Lenes lille aquaverden! (side 21)

I dag har jeg endelig begynt på maling av det nye akvariebordet!
Det ble bygget i går og første strøket er tatt! Ett strøk til om 4 timer også tenker jeg det er klart utpå ettermiddagen i morra. Planen er to sorte kar oppå, men spørsmålet er om jeg skal flytte 60 literen på kjøkkenet eller om jeg skal sette 85 literen oppå der..
Hadde vært lurt å ikke flytte annet enn den tomme 70 literen bort dit for da har jeg jo ledig plass om jeg skulle være heldig å få tak i ett nytt kar?? Hmm...vrient detta:/ Finner vel en løsning

Legger ved før og etter-bilder av bordet
Ble kjempefornøyd[External Image][External Image]
Gratulerer med nye fisk og prosjekt på gang, det ser veldig bra ut
Huff:(
Nå har jeg hatt en periode med nitritt...jeg skjønner ikke hvorfor? Har jo gode rutiner på vannbytte, men ser jammen ikke ut til å være nok med to ganger i uka... Varmt har det også vært så har vært endel vannbytter i forbinnelse med det og. I karet der det nå går sterbai, melonotaenia og Sp.black har jeg tre innkjørte filter gående pga mye foring i dette karet, men det ser heller ikke ut til å holde unna. Jeg får bare krysse fingrene for at jeg kommer meg til Kr.sand for å hente to kar til uka. Trenger! Får heller bare skrape sammen plass!

Bånd gurami er forresten en fille fisk. Nå tok jeg den på fersken i å jafse over ryggen på en panda uten å ha verken egg eller yngel så de reiser tilbake der de kom fra. Man erter ikke på seg matmors vrede ved å knaske Cory nei!:/

Tror det er stopp hva gjelder innkjøp av fisk på en stund nå.. må finne plass til de jeg har først Neste plan nå er å få fordelt Melanotaenia og Sp. Black i hvert sitt kar så tilstandene kan roe seg litt ned og heller ta derfra
Så ble det ikke tur til Kr.sand da.. Det holdt meg en liten svipptur i dag i stedet for.. Fikk tak i ett 200 liter Akvastabil komplett og med planter!

Målene er 110*40*45 cm og er ett utmerket Cory-kar med tanke på lengda. De vimser frem og tilbake langs glasset... nesten så en hører henførte sukk og jubelrop fra 3 lykkelige Cory grupper! Blåmann har også fått plass sammen med damen sin. Han er litt mer laidback og henger på planta si med oversikt over galningene

Er helt kaos for jeg har ikke fått planta noe særlig for jeg oppdaget jo når jeg kom hjem at jeg nesten var tom for Biltema-sand så det ble ett lite tynt lag i bunnen og plantene ligger og dupper i overflata

Legger ved bilder av kaoset og lykkelige Coryer
[External Image][External Image][External Image]
Kaos-kontroll!
I dag er den store akvarie-oppryddings-dagen... Nå har karene mer eller mindre stått i en mnd, bare fulgt opp med foring og nødvendige vannbytter.

Nå er det på høy tid å luke og få planta litt på nytt. Har hatt to røtter til trutning i en stor dunk på verandaen og den første kom i 200 literen i går og den andre skal i 130 literen i dag sammen med en masse planter som fulgte med når jeg kjøpte 200 literen

Er fremdeles i beit for sand, men ei venninne skulle oppover i dag og da får jeg se om ho får med seg en sekk hjem i kveld..

Fram med håndkler, bøtter og vannslange og til aksjon!

Snufse!
Nå er jeg lei! Jeg fikk 200 literen opp å gå med sand og alle fiskene flytta lykkelige over der.
Og jeg har jo regna med noe frafall av Melonotaenia og Sp.black pga lang reiseavstand og stress, men det var ikke mer enn en fisk eller to... Nå har jeg 6 sp black igjen som jeg har sett. Av 15 Ikke nitritt i vannet og ingen synlige symptomer annet enn at de begynner å svømme rart også noen timer etterpå er de døde. Nå har jeg satt samboer på saken og han tar de som er verst for meg så ikke de skal lide for lenge. Det som er rart er jo at Sterbai og Melonotaenia lever i beste velgående i samme kar!

Jeg kommer til å dele opp gruppa i dag og sette sp black i eget kar for å se om jeg klarer å redde resten, men ser svart på akkurat det..

Håper det dukker opp flere black-tasser når jeg går inn for å sortere nå, men har ikke for stort håp.
Lider virkelig med deg... Snufs...
Det ble ikke noe av å sette sp. black i eget kar... da jeg kikket veldig nøye etter var det bare tre igjen. Så de får bo i 200 literen. Kanskje de klarer seg. Det vil si at jeg har mista to det siste døgnet+ en som samboer tok for meg tidligere i dag:/
Diy co2:)
Nå fikk jeg satt opp 85 literen etter mye om og men. Jeg hadde en del tustete plante-stilker som har blitt samlet oppi der. Når jeg sto og dillet kom det over meg en ide om å prøve ett DIY co2 system jeg leste om for lenge siden. Som tenkt så gjort!

Oppskriften er kjempelett og forhåpentligvis effektiv:

Du trenger: 1,5 liters flaske m/skrukork, luftslange i ønsket lengde og en brusestein.
Blandes i flaska.

Trinn 1: 4 dl varmt vann og 4 dl sukker ristes til sukkeret er oppløst.

Trinn 2: 4 dl kaldt vann og en t-skje bakepulver ristes godt.

Trinn 3: 1-2 t-skjeer tørrgjær. Gjæren skal IKKE ristes, bare flyte på toppen.

Bor ett hull i korken som er bittelitt mindre enn luftslangen og tre slangen inn i hullet. Dette kan tettes med silikon om nødvendig, men jeg har ikke trengt å gjøre det. Brusesteinen settes på i andre enden av slangen. Bland sammen vann og annet i flaska og sett på korken. Pass på at det ikke blir for kaldt der flaska står..bør være rundt 20 grader

Sett flaska ett sted der den kan stå i fred og putt brusesteinen oppi karet.

Er på andre dagen, blir spennende å se hvordan resultatet blir etterhvert. For resultat blir det uansett

Slenger ved noen bilder av en ivrig gutt som syns det er fryktelig morro "å styre vannslangen" og ett av flaska som står å gjærer i en krok for seg selv + ett av Kira som bare venter på å få jakte på vannspruten:P[External Image][External Image][External Image]
Du burde ideelt sett la slangen fra satsflaska gå til en annen flaske med vann i før den går til akvariet. Nesten garantert vil satsen "koke over", og du får da sats direkte i karet! Satsen har "kokt over" flere ganger hos meg, men jeg har en slik vannlås, så det anbefaler jeg deg!
Men DIY CO2 funker fint
Du har ikke fått lek på aspidorasene dine da?
Pål
Å! Det viste jeg ikke... Men det skal jeg jammen gjøre.. skummelt å få den gørra rett i karet. Men er jo ganske mye plass igjen på flaska da? Jeg får følge med å se. Takk for tipset!

Joda..Aspidorasen leker jevnt og trutt og jeg er på jakt etter flere. Har ikke sett egg ennå, men virker som om kjønnsfordelinga er bra Hadde vært fint å ha ei gruppe på ti
Så igrunn at det var endel plass i flaska, men satsen kan utvide seg ganske mye!

Lykke til med aspidoras-lek, det er en flott liten sak

Pål
Posthorn-barn??
Lurer på om jeg utilsiktet kan ha spredd noen posthorn barn..?? Har kun hatt de i ett kar, men kikket nå og det er nødt til å være posthorn for de "nye" som har dukket opp er klisslike de som jeg kjøpte fra ei på forumet her... Skjønner ingenting jeg..Legger ved ett par bilder så kunne dere kikket og se om dere er enige med meg...

Bilde nr 1 er garantert en posthorn for det er en av de jeg kjøpte. Men bilde nr to og tre er av de ukjente som ligner veldig

Beklager dårlige farger, men er veldig brunt vann i karet på bilde to og tre[External Image][External Image][External Image]
Jey!!

Men hvor svarte kommer de fra?? Det er for meg ett mysterium... Men men...har ei venninne som ville ha rosa posthorn..nå blir ho skikkelig fornøyd i alle fall
Så var den harde beslutning tatt... jeg har solgt alt av Corydoras og de 5 cw052..
Fikk liksom ikke skikkelig dreisen på det også fikk jeg en knekk på cory-dilla når jeg mistet alle de sorte. Skulle egentlig kvitte meg med alt av akvarier også, men fikk kalde føtter i siste øyeblikk. De som kom å hentet cory-ene i dag kunne skaffe med Blue Mosow guppy og Wingei så nå er det tilbake til levendefødere..

Har fremdeles igjen 3 kampfisk-par og lurer på å kvitte meg med to av de for de kan jo ikke gå sammen Har også to guramier av ukjent type jeg ikke blir kvitt. Har bestemt meg for å ha to kar oppe nå (hvis jeg får solgt unna litt mer fisk), selge 200 literen... har jo bare vært trøbbel med den Også heller sette de andre på lager. To mangler armatur og ett er på 20 liter som kun blir rekekar der jeg samler opp alle rekene og posthorn-sneglene kommer jeg også til å ha sammen med rekene Har ett 60 liter helglass også, men vet ikke helt hva jeg skal med det ennå.

Ønsker meg veldig ett 6-kanta kar til delta-paret mitt, men får ikke tak i så det kan bli vrient

Men...jeg får i alle fall fisk jeg VET er morsomme og som klarer å få fram yngel helt uten min hjelp
Kan også hende det kommer cory igjen, men da bare en gruppe eller to og ikke 6 store grupper med usikker kjønnsfordeling! Kan legge meg med god samvittighet i natt og vite at alle sammen kom til ett godt hjem og blir tatt vare på der
Godt å høre at du ikke legger hele hobbyen på hylla ;D
Jippi! Jeg fikk tak i seks-kantede kar...TO stykker! Så nå har Snøhvit og Prinsen flyttet tilbake til kjøkkenbenken. De fikk en masse planter å gjemme seg i og Prinsen belønnet meg med å skumme allerede etter to timer i nytt kar. Sær herremann i grunn... I 130 literen sturet han i en krok og skummet ikke, men i det nye som er endel liter mindre skummer han noe fryktelig! Jaja...så lenge de trives I skrivende stund samler de egg og leker for harde livet

Kom hjem med 10 nydelige platyer i dag 5 oransje og 5 sølvfargete som tangloppa ville ha! Han begynner å få noen skikkelige akvariemeninger

De som kunne skaffe Endlers og Blue Moscow har jeg ikke hørt noe mer fra...Hmrpf!:/

Men men...dilla er på full fart oppover igjen
Bilder kommer når kaoset er fullendt...står litt på hodet for øyeblikket
Prinsen og egga:)
Prinsen passer egg!! Nå har det gått 24 timer og spenningen øker betraktelig nå. Han har som regel ikke holdt ut lengre enn 12-15 timer før så håper virkelig det skjer noe nå!!

Det ser ut til å være rundt en 20-30 egg, men jeg håper i alle fall på ett lite knøtte

Og i morra kommer det Endlers! Jeg har jobben med å sette opp nytt kar i kveld..kosejobb!

Rett meg om jeg tar feil, men jeg mener å ha kommet over folk som har endlers i mindre kar enn 60 liter.... ikke at det er en plan jeg har, men er det flere som har meninger om dette?? Uten at jeg blir halshugd for å bringe temaet på bane..
[External Image][External Image]
Oppi venstre hjørnet ser dere verdens minste skumrede som er proppfullt av egg
[External Image]
Flinke prinsen!

Tror nok det er ganske vanlig å ha endlers i mindre kar enn 60-liter. Endlers er jo små, og burde jo ikke trenge så mye plass som de større levendeføderne. Blir jo anbefalt minst 60 til platy også, som jo er betraktelig større. Så lenge du vet hva du gjør, og gir dem et spennende miljø, så får de det nok fint. Jeg hadde selv endlers i 40-liter lenge, uten spesielt dårlig samvittighet...
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap