Lisa-S sin fiskegalskap. (side 21)

Marita Ekdahl
Den bikir'en var skikkelig kul! Forhistorisk :)

Takk.
Jeg er helt enig med deg. En skikkelig kul fisk.
Det har vært noen dager hvor lysten til og skrive har vært svært liten. Begge bikirene ble plutselig syke og fikk matte flekker på kroppen med blodutredelser inni flekkene. Følte jeg hadde gjort ALT galt, og at alt var min feil.
Den største bikiren hang plutselig høyt i karet hele tiden, gjerne oppå en plante eller inni pistiaen, ting så bare ikke rett ut i det karet lenger..

Startet umiddelbart med daglige vannbytter og medisinerte karet med Esha 2000 og Esha optima, uten at jeg så at det ble noe bedre med de, nye flekker dukket stadig opp på kroppen til de. :/
Trodde jeg ville miste begge to og var ganske så fortvilet over tilstanden på de.

Så plutselig her på natten forrige Onsdag etter at lyset var av i karet, og kun nattlyset sto på, fant jeg ut at jeg skulle sette meg ned og se litt på livet der inne.
Ryggsvømmermallen Malbert var mye fremme og var et flott syn der han "jaktet" rundt i karet, så nesten ut som en hai som svømmer over revet på jakt etter småfisk.
Helt ut av det blå så oppdaget jeg at han svømte rolig forbi den største bikiren, og plutselig bråvender han og "smokk" der satt han fast i siden på bikiren og pattet lystig i vei!!
Fikk lyst og scoope Malbert ut av karet der og da, men hadde jo ingen plass og flytte han til, så neste deg ble 170 literen tømt for fisker, som ble satt over i 375, og Malbert svømmer nå i ensomhet i 170 literen. (jeg må finne et nytt hjem til han stakkar)

Bikirene er nå, 1 uke etter, begge to helt fine igjen og alt er igjen bare bra i karet til de. Fortsetter likevel med vannbytter til de minst en gang i uka har jeg funnet ut.

Er så glad for og ha funnet ut årsaken til sårene på bikirene, men synes det er trist at jeg ikke kan ha Malbert lenger.. Har ikke plass til at det kun skal være en fisk i 170 literen.

Slike flekker og sår hadde bikirene:

[External Image]

Her henger den største bikiren "i redsel" for Malbert..
[External Image]

Synderen selv:
[External Image]
oi. Såpass ja.
Bra du fant årsaken da.

Espen
Så flott at Bikiriene har kommet seg igjen!
Håper du finner et nytt hjem til Malbert, jeg skulle likt å se ham på svøm da!
Malbert er nå levert inn på Tropehagen, hvor han går sammens med noen sebraciklider. Der er ikke han den tøffeste i karret for og si det slik.. Var innom Tropehagen og kikket til han på Mandag, og han hadde fått tydelig juling slik at den lange fine ryggfinnen var skadet. Håper noen kjøper han snart.

Ellers så er dragefinnene flyttet over til 375, hvor de er nå de eneste fiskene i midt/toppsjiktet i karet, og gjett om de koser seg med det! De er overalt i karret, og flasher hverandre hele dagen. Morsomt og se hvor mye en så liten fisk kan gjøre av seg bare de trives og føler seg trygge.
Er fortsatt usikker på om jeg har 5 hanner og en hunn, eller om bare den ene hannen er en veldig underdanig og uutviklet hanne..
Denne stimen skal nå utvides til minst 12-15 individer. De er mine absolutte favoritter når det kommer til små stimfisk.

Flashing. 2 sikre hanner og den mulige hunnen i bakgrunnen.
[External Image]
Hanne som flasher.
[External Image]
Mulig hunne, eller ikke..
[External Image]
Var og hentet meg en brukt 50 liter i går kveld. Den kom med 4 gullfisker, 2 Ancistrusyngler og en bitteliten blå kampfisk.
Hadde i utgangspunktet tenkt og selge alt utenom ancistrusene, og fikk faktisk salg på gullfiskene før jeg hadde fått de i hus, men måtte desverre trekke salget etter at jeg fikk sett på stakkarene i karet.

Veldig slappe og så avmagrete fisker at jeg kan se ryggraden på etpar av de, og begge ancistrusene er svart rundt munnen. Aner ikke hvorfor de er svarte, men regner hele karet for og være sykt, så ingen fisker blir solgt, og jeg startet medisinering med eSHa i karet med en gang jeg fikk satt det opp hjemme.

Må nok feite opp fiskene og ellers være sikker på at de er friske før jeg kan selge de og bruke karet som jeg hadde tenkt.

Karret var visstnok kjøpt til datteren i huset og hun hadde fullt ansvar for de, noe som tydeligvis resulterte i lite el ingen mating etterhvert. Det var pga hennes manglende interesse karet nå ble solgt..

Legger ved bilde hvor man kan se hvor dårlig det står til med stakkarene.

[External Image]
[External Image]
oida stakkars små! Skjønner ikke dem tør selge noe slikt videre jeg, dem må da ha sett hvordan fisken ser ut selv?
LeneA
oida :( stakkars små! Skjønner ikke dem tør selge noe slikt videre jeg, dem må da ha sett hvordan fisken ser ut selv?

Tja, kanskje de ikke selv syntes de så ille ut, hva vet jeg. Men du har rett, jeg ville aldri solgt fisk som ser slik ut.
Det verste va at den såkalte pumpa som skulle filterere vannet til 7 fisker va under 10 cm stor totalt og hadde en filtersvamp på 3x3 cm. :-o
Men det var jo heldig for fisken at dem havnet hos deg da
Desverre er det mye slikt ute og går.. har noen bekjente som har startet opp en 60 liter for en liten tid siden, med gullfisk ... anbefalte innkjøring eller spør dyrebutikk om filtergørr, men desverre.. folk har en tendens og tro dem vet best. Fikk bare beskjed om at dem ønsker og gjøre ting på sin måte. Og tro på dyrebutikkens anbefalinger.. merkelig hvor folk skal mistro enn når man kommer til råd ang slikt..

Lykke til med de små Og fin blogg tråd digger bikirene, slike ønsker jeg meg en gang
Ja det er nok desverre slik at folk vet best selv og gjerne blir fornærmet om man prøver og gi råd :/

Skal nok gjøre mitt beste for og gjøre gullfiskene friske og raske, men gullfisk er ikke helt min greie så de skal selges såsnart de er blitt feite nok. Først skal de gjennom en god medisinkur, og etter det skal de få flytte fra den grusomt lille 50 literen og over til 375 for og "bli fete", hehe.

Takk for gode ord om bloggen min, alltid hyggelig å høre.
Hei

Jeg bare si at: Godt fiskene kom til deg.

Du får dem friske og fine inne kort tid tenker jeg.

En reddene engel.....

Fisken og karene ellers hos deg en kjempe flotte.

Lykketil men oppfôringen av stakkar`ene
B. Andresen
Hei Jeg bare si at: Godt fiskene kom til deg. Du får dem friske og fine inne kort tid tenker jeg. En reddene engel..... Fisken og karene ellers hos deg en kjempe flotte. Lykketil men oppfôringen av stakkar`ene

Tusen takk! Så hyggelig og høre.
Jeg prøver så godt jeg kan.
Plussmedlem
Hjerteskjærende bilder Men det går nok bra med dem nå som de er hos deg
Ja Anders. Det er fæle bilder, nesten så jeg synes det var galt og poste de..
Håper bare alle fiskene overlever.
Plussmedlem
Har jo hatt gullfisk selv, og syntes de er noen søte fisk Å bli behandlet sånn er det ingen fisk som fortjener, selvfølgelig ikke. Du var nok en redning i siste liten for dem.
Anders Kaste
Har jo hatt gullfisk selv, og syntes de er noen søte fisk :) Å bli behandlet sånn er det ingen fisk som fortjener, selvfølgelig ikke. Du var nok en redning i siste liten for dem.

Der er vi fullstendig enige, ingen fisk, uansett hvilken fortjener og leve slik for og være pynt for oss mennesker! :/
Jeg skal gjøre mitt beste for og redde disse. Holder dere oppdatert med bilder etterhvert.
Jeg var også interesert i å kjøpe akvariumet som du har skaffet med fiskene. Håper dem klarer seg. Dem blir nok å kose seg hos deg .)
Himmel, det der er noe av det værste jeg har sett på lenge. Fryktelig trist at det skal gå så langt...

Men nå, nå må de vel tro de har kommet til himmelen ;D
Sissimor, himmelen kommer når de får flytte til corykaret på 375 liter når de er ferdig med eSHa kuren.. Hehe

Bettafrelst, vil bare si at jeg ikke har ment og henge ut folkene jeg kjøpte karet av siden du forsto hvor jeg hentet de. Jeg tror ikke de har vært ondskapsfulle med vilje, det hele skyldes nok uvitenhet om stell av fisker. Det eneste jeg mener har vært helt feil av de var og ikke ta affære ovenfor fiskene og selge de tidligere.

Alle virker kvikkere allerede, men jeg er redd den multifargede gullfisken alltid vil ha deformiteter som resultat av dette. Det er noe galt med øynene til den og munnen er spiss som et nebb.. Men den er begynt og svømme rundt og den spiser.

Får vondt i meg hver gang jeg er og ser til de, har aldri sett levende fisk som er så tynne at du kan se skjelettet før.
Jeg var i utgangspunktet bare interisert i akvariumet, og så ikke tilstanden til fiskene i det hele tatt. (På finn). Jeg kjenner ikke selgeren og vet ikke hvem det er.

Av egen erfaring og som du sikkert allerede vet bør du ikke overfore dem (for å kompansere?) i begynnelsen. Gleder meg til å se updates om noen uker
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap