Leifs verden, del 2 (side 215)

I går fikk jeg blant annet en morter til bursdagen min, noe jeg har lett lenge etter. Greit å knuse tørr for til knusk for ynglene. Første test blir en 50/50 blanding av det jeg kaller ørret for og discus bits. I aller høyeste grad vil jeg kalle dette en kraft pakke så kanskje ikke lurt å fore mer enn 2 maks tre ganger i uken med dette....
LOFFA
Vet ikke om det er en engel som vaker over meg, eller om det er flaks eller hva det er. Men i går kveld kom en engel med en ny Apistogramma viejita han til meg. Ser ut som A viejita hua var veldig fornøyd med den nye hannen. Hun har allerede påbegynt utgraving av den ene hula =)

Må være en apistoengel som passer på deg
Scalare ungene mine vokser og det er på tide at en del av de forlater "redet". Blir nok å ta med noen på auksjonen den 26. april
Fritt svømmende Laetacara dorsigera denne morgenen. Rød kurv ciklide antar jeg de heter på Norsk
Apistogramma viejita egg. jippy =)
Om en ser bort fra apisto kongen i Larvik er vel dette første gang på flere tiår at kommende nyhet har skjedd. Apistogramma viejita har vært borte fra akvarie hobbyen i ca 30 år eller noe rundt der. Delvis grunnet mafia, gerilja, stoff smuglig og andre ulumskheter. Derfor har ikke Apistogramma viejita vært mulig å fange i Colombia..... før noen få par som siste tiden har kommet ut i noen få land.

Så vidt meg bekjent er det kun Tom C og jeg som har disse i Norge, kanskje i hele Norden/ Skandinavia. Så til nyheten som sikkert ikke kommer som en bombe. Paret mitt har fått egg, ikke så rent få heller.

Var egentlig bare en tilfeldighet at jeg oppdaget det. I karet ser jeg at hula hua har kranset rundt står på et veldig tynt lag sand og ville heiseden og skyve noe mer sand under/inni slik at når det evnt skulle komme egg hadde hun sand å grave ut med.

Ble nesten enda mer skjelven når jeg oppdaget eggene enn når jeg fikk arten.

Satt i går å tittet på en Bergenser på TV som var rundt i verden å fisket. Milde himmel tenkte jeg når jeg så hvordan han oppførte seg når han landet fiskene. Han var helt vill og klemte på alt fra kameramenn, guider, reisefølge og alt som var, hehe. Men så kom jeg til å tenke på meg selv..... hvordan jeg er når ting skjer lol. På seg selv kjenner man andre sies det
VF paret med A eremnopyge har yngler, oppdaget også i kveld. De er veldig skye og får sjeldent gode bilder av dem

A agassizii hannen min fra Rio Corrientes har jeg ikke sett på et par dager noe som er veldig uvanlig. Som regel "danser" han i fronten av karet.

Derfor tenkte jeg å løfte opp å titte litt mer ordentlig uten at jeg fant han. Og skjønner ingen ting. MEN jaggu fant jeg den vesle frøkna der også med yngler.

Jeg må nok ta turen rundt å sjekke alle kar og få kappet til flere topp glass. Glass har jeg nok av så ingen prob med det

Faen så ergelig å miste sjeldne fisk pga noen teite toppglass
LOFFA
...Apistogramma viejita har vært borte fra akvarie hobbyen i ca 30 år eller noe rundt der.... før noen få par som siste tiden har kommet ut i noen få land. Så vidt meg bekjent er det kun Tom C og jeg som har disse...

Ja, det går jo noen F1 yngel av disse her, så vi klarer nok nå å holde arten i hobbyen en stund, ihvertfall:

Far:

[External Image]

og Mor med noen av barna:

[External Image]

Overraskelsen her i dag består i ca. 110 egg med fantastisk farge, hos Apistogramma sp. "Abacaxis":

[External Image]

)
Herlige bilder Tom, og grattis =)

Desverre tok sp Abacaxis hannen min kvelden her tidligere i uken, men han var vel gammel nå. Siste dagene før han tok kvelden tok han ikke til seg mat. Nå er denne arten helt ute av samlingen desverre. Godt å se at du har muligheten til å holde de og kanskje senere spre de.
Fantastisk farge på de eggene av Apistogramma sp. "Abacaxis". Lever disse i biotoper hvor det finnes slik rødfarge? Hvis ikke er de jo ikke kamuflasjefargede akkurat. Nydelig bilder, også av fisk.
Sigmund - ex 530
...Lever disse i biotoper hvor det finnes slik rødfarge?...

Hei Sigmund, fint at vi kan treffes i Leif's tråd
Apistogramma sp. "Abacaxis"

[External Image]

lever i et område (Rio Abacaxis og Lake Glemende) der frukten Achiote (Bixa orellana) finnes, og bl.a. brukes til kroppsmaling av lokale indianerstammer:

[External Image]

[External Image]

så ja, slik rødfarge finnes! )

Og: Arten lever i sortevann med en pH på ca. 3,9, så om noen har mistet litt lakmus i vannet...

Spøk til side: Eggene ble lagt under en rot der det er veldig mørkt, så vanligvis forsvinner nok rødfarge mer eller mindre i mørket. Det var blitzen som gjorde de så tydelige.

Gratulerer med viejita egg Leif. Morro! Det tok jammen ikke mange dagene. Må ha dametekke den nye hannen din.

Og artig med liv og flotte bilder i denne tråden, både fra deg og Tom C.
Fritt svømmende Apistrogramma eremnopyge yngler-
Endelig kan de (og jeg) bevise at de er kommet til veden, disse småtassene.

Dette blir bare mer og mer stas Tom

Beklager dårlige bilder
Fascinerende Tom. Takk for svar. Og til deg Leif, håper det er ok med slike innsmett
For å være ærlig Sigmund, skulle jeg ønske det var mer av det.
Mye av grunnen til at jeg har redusert aktiviteten her er at jeg til tider føler jeg snakker ut i luften.

Er vel derfor Facebook er plassen jeg for det meste poster mine innlegg. Ikke uvanlig at jeg får flere tusen "hit" på et innlegg, mot her som en kan skrive og legge inn bilder i ukesvis uten at en hører noe eller får noen tilbakemeldinger.

En kan f.ek bare ta at viejita som nå igjen er tilbake i hobbyen og jeg som en av få har lagt ut bilder av fisk (og egg bilder) her på AF. Knapt nok registrert her men en stoooor happening i andre medier (les forum og grupper)

Men en skal kanskje ikke være lei seg eller være oppgitt når en tenker på hvor liten del Apistogramma er i hobbyen vår.

Jeg vrir go viljen til og deler der jeg føler det er glede for det og gleder meg over den gleden jeg selv har. Jeg koser ræva av meg med apistoene mine og skulle ønske gleden var like stor i å dele den her som det er på FB. Desverre er den ikke det
Mens jeg konstanterer at min Rio Corrientes agassizii han er tapt uten at jeg vet hvor han har forduftet ( og jeg som fikk den flotteste hannen Tom hadde ) fikk jeg en opptur i ettermiddag. Mitt par med Ivanacara adoketa med egg. Meget hyggelig selv om disse to hendelsene ikke helt veier opp.

Flyttet også ei sp Schwarzkehl hue med egg til eget kar etter at hun åt yngler å la nye egg. Jeg antar A viejita eggene er klekket nå, så nå er det bare å vente å se om de titter ut de nærmeste dagene.
Som forventet forsvant Ivanacara adoketa eggene, men skal si det flasker seg med yngler rundt omkring likevel

Viejita forventer jeg å se med fritt svømmende yngler når som helst, det samme med sp Schwarzkehl. Scalarene har nye egg, barlowi hua har yngler i kjeften, frøken eremnopyge klarer å få frem yngler denne gangen ser det ut til. Tror jaggu den ene panduro hua har enda et nytt kull med egg/yngler under noen eikeblader. Begynner virkelig å bli mye yngler i det karet nå.

Apistogramma sp "Kelleri" Amarillo (gul variant) har også kommet i hus siden sist, og er veldig spennende. Desverre ingen gode bilder av dem, men det kommer etter hvert
LOFFA
...Apistogramma sp "Kelleri" Amarillo (gul variant) har også kommet i hus siden sist, og er veldig spennende. Desverre ingen gode bilder av dem, men det kommer etter hvert

Dette ble tatt på stedet da jeg fanget dem:

[External Image]

som det står mer om i denne tråden.
Bildene fra Tom Abacaxis og Kelleri på denne siden må være noen av de to fineste fiskene jeg noen gang har sett ! Den med lillafarge i ansiktet ... OMG !
Endelig bilder av Apistogramma viejita frøkna med yngler. Mang F1 små tasser =)
Ikke helt oversikt over hvor mange det er og vil helst ikke stresse for mye forran karet
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap