- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 214)
Leifs verden, del 2 (side 214)
Dette skulle være apistogramma lista mi nå med litt forbehold om rette lokasjoner. Finner ikke igjen den gamle listen min så er litt usikker på om det er rett lokasjon på alle, men det er iallefall riktige arter =)
1 Apistogramma sp Kelleri Leticia, Colombia
2 Apistogramma rositae Rio Santiago
3 Apistogramma ortegai Rio Ampiyacu
4 Apistogramma barlowi Yaguasiyacu
5 Apistogramma cacatuoides Rio Nanay
6 Apistogramma cf alacrina Rio Caquetá (Colombia)
7 Apistogramma sp Tefe Rio Tefe
8 Apistogramma sp Schwarzkehl between Villavicencio and Restrepo, Colombia
9 Apistogramma baenschi Rio Huallaga
10 Apistogramma panduro Rio Tahuayo
11 Apistogramma panduro Rio Tamshiyacu
12 Apistogramma bitaeniata Rio Corrientes
13 Apistogramma bitaeniata Shishita
14 Apistogramma sp Cruzeiro Rio Juruà v/ Cruzeiro do Sul
15 Apistogramma agassizii Rio Corrientes
16 Apistogramma agassizii Rio Anori
17 Apistogramma eremnopyge Rio Nanay
18 Apistogramma cf huascar Rio Galvez
19 Apistogramma cf luelingi Puerto Maldonado
20 Apistogramma sp Abacaxis Rio Abacaxis
21 Apistogramma allpahuayo Rio Pintoyacu
22 Apistogramma viejita Upper Rio Meta (Puerto Gaitan, Colombia).
1 Apistogramma sp Kelleri Leticia, Colombia
2 Apistogramma rositae Rio Santiago
3 Apistogramma ortegai Rio Ampiyacu
4 Apistogramma barlowi Yaguasiyacu
5 Apistogramma cacatuoides Rio Nanay
6 Apistogramma cf alacrina Rio Caquetá (Colombia)
7 Apistogramma sp Tefe Rio Tefe
8 Apistogramma sp Schwarzkehl between Villavicencio and Restrepo, Colombia
9 Apistogramma baenschi Rio Huallaga
10 Apistogramma panduro Rio Tahuayo
11 Apistogramma panduro Rio Tamshiyacu
12 Apistogramma bitaeniata Rio Corrientes
13 Apistogramma bitaeniata Shishita
14 Apistogramma sp Cruzeiro Rio Juruà v/ Cruzeiro do Sul
15 Apistogramma agassizii Rio Corrientes
16 Apistogramma agassizii Rio Anori
17 Apistogramma eremnopyge Rio Nanay
18 Apistogramma cf huascar Rio Galvez
19 Apistogramma cf luelingi Puerto Maldonado
20 Apistogramma sp Abacaxis Rio Abacaxis
21 Apistogramma allpahuayo Rio Pintoyacu
22 Apistogramma viejita Upper Rio Meta (Puerto Gaitan, Colombia).
Postet 28.03.15 kl 16:50
Postet 28.03.15 kl 16:54
Postet 28.03.15 kl 16:57
Postet 28.03.15 kl 17:00
Postet 28.03.15 kl 17:03
Ser jaggu meg ut som det er ei til som ønsker å få familie forøkelse. Apistogramma agassizii fra Rio Corrientes. Den kan faktisk bli artig å følle. Ettersom jeg skjønte på Tom var det flere farge varianter i samme lokasjon av denne. Kan hua få avkom i flere farger? Det gjenstår å se, men blir iallefall spennende å se om/når jeg får opp noen avkom etter disse
Postet 28.03.15 kl 17:08
Postet 28.03.15 kl 17:11
Jeg må nok legge meg paddeflat å si at jeg har fått en ny Apistogramma favoritt etter å ha hatt Apistogramma rositae som favoritt i flere år. Når en ser Apistogramma bitaeniata hannen reise seg i full munndur, ja da smelter et apisto hjerte og gåsehud trer ut av hele kroppen.
En flott, elegant og stiligere kar skal en lenge lete etter. Denne lokasjonen, Rio Corrientes vil jeg si ligner MYE på lokasjonen jeg hadde tidligere (Rio Tigre) Jeg vet ikke om Tom vil være enig med meg, men flotte er de uannsett
Det var det jeg hadde av oppdateringer i denne omgang
En flott, elegant og stiligere kar skal en lenge lete etter. Denne lokasjonen, Rio Corrientes vil jeg si ligner MYE på lokasjonen jeg hadde tidligere (Rio Tigre) Jeg vet ikke om Tom vil være enig med meg, men flotte er de uannsett
Det var det jeg hadde av oppdateringer i denne omgang
Postet 28.03.15 kl 17:19
Postet 28.03.15 kl 20:05
Fart66Gratulerer Loffa med den ekte [I]Apistogramma viejita[/I] det er ikke mange som har den.
Tusen takk =)
Nei det er ikke mange i verden som har den. Vil anta sånn ca at det er 20 VF par på verdens basis. Håper å drette dem og sørge for at de blir spredt rundt i hobbyen igjen
Har vel vært borte fra hobbyen helt i ca 30 år om det jeg leser og hører er rett
Postet 28.03.15 kl 20:27
Postet 28.03.15 kl 20:39
Tusen takk.
Jeg skjuler vel ikke noe om jeg sier jeg er stolt over det jeg har av apistogramma. Det kommer en ny lokasjon av Apistogramma agassizii om en 2-3 uker sånn cirka. Vedkommende som har dem ville fore dem opp litt til før jeg skulle få 6-7 stk av de ungfiskene. Utrolig spennende er det også når mye skjer på en gang rundt i karene her.
Slik det er nå er jeg vel i manko på et par baenschi hanner, 1-2 Abacaxis huer og ei hue av bitaeniata Shishita. Baenschi er vel de enkleste av disse, men kjenner ingen for øyeblikket i nærheten med overskudd.
Ivanacara adoketa hadde også vært gøy å drette =)
Jeg skjuler vel ikke noe om jeg sier jeg er stolt over det jeg har av apistogramma. Det kommer en ny lokasjon av Apistogramma agassizii om en 2-3 uker sånn cirka. Vedkommende som har dem ville fore dem opp litt til før jeg skulle få 6-7 stk av de ungfiskene. Utrolig spennende er det også når mye skjer på en gang rundt i karene her.
Slik det er nå er jeg vel i manko på et par baenschi hanner, 1-2 Abacaxis huer og ei hue av bitaeniata Shishita. Baenschi er vel de enkleste av disse, men kjenner ingen for øyeblikket i nærheten med overskudd.
Ivanacara adoketa hadde også vært gøy å drette =)
Postet 28.03.15 kl 21:01
Sitter faktisk i sorg og gråter mine sørmodige tårer så bare kopierer det jeg skrev på FB veggen min. Orker ikke skrive det en gang til, og regner med de som følger meg kan litt Engelsk
Iv just been to feed my fish and I was supposed to take some pics of my apistogramma ...... , I wanna have some pics to show of with with just that Apisto species. I looked all over the place, took out roots and everything. He was not to be found, just the female. I looked on the floor for a long time before I found a dry male fish on the floor. Its legal to say fuck when you loos one of the rarest apistos in the world. The dry fish on the floor was my Apistogramma viejita male. He have jumped out from a small corner. Im almost on the way to cry
Iv just been to feed my fish and I was supposed to take some pics of my apistogramma ...... , I wanna have some pics to show of with with just that Apisto species. I looked all over the place, took out roots and everything. He was not to be found, just the female. I looked on the floor for a long time before I found a dry male fish on the floor. Its legal to say fuck when you loos one of the rarest apistos in the world. The dry fish on the floor was my Apistogramma viejita male. He have jumped out from a small corner. Im almost on the way to cry
Postet 01.04.15 kl 23:07
Mens en og annen fisk nå og da faller fra kommer det nye liv ut av hulene her. Et nytt kull med panduro fritt svømmende yngler (lever så lenge frem til hun legger nye egg). Nytt kull med fritt svømmende baenschi og wrigglers hos L dorsigera .
Scalarene mine vokser greit også, og noen av de blir nok med på auksjonen den 26.april.
Blir til at jeg tar med de L dorsigera ynglene jeg har her med til det ledige karet jeg har på klubben i morgen. Er vannbytte dag for meg der i morgen.
Blir også til at jeg tar med tilbake A viejita hua som nå er alene. Hun går alene i en 160L alene stakkars =( Ellers er det også vannbytter her i karene hjemme i morgen formiddag. Kommer heldigvis en som skal hjelpe meg.
En god del pumper trenger å vaskes også. Godt en har litt å gjøre =)
Scalarene mine vokser greit også, og noen av de blir nok med på auksjonen den 26.april.
Blir til at jeg tar med de L dorsigera ynglene jeg har her med til det ledige karet jeg har på klubben i morgen. Er vannbytte dag for meg der i morgen.
Blir også til at jeg tar med tilbake A viejita hua som nå er alene. Hun går alene i en 160L alene stakkars =( Ellers er det også vannbytter her i karene hjemme i morgen formiddag. Kommer heldigvis en som skal hjelpe meg.
En god del pumper trenger å vaskes også. Godt en har litt å gjøre =)
Postet 06.04.15 kl 01:25
Postet 06.04.15 kl 11:46
Endret: 06.04.15 kl 11:47
FosserUtrolig leit med A. Viejita hannen din Leif :-( Vet det er en veldig sjelden art, men er det ikke mulig å få skaffet en ny hanne?
Takk Fosser
Tror nok desverre det toget har gått fra meg. Får heller glede seg over at jeg har holdt dem en kort periode og at gleden ga meg både en ristende kropp og gåse hud den perioden =) Var noe meget spesielt iallefall. Jeg har så mye annet å glede meg over at jeg skal vel ikke klage. Takk for omtanken =)
Postet 06.04.15 kl 13:03
hei.
Du har en utrolig spennende tråd. eller tråder. Jeg skal lese mer en dag jeg har god tid, og bare slapper av. Jeg kommer innom her i dag fordi jeg akkurat har begynt med apistogramma. Og jeg ser du er virkelig slukt opp av disse.
Hva mener DU er den beste og enkleste måten å få riktig ph i vannet?
Ph i springen min er 8,0 ...
Du har en utrolig spennende tråd. eller tråder. Jeg skal lese mer en dag jeg har god tid, og bare slapper av. Jeg kommer innom her i dag fordi jeg akkurat har begynt med apistogramma. Og jeg ser du er virkelig slukt opp av disse.
Hva mener DU er den beste og enkleste måten å få riktig ph i vannet?
Ph i springen min er 8,0 ...
Postet 06.04.15 kl 17:34
Amistadhearthei. Du har en utrolig spennende tråd. eller tråder. Jeg skal lese mer en dag jeg har god tid, og bare slapper av. Jeg kommer innom her i dag fordi jeg akkurat har begynt med apistogramma. Og jeg ser du er virkelig slukt opp av disse. Hva mener DU er den beste og enkleste måten å få riktig ph i vannet? Ph i springen min er 8,0 ...
Slukt..... noen kaller meg til og med gal hehe. Har aldri hatt så høy pH. Det er jo hva jeg kaller "malawi vann" Selv har jeg brønn vann med rundt 6,2 i pH (kan muligens variere litt med årstidene). Jeg senker automatisk pH litt til med eike blader og røtter. Jeg har kun vilt stammer, det vil si VF, F1 og F2 Apistogramma. De trenger gjerne noe lavere pH enn de oppdretts variantene som finnes rundt omkring. Hvordan du senker pH så mye er jeg noe usikker på
Postet 08.04.15 kl 02:06
Postet 08.04.15 kl 02:40
Amistadhearthei. Hva mener DU er den beste og enkleste måten å få riktig ph i vannet? Ph i springen min er 8,0 ...
Finn denne tråden og les innlegg 6: Apistogramma macmasteri angriper
Der finner du en oppskrift på filtrering gjennom torv. Det kan gi deg en pH på ned mot 4,2. Om dette er for surt, blander du bare med nødvendig mengde kranvann før du heller det i karet.
Dette er opplagt den beste måten å senke pH på, i tillegg til at du får meget bløtt vann.
Den late måten er å bruke eikeekstrakt, eller saltsyre som på flaskene oppgis å være den aktive bestanddelen.
Ikke bruk torv direkte i akvariet slik noen anbefaler (f.eks. en nylonstrømpe med torv i karet eller et av kammerne i filteret fylt med torv. Du har liten kontroll med virkningen og risikerer for store svingninger. Når du sørger for riktig pH i det vannet du skal bruke ved vannbytter har du full kontroll.
Det er skummelt å blande disse to metodene. Om du filtrerer gjennom torv og synes at du burde hatt enda lavere pH, så ikke fall for fristelsen til å bruke eikeekstrakt i tillegg. Torvfiltrering reduserer vannet bufferkapasitet betydelig og bare litt for mye syre kan gi deg en total pH krasj.
Postet 08.04.15 kl 09:25