- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 21)
Da er jeg i gang (side 21)
Fart66Den ene Apistogramma bitaeniata hannen min har virkelig blitt lekker.
For en skjønnhet!
Det skulle ikke forundre meg om dette er en Apistogramma bitaeniata fra Rio Momon. De ser ofte akkurat slik ut.....
(Her er et eksempel på A. bitaeniata fra denne lokasjonen)
Når jeg om tre uker igjen befinner meg like ved Rio Momons munning, er det jo mulig at ....
Postet 04.09.12 kl 23:13
Endret: 04.09.12 kl 23:14
Tom C[QUOTE=Fart66]Den ene Apistogramma bitaeniata hannen min har virkelig blitt lekker.
For en skjønnhet!
Det skulle ikke forundre meg om dette er en Apistogramma bitaeniata fra Rio Momon. De ser ofte akkurat slik ut.....
(Her er et eksempel på A. bitaeniata fra denne lokasjonen)
Når jeg om tre uker igjen befinner meg like ved Rio Momons munning, er det jo mulig at ....
Jeg nevnte allerede den gang han fikk disse at dem lignet på de med lokasjon Momon. De var veldig like dem jeg tidligere hadde og hadde denne lokasjon
Postet 04.09.12 kl 23:20
Postet 06.09.12 kl 18:06
Tom CFor en skjønnhet! Det skulle ikke forundre meg om dette er en [I]Apistogramma bitaeniata[/I] fra Rio Momon. De ser ofte akkurat slik ut..... ([URLBLOCK1]) Når jeg om tre uker igjen befinner meg like ved Rio Momons munning, er det jo mulig at ....
Må si meg enig i at den ligner ja. Er Rio Momon en plass der imorterer Apistogramma bitaeniata fra? Det var med en mulig ung A. cf. agassizii BBCS i samme sending.
Hjelper det på lokasjon?
Gleder meg til bilder og raport fra din neste tur TomC
Hilsen
RHD
Postet 06.09.12 kl 18:10
Endret: 06.09.12 kl 18:11
Fart66...Er Rio Momon en plass der imorterer Apistogramma bitaeniata fra?
Lokale fiskere fanger Apistogramma bitaeniata i Rio Momon, ja. Og selger de til eksportører.
Imidlertid er det ikke så mange andre attraktive fiskeslag for eksport i denne elven, så det blir ikke fisket der så ofte som i f.eks. Rio Nanay (som Rio Momon munner ut i).
Fart66...Det var med en mulig ung A. cf. agassizii BBCS i samme sending.
Garantert et blindspor. Apistogramma bitaeniata'en det her er snakk om, er garantert en type som kun finnes i Peru. Apistogramma cf. agassizii BBCS (Broad black caudal seam) finnes kun syd for Rio Amazonas, og øst for Manaus, i Brasil......
Postet 06.09.12 kl 18:48
Postet 07.09.12 kl 19:07
Endelig litt tid til å ta bilder av apistogramma igjen
Etter vannbytte i dag ble det endelig tid til å ta bilder av apistoene mine igjen.
Først et bilde av ei ung Apistogramma trifasciata frue.
Det er tre stykker av dem som er blitt fine og gule.
Så et bilde av den flotte Apistogramma trifasciata hannen. Utrolig lange 3,4 og 5 ryggfinne spisser som er nydelig røde.
På dette bildet er en av Apistogramma trifasciata som jeg har mistanke om at er en såkalt "sneaker male" (hanne som utgir seg for å være hue for å ikke komme i trøbbel med de store hannene) På dette bildet er "han" litt uskarp men mine antagelser bygger jeg på størrelkse og form på bukfinnen til fisken.
Ser ut som om den dominante hanner har gjennomskuet han og viser hvem som er størst. Har mistanke om at han har ei hue med egg et eller annet sted i rot og blad jungelen i bakkant.
Først et bilde av ei ung Apistogramma trifasciata frue.
Det er tre stykker av dem som er blitt fine og gule.
Så et bilde av den flotte Apistogramma trifasciata hannen. Utrolig lange 3,4 og 5 ryggfinne spisser som er nydelig røde.
På dette bildet er en av Apistogramma trifasciata som jeg har mistanke om at er en såkalt "sneaker male" (hanne som utgir seg for å være hue for å ikke komme i trøbbel med de store hannene) På dette bildet er "han" litt uskarp men mine antagelser bygger jeg på størrelkse og form på bukfinnen til fisken.
Ser ut som om den dominante hanner har gjennomskuet han og viser hvem som er størst. Har mistanke om at han har ei hue med egg et eller annet sted i rot og blad jungelen i bakkant.
Postet 07.10.12 kl 19:44
Absolutt en meget vakker Apistogramma, Fart 66. En ser ikke hannens flott blå farge ut av bildene dine, men jeg skriver under på at dette er av de vakreste.
Fikk selv tak i et par for nøyaktig 2 uker siden på auksjonen i Drammen, og i dag har deres første kull med egg klekket. Fantastisk fort. Har ikke ville lyse for å se på yngler, men har fått lurt meg til å se at eggene er klekket. Til å være deres første kull, var det et stort kull med egg.
Hannen min er omlag 40 mm hua litt mindre. Aner du hvor store disse blir? Jo flere sider en ser på nettet, jo flere forslag til lengde! Til tider håpløst å tolke info om en tar for seg flere sider.
Legger ved et bilde eller to fra karet her...
Bildet av hannen lyver litt grunnet blitzen. Kroppen er metallic blå
Fikk selv tak i et par for nøyaktig 2 uker siden på auksjonen i Drammen, og i dag har deres første kull med egg klekket. Fantastisk fort. Har ikke ville lyse for å se på yngler, men har fått lurt meg til å se at eggene er klekket. Til å være deres første kull, var det et stort kull med egg.
Hannen min er omlag 40 mm hua litt mindre. Aner du hvor store disse blir? Jo flere sider en ser på nettet, jo flere forslag til lengde! Til tider håpløst å tolke info om en tar for seg flere sider.
Legger ved et bilde eller to fra karet her...
Bildet av hannen lyver litt grunnet blitzen. Kroppen er metallic blå
Postet 07.10.12 kl 22:37
Postet 07.10.12 kl 23:00
LOFFAHannen min er omlag 40 mm hua litt mindre. Aner du hvor store disse blir? Jo flere sider en ser på nettet, jo flere forslag til lengde! Til tider håpløst å tolke info om en tar for seg flere sider.
Jepp enda en nydelig apisto dette.
De jeg har hatt av voksne Apistogramma trifasciata
var hunnene 3-3.5 cm lange, de to store hannene på rundt 5 cm lange.
Ser i literaturen jeg har at hannene kan bli opp til 6 cm lange og hunnene blir vanligvis mellom 3.5 og 4 cm lange. (kilde Mergus cichlid atlas nr 1 av DR. Uwe Römer og dwarf cichlids av Horst Linke og DR. Wolfgang Staeck)
Hilsen
RHD
Postet 08.10.12 kl 21:21
Død apistogramma baenschi
Min siste Apistogramma baenschi, ei hue, døde forige uke. Var litt merkelig måte, på slutten var hu som en C, har ikke opplevd dette. Har sett om jeg kunne finne ut hva det var hun døde av men fant ingen ting.
Har nå plass til en ny apistogramma, så da er jakten igang.
I karet med Apistogramma trifasciata har jeg nå sikkert hatt det meste av alge plager.
Og i ettertid synes jeg penselalger ikke er så værst Jeg hater svevealger
Nå er det heldigvis ikke mange av dem igjen, men har nå problemer med muligens bga.
Har nå plass til en ny apistogramma, så da er jakten igang.
I karet med Apistogramma trifasciata har jeg nå sikkert hatt det meste av alge plager.
Og i ettertid synes jeg penselalger ikke er så værst Jeg hater svevealger
Nå er det heldigvis ikke mange av dem igjen, men har nå problemer med muligens bga.
Postet 03.11.12 kl 18:32
Postet 04.11.12 kl 10:49
Postet 04.11.12 kl 18:15
Bilder av apisto trifasciata
Endelig har jeg hatt tid til å ta noen bilder igjen. Så her kommer det noen av Apisto trifasciata eget oppdrett.
Først et bilde av matkrangel. Ikke det beste bildet men litt artig med handling.
Så kommer et bilde av en liten tass, har sit hyre med å ikke bli oppdaget av de store.
Særlig under mating, da er de ikke i godt humør.
Så kommer et bilde av ei Apisto trifasciata hue som har vært ute i hardt vær og fått litt av halefinne bitt av, Litt stilig at man kan se den har begynt å vokse ut igjen.
Så kommer et bilde av sjefen sjøl. Han er virkelig ute på sjekkeren for tiden, men det ser ut som om damene synes han er for voldsom. Kan ikke huske at hans far var like vill da han holdt på med sjekking. Kan ikke huske å ha sett noen av de andre apistohannene jeg har eller har hatt har vært like ville.
Først et bilde av matkrangel. Ikke det beste bildet men litt artig med handling.
Så kommer et bilde av en liten tass, har sit hyre med å ikke bli oppdaget av de store.
Særlig under mating, da er de ikke i godt humør.
Så kommer et bilde av ei Apisto trifasciata hue som har vært ute i hardt vær og fått litt av halefinne bitt av, Litt stilig at man kan se den har begynt å vokse ut igjen.
Så kommer et bilde av sjefen sjøl. Han er virkelig ute på sjekkeren for tiden, men det ser ut som om damene synes han er for voldsom. Kan ikke huske at hans far var like vill da han holdt på med sjekking. Kan ikke huske å ha sett noen av de andre apistohannene jeg har eller har hatt har vært like ville.
Postet 04.11.12 kl 19:41
Apistogramma trifasciata
En studie i dynamikken i Apistogramma trifasciata karet i dag. La så noe jeg ikke har lagt merke til eller kanskje ikke tenkt over at jeg har sett.
Ved foringstid hos Apistogramma trifasciata blir det alltid litt krangling, men ikke noe rart siden alle kommer stormende fram fra sine områder. Det jeg observerte skjedde på slutten når det var lite mat igjen og de skulle ta tilbake plassene sine. Og såklart er det noen som vil prøve å utvide eller ta et annet område i besittelse.
Så da var det tid for finnedasking. Og her kommer poenget, de unge Apistogramma trifasciata hunnene gjorde halefinnene så små som mulig før de prøvde å piske vekk motstanderen med en undervanns sjokkbølge.
Bilde en Her er de ikke opptimalt plassert for maks effekt på motstanderen men ser tydlig halefinnen.
Bilde to, her er de bedre plassert og halesveipet er igangsatt av hunnen i front.
Ved foringstid hos Apistogramma trifasciata blir det alltid litt krangling, men ikke noe rart siden alle kommer stormende fram fra sine områder. Det jeg observerte skjedde på slutten når det var lite mat igjen og de skulle ta tilbake plassene sine. Og såklart er det noen som vil prøve å utvide eller ta et annet område i besittelse.
Så da var det tid for finnedasking. Og her kommer poenget, de unge Apistogramma trifasciata hunnene gjorde halefinnene så små som mulig før de prøvde å piske vekk motstanderen med en undervanns sjokkbølge.
Bilde en Her er de ikke opptimalt plassert for maks effekt på motstanderen men ser tydlig halefinnen.
Bilde to, her er de bedre plassert og halesveipet er igangsatt av hunnen i front.
Postet 07.11.12 kl 20:00
Endret: 26.03.13 kl 20:57
Postet 07.11.12 kl 21:09
Postet 07.11.12 kl 21:16
Postet 07.11.12 kl 21:18
Postet 07.11.12 kl 21:31
Nytt kar på gang venter på pris for å se hva det vil koste.
Målene jeg er ute etter er 110*50*40 mest mulig bunnareal på plassen jeg har tilrådighet. Går opp i kvadrat cm i nykaret, det forrige hadde 4200 kvadrat cm.
Dette vil få hele 5500 kvadrat cm
Blir så klart et kar for Apistogramma, men har også planer om en nannostomus art og
Otocinclus. Bestandig spennende å planlegge og sette opp et nytt akvarium.
Målene jeg er ute etter er 110*50*40 mest mulig bunnareal på plassen jeg har tilrådighet. Går opp i kvadrat cm i nykaret, det forrige hadde 4200 kvadrat cm.
Dette vil få hele 5500 kvadrat cm
Blir så klart et kar for Apistogramma, men har også planer om en nannostomus art og
Otocinclus. Bestandig spennende å planlegge og sette opp et nytt akvarium.
Postet 09.11.12 kl 22:24