Finnmarking i eksil (side 21)

Driver med å organisere flytting av de yngste cherrybarbene fra yngelkaret og til et større kar. De trenger mer plass, og jeg vil helst ikke bruke de som fôr. Valget blir 160 litern, og det betyr at sommerfuglciklidene må flyttes tilbake til 375 litern. Har 4 stk (en har dødd), og det virker ikke som de trives i 160 litern. Muligens pga av svingende pH. Har igrunnen ikke et kar som passer til disse, da de skal ha lavere pH enn det jeg har i mine kar. 160 litern har lavest pH, men den svinger fra alt mellom 6 til 7, og det er for mye. De var mye mer fremme og finere i fargene da de bodde i 375litern, så da får de flytte dit igjen, inntil videre.

Skiftet vann i 375litern, og så at ancistrusyngelen var på tur ut av hule til Bart. Tok likeså godt hula ut, og tømte den i en 3 liters boks, og skal la de vokse opp i 160 litern i stedet, ute av veien for sultne ciklidemunner. Har ikke sett noen små L144 i 160 litern på en stund, så tipper at det er blitt mat til sommerfuglciklidene.

Har satt igjen en ny kultur med mikroorm, og har kastet den eldste som jeg fikk hos Misspusur. Har fått litt dille på å fôre med mikroorm, det er jo så lettvint, og fiskene spiser ivrig. Til og med perleguramiene tråler rundt når jeg fôrer med mikroorm. Flirte også litt av et sitat jeg kom over da jeg søkte og leste litt om mikroorm: - ...kulturen lukter ikke akkurat nystekte vafler...
Meget sant, men såpass tåler jeg når fiskene liker det så godt. Hverken hunde- eller kattemat lukter spesielt godt, men så lenge det er et bra fôr som dyra liker, så er jo det viktigst.

Ser også ut som superrothannen og den røde damen fra Sissimor er en lovende match. De har i alle fall fått fram et kull, og nå er det mange røde minisutter på en drøy cm i 152 litern :o)
Ah... Røde minisutter... Jeg vil også ha! Men så var det å få tak i en hanne da...
Så søte, gratulerer så mye
Disse røde har ikke vært enkle, nei... Dette er jo 3. forsøk. Først 2 ulike hanner til den andre hunnen min, men den avlet dårlig, avkommene hadde både dårlig farge og høy dødelighet. Dessverre døde jo den ene hannen, men den igjenværende og den nye hunnen ser foreløbig ut som den beste kombinasjonen hittil :o)

Takk for det, Cathy :o)
På tide meg litt oppdatering igjen :o)

Har vært borte en uke, og alt gikk greit, bortsett fra en død sommerfuglciklide. Den så sjaber ut før jeg dro, og hadde satt den i isolat. Den var meget død da jeg kom hjem igjen, så burde nok ha avlivet den i stedet.

Fikk tilsendt mange fine rosa posthorn fra Marita denne uka. De går nå i 375 litern, der jeg også har blå eplesnegler. Lite fart på de, så lurer på om de er misfornøyde med noe. Virker nesten som de lukker seg mer inne i skallet når jeg prøver å gjøre de til lags med å øke GH. Lurer på om jeg ikke har sett dette før, tro om sneglene reagerer på GH+ som ikke er tilstrekkelig oppløst.

Testet også å fore med meitemark i dag. Plukket opp en fra kjøkkenhagen, tok den gå i en boks med litt fuktig papir noen timer, for at den skulle tømme seg for jord. Virkelig ekkelt å kutte opp en sprellende mark, men når sommerfuglciklidene og sverddragerne gikk bananas over godbitene, så var det verdt det likevel :o) Aldri sett maken til reaksjon faktisk.
...bestille... bestille...

Nå har jeg bestilt et nytt kar, og litt forskjellig levendefôr :o) Har bestilt et Juwel kar på 60 liter, da jeg har en ledig plass nederst i en bokhylle... Hylla er av heltre og forsterket, så det skal gå fint å ha noen kilo vann der. Planen er et kar til sommerfuglciklidene, med surt og bløtt vann. Håper å få til yngel, så derfor har jeg bestilt levendefôr også. Kanskje jeg burde ha torv også ?

Leter etter norske forhandlere av Akvastabil og Aqualine kar, men finner de ikke på nett i alle fall. Driver å planlegger en liten tur til Danmark, ta med bilen på ferja, være et par dager i Køben og handle akvarieting, og kjøre hjem igjen. Skulle gjerne hatt med en akvarist til, det koster jo like mye for en person som for 2. Og med nedlagte bakseter har jeg plass til MYE stæsj i bilen 8) Hadde jo vært gøy med enda flere med også, så om noen har feriepenger til overs, så hiv deg med :o)

...tanken slo meg i dag, skal jeg kjøpe innvendig bakgrunn til Juwelkaret? Eller kanskje prøve å lage en selv...? Har litt lyst på Dark cliff bakgrunn, må innrømme det... menne 1000 kr ekstra for bakgrunn er igrunnen litt dyrt. Det er jo mye enklere å male bakglasset svart, så får jeg satt opp karet med en gang :o) Hmm, valgets kvaler...

Skjønner den... Bakgrunner er dyrt. På den tredje side er de jo veldig flotte. Så til syvende og sist kommer det vel ned til hvordan du har tenkt å innrede det, om det vil bli finere med bakgrunn enn enkel sorthet, og ikke minst, som du er inne på, om det er verdt den ekstra investeringen.

Hvordan ser det ut for mulighetene til puntius titteya på auksjonen?
Jeg liker veldig godt slimline rød gneis bakgrunnen, og har den i 3 kar. Kunne vært moro å prøve en annen, men TENK om jeg ikke liker den likevel, hehe. Skal en tur til Oslo i morgen, tror jeg må stikke innom TAM Alna og se på noen bakgrunner før jeg bestemmer meg.

Er redd for at det blir noen cherrybarber på auksjonen, ja ;o) Særlig ettersom jeg har over 100 her nå, og har lyst å prøve meg på andre eggspredere også :o)
Du kan jo lage en litt mer "fancy" utvendig bakgrunn også da, istedet for å bare male svart...
Gneisbretter på gråpapir og fire tuber akrylmaling fra Claes Ohlson - Peynes Gray (mest til skyggene..),hvitt, gul oker og brent sienna i en eller annen miks tror jeg blir omtrent den fargen, en stripe av hver på en tallerken med vann i midten og så kline i vei og stryke med svamp, så har du en nesten helt gratis prøvelapp...
Takk for tips, kanskje jeg skal prøve meg på en slik bakgrunn :o)
Idag har jeg renset de utvendige filterne, og byttet/ flyttet om på slangene. Flyttet filterne fra midt under 375litern og til helt til venstre, mot sideveggen på 375 litern. 160 litern, som står på høyre siden av 375litern, måtte derfor ha lengre slanger. Hadde ikke beregnet nok slange da jeg bestilte sist ( liker å ha litt ekstra å gå på), så måtte bytte om en av slangene fra filteret til 375litern til filteret til 160 litern. Jeg skal ha plass til et kar på høyresiden under 375litern, derfor flyttet jeg filterne.

Husker ikke sist jeg renset filterne, men 2026 filteret til 160litern var rimelig skitten. Vatten øverst var bare en brun klump. 2028 filteret til 375litern var knapt møkkete, så jeg har sikkert renset det for ikke altfor lenge siden. Tror jeg må begynne å notere ned når jeg renser filterne. Evt lese i tråden min, for jeg tror jeg har skrevet det ned... hehe

160litern skal skiftes ut etterhvert. Karet er veldig ripete, og har brun ramme og armatur, som er malt svart. Ikke noe annet galt med karet enn at det ikke ser så pent ut, og ettersom jeg har det i stua, så vil jeg heller ha et penere kar der. Vurderer å gå opp til 200 liter, dvs 100*40*50 cm, men 100*40*40cm passer veldig greit til mitt bruk det også. Vet ikke helt om jeg trenger den ekstra høyden til noen av fiskene jeg har, eller har tenkt å ha. Skal se om jeg finner et pent brukt akvastabil eller akvaline med armatur.

Innimellom lurer jeg også på om jeg skal selge 375 litern, og heller gå for en reol med 4 kar der i stedet, da det er mer praktisk ettersom jeg syns det er moro å få til oppdrett. Men 375litern er fin å ha, og de store mallene mine må jeg også selge om jeg selger 375litern. Nå bruker jeg 375litern til selskapskar, oppdrett for ancistrus sp, oppvekst for cherrybarbeungdommer og sverddragerungdommer, og alle guppyhannene som dukker opp i guppykarene. Guppyene skal få vokse opp, så skal jeg plukke ut de jeg syne er penest og avle videre på de.

Har også testet ut å lage hjemmelaget bakgrunn. Tror jeg har funnet ut hvordan jeg vil ha den, må bare prøve meg frem litt mer først med fargevalg m.m. Gøy å være reativ :o)
Har kjøpt litt fisk den siste uka. For noen uker siden fant jeg 5 slangeskinnsguramier hos en dyrebutikk på Kløfta. De var veldig tynne, så gjorde en avtale med butikken om at de gav de en parasittbehandling og foret de litt opp før jeg kjøpte de. De ble gjort, og for en uke siden hentet jeg 5 flotte guramier som jeg lenge har ønsket meg :o) De er fremdeles tynne, men de spiser godt og ser bedre ut for hver dag, syns jeg. De går i et karanterekar på kjøkkenbenken, på ca 40 liter. En rød kampfisk ble også med hjem, og den går i en 12 liter enn så lenge.

I går var jeg innom en akvarist i "nabolaget" og kjøpte 9 corydoras sterbai ! Jeg har hatt sterbai tidligere, og vurdert å få tak i en gruppe igjen. Så kom jeg over denne gruppen som skulle selges, og var raskt på telefonen. De går i karantene i 63 litern, sammen med et par med blond flerfarget guppy og noen ancistrus. Flyttet honningguramiene over i 375 litern i går før jeg flyttet steribaiene dit. Nå ser jeg at de danser på coryvis oppover glasset. Det hadde vært kjempegøy å få til oppdrett på disse :o)
Gratulerer! Du har vel lett litt efter de guramiene? Rød kampfisk er jo helt i tråd med LOAKs bilde.
Ja, disse har jeg lett etter i flere år :o) Ble så skuffet da jeg endelig fant en gruppe, og de var i så dårlig forfatning, men Kløfta Zoo skal ha mye ros for å i møtekomme vanskelige kunder som meg, for det er slett ingen selvfølge :o) Har handlet i den butikken flere ganger, og mitt inntrykk er at de er en av de bedre butikkene.

Litt bilder:

1. Gruppen med C Sterbai i under tilvenningen. Fine !

2. En hjemmedyrket squash som blir lørdagsgodis til mallene :o)

3. Fant denne styggpene larven på peppermynten min. Noen som vet hva det er?
Aha. Så de samme fiskene men nu i bedre forfatning? Det er ikke verst service, nei.
Det er det jeg kalle GOD service :o) Litt dumt at jeg ikke tok bilde av de, for de ser utrolig mye bedre ut etter bare et par uker her med god foring. De var også veldig skye de første dagene, men nå kommer de og tigger når jeg nærmer meg akvariet :o)

I går var en skikkelig akvariedag. Ble henta av Misspusur, så dro til først til Moss og Dahls Dyrerike. Et par timer der, masse akvarieprat, endevending av en kasse med røtter, og da vi dro var jeg 3 røtter rikere og noen kroner fattigere ( samt noen guppydamer...) Deretter tok vi turen innom TAM Alna, og til sist Aquamanias på Kløfta, der jeg henta et Juwel kar som jeg har bestilt. Både bankkortet, snakketøyet og hode var temmelig slitne da jeg kom hjem, men moro var det :o)

Og vel hjemme igjen var ny sending med levendefor kommer fra Lars Jamne i Bergen. Masse digg til fiskene, godt pakket og i rikelige mengder. Er særlig spent på bananfluene og whiteworms, skal søke litt rundt og lese meg opp på hold av levendefor.
Det hørtes ut som en svært misunnelsesverdig dag... For min del har jeg ekstremt begrenset med plass (buhu) så jeg har måttet være flink og holde meg unna butikker for å i det hele tatt kunne ta med lommeboken på storauksjonen.
Åh, høres ut som en knalldag!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap