Tropheus tråd (side 21)

Tipper den steinen der er algefri Fine fisker!!
Roger Kaasa
Jeg har en gruppe med konder på hånd. Tror det er ca 45 stk. F1 fisker etter samme foreldrene som Kristian sine. Disse koster 6500 kroner.

De skulle jeg gjerne ha kjøpt av deg Roger, søren også. Men nå lovet jeg min mann i gårkveld at siden vi har solg malawiene og jeg har fått meg 2 grupper troffer + Nkonde yngelen til Kristian, så skal han få kjøpe seg modellfly, jepp det er hans hobby, hehe.

Så 6500,- på en gang går desverre ikke for meg akkurat nå. Huff og huff det frister. Håper at du ikke får de solgt på en stund så jeg kan spare opp litt cash. Du er vel ikke interessert i å bytte Bright Red gruppa mi F1, 22 stk mot et mellomlegg? *lov å prøve seg*
Roger Kaasa
Ingen dum ide med aquasafe men salt duger. Tror man skal være forsiktig uannsett hvor man bor. Når snøen som har ligget en stund og samlet opp mye snacks smelter og går i grunnvannet , skjer det forandringer med vannet. Jeg kjenner troffefolk i Dalarna i Sverige som tar forhåndsregler og det er ihvertfall på landet:) Det er klart at dere som ikke har snø blir vel skånet en del.

Nå har jeg tatt et vannbytte i duboisi yngelkaret. Det ble litt over 1/3 del. Det dannes jo en del møkk av disse ynglene. Heldigvis har jeg de i et BB kar, det letter jo rengjøringen veldig. Karet er litt i underkant av 30 liter. Jeg hadde to ts. havsalt i, er dette nok tror du? Vil jo ikke salte de ned heller, men ønsker svært gjerne å ta mine forhåndsregler.

I morgen må jeg ta 50% vannbytte på de andre troffekarene grunnet medisineringen. Hvor mye salt skal jeg ha i pr. 100 liter, nå i disse snø smeltetider? Blir veldig takknemlig for svar fra Herr. Kaasa
Sleng i 4 dl. Det gjør jeg i mine 600 literer.
Sånn på grammet er ikke så viktig bare man tenker sunn fornuft
Roger Kaasa
Sleng i 4 dl. Det gjør jeg i mine 600 literer. Sånn på grammet er ikke så viktig bare man tenker sunn fornuft;)

Ok, 4,5 dl. i 660 literen, enn dubbekaret på 250 liter? hm... skal vi se: 2 - 2/1 dl, sånn ca? Hva med yngelkaret på ca 28 liter som jeg byttet vann på nå. Var det nok med 2 ts. eller bør jeg ha i litt mer?
vi bruker en hånd eller to med salt hvert vannbytte hele året sånn ca. ikke noen furnuftig forklaring på det eneste att virker som om fisken trives litt bedre, egentlig så veit æ ikke hvorfor vi gjør det. har sett på diverse vannparameter på nette om tanganyika sjøen og det innholder faktisk litt salter og slik. hvor mye blir en hånd eller to da ca 2 til 3 dl? har små hender hehehehe
noen som vil ha simochromis yngel? vist ikke lar jeg moshiene og macroene spise de, har 3 huer som er sprekk ferdig. det er av den fisken nederst på bildene.
Nydelig fisk. Hadde jeg bare bodd nærmere.... og hatt et nytt kar.

Mvh Linda
Kristian Hennig
Tipper den steinen der er algefri;) Fine fisker!!

Karet var helt overgrodd etter at frontosaen hadde gått her (med hqi belysning hehe)
Nå er både modulene og steinene helt bar! Har skrudd opp lystiden med 2 timer Ligger flere bilder på den store petro tråden
De går i 660 liter med annet tanganyika snacks Og med normal belysning
skal rydde litt i det karet, 3 stk trestosepalus flytter til frekhaug etter at vi har fått ett par, de kan være veldig sinte på andre artfrender eller de er det.
en haug med astatotilapi burtoni red spot stikker også til ett annet hus på frekhaug, så når alt er ferdig skal vi bare ha frontosa, lelupi, calvus og compresisepsen og ett par med tretoser.
går også en 20 stk regani som også flytter til ett annet hjem om ikke alle vertfall noen.

i våre kar er følgende:
innbygget i veggen i gangen, 530liter tropheus Livua samt en petrochromis macrognathus,. 2 ganger 150w HQI belysning med moonlight, 15000 liter sirkulasjon, stor EHEIM pumpe profesional 3.

innebygget i veggen på kontoret, 720 liter med 22 stk simochromis 3 moshi og 7 petrochromis macrognathus. 2 ganger 150w HQI. med moduler
2 store filter i modulene. 15000 liter i sirkulasjon

på hunderommet/fiskerommet.
nr 1 660 liter frontosa, lelupi, calvus, compresiseps, regani, astatotilapia burtoni red spot, brevis sun spot, oselatus, tretosephalus. 4 ganger t8 58w med monnlight med moduler. FX 5 pumpe, 5000 liter med sirkulasjon

nr 2 420 liter tropheus lunangwa south. 2 ganger 38 w T5
stort filter bak karet på ca 80liter da dette er ett saltvannskar, med skummer og det hele. med 18000 liter med sirkulasjon.

i stuen 375 liter
i dag er det tomt men kommer en gruppe canarycheeks som skal inn dit
belysning t8 2 ganger 58w. jebo pumpe. 5000 liter med sirkulasjon.

i garsjen 1000 liters balje for syk fisk og sommer oppbevaring vist det skulle bli for varmt i huset.

kanskje dere andre kan fortelle litt om hva dere har i karene deres?

Moro.

Her i hjemmet er det foreløbig dette:

400 L juwel Rio med 26 stk Tropheus Moori Kasakalawe-Bärnsten og en enslig Synodontis multipunctatus. Her skal det settes inn noen hesteneser i tillegg til troffene.

180 L MP Eheim som står tomt for øyeblikket grunnet manglende pumpe. Her er planene å ha noen råtass tanganyika i form av calvus eller compressiceps og noen andre små arter som kan leve sammen med disse.

60 L Akvastabil med 5 stk Julidochromis ornatus.

Er stadig på utkikk etter nye kar og gjerne mindre også da jeg har falt litt for snaglehuslekere og juller. Kan hende listen må oppdateres etterhvert..hehe..
Slenger meg på!!

I stua 540l med 28 stk pemba yngel( de vokser fort ) Opptil 8000l i timen, men går ikke for fullt nå siden de enda er små. Hit kommer det også 10 stk hesteneser.

I gangen 540l med ca. 45 stk Lufubu (lilla) Der er det ca 13000l i timen

Og til slutt ett 325l som er under "bygging" dette skal huse, Xenotilapia spilopterus Mabilibili, Opth. heterodonta Nyanza lac og Alt. comp. goldhead gleeeder meg!

Og det blir helt sikkert flere
Hos meg har jeg;

720l lang med Aquaterra bakgrunn, ca 12.000l t med sirkulasjon.
Tr. moorii murago og Tr. sp.black bulu pt
Det blir litt endringer fiskevis neste uke, så da kommer det litt mer info

75l Elos mini saltvann med et par pacific fire klovner, en blenny, en dvergkeiser og diverse koraller og en anemone.

Skulle hatt mer plass til flere akvarier!
900l med 41 stk red rainbow

450l med 48 stk pemba

375l med 33 stk ilangi

432l med 27 musanga

432l med 33 bright red

600l med 19 moshi yellow

600l med 15 simochromis

325l med 22 murago

432l med 59 kiriza

432 lmed 49 moliro

325l med 25 fiery fry
det er ikke mye sirkulasjon i mine kar. og har 14 stk kar til med ymse fisk
Du må jo bare gå å ligge deg Magnar!! :P
hehe, enig! Var helt sykt å komme inn hos Magnar, så myyye fin fisk i huset er til å bli gal av ;=) Jeg kunne bare gått rundt i timesvis utenom å bli lei!!
Ja det kan eg tenke meg! Har desverre ikke hatt gleden av det. Ennå
Kunne tenke meg den red rainbow gruppen din Magnar! Bilder?
Du store tropheus!
Det er imponerende, Magnar! Big troffer på Lier.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap