Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 219)

I dag er 27 av disse på vei til Molde-traktene
De er de aller første av de skjønne grønne som forlater barndomshjemmet. Føles litt tungt (alltid slik med Corydoras-oppdrettet mitt) De ble hentet nå i ettermiddag.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ja, sånn er det når en slik nydelig fisk forlater hjemmet sitt=) Visste ikke engang at du hadde for salg jeg.....=D Adolfoiene dine er aldeles nydelige, så det er nok ikke mange uker til at jeg skaffer meg noen sånne selv som skal bli en drettegruppe på mellom 7 og 10-11 stk i en 85 l. =) Fikk ganske lyst på en god gruppe med green laser nå også Hehehe....=D
Ooojjjj!
Sånne skjønne grønne vil jeg også ha!
Helt nydelige.
Regner med du har laaang bestillingsliste på disse fra før Mona
Men om du skulle ha noen til overs, er jeg veeeldig interessert i å kjøpe.

Ellers må jeg bare si at å følge med på tråden din er veldig lærerikt. Og masse flotte bilder! Går det ann å komme på besøk til deg eller? Studietur kanskje?
Hei Mona. Hvordan får du bildene både store og små?
Bruker du bilde knappen over her eller bare der du legger inn under?

Digger alle de tøffe coryene du har.
Må forhandlinger hjemme her snart for å få innvilget et STORT kar på stua. Har på noen dager fått "lurt" inn en 45 liter og et rekekar på 13 liter. Hehe.

Føler 63 literen blir litt pjusk til å holde noe mer en 6 flekkete pansermaller sammen med de andre fiskene jeg har. Får se hva ferien bringer. Bare 2 timer igjen på jobb nå.
Black_Flys
Hei Mona. Hvordan får du bildene både store og små? Bruker du bilde knappen over her eller bare der du legger inn under?


Det er fryktelig tungvindt når søkefunksjonen her på AF ikke virker! Men det spørsmålet har vært oppe mange ganger før, det vet jeg, så jeg tok en kikk under et par andre underforum. På "Om Akvaforum.no" fant jeg et par tråder som forklarer akkurat det du spør om der. Denne forklarer ganske bra hvordan man gjør det.
Matsi95
Ja, sånn er det når en slik nydelig fisk forlater hjemmet sitt=) Visste ikke engang at du hadde for salg jeg.....=D Adolfoiene dine er aldeles nydelige, så det er nok ikke mange uker til at jeg skaffer meg noen sånne selv som skal bli en drettegruppe på mellom 7 og 10-11 stk i en 85 l. =) Fikk ganske lyst på en god gruppe med green laser nå også Hehehe....=D


Jeg har ikke annonsert Green Laserne enda, og vil drøye enda noen uker før jeg gjør det. Og det er bare det eldste kullet som annonseres da. De yngste blir ikke før i oktober.

De Green Laserne som flyttet hjemmefra nå, var det et litt spesielt tilfelle med. Det var en person som hjalp meg i vinter og aldeles gratis sendte meg fiskemedisiner pr post da jeg desperat trengte det. Det eneste hun ba om til gjengjeld, var å få stå på venteliste på Green Laser når de ble til salgs.
Jeg har aldri hatt noen ventelister overhodet på dem, har sagt nei til absolutt alle... men denne ene personen var snill og derfor gjorde jeg ETT unntak Så jeg lovet det, og siden jeg alltid holder det jeg lover, så ble det Green Laser på dem nå.
Det hadde seg slik at de hadde ferie denne uken, og da passet det så bra å komme og hente dem nå. De kjørte hele veien fra Møre og Romsdal og hit for Green Lasernes skyld! Tilfeldigvis fikk jeg også en henv. fra en annen person samme dag, som spurte om jeg hadde Green Laser til salgs i slutten av måneden. Hun var fra samme fylke, og samme distrikt, så da passet det jo så utrolig bra å få sendt med fisk oppover til henne også. Så da ble det slik

Takker. Kunne jo søkt meg frem til dette selv sikkert.
Fått det til nå. Blir mye bedre på sidene nå.
Tusen takk igjen. Bare en time så ferie.

Du får si ifra hvis du arrangerer "kikkedag" i akvarierommet. Leser tråden din hver gang den oppdateres. Du har så mye flott, som en vanlig "dødelig" bare kan drømme om

Jeg har dessverre aldri hatt noen planer om en "offentlig kikkedag" på akvarierommet Det holder med de besøkene jeg har i forbindelse ved salg av f.eks. reker eller fisk. Det kan ta ganske mye tid hver gang, så jeg får "dosen" min med akvarieprat med fremmede mennesker da - og til daglig her på AF

mona o
Jeg har dessverre aldri hatt noen planer om en "offentlig kikkedag" på akvarierommet ;) Det holder med de besøkene jeg har i forbindelse ved salg av f.eks. reker eller fisk. Det kan ta ganske mye tid hver gang, så jeg får "dosen" min med akvarieprat med fremmede mennesker da - og til daglig her på AF :-)


Det blir vel slik at du må få fikset et Corydoras heaven eller corydoras palace alla akvariet i Bergen.

Kommer på besøk jeg da.
Så det finnes minst to grupper med green laser i midt Norge, vi går spennende tider i møte her oppe skjønner jeg : )

SITAT: Jeg har ikke annonsert Green Laserne enda, og vil drøye enda noen uker før jeg gjør det. Og det er bare det eldste kullet som annonseres da. De yngste blir ikke før i oktober. SITAT SLUTT.


Hmmm...... Oktober ja... Kanskje jeg må spandere en bursdagsgave til meg selv da?... HEhehehehe.....:=)

tusen takk for i dag, Mona! Det var kjempekoselig!

Akvarier og fisk like flotte som sist jeg besøkte deg

Skal si det ble liv her når de 10 håpefulle ble satt ut! Makan til gledesdans er det lenge mellom hver gang jeg får se. Det ble anskelig å knipse bilder, for de ble stort sett bare blurrete fordi de var så hypre. Skal få flyttet de fire Aspidorasene ved anledning. De grønne fortjener et eget kar synes jeg

Veddemålet er i gang, og stativet var 80 x 35 Tusen takk! Svarte deg på tekstmeldingen din da jeg kom hjem, ville ikke sitte og skrive mens jeg kjører.
Takk i like måte, Elin Nå har jeg bare 32 igjen i det eldste kullet som jeg må annonsere til salgs senere i måneden. Eller snart.
De yngste blir her til oktober.

Jeg hiver ut et bilde som viser deres typiske "vrimling"



[External Image]
Utrolig vakre!- Håper mange klarer å få til oppdrett,slik at denne drømmecorydorasen blir litt lettere å få tak i.
Ja gjerne noen nærmere Bergen.
Utrolig flott Cory.

Men til det andre karet mitt er jeg fortsatt usikker.
De flekete pasermallene trives kjempegodt i 45 literen.
Aldri sett de så sammensveiset. Roter i snaden og koser seg.
Alle følger den største som jeg tror er en dame.
Siden den er mye større enn de andre som ble kjøpt på samme tid.

Gi beskjed hvis du er på vei til Bergen. Da må du ta med deg noen av de flotte coryene.

Julie og Espen
I løpet av de siste ukene har jeg av og til tenkt: "Så få reker jeg klarer å se...." i 160 literen der jeg har vf Corydoras og en stim Nannostomus eques (pennefisk, en tetra som står skrått i vannet).

Etterhvert har jeg blitt mer og mer sikker. Etter at jeg satte inn denne tetra-stimen har de nådesløst jaktet og spist opp nesten alle de røde krystallrekene i det karet. Og det var en ganske stor koloni der! Til tross for stor plass og mye planter, har de altså greid å ta de aller fleste. Det er noen veldig få, voksne igjen av rekene, men de må man lete lenge for å finne.

Dette var dumt. For ettersom tiden uten rekenes flittige renhold har gått, ble mosen mer og mer skitten og så brøt det ut algeboom. Så godt som alt ble revet ut av mosen. Sverdplantene begynner også å få et grønt slør over bladene sine. Ingen pliktoppfyllende små arbeidere som utrettelig rensker opp lenger
Dette gjør at jeg faktisk begynner å revurdere hele Nannostomus eques stimen. Jeg antok selvfølgelig fra starten av at de ville ta noen reker, men ikke så godt som alle! Jeg har reker sammen med f.eks. P. zigzag tetraene mine i en 128 liter, en stim på ca 20 voksne av disse tetraene og jeg har hatt dette samboerskapet i 3 år. Og fremdeles er det reker i karet, en stabil og ikke for stor kirsebærreke-koloni. Jeg gikk vel mer eller mindre ut fra at Nannostomusenes samboerskap med CRS rekene ville forløpe på omtrent samme måte... :p

Jeg vet ikke hvor ellers jeg skulle hatt Nannostomus eques, for reker har jeg ønske om å ha overalt. Jeg er egentlig ganske avhengig av at rekene holder spesielt javamosen ren men også andre planter rene for alger. Uten reker er det håpløst å ha javamose syns jeg, det blir bare en illeluktende, skitten klump som det før eller siden kommer alger i ellers.



[External Image]
Hei Mona,

Synd med rekene... Kanskje du kan vurdere å ha en litt mindre iøyenfallende reke sammen med equesene?

Jeg har blå reker sammen med mine i 180-literen, og de formerer seg fint og blir bare flere og flere. Jeg ser aldri de minste, har en mistanke om at de skjuler seg i en kladd med riccia til det blir litt størrelse på de, men etter at de er ca 1 cm store er de over alt i karet, og gjør ikke noe for å holde seg skjult. Equesene viser interesse for de, men det virker som om de lar de være i fred når de har vokst til denne størrelsen.

De blå rekene jeg har har forskjellige fargenyanser, men alle er egentlig ganske bra kamuflasjefarget. Synes det ser ut som om equesene mine jakter "med øynene" -de speider etter noe spiselig og slår til når de ser et potensielt bytte mer enn de roter rundt for tilfeldigvis å finne mat, dermed fungerer nok kamuflasjen bra for rekene.

Det er nok lettere for de å sikte seg inn på en rød krystallreke enn en mindre iøyenfallende en? Bare en tanke... Skal du ha noen mindre synlige vil jeg foreslå de blå jeg har, eller gule reker. Begge er veldig pene når man studerer de på nært hold, men også flinke til å skjule seg. Den naturfargede varianten er jo også et alternativ, men litt kjedeligere av utseende synes nå jeg.

Ellers er jeg enig med deg i at de små rekene gjør en fantastisk jobb med å holde karet algefritt. Har nå små reker i alle mine kar bortsett fra ett, der har jeg tre store (4-5 cm) veldig hardtarbeidende amanoreker -det kan jo også være et alternativ, bare du skaffer noen som er store nok til at equesene ikke prøver å pelle de på nesen

Matsi95
Hmmm...... Oktober ja... Kanskje jeg må spandere en bursdagsgave til meg selv da?... HEhehehehe.....:=)


Ja, da må du sette i gang og forberede deg - for jeg ser du har grus på bunnen i akvariet ditt, det som det er bilde av i profilen
Man setter ikke slike grønne juveler i noe annet enn et kar med sandbunn, vet du
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap