Leifs verden, del 2 (side 21)

Apistojohan
Och det är inte nu man ska komma med kommentaren att den där honan nog ser ut som en ung och undertryckt hanne... ...så därför gör jag det inte heller!:-p Lycka till! Bitaeniata var en av dröm-apistogrammorna en gång i tiden.



Mener du at hua mi kan være en HAN, Apistojohan? Kjenner jeg grøsser litt på ryggen og blir litt "skuffet" om dette er rett. Har lest og hørt mye om apisto, men som regel holder jeg meg til ting som kommer fra "min sikre kilde", Tom C.

Håper ikke dette er rett Johan. Han fiskene kommer fra burde ha god kunnskap om fisk generelt og er godt kjent i akvariemiljøet i Norge. Skal ikke nevne navnet hans her, da jeg ikke har noe i mot personen.

TOM C. (Tom K) Om du /dere) er innom kan du (dere) bekrefte/avkrefte om det er en av hver eller om det er to hanner.

Unnerdanige hanner har en tendens til å få helt andre farger, og har erfaring med dette hos mine 2 hongsloi hanner.

Nå ble jeg jaggu usikker og litt.....
Ro deg ned Loffa!

Lytt på dina experter.

Loffa, det var endast en apistogramma-spök från min sida. Därför en :-p

Det är inte helt obekant att det kan vara komplicerat med både könsfördelningen hos apistogrammorna (någon gång runt -98 drog jag upp en hel kull med endast nijsseni-honor och det var ganska populärt i Sthlms-området då, eftersom de flesta nesten kun fick hannar; jag husker ikke vannverdiene lengre), utan även att det ibland kan vara svårt att säkert avgöra om en hona verkligen är en hona. Jag tror att det finns ett tyskt ord för det: Schein-Weibchen, det vill säga skin(n)-huer.
Ibland händer det ju även att affärerna får in konstiga par-konstellationer, där honan istället är en hanne av en annan art (en affär fick för länge sedan luelinga-hanar som påstods vara honor till en annan art och eieren var ikke glad när jag visade det i boken).

För mig var det bara en spök - som visserligen bygger på det jag just beskrev. Din expert har nog gett dig en gutt och en jente!
Jag hoppas att pulsen blivit normal igen?
Apistojohan
Ro deg ned Loffa! Lytt på dina experter.



Det er vel fler som fremstår som eksperter, enn som er det, antar jeg Johan. Tom C ser jeg på som en ekspert innen Apistogramma. Jeg kjenner ikke deg så kan ikke uttale meg om dine kunnskaper, men antar at du har erfaring og kunnskaper, på grunnlag av at du kanskje kan mene hua mi kan være en unnerdanig hanne.

Jeg for min del er ikke noen kunnskapsrik akvarist på Apistogramma, men har nå 7 forskjellige slag av Apistoer. Jeg startet opp med apisto for kun få mnd siden og suger til meg all kunnskap og info jeg kan få. Kunnskap er noe en får med erfaring, feiling og prøving. Det stadiet er jeg fortsatt på, og forblir det en god stund fremover.

Apistogramma har lenge (minst et par år) vært på min ønskeliste, men har ikke tørt å prøve meg før de siste mnd. Jeg angrer ikke og de er utrolig fasinerede
JOHAN,
hadde du vært her nå skulle jeg på vennskapelig måte filleristet deg :- =)
Pulsen har kommet noe ned, men ikke på hvilepuls.... Hehe. Beskrivelsen din av hanner/huer har jeg hørt tidligere fra flere hold og det er ikke alltid like lett, selv for så kalte experter.

Jeg har kommet til den konklusjon at det som er "tryggest" er å kjøpe apisto privat, hvor fiskene har gått i artskar. Da er en så trygg det lar seg være.

Trives ikke i butikker hvor det går flere apistotyper i samme kar, da jeg nær aldri stoler på betjeningens kunnskaper. Det er lett å la seg lure som uerfaren akkurat på den type fisk. Husker jeg kjøpte macmasteri par som viste seg å være hongsloi. Prismessig tjente jeg på det da hongsloi kostet nær det dobbelte av macmasteri.

Kjøpte senere en trio med rett macmasteri.

Vet ikke hvor lenge du har fulgt tråden, Johan, men for tiden har jeg for uten Bitaeniata også Pebas, macmasteri, hongsloi, borellii, commbrae og cacatuoides.

Har hatt egg på flere av disse, men oppdrett (med yngel over 8 uker) kun på cacatuoides oppdr.var. og macmasteri. Tidligere har jeg også hatt oppdrett på F1 cacatuoides.

Fasinert er for meg et mildt ord når det gjelder apistoer =)
Loffa en måte å se om Apistogramma Bitaeniata din er en hunne å ikke en "sneaker male" er å se på fiskens ventral fins "på norsk buk finner" om jeg ikke tar helt feil så vil det på en hunne være svarte markeringer på disse finnene hos hunnen, mens buk finnene på en hanne ikke vil ha noe svart på seg.


ps. nydelige fisker
Disse nye apistoene dine var bare nydelig flotte Leif
Ser også at det går fremover med akvariekjelleren din, gleder meg til å se den ferdig med fisk og innredning.
Fart66
Loffa en måte å se om Apistogramma Bitaeniata din er en hunne å ikke en "sneaker male" er å se på fiskens ventral fins "på norsk buk finner" om jeg ikke tar helt feil så vil det på en hunne være svarte markeringer på disse finnene hos hunnen, mens buk finnene på en hanne ikke vil ha noe svart på seg. ps. nydelige fisker



Fart66. Tuuuuuusen takk for det innlegget fra deg. JEG HAR EI HUE, hehe. Nå har jeg hvile puls igjen. Tok frem forstørrelses glass!!! og så med en gang det sorte feltet og gliste igjen. Har hatt et stivt "look" siste timen antar jeg, hehe.

Tok noen bilder, men til slutt måtte jeg frem med en hov for bilder som en kan se godt nok på, desverre.

Bekrefter du herved at dette er ei hue?
Ser tydligt ut som en jente!
Hade också tänkt skriva detta om det svarta på bukfenorna (brukar vara en bra och enkel regel), men tyckte att jag skrivit mer än tillräckligt och redan orsakat tillräcklig stress.
Nu trenger hon mat.

BTW: fina fiskar!
Loffa!
Tur för mig att jag håller mig bakom fjellen då!
Jag har följt din tråd en längre tid, även om jag är ganska ny vid AF och dessutom inte kommenterar mycket. Jag vet att norrmän syns det är enklere å höre än å lese svensk.
Har under lång tid varit fascinerad av Apistogramma och malar, så sådana trådar följer jag också gärna. Men just nu håller jag bara på med småakvarier, så då är apistogramma för stora. Men det blir mer tid och plats senare igen...
Tonje_R
Disse nye apistoene dine var bare nydelig flotte Leif:) Ser også at det går fremover med akvariekjelleren din, gleder meg til å se den ferdig med fisk og innredning.



Tusen takk Tonje. Ja disse måtte jeg bare ha. Pakket de faktisk ut av esken for selger når de ble registrert på auksjonen i går. Fy f... disse skal jeg bare ha, om jeg så må ut med hele lommeboka på disse var tanken min.

Disse er viltfanget, men glemte selvfølgelig å få lokasjon på disse. Men dette har jeg ikke vært så opptatt av, iallefall ikke frem til nå.

Ettersom jeg går til behandlinger og sliter litt med rygg og hofter går desverre ikke prosjektet mitt så fort som jeg ønsker. Helsa er faktisk viktigere =)

Må vel tenke på å legge opp kontakter og strøm nå, slik at det er på plass når slutten er nær. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med gulvet. Male, legge teppe eller legge klikk klakk gulv. Noe vil jeg gjøre med iallefall en del av gulvet fra reolen og ut
Plussmedlem
Ja, disse fiskene var utrolig flotte, ingen tvil om det!
Apistojohan
Loffa! Tur för mig att jag håller mig bakom fjellen då!;-) Jag har följt din tråd en längre tid, även om jag är ganska ny vid AF och dessutom inte kommenterar mycket. Jag vet att norrmän syns det är enklere å höre än å lese svensk. Har under lång tid varit fascinerad av Apistogramma och malar, så sådana trådar följer jag också gärna. Men just nu håller jag bara på med småakvarier, så då är apistogramma för stora. Men det blir mer tid och plats senare igen...:-)



Hehe. Har ingen problemer med å høre på svensk, lese svensk eller svensker generelt. Hygglig å høre at du følger med i tråden. Ser i profilen min at nær 800 brukere har vært innom tråden her og enda flere i min del #1. Gøy er det når en vet det finnes folk der ute som liker å følle meg og min verden =)

Ønskedrømmen min på sikt når kjeller reolen er ferdig er å dele 2 stk 160L i to samt 4 stk 128L skal romme Apistogramma. Kan nok kanskje virke litt ensformig med bare apistoer, men det er ennå en tid til alt er klart, så en har litt tid til å tenke/planlegge
Hadde jeg lest på posen til apisto paret jeg kjøpte hadde jeg sett lokasjonen, hehe. "Momon" er lokasjonen og har søkt litt på det. Fant litt info og har gjort et forsøk på å oversette:

Denne Apistogramma holder mest til på bunnen, og i den mellomste sone av akvariet.
De kommer fra små floder og vannløp i Sydamerika. Denne art lever i grenseområdet mellom Peru, Colombia og Brasil, f.ek Rio Momon, hvor vannet noen ganger er på kun 23 grader, men de foretrekker litt varmere vann.
De floder denne art lever i er sortvannsflodene, hvor bunden er dekket av nedfaldne blader.
Det er her tale om en ganske fredelig fisk, og den har det best som et par, eller trio. Men hvis ikke du kan kjøpe et par eller en trio som allerede er etablerte, så kjøp en liten flokk og la dem selv parre seg ut.
Denne art er huleleiker, og kan også finne seg små sprekker under en stein eller trerot, hvor hunnen legger sine egg. Hannen passer det ytre revir, og får ikke lov til å delta i pasningen av ungene.
Hvis man vil drette denne art skal vannet være bløtt og surt, men ellers kan den nevnt holdes i alminnelig akvarievann. De er kjønnsmodne når hannen er større enn hunnen, og hunnen kan legge opptil 150 egg pr. kull, hvor både hannen og hunnen beskytter eggene meget aggressivt.

Når man holder flere hunner sammen med en han, så skal de på et eller annet tidspunkt komme i leks humør. Det krever også, at vannet er ekstremt surt og meget bløtt (0-4 dH). Når hunnen viser en meget gul farge, så er den klar til leken. Hannens farger blir mer intense. Det legges omkring 150 egg i en hule. Etter 3-4 dager klekkes eggene.

Størrelse han 6-7
Størrelse hun 3-4

Varianter
orange, green-spotted, peru-blue, red, kleei, yellow.

150 egg!!! Det er ikke småtteri utfra hva jeg erfarer av de andre apistoene jeg har/har hatt. Har lært meg til det at ikke ALT en finner på nett er helt 100% riktig, men en får en pekepinn på ting.

Skulle jeg evnt få oppdrett på disse en gang, ville jeg nok ikke skrike noe mindre på 50 egg enn på 150 egg =)

Byttet vann og isboks på cory ynglene i kveld... Trodde det kun ville bli 10-20 yngler ettersom det var så mye dårlige egg. Men jaggu tror jeg det må være minst 50!!! Så feil kan en ta
Har til nå brukt natta til å bli dummere, mer frustrert og ikke minst trøtt. I 160L har jeg som dere vet commbrae og borellii apisto i sammen. To huler ved siden av hverandre i venstre del av karet. Høyre hule har det jeg regner med ei hue inni som har spyttet sand til gullmedalje. I hula til venstre er det ingen fisk i, og har ikke vært antydning til mer graving siden i går.

Så langt er det nær greit. Hua i hula er en commbrae. Forholdsvis gul, og grønnskjær i finnene. Utenfor hula er det også ei hue, tror det er hue iallefall, som vakter den hula og jager pokker i vold alt som kommer i nærheten av akkurat den hula.

Jeg har tolket det dit hen at de som har helt sort stripe gjennom på lengden er hanner og de med med litt striplete og mørke merker er huer....

Om dette er rett og det er huer begge to, hvorfor vokter ei hue ei hule for ei annen hue? Noen som kan hjelpe meg litt på vei med å bli litt smartere enn hva jeg føler meg akkurat nå?

LOFFA
[QUOTE=Fart66] Fart66. Tuuuuuusen takk for det innlegget fra deg. JEG HAR EI HUE, hehe. Nå har jeg hvile puls igjen. Tok frem forstørrelses glass!!! og så med en gang det sorte feltet og gliste igjen. Har hatt et stivt "look" siste timen antar jeg, hehe. Tok noen bilder, men til slutt måtte jeg frem med en hov for bilder som en kan se godt nok på, desverre. Bekrefter du herved at dette er ei hue?


Det er ikke noe artig når man er usikker, men de nye bildene dine viser klart den svarte markeringen forran på buk finnene, så ja du har ei hue og hanne av den nydelige fisken Apistogramma bitaeniata

Takk Fart66

Nei, det er ikke noe godt plutselig å bli i tvil. Sånn i forhold til mitt siste innlegg om commbraene. Hvor jeg antar at det er ei hue som vokter ei hule for ei anna hue. Gjelder dette også denne typen huer? Er de sorte markeringen i den finnen en generell markering på apisto huer, eller var det kun på Apistogramma bitaeniata?

Bilde 1 viser tydelig at det også her er et sort felt slik det var på Apistogramma bitaeniata. Det er også fisk i den hula med minst åpning i dag. Det er veldig lite hull og kan tenkes at dette er en borellii hanne, ut fra markeringer og farge i ansiktet. Bilde 2. Antar commbrae huene ikke ville komme inn her? da det ikke er rare åpningen. Jeg tar sikkert feil, og de er som mus. (kommer seg jo inn i flasketuter)

Jeg kjøpte disse samtidig, men ser er veeesentlig raskere vekst på borelliiene. De har jo nær blitt dobbelt så store som commbraene.

Bilde 3 viser det jeg antar er ei commbrae hue. Ikke lett å se, men antar dette i ift str. Vil nødig endre noe i karet nå som det er så mye "liv", men burde nok ha skilt disse når jeg fikk greie på at dette ikke bare var commbrae, men også borellii. (fanget samme sted)

Oy sann. Neste nye leser av tråden blir nr 800 som er innom tråden min, kjempe gøy med denne intressen =)

Ryggen har ikke vært god i dag, så tenkte at jeg måtte lee litt på meg i dag, dog ikke for mye selvfølgelig :- =)

Reiste å kjøpte lister til reolen nede i kjelleren. Tenkte mens jeg gikk rundt, om hvordan jeg skulle gjøre det. Skulle jeg kun liste rundt karene eller skulle jeg ta den lettvinne veien?

Det ble den lettvinne veien og er vel fornøyd med resultatet. Bunnlista og høyre/nedre den ble for lite og skjøtet sistnevnte og brukte en annen profilert list i bunn som alternativ. (mulig jeg bytter ut dette)

Det er nærmest bare nestet fast så det må både festes bedre, sparkles litt og til slutt males. Har noe lys maling stående som jeg kan bruke.

Karene kan nå settes skrått inn og settes på plass når den tid kommer. Lister i bunn og på sidene av karene dekker ca 50% av ramma på akvariene.
Synes den lettvinte veien er bedre enn å liste rund hvert enkelt kar, gir et roligere preg.
Flott akvarievegg dette.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap