- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Hattemannens akvarier (side 21)
Hattemannens akvarier (side 21)
Postet 26.04.13 kl 17:48
Takk. Lurer litt på om omplassere kjærestene i eget karr når det nu engang blir flytting for å se om jeg kan få yngel på dem. Sjanseløst i selskapskarr. De har jo lagt egg et tosifret antall ganger.
Skjønner ikke helt hvorfor den gjemmer seg i en hule når hunnen skal ut og inn støtt dog.
Kampfisken virker i fin form. Han trives vesentlig bedre med litt coryer og amanoreker enn med andre trøbbelmakere. Har dog litt problemer med at pumpen i det karret er for kraftig så all fisken har flyttet seg til den delen av karret de ikke føler strømmen for sterkt. Så bør nok bytte til Tetratec ved flytting. Så får man tro gleden er total.
Skjønner ikke helt hvorfor den gjemmer seg i en hule når hunnen skal ut og inn støtt dog.
Kampfisken virker i fin form. Han trives vesentlig bedre med litt coryer og amanoreker enn med andre trøbbelmakere. Har dog litt problemer med at pumpen i det karret er for kraftig så all fisken har flyttet seg til den delen av karret de ikke føler strømmen for sterkt. Så bør nok bytte til Tetratec ved flytting. Så får man tro gleden er total.
Postet 27.04.13 kl 01:18
Postet 27.04.13 kl 01:40
Jeg tror faktisk det er innsuget som er problemet... Faktisk er det lite sant på den siden innsuget sitter. Har besvampet enden og satt litt sten etc rundt eftersom jeg mistet en eplesnegle til innsuget første uken. Men pumpen er kjøpt brukt så da har ejg i det minste kunnet konstatere at den kan brukes i vesentlig større karr enn 54-literen.
Postet 27.04.13 kl 10:35
Ja det er innsuget som man kler over.
Har det på rekekaret for det er pumpa for kraftig, den har svamp på enden så jeg tredde strømpa på innsiden av svampen. Vurderer også å gjøre det på 20l ettersom jeg mistet både kampfisken der og en del reke unger. Er kjipt å miste fisker, reker, snegler pga det.
Har det på rekekaret for det er pumpa for kraftig, den har svamp på enden så jeg tredde strømpa på innsiden av svampen. Vurderer også å gjøre det på 20l ettersom jeg mistet både kampfisken der og en del reke unger. Er kjipt å miste fisker, reker, snegler pga det.
Postet 27.04.13 kl 13:14
Postet 27.04.13 kl 13:25
Snøft... Det er klart. Uken før flytting er det lek på alt som er spennende i 70-literen. Den lille papagei-fruen har nu gravd en diger haug med sand og tilbringer det meste av dagen i hulen sin. Når hun ikke er i hulen svinser hun med svansen og gjør hannen så fyrrig at han har electric blue ryggfinne.
I tillegg har en av nano-damene bestemt seg for å by på seg selv. Dette gir 2 av hannene skikkelige leksfarger når de forsøker å overgå hverandre for å få napp.
Vi får håpe de både overlever flyttingen og ikke minst finner igjen denne godformen i nytt hjem.
I tillegg har en av nano-damene bestemt seg for å by på seg selv. Dette gir 2 av hannene skikkelige leksfarger når de forsøker å overgå hverandre for å få napp.
Vi får håpe de både overlever flyttingen og ikke minst finner igjen denne godformen i nytt hjem.
Postet 20.05.13 kl 15:44
Postet 20.05.13 kl 16:10
Postet 20.05.13 kl 18:39
Postet 20.05.13 kl 20:19
Masse å tenke på; hvordan gjøre det mest mulig skånsomt, med minst mulig tid i posen, hvordan ta vare på bakteriene så jeg slipper kjøre oppstart på nytt i alle karr, hvordan unngå søl ved demontering, hvordan ta best mulig vare på pynt og planter, hvordan forvisse seg om at mallene ikke sitter fast på pynten man løfter opp etcetcetc.
Postet 20.05.13 kl 20:27
Postet 20.05.13 kl 21:04
Postet 20.05.13 kl 21:08
Flytting er ekstra mye jobb er man akvarist. Nu er dog 70-literen oppe og befolket igjen uten annet tap enn 1 amanoreke så da får man si seg fornøyd foreløbig. Dagen i dag har gått med på å tømme 270-literen for fisk, planter, sten, røtter vann og sten og det må sies å ha vært tungt for en dårlig rygg. Da er det kun 54-literen igjen og det tror ejg skal gå brillefint. Kun 10 sojte coryer og en kampfisk å flytte på... Samt bli kvitt den fordømte andematen. Hater andemat. Har jeg sagt at jeg hater andemat? Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Man føler seg jo litt som en dyreplager når man jager disse vettskremte stakkarene rundt og særlig de største mellomamerikanere mine var det mye fight i. Vi får håpe de tåler et døgn i pose, eller også må jeg nok be Thor om å finne flere til meg. Herlige saker. Heldigvis husket jeg også å legge den mest porøse og hullete stenen i en bøtte med akvarievann. På den måten reddet man 3 kuhliier. Så får vi se om et par uker eller syv hvordan dette egentlig gikk...
Man føler seg jo litt som en dyreplager når man jager disse vettskremte stakkarene rundt og særlig de største mellomamerikanere mine var det mye fight i. Vi får håpe de tåler et døgn i pose, eller også må jeg nok be Thor om å finne flere til meg. Herlige saker. Heldigvis husket jeg også å legge den mest porøse og hullete stenen i en bøtte med akvarievann. På den måten reddet man 3 kuhliier. Så får vi se om et par uker eller syv hvordan dette egentlig gikk...
Postet 30.05.13 kl 15:19
Ja det blir litt extra slit da man skal flytte, men så blir det bra til slutt da
Mange syns andematen er pes, jeg syns den er fin og rekene elsker den. Samme gjør noen av fiskene også. Var faktisk ikke så vanskelig å bli kvitt dem som jeg har lest. Fjernet mine i 190l og der var det mye.
Håper resten av flyttingen får smertefritt, lykke til
Mange syns andematen er pes, jeg syns den er fin og rekene elsker den. Samme gjør noen av fiskene også. Var faktisk ikke så vanskelig å bli kvitt dem som jeg har lest. Fjernet mine i 190l og der var det mye.
Håper resten av flyttingen får smertefritt, lykke til
Postet 30.05.13 kl 15:28
Vi håper det blir topp. Får det største i stuen og plass til reol på boden så da er jeg meget fornøyd mann. Under halvparten av plassen og mer enn fordobling av liter. Sånn er det å bli boende alene.
HAr blitt kvitt det før i 150-literen et par ganger, men er såpass mye javamose (som jeg mistenker det gjemmer seg masse reker i) i 54-literen at det mest sannsynlig alltid gjemmer seg et blad eller tre der og så har man plutselig en kvart million igjen. Snufte. Må huske å skylle alt godt og plukke flittig en stund efter flyttingen...
Takktakk! Det suger hardt å måtte bruke en hel feriuke på flytting og maling men som du sier er det verdt det til åttende og sist.
HAr blitt kvitt det før i 150-literen et par ganger, men er såpass mye javamose (som jeg mistenker det gjemmer seg masse reker i) i 54-literen at det mest sannsynlig alltid gjemmer seg et blad eller tre der og så har man plutselig en kvart million igjen. Snufte. Må huske å skylle alt godt og plukke flittig en stund efter flyttingen...
Takktakk! Det suger hardt å måtte bruke en hel feriuke på flytting og maling men som du sier er det verdt det til åttende og sist.
Postet 30.05.13 kl 15:35
Postet 30.05.13 kl 15:47
Postet 30.05.13 kl 15:49
Mens flyttingen av apistokarret forløp uten nevneverdige dødsfall, var det de stores fall i 270-literen da alle 3 hannene av thorichthys ellioti samt labidochromisen hadde dødd i løpet av natten. Det kan ikke være størrelsen contra vannmengde heller da cleithracara maronii'ene hadde klart seg fint. Mulig de er mer sart overfor slikt. Trist var det okkesom. Definitivt de flotteste fiskene i karret og de hadde vokst seg store og fine det siste året. Nu er hunnen i alle aspekter enke. Får se om jeg kan spore opp noen nye når jeg er trygg på at karret er godt innkjørt.
En vesentlig tøffere fyr var sp ancistrus hannen som hadde klart å forville seg i planteposen og overlevd 7-8 timer uten vann... Det skal han ha for. Så det ikke før karret var montert og fylt og skulle kaste plantene uti for å hindre tørking. Slang ham i en pose sammen med en liten gruppe rasbora og han så like fin ut når jeg slapp ham ut i karret i dag. Tøff fyr.
Nu er det bare 54-literen med Krigssersjanten og de sorte bartesammene igjen så kan man slappe av litt igjen.
En vesentlig tøffere fyr var sp ancistrus hannen som hadde klart å forville seg i planteposen og overlevd 7-8 timer uten vann... Det skal han ha for. Så det ikke før karret var montert og fylt og skulle kaste plantene uti for å hindre tørking. Slang ham i en pose sammen med en liten gruppe rasbora og han så like fin ut når jeg slapp ham ut i karret i dag. Tøff fyr.
Nu er det bare 54-literen med Krigssersjanten og de sorte bartesammene igjen så kan man slappe av litt igjen.
Postet 31.05.13 kl 17:28
Postet 31.05.13 kl 23:43