besøk av/hos mange politikere og andre "kjendiser". Blant annet Bekkemellom Orheim (het hun da), Yngve Håkonsen, Kristin Halvorsen, Stoltenberg, Torbjørn Jagland, NHO dir Bergesen, Ja mange har jeg hatt muligheten til å hilse på i mine mange år som klubbleder/hovedtillitsvalgt. Nok om det. Tanken er å få inn noen flere voksne individer av Aeneus i 375L, men vil først finne ut av hva som gjør vannet så grått. Noen her som har noen formening om hva det kan være, og hva jeg skal gjøre med det???

LOFFA
Inaktiv bruker
jeg har lite hjelp om grått vann leif, er det grønn grått? eller GRÅgrått?
i såfall, kan det også være infusorier, tror noen andre her er flinkere med den slags
Jeg dro over et teppe som dekket hele karret og har latt være å fore. Dette har hjulpet mye og skal se igjen i morgen om det er godt nok til at jeg kan legge vekk teppe. Ikke mer cory egg siste par dagene, men en del egg har klekket og det blir stadig flere yngel.Ellers ikke noe nytt
Litt albino egg i går samt noen paleatus egg i dag. Ellers flyttet albinoene til et annet karr, da jeg har misstanke om for mye baktereier i sanden i det karret dem gikk i. Et par av dem har mistet bartene sine. Derfor ble di flyttet i går og karret tømt og vasket. Ellers er ikke 375L helg klar av det grå enda, men matet litt med mygglarver igjen i dag. Ellers ikke mye nytt annet enn at jeg kjøpte 5 nye aeneus i dag
Inaktiv bruker
corydoras liker best sand, så om du har grus i akvariet kan det være derfor de har mistet barter
vegar haugerud
corydoras liker best sand, så om du har grus i akvariet kan det være derfor de har mistet barter;)



Vegar da.... Jeg begynte ikke med corydoras i går. Det er den sorte sanden du har sett i kjelleren her som er i 2 av karrene. Skal være grei den til coryene. Har ellers renset opp og byttet vann i klekke karrene i dag samt byttet vann i 375L. Teppe er tatt vekk og har foret dem godt med røde mygglarver i dag. Så nå koser dem seg alle ca 65 nedi karret her
Du kan jo sjekke denne tråden.

Om dette er den samme sanda, så kan det kanskje forklare at bartene ble borte... Jeg liker svart sand veldig godt selv, men har ikke klart å finne svart sand som er 100% trygg for cory.
Heihei loffa!

Gikk det bra med rotplanten fra Sunnmøre?=)
Georgfd
Heihei loffa! Gikk det bra med rotplanten fra Sunnmøre?=)



Jepp gikk kjempe bra det, men fant ingen adresse for bet av porto? Ingen avsender lapp eller noen ting?

Leif
Da har jeg etter lang tids tenking lagt ut alle mine corydoras karr, 6 stk for salg. Mange faktorer di siste 2 mnd har gjort at jeg har mistet litt av intressen, motivasjonen og motet til å holde på så stort som jeg gjør. Mulig jeg kutter helt ut om jeg får solgt. Skal ikke legge skylden på andre at jeg har blitt slik, men det er en faktor i dette at andre har påvirkningskraft. Skal ikke gå inn på di mange grunnene her, men synes det er trist når jeg tenker på hvor mye disse karrene har gitt meg av glede. Ser også på tråden min her hvordan jeg har trappet ned med skriving, bare mer og mer skjeldent jeg har skrevet noe i det hele tatt, om noe i det hele tatt. Skal ikke helt takke for meg selv enda da jeg fortsatt vil være en del av dette.

Ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år
En riktig god jul og et godt nytt år til deg og din familie i 2009
Dette må være den søteste "nissen" jeg har sett i år
God jul
så annonsen din på karrene og lurte på hva som foregikk, leste så her inne og skjønner at noe er på gang. synes det er synd du skal selge alt, men hvis det er for noe som er verd det så skjønner jeg deg godt, det er livets valg noen ganger. menne... du kan jo velge deg ett hovedkarr å beholde, beholde ynglingsfiskene liksom..synes bare det er trist når du selv har så mye glede av fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap