Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 210)

Det høres ut som om TetraTipsen falt i smak hos deg også?

Den green lazeren som ligger foran superne dine (jeg visste ikke at de var i samme kar. Har du flyttet litt rundt?) var ikke fotografert i en særlig flatterende vinkel. Den ser en smule eggtung ut.
mona o
Må være noe i lufta nå i mai - jeg så nettopp at Sølvi skrev i sin tråd at hennes Corydoras sterbai la egg i går. Jeg fant Sterbai egg under algefjerning i karet deres i går, og nå nettopp så jeg at de var i sving igjen med egglegging i dag også.

Det var halvmåne 17. mai klokka 09:27. Smarte fiskeforeldre vet sikkert å benytte seg av dette.
Inger Anne
Det høres ut som om TetraTipsen falt i smak hos deg også? Den green lazeren som ligger foran superne dine (jeg visste ikke at de var i samme kar. Har du flyttet litt rundt?) var ikke fotografert i en særlig flatterende vinkel. Den ser en smule eggtung ut. :-D


Tetra Tipsen ble spist ja.

Green Laserne (de voksne, viltfangede) fikk selskap av gjengen med Super-Arcuatus da jeg solgte 180 literen. Inntil et eller begge av de nye 168 literne er klare for fiskemottak, så må de være hos Green laserne. Men det ser ut til å gå riktig bra det. De ser ut til å føle seg veldig komfortable i hverandres selskap, begge parter har jo en form for stripe langs kroppen. Green Laserne kom iallefall øyeblikkelig frem og studerte de nyankomne da de ble sluppet uti. De lå rett inntil Superne og glodde "tomt ut i lufta" en stund. Ganske pussig å se på, alle 15 Green Laserne lå i en halvsirkel rundt Superne og alle hadde hodet vendt i samme retning; mot super-arcuatusene. Tydelig at de stirret på disse nye og var veldig interesserte.
Humunukuapuaa
[QUOTE=mona o]Må være noe i lufta nå i mai - jeg så nettopp at Sølvi skrev i sin tråd at hennes Corydoras sterbai la egg i går. Jeg fant Sterbai egg under algefjerning i karet deres i går, og nå nettopp så jeg at de var i sving igjen med egglegging i dag også.

Det var halvmåne 17. mai klokka 09:27. Smarte fiskeforeldre vet sikkert å benytte seg av dette.

Noe er det iallefall! Både scalarene og ancistrus paret har lagt egg i karet mitt!
Jeg fant flere egg i dag, som må være lagt omtrent samtidig (for et par - tre dager siden) for de var gyldne og hadde mørknet; egg i karet med C. Black.
Jeg tar ikke ut noen derfra nå. Men jeg lar være å luke som jeg først hadde tenkt, siden det da er stor risiko for å luke ut og kaste egg samtidig. Men ingen yngel har vokst opp såvidt jeg vet etter forrige runder med egg, så det kan hende de voksne er litt rå på yngelspisingen, eller at det ikke er nok livsgrunnlag for småyngel i karet enda. Det er jo relativt nyoppsatt, så det har derfor ikke rukket å få noen god microorganismekultur etablert der. Når jeg tenker meg om nå, så er det jo ikke noe mose der heller, det bør jeg kanskje få inn.
Det vil hjelpe
Corydoras adolfoi - yngel i haugevis!
Jeg fikk meg en real overraskelse i går. En positiv en altså.
Jeg stod og hadde akkurat fôret i 98 literen med leksgruppen av Corydoras adolfoi, og de røde mygglarvene landet på et sted på bunnen. Dit maten lå strømmet det på med yngel. Det tok jo nesten aldri slutt! Stadig flere kom frem fra gjemmestedene sine for å spise ved frontglasset. Herremoses... jeg ante virkelig ikke at de var sååå mange!
Jeg telte kjapt over da de lå der og gumlet mygglarver, og jeg kom til et sted mellom 30 og 40 mini-Adolfoi'er! :-O Jøjemeg, det var mange!

Jeg gruer meg allerede til den dagen jeg må tynne ut i fiskeantallet der. Det går greit så lenge de er små og unge, da er det plass, men etterhvert blir jo disse store også, og jeg kan jo ikke ha mange Corydoras i en 98 liter! Og det å få fatt i alle disse... hele karet må jo demonteres omtrent, for jeg innredet jo på en måte som ga masse gjemmesteder :p (medaljens bakside?) Det har grodd helt til der siden bildet ble tatt, men slik så karet ut i mars (nyoppsatt).

Dette er jo egentlig helt utrolig. Det må være svært gode levekår for småtasser der, gjemmesteder og microorganismer de kan spise, siden så mange lever opp helt av seg selv.
Dette er den kuleste formen for oppdrett! Alt går av seg selv!
Hei Nå har jeg et channoides par klart til deg hvis du fortsatt er interessert
Er det bare mine, eller er duplicareuser mer langstrakte enn adolfoier?
Utrolig kjekkt med sånne overraskelser .Her stresser vi med å fore opp yngel på alle mulige vis og så poff dukker det opp mange som vi ikke har gjort noe for å få til å leve opp. Synes dette er like gøy hver gang det skjer
Tror nesten jeg må ha meg noen Adolfoier igjen jeg ,de er jo bare så flotte.
Nå blir det vel snart slutt på de "eggende" rapportene mine, for jeg går i grunnen og forventer at sommerhalvårets eggtørke skal sette inn når som helst i akvariene. Det gjør de jo alltid på våren. Men, her er fiskene tydeligvis i sving!

I går renset jeg powerheaden bak HMF filteret i 85 literen med Corydoras reynoldsi. Siden de la egg litt etter at jeg gjorde det ved forrige rens, tok jeg en litt nøyere kikk i karet deres i dag da jeg var innom akvarierommet en tur nettopp. Og ganske riktig; jeg kunne telle minst 8 egg i karet hos C. reynoldsi bare ved å granske plantene ved frontglasset
Så noter dette lekstrigger-trikset; senk sirkulasjonen i et par uker, ta et vannbytte og kjør så opp sirkulasjonen igjen samtidig. Det blir det egg av, har merket det på andre arter også, bl.a. Green Laserne. De la egg etter en filterrens, som i sin tur økte sirkulasjonen og gjorde vannet klarere.

En bitteliten c. reynoldsi yngel :-)
Se hva jeg oppdaget i dag, i karet til gruppen med C. reynoldsi
En bitteliten yngel!

Denne har sikkert klart seg siden forrige egglegging... selv om jeg synes den så litt for utviklet ut til å kunne være såpass ung. Men det må være det. Er jeg heldig så kanskje det er flere gjemt rundt om i karet Nå skal jeg iallefall få nedi litt mose, det har jeg hittil droppet her for å holde det "ryddig", hehe

Beklager dårlig og uskarpt bilde, men den ble helt hyper av fokusen og blitzen og forsvant til slutt ut av syne. Jeg forsøkte å ta 3 bilder, men kun dette ble tydelig nok til at man kan skimte hva det er. Iallefall gjenkjenne et Corydoras-yngel sånn omtrentlig
Hvordan det går med de 10 eggene jeg la i 19 literen er uvisst. Har ikke sett noe, men så er det karet til gjengjeld fyllt til randen med javamose.

På bildet ligger yngelen med haken mot oss, litt vendt mot glasset liksom.
[External Image]
Hei Mona

Jeg mener jeg har lest en plass i tråden din hvordan en setter opp et innvendig gjørnefilter av blåmatte og powerhead.Jeg har akurat skaffet meg 6 st 128 L, og her tenkte jeg å montere slike filter.Jeg har hørt så mye godt om denne type filter, hva er din erfaring ?
Så om du kunne sende meg linken hvor du har skrevet om dette, eller forklart meg framgangsmåten hadde jeg vært takknemlig.
Må skryte litt også, det er en veldig interesang tråd du har.
Her lærer en mye.
Kjetil Hagen
Jeg mener jeg har lest en plass i tråden din hvordan en setter opp et innvendig gjørnefilter av blåmatte og powerhead.


Jeg måtte lete meg frem til høsten 2008 i tråden, for det var i september at jeg satte opp de to første karene, 160 literne, med HMF filter. Så du kan lese fra side 81 i tråden og noe fremover derfra, og se om du finner det du trenger
Ellers finnes det jo en veldig bra steg-for-steg artikkel om hjørne-HMF her på AF, under artikkelsamlingen og "Gjør Det Selv". Har du sett den?

Kjetil Hagen
Jeg har hørt så mye godt om denne type filter, hva er din erfaring ?


Det er veldig bra, super biologisk filtrering!
Men det kan i blant bli litt dårlig partikkelfiltrering, slik at det blir litt for mye partikler i vannet, synes jeg. Det varierer litt fra kar til kar, men da pakker jeg inn powerheaden i filtervlies (ikke filtervatt!! det suges inn i powerheaden pga fibrene er så løse) og slår en gummistrikk rundt så det holdes på plass. Da ordner det seg og vannet blir krystallklart.

Jeg lurer på om årsaken er at jeg har fått feil porestørrelse på noen av mine svarte svampmatter. Når jeg sammenligner dem med en senere bestilling, så ser de søren meg grovere ut i porene. Jeg vet at jeg har bestilt medium, hver gang, men kanskje de har sendt meg feil...? Feil kan jo skje...

Det er ikke bra å velge den fineste porestørrelsen på matten heller, for da går den fortere tett. Medium burde være akkurat passe. Grov slipper gjennom for mange partikler.
168 literne registert
Kom på at jeg har glemt å opprette akvarieprofil på de to nye 120 cm lange akvariene mine. Det er nå gjort, men det er bare et bilde der på det ene. Det andre er ikke innredet, bare løv og sand.
Det øverste av de to, skal jeg flytte det eldste Corydoras Green Laser-kullet til ganske snart. De skal få med seg sitt Eheim-tønnefilter, slik at jeg slipper å vente med innkjøring osv. Siden dette er yngel i oppveksten og de er så mange, tar jeg ikke sjansen på at jeg greier å kickstarte HMF filtermatten. Det blir for nervepirrende :p
Redmoor-røttene som er brukt her, rappet jeg fra diverse andre akvarier rundtomkring på akvarierommet. Da slipper jeg den sopp-perioden og eventuell lekkasje av overskuddsnæring på røttene (som fører til en voldsom algeoppblomstring..!)

Så jeg bruker rett og slett Eheim tønnefilteret til å drifte HMF matten, innsuget og utblåset bak hmf-hjørnet. Det kan så stå og gå sammen i et par mnd, inntil jeg føler meg trygg på at HMF filteret takler belastningen. Jeg skal flytte over det yngste kullet dit også, men det skjer gradvis og i etapper. Ikke alle på en gang selvfølgelig

Jeg orker ikke fange dem inn og flytte dem over i dag, tror jeg, har hodepine på andre dagen, så det får vente litt. Men så snart som mulig, altså
Den 98 literen det eldste kullet går i pr i dag, mister da filteret sitt, men det ordner jeg ved å tømme karet og montere HMF filter. Da får jeg frigjort hylleplassen nederst i reolen, der Eheim-filteret deres nå står. Tenkte å kjøpe en 112 liter i helglass (som har samme bunnareal-mål som 98 literne og derfor passer inn i reolen) å ha der senere.

Hoved-plantene som er brukt tilhører sverdplantefamilien, og heter Echinodorus uruguayensis. De vil bli mye høyere og lengre, og etterhvert vil de lange bladene ligge utover overflaten og danne nesten "et tak" over det åpne området midt i karet. Tror det kan bli ganske bra når det får grodd til litt, om 2-3 mnd vil det se ganske annerledes ut her I tillegg flyter det noen få C. pteroides i overflaten. Disse danner lange nettverk av lubne, trådete røtter ned i karet og skaper en herlig stemning!
Den siste planten som er brukt, er en dott javamose som jeg hektet bortpå en av redmoor-røttene ved bakglasset.
Løvet på bunnen er eikeløv og noen få catappaløv. Det er mer løv enn det ser ut til på bildet, men powerheaden har blåst det inntil kantene. Powerhead'en skal justeres litt ned, så den ikke blåser ut vannet så hardt.


[External Image]

Dette er samme bilde som ovenfor, men her har jeg skjært ut et nærmere utsnitt (fra midten ca i karet)
[External Image]
Takk for hjelpen, da er det bare å sette glassene i bestilling.
Hvordan fungerer dette filtere i sammen med yngel ?må jeg stoppe dette og skifte til et annet filter?
Prøvde å bestille de sorte filtermattene fra Unimatis i Danmark, men hver gang jeg prøver å legge noe i handlekurven går det galt.Har du noen andre plasser du handler disse i fra ?
Kjetil Hagen
Prøvde å bestille de sorte filtermattene fra Unimatis i Danmark, men hver gang jeg prøver å legge noe i handlekurven går det galt.Har du noen andre plasser du handler disse i fra ?


Jepp, Unimati har hatt disse mattene på QXL.no

--
Jøran
Kjetil Hagen
Prøvde å bestille de sorte filtermattene fra Unimatis i Danmark, men hver gang jeg prøver å legge noe i handlekurven går det galt.Har du noen andre plasser du handler disse i fra ?


Nei, dessverre vet jeg ikke om noe.

Disse er selvsagt yngel- og reke-sikre, ellers hadde jeg ikke brukt dem.
Svampmatte filter fungerer kjempebra ,og kan anbefales
Jeg opplevde akkurat det samme som deg med disse sorte mattene,at det kunne være ulik porestørrelse.De så like ut når jeg fikk de hit,men når de skulle kuttes var de ulike inni.

Silikonerte fast glasslistene slik du anbefalte (disse skal jo holde filteret på plass inne i karet), og rett på plass der de skulle være.Uten noe mer hokus pokus eller andre feste anordninger mens silikonen herder.

Nå har jeg kavet meg svett og har stritte-hår til alle kanter Ser ut som en smågal heks, hehe
Jeg har nemlig sjauet med å fange inn det eldste Corydoras Green Laser kullet. Og den farta de kan sette opp når de er nødt, ja den var virkelig noe å skrive hjem om! Zooooooooooooooom!

Puh! Nå SER iallefall karet fisketomt ut. Det skal stå sånn, halvfullt med vann, mens jeg venter og ser om noen har greid å lure seg unna. Det er uansett massevis av CRS reker der som må fanges inn også.
Plantene er fjernet. Var nødt til å klippe av begge sverdplantene ved rota, for hvis jeg dro dem ut med røtter og det hele, ville jo hele karet blitt tåkelagt og umulig å se noe. Brukte neglene til å "klippe" stilkene med, våget ikke bruke saks blant de småtrollene her. Plutselig kan man risikere å klippe mer enn plantestilker i to :p

Uansett... tellingen var det jeg skulle nevne. Jeg TROR det var 2 stk jeg glemte å notere på blokka, men jeg er ikke sikker. Når jeg summerer de jeg har husket å skrive ned på blokka (noterte for hver håv med yngel) så kommer jeg til 66 Green Lasers i dette kullet

Lurer på hvor mange det er i karet med det yngste kullet? Det skiller 1½ mnd i alder på dem ca, men forskjellen i str er ikke så stor lenger. Men litt er det.

Eheim tønnefilteret de hadde i 98 literen er flyttet til det innredete karet av de to nye 168 literne, og dette filteret brukes nå til å drifte HMF filtermatten. Slik skal det stå i minst et par måneder, eller lengre om jeg føler det nødvendig Dermed kan alle sammen flytte inn i den øverste 168 literen (120 cm langt) i kveld. Holder på å akklimatisere dem nå. Det er litt høyere ph i det nye karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap