Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 21)

ohr
Bare hyggelig med besøk, jeg har god kaffe :-)

Det er spennende å besøke andre akvarister, ohr. Masse inspirasjon og utveksling av erfaringer over god kaffe, ja hva er bedre enn det. Trøndere er også etter min erfaring et folkeslag en ikke kan unngå å bli glad i. Folkekjære og sosiale.

Husker for en del år siden når jeg tok et hovedverneombuds kurs der oppe, et ukes kurs.
Om en gikk ut alene en kveld, ble en aldri sittende alene og en ble alltid noen timer for sent tilbake på hotellet enn beregnet. Også noe mer bedugget enn en hadde tenkt på i utgangspunktet.

Har ei datter som bor i T.heim og det er alltid hyggelig å komme dertil. Vet ikke om det blir noen tur i sommer, men om det blir det, skal jeg si i fra ohr, for jeg også er glad i god kaffe :- =)

Husker jeg ikke feil skulle du muligens en tur sørover denne sommeren? Om du ikke er langt unna, lages det også "grei" kaffe her
Trivelige trøndelag vet du Men det skulle ikke ha noe å gjøre med at du virker som en likandes kar at folk tar kontakt med deg da?
Ellers er jeg helt enig, det er alltid kjempespennende å besøke andre akvarister.

Om du kommer oppover skal du være hjertelig velkommen Leif, det blir noe bygging etter planen i kjelleren i sommer.
Håper vel å få til et besøk sørover i sommer, om det blir mer enn et helgebesøk kommer jeg gjerne innom og "kikker" på barlowiene med hov og pose
Mulig det blir enn innkjøpsturne før oppsett av akvariekjeller, prisforskjellene er enorme sør og nord for dovre (for ikke snakke om over grensa).
God kaffe er sinnsykt fristende. Nesten mer enn studiene av fin fisk :P
Om det passer seg for deg, så kankskje jeg kan ta meg en tur kommende helg? Muligens har en eller begge avkommene lyst til å bli med og se( 2.5 og 7.5 år gamle, gutter, av arten Homo Sapiens, eget oppdrett). Hvis det ikke blir for mye da. Det avgjør du. Detaljer så som adresse og slikt kan vi ta på privat mail via profilen
Dere er velkomne uansett antall. Nymalt kaffe og flotte fisk, blir ikke stort bedre enn det. Kan være kullet ditt trenger annen yngelmat?
Bare send en mail du.

Ser ut som Satanoperca hunnen er klar til å spytte. Litt spent på om det vil lykkes denne gangen for de og hva som skjer siden hunnen har ruget hele tiden. Hun er hvertfall svært aggressiv mot corydorasene når de nærmer seg noe som er svært utypisk henne.
Corydoras adolfoiene sliter litt fordi det er territorielle Apistogramma baenschi huer i alle kriker og kroker for tiden. Det er sikkert 5 stykker som har noe på gang og mange fler pubertale huer i knallguldrakt, hannen begynner å se litt sliten ut faktisk.
Han er jo en gammel mann og må kanskje tas ut for å beskytte hjertet?
Jeg bestillte en genial klekkeboks til coryer i dag (vel faktisk tre stykker). Så om alt går vegen er det snart mulig å starte med å plukke egg ) Har byttet 50% to dager på rad dette bruker å utløse lek, men jeg er litt tveksam på grunn av de Satanopercaene.

Inspirert av Leif har jeg laget til tre potter med flott innsyn for akvaristen i karet med papageiene. Hannen er sluppet ut og det er foretatt 80% vannbytte. Samme i alle oppdrettcellene.
Den kaffen din hørtes fristende ut du, så må komme meg innom å hente småkryp ganske fort tror jeg. Skal bli stas å se alle de flotte fiskene dine ;D
hehe, blir mye koking framover skjønner jeg. Apropos det er det vel på tide å sette på morgenrunden. Ha en god dag alle sammen
Nå begynner jeg å skrive inn en liten liste med utstyr jeg mangler før jeg begynner på akvarierommet, tar bort og fyller på fortløpende. Legger denne på min profil. Om noen har noe å bidra med blir jeg selvsagt glad om de gir beskjed.

Noe jeg ønsker som har vist seg vanskelig å skaffe er intravenøs drypp til foring av yngel. Teorien er at når artemiaen kommer ned jevnt fordelt over en time rekker yngelen å spise opp alt og det blir ikke noe mat til hydraene. Akkurat nå er det mest Apistogramma yngel som blir hydramat og det er skikkelig kjipt.
Observerte i dag tydelig magedytting hos Satanoperca leucosticta parret. Det var konsekvent den minste som dyttet på den største, så ingen farveendring eller andre tydelige tegn på eggmodning. I dette paret ville jeg gjettet at kjønnsrollene var andre veien, men vi får se om jeg er heldig.
Ellers var det mye "staredown" og antydning til leppetak. Disse gikk imidlertid fort over og det ble utdelt haleslag i stedet. Mye aggresjon over lang tid, dette minnet svært mye om innledning til lek =-)
Karet står for tur til vannbytting så det er vel ikke umulig at det blir litt ekstra stort og kaldt.
Så yngel hos pappaterraene i går. Prøver med litt artemiaforing i ettermiddag.
Ellers ingen tegn til fortsettelse av lekstendensene hos lSatanoperca leucostictaene.

Ingen tegn til apisto lek i kjelleren.

Pappaterra paret har begynt å slippe ut yngelen så vidt det er. Gjorde flere mer eller mindre vellykede forsøk på foring i dag.
Noen som hvertfall fikk i seg mat var unfiskene av Apistogramma baenschi, de har jaktet yngel ganske så intenst. Håper de snart gir seg ellers frykter jeg at pappaen kommer til å jakte de ned alle som en.
du har vel ikke noen bilder.

Espen
pappaterraene har mistet kullet sitt. Så da vet jeg at de ikke klarer å overleve uten levende for.

apropos det, jeg har prøvd litt forskjellig og kommet fram til noen kulturer som jeg ønsker å fortsette med.
Basisen blir nyklekt artemia. Ellers ser det ut som både grindalsormen og de større enkytreene produserer godt. Begge er straks klare for deling og høsting. Metoden med å dyrke de i svamper ser ut til å fungere svært godt for meg.

Ellers har jeg kjøpt inn glansorm, som er en vannlevende mark rett og slett. Jeg ser det er noen småmark oppi beholderen så det blir spennende å følge med på hvor fort de formerer seg.
Mikrofex som er en sytråd tynn marklignende sak på ca 2 cm. Jeg har noen som har gått i et kar med dafnier og driver å setter opp noen kulturer av disse.
Jeg er litt bekymret for om disse to kulturene formerer seg for sakte til å kunne bli gode forkulturer, men vi får evaluere det rundt juletider.
Dafnier er noe jeg kommer til å drive med framover da de gir god avkastning for relativt lite arbeid.
Yes da er det egg i hos papagei.
De er befruktet også. Når jeg kikket inni var det bare ca 20 egg. Håper hannen skal inn en tur til, men det er tvilsomt da jeg så noen eggeskall som sikkert er rester av dårlige egg som hunnen har spist.
Selvsagt har hun klart å tvinge kroppen nedi bunnen av blomsterpotta slik at hun har fått lagt egg på den eneste plassen i karet jeg ikke har mulighet til å observere. Jeg trodde åpningen på toppen var altfor liten og plasserte den som en slags rundkjøring i karet for å motvirke jaging av hannen.

Skiftet 10-15% av vannet og fortsetter med det daglig framover. Kommer til å flytte hannen og de to tetraene i morgen eller i helga slik at mor har karet alene.

Grattis med egg.

Er like gøy hver eneste gang synes jeg, og håper for mitt vedkommende at det aldri blir noen vane eller selvfølge. Ekstra gøy er det når en må jobbe litt for det. Mine cf Borelli har jeg nærmest gitt opp. Har en han og fem huer. Huer har nå i lang tid vært gule og klare, men hannen han er nær håpløs.

Har prøvd det meste til ingen resultat, men gir ikke opp ENDA. Har hatt en egglegging hos de tidligere, så vet dette ikke er helt håpløst.

Har du noen tips om disse og leik er jeg mottagelig. Ja det er utrolig hvor liten åpning enkelte dyr trenger for å komme seg inn/frem. Tenk deg bare mus som kommer seg inn i flasker. En glassflaske cola er ikke akkurat stor i forhold til ei mus, men dem kommer seg inn likevel.....

Hei leif, enig med deg i alt.
Så Herosene slapp ut yngel for første gang i dag og det gir meg fortsatt like stort kick å kikke på de. Det er vel noe litt mer magisk over apistoer som blir helt borte inntil hua dukker opp med en sverm under seg.

Borellii er noe spesielle, håper jeg får meg en liten koloni med disse snart. De er vel pardannende og hannen deltar aktivt i yngelpleie? Kommer dine fra Tom C?
Ciklide spørsmål til en ekspert
Hei.
Er Apistogramma baenschi og Apistogramma cacatuoides i fare for krysning?
På tide å fjerne kakadue paret fra baenschi hannen da kanskje.
Er vel like stor sjanse for krysning mot ap. panduroene også da..? hmm
Har du en bra oversikt over krysningsfare på nettet eller bare i bøker?

Espen
Akkurat utgitt en ny artikkel av Mike Wise på siden til Tom C om Identifisering og slektskap/utvikling:
Jeg tror sjansen er liten da cacatuoides er relativt ulike av utseende fra panduro og baenschi og Wise har puttet de i to ulike grupper nå. Men det virker som det ikke er altfor lenge siden de to gruppene har skilt lag.......
ohr
Borellii er noe spesielle, håper jeg får meg en liten koloni med disse snart. De er vel pardannende og hannen deltar aktivt i yngelpleie? Kommer dine fra Tom C?

Disse kommer ikke fra TomC. Tror heller ikke han har fanget disse tidligere. Men de jeg har er omtalt på hans sider. Disse er fra samme fangst turen, men ble ikke fanget av TomC. Rettere sagt cf Borellii. Vet TomC er litt næye med å ha med cf på disse, og det samme gjelder mine cf Commbrae. De ble fanget sammen i samme "pytten", hehe.
På profilen hos apistosites som du sikkert har lest kan det se ut som de mer sammensatte i familiestrukturen enn det som er vanlig (og som etter hva jeg forstår også skiller seg fra vanlig pardannende borellii). Mulig det kan hjelpe om du får tak i en hann til?
Da er herr papagei forsøkskanin i den nye hang-on oppdrettstanken. Skulle ønske at jeg hadde en mindre "dyrebar" eller snarere erstattelig fisk å bruke, men sånn ble det.
Nå går hunnen alene i tanken.
Klekking skal etter skjema være omtrent nå, jeg tipper i morgen etter hunnens atferd. Hun gikk ikke inn i hula når jeg begynte å romstere med håven så jeg tror det fortsatt bare er egg der.
De nye klekkeriene ser lovende ut, det var litt mye lyd i de når jeg kjørte opp lufttrykket. Og jeg er spent på hvordan sirkulasjonen kommer til å fungere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap