Mine akvarium (side 21)

Ah, mye billigere enn her på blomsterbutikkene. Har sett de vært oppe i over 200 kr for en kvist. Nå var den riktig stor men heller ikke noe fin også da. Til å være vrihassel var den veldig strak.
Jeg hadde ventet høyere pris jeg også. Var i mange butikker som ikke hadde i det hele tatt.
Ikke lett å få tak i!
Haha, kan ikke skjønne det altså.. det er jo kvister! :-S Har planer om å plante en vrihasselbusk i hagen her, bare på en slags trass, for det vil jo være åresvis før det blir noe skikkelige greiner av det, haha.
Har tenkt samme tanken. hehe
Da har jeg fått 160literen i hus! Det ble litt komplisert å skulle teste om det er lekkasje, når det er minusgrader ute, så jeg fikk bare fyllt oppi noen skarve liter før det ble beinkaldt ute.

Men det er da et rammekar, (aqualine kanskje? mener det var en logo der) - og silikonen virket spenstig og fin enda.. så jeg vet ikke.. kanskje jeg kan teste mer imorgen? Eller bare satse på at det går.

Det er ingen sprekker i glasset, så faren er jo at det skal legge i kantene, men nja jeg vet ikke... jeg har absolutt ikke lyst på 160liter vann på soverommet.

Det er ingen lekkasje i botten ihvertfall. Hmmm. Skulle vært en mer snedig måte å teste på, haha. Eller sommer og mulighet for å bare tømme vannet rett ut, bruke vannslange osv..

Uansett skal jeg male bakgrunnen, jeg må fikse et bord til det, fikse området det skal stå på.. (skjæring og pussing og greier og maling) - så må jeg bestille utvendig pumpe. Herrejessu, men det blir bra håper jeg!
Jeg fikk omsider testet 160literen inne på badet, og skrubbet vekk mesteparten av algene og skitten. Jeg tror jeg manglet kanskje 30 - 40 liter før jeg hadde fylt det helt opp, men jeg tror ikke jeg blir å fylle det såpass mye uansett, da jeg vil ha mest flyteplanter som skal få litt "pusterom"

Her har jeg satt akvariet på rommet utenfor mitt, i vente på akvariebord, og en del andre ting som må gjøres før det får plass på rommet mitt, haha.

I rekekaret er det gravidreker hele tiden nå..fikk akkurat småreker på en eller to stk, og nå er det jaggu tre stk til som er gravide.. det virket som de blir gravide rett etter vannbyttene.. iik! :P

I 110literen knipset jeg vekk myyye av sessilifloraen, den var litt pjusk øverst. Jeg har ikke hatt næring på lenge, så alle plantene var gørrstygge, til tross for de nye lysrørene.

De har enda ikke "skutt fart" men jeg håper at nå med stødig næring så vil de få litt inspirasjon til å skyte oppover.

Mosen er et kapitell for seg selv. Gud forby om jeg kommer borti den, da er det "snø" i hele karet, jessu så mye bøss som samles oppi der (og ingen som spiser det) - og mye rare alger innierst i busken også.

Jeg hadde tretti liter kaldtvann stående igår etter at vi måtte stenge vannet litt pga bad-oppussing i 1.etasje, og dette var allerede fylt i akvariebøtter - så jeg fant ut at det var teit å tømme det ut når det hadde stått en hel dag til utlufting å greier, så jeg hadde bare litt kokvann oppi, og næring, og esha optima.. så ble det et etterlengtet vannbytte!

... så ser jeg idag at mosen er blitt mørkegrønn av en eller annen grunn?? Hva i all verden!! Jeg mener da den hadde en frisk lys grønnfarge igår og resten av tiden, men idag er den skikkelig mørk! Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men jeg ble litt bekymret.. :-s

- her er ihvertfall to bilder av 160literen som står og venter!
Og en katt som også skal sjekke at dette er et tilfredstillende framtidig fiskehus!

[External Image]

[External Image]


Her er også bilder av 110literen.
Det første bildet er fra før vannbytte.. (dagen før)

Det siste bildet er tatt idag, og viser hvordan javamosen ser litt rar ut..?

[External Image]

[External Image]
160iteren står fortsatt på golvet og venter! Er fortsatt på utkikk etter noen passende røtter. Har send Aquamanias ei melding på facebook og spurt om de har noe rest-kvist liggende som de kan selge meg billig.

Tror ikke jeg får helt de kvistene jeg er ute etter desverre! Bleh! Ville ha masse lange snurrete greiner men det var ikke bare-bare å få tak i visstnok. Ikke har de noe passende i dyrebutikken, jeg var og skulle høre om jeg kunne prute litt på kvantaprisen til plantasjen, men de hadde ingen greiner i butikken nå så jeg gikk ut i rein stahet etter at de for tredje gang ignorerer meg i sjappa.

Hentet fram noen store knoller av noe røtter/kvister som ble hentet fra et vann her for sikkert ti år siden. Aner ikke hvilket tresort det er, men den flyter som en dupp - er helt askegrått og helt sånn hul-rom lyd i nesten.

De ser ikke så ille ut når jeg prøvde de i akvariet - kanskje det kan fungere.. men de har lit økse-skader etter å ha kommet for nært når de har ligget i vedboden i kjelleren. Så jeg må kanskje file ned noe skader her og der.. Hmm. Blir ikke så snirklete at det gjør noe, men i hovedsak ville jeg at det skulle se ut som - ja røtter som stikker ned i vannet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Javamosen har blitt så stor at jeg valgte å ta fram alle plantene bak (cryptocoryne og en sverdplante) og sette de foran istede, mens jeg dyttet moseroten litt lengre bak.

Her var lyset akkurat slått på så sessilifloraen har ikke helt våknet, hehe

Tror det er litt skralt med sand så jeg må fylle på litt :-o

[External Image]
Tipper fortsatt fram og tilbake angående om jeg skal bruke de røttern eller ikke. Men i mangel på noe annet så blir det sikkert til at jeg bruker de.


Har forsåvidt lagt ut annonse under rubrikk - ønskes kjøpt: corydoras habrosus og ildtetra! Har merket meg i det siste at flere sender fisk i post og at det går greit som regel. Så det er jeg villig til å prøve. 69,- for en corydoras i dyrebutikken blir rett og slett for ille syns jeg.
Hei!
De røttene dine er rålekre! Jeg fant trollhassel på Plantasjen i Bodø. Masse krusseduller og fin str., 129.- pr stk.

Jeg vet ikke prisen på de coryene du ønsker deg, men her i Bodø syns jeg prisen på dem er horribel!

Melini er 129.- , Metae 110.-... vanlige Aeneus kr 50.-
Fikk tilbud på Green laser til 425.- pr stk (!) Jeg får heldigvis kjøpe en gruppe GL privat, for 90.- pr stk. Dyrt nok når man skal ha ei heil gruppe, da.
Haha, ja dyrt her i Nord-Norge. Forståelig, men litt sørgelig at det skal koste så mye her, det hjelper liksom ikke på at hobbien ikke er så stor her som lengre sør. Bodø har vel en del akvarister, og sikkert Tromsø også men i alle de litt mindre byene her blir det mindre av interesse.

Har sett 69,- for aeneus og trilineatus tror de hadde samme pris for en type pygmecory for en stund tilbake. 7 for 400, som jeg tror er rundt 58 ellernoe pr stk? Fortsatt litt dyrt syns jeg. Mener å huske de hadde noen store VF pandaer men om de var dyrere eller samme pris husker jeg ikke.


"spesiell" corydoras skjønner jeg kan bli kostbart, men når de aller vanligste koster såpass mye så..jah, huff. Kvier meg for å planlegge en stor stim, med mindre jeg klarer å skaffe på annet vis.
Idag under vannbytte i 110literen fant jeg den ene pestsneglen min (lenge mellom hver gang jeg ser noen, men så blir de som dukker opp høveilg størrelse på også hehehe), og noe ser ut til å ha skjedd med skallet dens. Ser ut som et stort hull midt på. Huff, stakkars. Det ser vondt ut.

Håper den ikke lider! :O

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ellers har jeg malt bakgrunnen på 160literen, dvs egentlig frontglasset - men det var så mange riper der (lagd av meg for å skrape av noe lim i kanten) - så jeg snur heller karet.
De røttene var jo ordentlig tøffe, det blir nok skikkelig kult i akvariet
Den pestsneglen synes jeg du skulle la få slippe, den så ikke bra ut med kroppen ut av skallet der :/
Åh - du er heldig som skal i gang med en 160-liter! Alltid morsomt med nye kar å innrede! Røttene du har synes jeg så veldig fine ut.

Her i Oslo-området har de vrihassel på Mester Grønn. Finnes den hos dere? De kan sikkert ta inn vrihassel på bestilling - pleier ikke koste så mye hos dem (ikke sørpå i alle fall...).
Hehe, ja det er noe helt spesielt med å sette opp et nytt kar!

Hm, tror ikke vi har Mester Grønn her, vi har Plantasjen, og muligens to eller tre blomsterforetninger til. Vi har Lønnum, "Blomsterbua" og en til butikk jeg ikke husker navnet på, men der har jeg vært og lett.

Jaja, finner jeg ikke så har jeg ihvertfall disse røttene!

Martita; om jeg finner den igjen så skal jeg se om jeg ikke kan la den "slippe", huff stakkars!
(kikket idag, det er Blomster-rabatten den ene blomsterbutikken!)

- Idag fant jeg forsåvidt sneglen.. den hadde takket for seg og noen sandsnegler hadde funnet den. Får håpe den har etterlatt seg noen egg, for pestsnegler har jeg nesten ingen av i 110literen. eller i noen kar forsåvidt. Hulk! Jeg har EN i reke-karet! En stor kar som bare holder til ved vannskorpa bakerst i hjørnet. Og en i dronningrasbora-karet, sist jeg så den var den og smattet på en flyteplante.

Idag har jeg sjekket litt mer angående røttene. Sett litt på hvordan jeg vil ha de i akvariet. Foreløpig kunne jeg tenkt meg noe sånt som dette, men jeg tror jeg skal vri den ene til venstre litt mer en eller annen vei.

[External Image]

Mammas kjæreste var så vennlig å hjelpe meg å skru inn en skrue med sugekopp på den til høyre, inn mot veggen der.

Problemet er at treverket var såpass "mykt" inni at han kunne skru inn med vanlig manuell skrujern. Huttetu. Jeg er velig usikker på dette treverket. (Eller kanskje han bare var uvanlig skru-kyndig..noe han forsåvidt er)

Når jeg banker i treverket så blir det en sånn hul, hard lyd vil jeg si. Det har ligget i en ved-bod med mye rar ved, ved som av og til har fått vann på seg, og sopp og mer til men sopp og annet har aldri kommet i nærheten av disse røttene.. enten fordi det ikke er noe å hente, eller fordi de har vært så heldige? De har ligget i kjelleren i ti og om ikke mer, så de luktet på en måte "morkent" men om det er fordi det har trekt til seg lukt eller ikke er usikkert.

Det er vel neppe et "giftig" treverk, ikke nå lengre - men jeg er redd det skal morke og råtne tvert i vannet. Men det har blitt hentet opp fra et ferskvann, hvor det har ligget lenge nok til at det har blitt askegrått og helt glatt - så jeg undres - kan det ha vært lett å skru i fordi det er så "luftig" eller er det rett og slett pilleråtent og ikke vits å bruke?

Jeg har forsåvit noen andre røtter jegkan bruke - som er kjøpt i akvariebutikk, men disse var jo litt spesielle da og de har jo en heftig størrelse!

Her kommer flere bilder. Jeg tror jeg skal sette flere sugekopper på disse. Kanskje to i bunnen på den til høyre. Den har en avsagd bunn foresten så det burde passe fint.

[External Image]

[External Image]

^ denne har en avsagd flate på undersiden som jeg kanskje kan skru sugekopper til, og sette ned FØR sand! :P

[External Image]

Om disse røttene er brukbare tror jeg det kan bli interessant med pistia og ande flyteplanter når de begynner å slynge seg omkring. Tror ikke jeg skal fylle karet helt opp heller, så flyteplantene får litt "spillerom" mellom lyset og vannet

Her ser dere foresten at jeg har prøvd lysarmaturet også. Det hadde et lysrør som heter gro-lux tror jeg. Pussig lys i dette egentlig. Skal se om jeg kan kjøpe et nytt lysrør etterhvert.

Det mest irriterende må være at platene faktisk ikke passer til karet. Dvs de passer nesten men de er ikke JEVNE så de er litt for store noen steder slik at de ikke hviler på den "bremmen" ved kanten, haha makan til merkelige problemer man skal ha. :p
Den ene dronningrasboraen som har vært tynn og puslete en stund nå, var skikkelig dårlig idag. Den klarte bare å svømme "oppover" for å prøve å holde seg flytende. Det var ikke et pent syn, og de andre prøvde å nappe litt på den, så jeg bestemte meg for å avlive den.

Dvs helt til jeg skulle fange den, da presset den seg til å svømme "normalt" og jeg klarte rett og slett ikke å knerte den stakkars fisken! Det var bare noe med livsviljen. Så jeg tok den heller ut og satte den i en kopp med akvarievann, tilsatte litt ehh, esha optima. Tror ikke den klarer seg altså, og jeg skal se det ann litt senere om den blir verre. Avlivning må jeg nok, men det er bare noe me då skal være bøddel mot en fisk som selv ikke har gitt opp - huff jeg har et veldig anstrengt forhold til dette med å avlive altså.

Den skal ihvertfall få litt fred og ro først syns jeg. Vekk fra sultne gjengmedlemmer og strøm.
SUKK! Den ene roten som har ligget i ei bøtte vann er blitt litt myk!! Aiaiai.. Den føles hard når jeg "banker" på den, men jeg kan trykke og lage store merker i treverket med en finger. :\ Det er ikke kommet noe sopp e.l på den enda men et såpass mykt treverk vil vel bare bli verre og verre. Hardere blir den vel neppe. :S hmrfff.
Hadde ei gammel rot jeg ikke har brukt enda da jeg ikke klarte å synke den - så jeg fant den fram for en stund siden, men husket da at jeg hadde en spiker satt fast i bunnen på den av en eller annen grunn. Og at denne spikeren nektet å komme ut. Den har kilt seg fast inni treverket og nekter å rikke på seg. Varmt vann og alt mulig hjelper ikke. Prøvde på nytt idag men nei, den rikker seg ikke. Spikeren har bestemt seg for å være ett med roten så jeg kan ikke bruke denne heller. Jaja den er ikke så fin..


Tror jeg må opp på plantasjen for tusende gang og se etter om de har fått inn sånne &/%)/&&¤% vrihasselkvister - og om man kan få kvantarabatt. Hvis jeg finner noen som jobber der da og er villige til å hjelpe. Vanligvis gjemmer de seg bare mellom reolene.
Røtter til besvær, skjønner jeg! Håper du får tak i litt vrihassel da - det er veldig dekorativt, særlig hvis man får den til med mose på etterhvert. De kan vel ta inn sånt på bestilling for deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap