Anders' vannverden (side 21)

Det er nok ikke så enkelt å ta med seg egg/yngel på hyttetur nei Legg alle eggene inne i en mosedott i karet å sats på at de voksne ikke spiser all yngel når de har klekket. Jeg vil jo også tro at de voksne leker igjen snart så da kan du jo plukke egg ved en senere anledning
Inaktiv bruker
uff uff Anders, du får gjøre så godt du kan. jeg er sikker på du finner en løsning ettervert!
Kristian.
Plussmedlem
Jeg tror jeg skal gjøre det du sier, Rita De legger sikkert flere egg, så da får jeg heller plukke fler senere. Kanskje noen til og med klarer seg i akvariet?

Nå har jeg lest artikkelen til Mona om adolfoi-opdrett igjen, den er så utrolig lærerik! Jeg skal prøve å følge mye av tipsene i denne tråden.
I morgen får jeg ta en liten shoppingrunde. Jeg vil prøve å få tak i plastpipetter, enda en yngeltank sånn som jeg har (syntes en sånn godteriboks fra matbutikken er litt liten) og et lite filter Så de hadde et lite der for salg til 100 kr en gang, brukt, har et maken selv i bruk. Det ville passe greit til yngeltanken, og fin og bruke når yngelen blir litt eldre

Jeg vil etterhvert prøve å få Green laser i lek også, og som jeg skrev i et tidligre innlegg tror jeg at jeg prøve å tappe ut litt vann fra 98 literen jeg har fått egg i, takke ut litt vann fra Green laser-karret og tømme vannet fra "eggleggings-karet" oppi til de grønne! Kan være litt smart tror jeg.

Liten NOTE-TO-SELF:

Skru på varmekolber i alle karene før jeg reiser på ferie!
Hvor lenge varer vinterferien??? Er ikke det kun en uke da??
Eggene klekker kanskje iløpet av den tiden, men du kan jo bare legge oppi en godt innkjørt mosedott som de kan finne mat på mens du er borte
Plussmedlem
Takk for tipset Galemor! Jeg skal gruble litt mer på dette. Vi blir jo ikke borte hele uken engang, så kanskje det finnes muligheter likevel? De trenger bare å være en eller to dager "alene" etter at de har mistet plommesekken.

Skal prøve å få tak i litt diverse yngelgreier nå; et lite filter, luftpumpe, plastpipetter, en yngeltank til maken til den jeg har osv...
Plussmedlem
Går nok bra skal du se Har imidlertid ikke helt bestemt meg for alt ennå.

I dag har jeg vært ute å handlet litt diverse. Og jeg kom hjem med pipette og sprøyter, luftpumpe, et yngelkar til, og et utvendig filter til 300 kr! Det er bare for akvarier opp til 250 liter, og jeg tenker å bruke det til det store akvariet, det er uansett mye bedre enn det jeg har der nå.

Det var litt vanskelig å forstå for meg, har jo aldri hatt noe utvendig filter før Men setter det vel uansett ikke ordentlig i gang før vi reiser på hytta, kanskje jeg prøver det. Vil ikke risikere vann utover hele gulvet. Filteret er fyllt med stein og "makaroni". Ikke svamp! Men det var pakket inn i noe strømpe-greier, filtermediet skal vel ut fra de og tømmes i filteret? :P
Men, trenger jeg altså ikke svamp? Og hva er denne steinen for noe? Kan godt legge ut bilder, og kommer helt sikkert flere spørsmål om filteret fra meg etterhvert. Filteret er forresten i Classic-serien.
Plussmedlem
Legger ut noen bilder av filtermediet som fulgte med. Altså ingen svamp, men det må jeg vel kanskje ha, ellers blir det vel muligens masse partikler i vannet? Kom bare med masse innspill her nå.

ENDRET:

Hvis ikke nevnt, filteret er kjøpt brukt
Hei Anders
Jeg har ikke Classic selv, men bruken av media er stort set lik i alle utvendig. Rørene fordeler vann mer effektivt slik at vannet stømmer jevnt over resten. Steinene du har fått med er filtermediet hvor bakteriekulturen sitter. Steiene er porøse og har dermed ekstremt stor overflate som bakteriene kan sitte på. Kort og godt - plass til flere bakterier. Jeg klarte ikke lime inn bilde, men om du googler finner du noen fine bilder av oppbyggingen av Classic. Noen bruker en svamp mellom de to mediene, men det var ikke det på den proff-pumpa jeg lånte. For å fjerne partikler kan du bruke filtervatt på "inn"-siden av filteret. Det fjerner grovbøsset og vips ...
Jeg liker virkelig utvendige filter til tross for slangene (stygge). Så mye enklere med stabile vannverdier enn når jeg hadde kun innvendig

Atle
Plussmedlem
Tusen takk for svar! Var redd det var kalkstein eller noe som økte PH, men det var det altså ikke

Slangene på filteret ser forresten ut til å være kuttet av.. hva gjør jeg med det? Må kjøpe nye kanskje?
Her er Eheim sin oppskrift på oppsettet til Classic serien.

Det går fint an å skjære til litt blåfilter og liggi inni i topp slik at du hindrer partikler å komme ut i karet igjen... Å stoppe innsuget er ikke optimalt da innsuget går "tett" veldig ofte.
Plussmedlem
Takk for oppskriften Får ut i dyresjappa og se om jeg finner noe greier etter hytteturen, evt. bestille noe greier på Webzoo.
Slik som dette kan du bruke. Dette eller/Og Dette.

Filtervatt får du der i 250 og 500 gram, veldig billig er det også
Anbefaler den siden

Emil
Filtermatte
Fra Danmark får du VELDIG billig filtermatte, selv med porto og evt fortolling blir det ofte billigere enn her til lands...

Sjekk ut Unimati...

Du får også ferdige matter som passer perfekt til Classic serien... Billig fra Tyskland
Plussmedlem
Tusen takk Da kommer jeg nok til å bestille litt blåfiltermatte etter ferien en gang.

Mange av eggene til Orange laser ser ut til å være ubefruktet, kanskje til og med alle eggene. Vel, det var jo første eggleggingen, så kunne sikkert ikke regne med så mye annet Det kommer sikkert til å gå av seg selv etterhvert. Jeg tror vel enten jeg kaster eggene, jeg tror alle er ubefruktede, et var til og med mugnet i dag. Eller så legger jeg de i akvariet til Orange laser og adolfoi, men regner med at eggene blir kastet, de ser ganske hvite ut! Vi reiser på hytta i dag, og blir borte til senest torsdag.

Jeg har sett litt lite til Green Laserne i det siste, de har bare ligget og dormet under rota si. Den er jo veldig fin skjuleplass under, men bestemte meg for å sette den litt mer opp så den hviler litt mer på bakgrunnen. Det gjorde jeg i går kveld, og det ble sikkert litt uvant for coryene å kke ha så mye ly Men er fortsatt god skygge under den.

Så da blir jeg borte fra AF noen dager, ikke få panikk!! :P Haha
Plussmedlem
Liten rapport fra meg! Haha..

Kom hjem i dag, og alt ser bra ut her. Ingen nye egg ser det ut som, men sist jeg kikket inn på rommet var noen i gruppen med Green laser i ganske stor aktivitet ved glasset Et vakkert syn.

Kjenner at det er mange arter jeg går og sikler på for tiden! En reol til kunne kanskje hjelpe? En jeg kjenner ville gi mye for 230 literen min, og jeg slår ikke fra meg muligheten. Planen var jo å beholde det akvariet, men med tanke på hva jeg kan kjøpe meg for pengene fra det akvariet, ser jeg en mulighet Sikler på en reol med et par litt større kar, det har jeg hatt lyst på i lang tid. Det kan bli dyrt, så hvis jeg får råd får jeg heller tenke på en reol med to-tre mindre kar. Grubling er moro, det blir sikkert aldri noe :p (aldri betyr noen år)

Plussmedlem
Øverst på ønskelisten nå er vel kanskje C-121, eller Corydoras cf. burgessi Ganske like adolfoi, men enda mer fargesterke og har en renere hvit farge. Også har jeg hørt at de er aktive hele tiden Så denne arten er vel den som står høyest på lista nå. Skal prøve å sette opp en liste over ønskene mine, det er mange! Ønsker meg også noen langsnutede coryer

Corydoras cf. burgessi/C-121
Plussmedlem
Åh, herremann, ja, de er superfine! Jeg håper på å fa tak i disse etterhvert! Blir litt ledig akvarieplass etterhvert.

Green laser leker litt her, satte i gang i går etter vannbyttet og er i gang i dag. Det blir nok egg der også snart håper jeg I etasjen under hos Orange laser og midlertidig adolfoi er det også noen rognstinne hunner ser jeg hos Orange laser. Jeg ser virkelig at de har vokst på den tiden jeg har hatt de fiskene! De har nok blitt en del større. Satte meg ned ved foring i går kveld og studerte særlig det akvariet, og ble nesten helt rørt over hvor vakkert livet under vann er! Ja, jeg er heldig som fant meg en fin hobby, det innser jeg gjerne Og særlig at jeg fant meg det interessefeltet jeg har! I dag er det da 4 arter her i huset. Men jeg har en ønskeliste! Jeg vil sette opp en liten her og nå.

MIN CORYDORAS-ØNSKELISTE

- Corydoras c121/Cf. burgessi
- Corydoras condiscipulus
- Corydoras reynoldsi
- Corydoras eques
- Corydoras venezuelanus
- Corydoras oiapoquensis
- Corydoras weitzmani
- Corydoras tukano
- Corydoras spilurus
- Corydoras CW051
- Corydoras aggassizii
- Corydoras Cf. arcuatus
- Corydoras davidsandsi
- Corydoras narcissius
- Corydoras orcesi
- Corydoras amapaensis

Jeg har selvfølgelig ikke plass til alle disse i akvariene mine i dag! Men dette er arter jeg har lyst på, og får jeg tak i dem, så er jeg glad for å ha de! :P Men en gang i fremtiden skal jeg nemlig ha et eget akvarierom med massevis av akvarier, og da får jeg plass til noen fler! Hehe
Lista ble litt lang, og det er fortsatt mange flere arter der ute jeg ønsker meg. Men jeg har jo ikke plass til så veldig mange med det antallet akvarier jeg har i dag, så det handler om prioritering

Minner om at det kan være mange skrivefeil her!

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap