Anders' akvarierom [NR. 1] (side 21)

Plussmedlem
Selv om jeg som regel skriver om Corydoras i denne tråden, har jeg jo i tillegg til et par forsømte tetraer er kul kampfisk!

Fikk ikke bra bilder av den nå, da den bestemte seg for å snu... men jeg må jo få lov til å vise frem min kjære kampfisk Kasper!

Kasper kjøpte jeg i sommer en gang, tror jeg, og han regjerer over Coryene i 230 literen. Det hender han blir litt hissig, men det skjer aldri noen skade. Heldigvis! Han må nok bare tøffe seg








Feil fokus, men likevel... [External Image]


Det var ikke så stas å bli tatt bilder av at det gjorde noe. "Skjerp deg, her gidder jeg hvertfall ikke være!"
[External Image]
Så fin den er!
Du bør få deg en dame til Kasper
Er ikke så vanskelig å få oppdrett på dem, og gøyt og spesielt er det også!
Etter de har lekt kan du flytte hunnen til et av de andre akvariene dine.
Stilig fisk
Jeg skal ta et bilde av Kjell Marvin i morgen, og poste et skrytebilde av ham. Kontorets store samtale emne og kuriositet. Securitas vaktene som går runder på helgen gir ham til og med tilmålte foringsdoser på lørdag og søndag
P.S Jeg har fått teknisk avdeling på jobben til å montere en powerhead med strøm og slanger, slik at vannbytter går smooth hver fredag
Plussmedlem
Emil Engø
Så fin den er! Du bør få deg en dame til Kasper ;) Er ikke så vanskelig å få oppdrett på dem, og gøyt og spesielt er det også! :) Etter de har lekt kan du flytte hunnen til et av de andre akvariene dine.

Joda, hadde sikkert vært artig å prøve oppdrett på kampfisk, men skal jeg være helt ærlig, tror jeg ikke det er helt min greie... kan bare tenke meg styret med å få opp en haug unger som må skilles av osv. Nei, det orker jeg rett og slett ikke. Så jeg tror nok Kasper får være ungkar


STIEdge
Stilig fisk :) P.S Jeg har fått teknisk avdeling på jobben til å montere en powerhead med strøm og slanger, slik at vannbytter går smooth hver fredag :)

Smart! Vannbyttene her er også enkle; ut vinduet i slange (hevertprinsippet) og fra kjøkkenspringen og i akvariene igjen Hadde aldri orket å bære bøtter til alle akvariene jeg har... og hadde vel ikke vært lett å få tømt bøttene i reolen heller.
Plussmedlem
Mye skravling fra meg i dag, men noen dager får bli sånn

Har forsøkt å ta noen bilder av Coryene i 230 literen i dag. Fikk ingen bra, men må bare legge ut noe av det jeg får. Ikke så lett å ta bilder av skvetne Coryer, og min erfaring er at det er litt vanskeligere å ta bilder av fiskene i et akvarium med tykkere glass. Tror jeg.

Uansett, en Corydoras CW006 som fikk snuten sin skjult Denne er på vei til matfatet.



[External Image]
Smart! Vannbyttene her er også enkle; ut vinduet i slange (hevertprinsippet) og fra kjøkkenspringen og i akvariene igjen Hadde aldri orket å bære bøtter til alle akvariene jeg har... og hadde vel ikke vært lett å få tømt bøttene i reolen heller.


Jeg er en sabla lat sjel, så hjemme har jeg borra et hull i veggen med gjennomløp av slange rett i taknedløpet. Bruker en kraftig powerhead til å kjøre vannet ut her, og bruker Gardena kobling på krana for påfylling, dog bortsett fra når jeg skal juster Ph - da bruker jeg en 60-70 liters dunk for dette. Tar ingen tid, og jeg kan kose meg med en pils etterpå
Her har vi Kjell Marvin som lovet
Plussmedlem
STIEdge
Her har vi Kjell Marvin som lovet


En fin crowntail det der
Plussmedlem
I dag MÅ det vel bare bli egg på Corydoras Orange Laser!? Sitter på akvarierommet med PC-en nå, og kikket bak meg... Orange Laser var i full fart. Og jammen kom et par CW006 ut av gjemmestedene også og ble med på vrimlingen! Åhh, det er så moro når Coryene er gale

Kanskje jeg må smelle oppi noe discus-granulat, det mottas som regel med takk i blandingskaret for Corydoras (og i de andre akvariene)


Jeg venter i spenning!
Plussmedlem
Hvordan jeg gjør mine vannbytter - enkle metoder må til :-)
Nå kommer et par innlegg der jeg forteller litt hvordan jeg bytter vann på mine akvarier Sikkert skrevet det før, men ikke her i denne tråden. Tror jeg.

Men, når man har fler akvarier er det helt nødvendig å finne seg en enkel måte å bytte vann på. Ihvertfall er det det for meg. Så jeg bytter vann helt uten bøtter. Slange er erstatningen. Aldri skal jeg tilbake til å bytte vann med bøtter, slik jeg gjorde når jeg hadde bare et par kar En tungvindt metode er det, rett og slett.


Først tappes vannet ut med hevertprinsippet. Dette gjøres hos meg ut av vinduet fra akvarierommet. Slangen legges helt ned på bakken, og da tapper jeg vann fra det antallet akvarier jeg vil tappe fra. (Glemte å ta bilde av akkurat slangen fra akvariet og ut vinduet).
Her er noen nedtappede akvarier - klare til fylling igjen

[External Image]


Fyllingen foregår som sagt med lang slange fra kjøkkenkrana til akvarierommet. Man må ha noen spesielle koblinger for å få slangen på krana, jeg bruker en slik som på bildet under. Dette er en del satt sammen av 2. Kjøpte den på en rørleggerforretning. Det er bare å spørre etter noe å koble på krana for å få slange på, da vil de nok forstå det.

[External Image]


Så må man ha noe som må sitte på slangen for at man kan koble den på. De fleste har sett en sånn dings, og kan sikkert kjøpes på rørleggerforretning, og hagesentre.

[External Image]



(Fortsettelse kommer i neste innlegg)
Plussmedlem


















Så setter man slangen innpå dingsen på kjøkkenkrana. Vips, nå kan man ta slangen bort til et akvarium!

[External Image]



Jeg pleier å sette slangen mellom lysrør og lysbjelke, og så sette på vannet og tappe. Men det er sikkert lurere å bruke en slangebøy til å feste slangen...
Uklart bilde, men her sitter altså slangen mellom lysrøret og lysbjelken

[External Image]



Sånn gjør jeg altså når jeg bytter vann på mine akvarier! Enklere kan det vel ikke bli? Så kan man sitte der med god samvittighet for fiskene, studere lykkelige fisk og nyte rene og pene akvarier.

[External Image]




- Og hvem vet, kanskje fiskene mine gir meg noe tilbake hvis jeg har vært flink...?
Plussmedlem
Blir kanskje litt bilder i kveld, vi får se hva jeg klarer å ta

Kampfisken min Kasper skal pryde dette innlegget. Dette bildet så egentlig litt fredfullt ut...

[External Image]
Plussmedlem
Nå har jeg akkurat sendt enda en mail til Webzoo ang. reolen jeg lurer på Denne gangen håper jeg at jeg får svar... men nå tok jeg med opplysningene om lengden på bena og at reolen skal være svart også. Så nå får de vær så god svare

Jeg tror faktisk det kan ordne seg med en ny reol til neste år også! Har såvidt turt å nevne det sånn smått, og faren min kom inn på noe merkelig han ikke burde sagt hvis han ikke ville gjøre meg helt gira :p

Så vi får nå se. Jeg drømmer - og drømmer har blitt til virkelighet hos meg flere ganger oppigjennom Det gjelder å starte rolig med litt små-pjatt om det, så fortsette med mer masing og seriøs prat. Det blir mye sure miner, men så lenge sønnen i huset får viljen sin, er alle trygge? :p
Jeg må bare vente å mase så fryktelig til de er ferdig med oppussings-grettenheten. Vi pusser opp omtrent hele huset nå, så det blir særlig faren min litt gretten av noen ganger Han er ikke den som er mest gira på oppussing.


Jeg får det som regel til... (og håper på det denne gangen også)
hehe husker da jeg var yngre og masa på mine foreldre. Lærte meg trikset veldig tidlig. Smiska med han i god tid. Gjorde leksene mine uten å klage. Laget god frokost etc.
Og sparte opp penger til det jeg ville ha. Så da tiden kom så hadde han ikke hjerte til å si nei. Hadde du vært min sønn så skulle du fått så mange kar du ville sålenge det var forsvarlig med skolearbeid og at det ikke ble en jobb.

Men helt ærlig så er du mer bevisst om hvor mye jobb det kan være, og tenker deg nøye om. Det er ikke jeg i en alder av snart 27 haha. Impuls..
Plussmedlem
Hihi, det ser ut som Green Laser planlegger noe igjen

Dette er vel kanskje den lateste arten jeg har (og de er skvetne også), så det er ikke arten jeg ser mest til akkurat. Som regel sløver de under rota eller i plante-buskaset i akvariet deres. Men nå er de i full fart! De satte i gang for noen timer siden, og hanner fløy etter hunnene og var ganske gale. Skulle ende inn på akvarierommet akkurat, men jeg så at der var det en gjeng med Green Laser som var i full aktivitet, så jeg droppet å gå inn. Vil jo ikke forstyrre hvis det er egg på gang!

Hvis det kommer egg, vil jeg plukke også. Det er litt oppvekst-plass her nå, så jeg kan fôre opp en gjeng av disse

Egentlig, hvis jeg får solgt Caudimaculatusene, kunne jo i prinsippet dette akvariet brukes som oppvekstakvarium! Hvis jeg er heldig får jeg tak i ny reol før de er ferdig fôret opp, så da...!

Får gruble litt på dette Ser forresten den enslige Green Laser-yngelen fortsatt, ser virkelig ut til at den klarer seg! Barter rundt og snart er den voksen...
Krysser fingrene for at det blir en haug med fine og befruktede egg å plukke for deg, Anders! Men følg litt med på dem... kan hende dine er like glupske som mine, og spiser eggene etterhvert som de legges! [External Image] Jeg måtte stå parat å følge med og snappe til meg eggene øyeblikkelig, før hunnen rakk å snu seg og ta det! Snakk om gjenbruk og resirkulering..!

Så lenge jeg stod helt stille og ikke rørte meg, så gjorde det ikke noe for fiskene at jeg sto der. De fortsatte leken bare jeg ikke rørte meg for mye (mine var sky og skvetne, som dine).
Det er bra de leker, krysser fingrene for at du får egg !
Jeg blir alltid så glad når jeg ser coryyngel, de er så fine!
Plussmedlem
mona o
Krysser fingrene for at det blir en haug med fine og befruktede egg å plukke for deg, Anders! Men følg litt med på dem... kan hende dine er like glupske som mine, og spiser eggene etterhvert som de legges!


Takk for det Mine har lagt egg før, og da ble de ikke spist. De la eggene på planteblader og i mosen, så vidt jeg husker tror jeg ikke jeg fant noen på ruta, isåfall veldig få. Men hvem vet, kanskje de begynner å spise egg denne gangen...? Ikke godt å vite, så må følge med. Men jeg håper virkelig at de lar eggene være! Skal egentlig bli litt interessant å se det, om det kommer noen da.
Må smyge meg en tur i døra der snart, for å se om det blir noe mer av det, men det blir vel gjerne litt mer vrimling først Ikke lenge siden jeg var og sjekket, og de var i full fart! Mange var med i leken.


Takk til deg også, Emil! Og ja, du har helt rett, Corydorasyngel er alltid like artig å oppdage Søøte er de også


Plussmedlem
Må bare sette opp en Corydoras-ønskeliste for fremtiden Blir mye fremtids-og-reol-prat på meg om dagen, men er man ivrig så blir det sånn

NOEN av artene jeg ønsker meg;

- Corydoras C121 (øverst på lista!)
- Corydoras condiscipulus
- Corydoras weitzmani
- Corydoras oiapoquensis
- Corydoras narcissus (svære langsnuter...)
- Corydoras atropersonatus
- Corydoras eques (flere til gruppen min på 5)
- Corydoras davidsandsi

Dette var noen få av ønskene mine! Har mange fler, men her kom noen ihvartfall Måå bare ha fler kar for å få plass til noen fler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap