Leifs verden, del 2 (side 213)

Herlig å se bilder av apistoer igjen
Fosser
Herlig å se bilder av apistoer igjen:-)

Har vært litt sløv med å legge ut bilder her da jeg for det meste av internet tiden bruker den på apisto siden og gruppa mi samt den nye dverg ciklide gruppen. Men er da innom her i ny og ne =)

Blir å fortsette med vannbytter i dag som jeg startet i går. Er igjen kun 15 kar med vannbytter så det er ikke så ille. Greit når en deler opp.

Blir ellers å ordne litt i et par kar her i løpet av helgen ettersom det kommer litt ny fisk inn på mandag. Blant annet noen yngler etter denne avbildede karen jeg hadde tidligere. Apistogramma sp Cruzeiro. Også som nevnt en apistogramma baenschi han og muligheter for en overraskelse eller to =) Blir en spennende mandag en har i vente
Det var en flott kar Håper avkomma blir like flotte.

Er så utrolig mange forskjellige flotte apistoarter.
Beste tilfelle av MTS jeg har sett
Virkelig en flott reol-løsning! Skulle ønske jeg hadde slike muligheter.
Takk for det. MTS må jeg nok si jeg ikke har hørt før, men DIY (do it your self) Mulig det er det samme med en forkortelse på Norsk? Her noen andre reoler nede
Multippel Tank Syndrome
Trodde det var en vanlig diagnose
Baileys
Multippel Tank Syndrome :-) Trodde det var en vanlig diagnose :-)

Tror nok jeg er værre hva gjelder apistogramma, selv om det er 35 kar her. Noe hektet kan en nok si (spør du andre vil de bare le om du spør liker Leif apistogramma) Har vært hektet på dem noen år nå og diagnosen hektet blir ikke svakere med årene, tvert i mot =)
Flotte kar - imponert!
Fin bikkje også - hvis det er fuglehund i henne så kan det kanskje hende at hun blir sjalu på fisken? Kanskje kommer og "henter deg" når du er opptatt med fisk :-P

Er imponert over mengden med apistogramma. Og artig at det ser ut som om to hunner kan dele hule. Kan disse hunnene være i slekt og at de samarbeider av den grunn? Jeg vet at slike hjelper-strategier finnes hos noen få andre fisker, men også i andre dyregrupper.. Tror du de to hunnene har vokst opp sammen?
Disse to har vokst opp sammen i et helt annet kar og et annet sted. De har eller iallefall hadde begge yngler i karet der de er nå. De har kranglet, stålet yngler fra hverandre, og nå holder de ofte sammen i samme hule. Apistoer overrasker meg ikke lenger lol

Takk for masse ros også =) Hunden vår er gate moix av noe jeg egenlig ikke helt tror på. Hun ser ut som en dobberman, men det er ikke noen av de 4 blandingene henne skal være fra
Synes dette var riktig spennende…

Ut fra evolusjonær teori så er det slik at man tror at hjelperstrategier er utviklet hos arter hvor det er forbundet med større suksess at to søstre, eller mor og eldre søsken, hjelper til med å få fram nye yngel enn ved at de satser på å få fram egne yngel alene. Det er visstnok slik hos Prinsessen av Burundi, en Tanganyikaciklide, at eldre søsken hjelper til med å forsvare søsken av yngre kull. Jeg vet ikke om det er noe slikt hos Apistogramma, og slik du beskriver de her så høres det nesten ut som om disse hunnene har akseptert at de er deler av et harem, og satser på samarbeid framfor å klare seg på egenhånd. Kanskje dette er en del av variasjonen i forplantningsatferd hos disse - at det er litt fleksibilitet? Noen ganger lønner det seg å ha egen hule, og forsvare den sjøl, mens andre ganger lønner det seg å samarbeide…

Har du andre arter sammen med disse fiskene, eller er det andre typer stimuli som kan forklare at de nå prøver å samarbeide?

Et lite tips: Bikkja mi har løpetid nå. Det er mye rart som skjer oppe i hodet til henne da. Men hun er vel neppe alene lenge nne på akvarierommet? Kan være mye spennende å smake på, som det også går an å tygge på, som det kanskje går an å rive i stykker osv…. Tispa mi har forsynt seg av tapeten på stua, men ikke rørt akvarier ennå…
Har ca 30 apisto kar og alle er arts kar. Noen av karene har jeg nannostomus, otto og copella i, ja som dither fisk. Dette karet har jeg vel ikke noen av disse. Ved vannbyttene i dag puttet jeg hannen oppi til disse to =)

Bikkja er aldri alene i akvarie rommene, kun med når jeg forer nå og da. Som regel har jeg huler nok til alle huene i karet, også til hannen. Så det ikke blir krangel =)
I kveld får noe ny Apistogramma. A baenschi han, en del A. sp. Cruzeiro og muligens noen overraskelser. Iallefall har jeg nå tre kar ledig. 63 L, 110 L (halv 222 L) og en 160 L.
Så får en se hva kvelden bringer =)

Palett ciklidene begynte å bli litt høye på pæra med yngler og det hele så de er nå tatt ut av selskaps karet. Ikke uten masse jobb nei. Ut med alt i karet bortsett fra HMF filteret. Jeg heller til at dette skal i løpet av kort tid bli et art kar for apistogramma. Coryene går ned ved anledning, dorsigeraene og scalarene blir i 250 L på rommet mitt. To arter jeg liker veldig godt.

Tanken er å ha en art hvor jeg kan ha to hanner og 4 huer. Det må bli en ny art ettersom jeg pr i dag ikke har dette. Noen ottoer samt copella eller nannostomus som dither fisk

Karet er/har/vil få:
325 L
pH ca 5,5
HMF filter
Sand (selvfølgelig)
Røtter/stein
Temp justeres litt ned fra det som er nå /fra 27-28c til 25-26c
Planter/flyte planter/eikeblader (og håper på å få tak i orekongler)

Er vel en drøm som vil komme i oppfyldelse med et "så stort" Apistogramma kar.

Herlige Apistogramma bitaeniata med yngler
Rio Corrientes
Apistogramma panduro med yngler
Snakker man om rosinen i pølsa hva angår Apistogramma, kan vel mange komme med forskjellige arts navn.
Men om man snakker om rosinen i pølsa som ikke har vært i hobbyen på over 30 år, demrer det sikkert for mange.
Et stikk ord til er at denne arten er bestandig macmasteri når en kjøper de i butikk, feil merket med arts navn.
Da sier Apistogramma kjennere Apistogramma viejita.
Jo da nå har jeg "originalen" også her hos meg =)

Kjenner gåse huden på ryggen og ser håra reiser seg på armene her bare jeg nevner viejita. Kan jo spørre seg selv, er det mulig. Joda det er mulig.

Desverre fikk jeg ikke tatt noen bilder som var brukenes under foring i dag, men har noen fra posen når jeg klimatiserte dem i går kveld.

Dere får kose dere med dem så kommer jeg tilbake med bilder som er desto bedre =)
Apistogramma cacatuoides fra Bretana.
Bildene er tatt på Larvik akvarie klubb
En rungende grattis med det nye!!!! Herlig
Tusen takk Simen

Litt bedre bilder av Apistogramma viejita hannen. Bilde 3 er litt artig og er en av de nye Apistogramma sp Cruzeiro ynglene som titter frem fra et eikeblad

Nydelig fisk. Gratulerer så mye

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap