- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 22)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 22)
Postet 25.01.07 kl 08:33
mona oSå fikk de selvsagt masse frosne røde mygglarver i går, men også en terning frysetørket tubifex. Tubifex er veldig fet og fin mat med masse proteiner, og ikke noe bygger egg i hunnenes buk så bra som det. Og ved god mat-tilgang får hunnene gjerne visse idèer om at "Nå er sesongen riktig, mye mat å finne for avkom, en bra tid å legge egg på!" De fikk en terning tubifex i dag også, og det var vel det alt - ikke noe mere hokus-pokus enn det:-)
Hvor får man egentlig tak i tubifex? Jeg har ikke funnet det noe sted.
Men ikke fortvil om det skulle bli litt varmere enn 26 C om sommeren. Corydoras panda skal være rustet til å tåle noen få varme sommermåneder. Det er konstant for høy temperatur året rundt på lang sikt som er lite gunstig for dem. Da har de en tendens til å bare visne bort, og bli færre og færre i stimen...
Gjelder dette sterbai også, at de tåler sommervarmen? Jeg har det grusomt varmt her om sommeren.
Når det gjelder kongler fra svartor: Jeg sjekket med faren min (som var naturfaglærer inntil han gikk av med pensjon), og vi har mest gråor her i Norge. Vil konglene fra disse gjøre samme susen?
For øvrig: Gratulerer med eggene! Jeg krysser fingrene for at de er befruktet og i orden ellers
Postet 25.01.07 kl 16:10
Mer Corydoras-lek og egglegging:-)
Januar er en god måned mht lek og egglegging blant de Sør-Amerikanske fiskeartene
Det ligger nok nedfelt i genene deres at dette er tiden å formere seg på, ettersom det da er regntid i deres naturlige habitat. Noen tusen, kanskje millioner, års utvikling og evolusjon er vel ikke hvisket bort etter bare noen få generasjoner i akvarium
Fra før har jeg yngel på mine 3 arter Apistogramma nå i januar, men også Corydorasene leker flittig om dagen.
Idag fortsetter Corydoras davidsandsi å leke og legge egg, men jeg har hatt besøk og vært litt opptatt i dag så jeg har ikke plukket disse eggene. Dersom de ikke spiser dem, kan jeg lete etterpå i dag og se hva jeg finner.
Corydoras adolfoi lekte også i går (eller i natt) for det var egg på ruta i formiddag. Men de fortsatte også med eggleggingen mens jeg hadde besøk, så akvarist-gjesten min (vi var selvsagt kun på akvarierommet fikk se to Corydoras-kar i sving. Jeg så også at Corydoras pandaene var i sving i forgårs, men de er jo rene kaninene og leker flere ganger i uka
Jeg må finne på noe smart med en annen art jeg har lyst å drette; å ta ut de voksne C.weitzmani'ene og sette dem i et eget lekskar. Et uten for mye innredning, der det er oversiktlig og enkelt å finne igjen eggene. Jeg har sett lek to ganger nå, men så langt ikke funnet et eneste egg siden karet er så gjengrodd av planter samt store røtter. Og hvem vet; kanskje det bare har vært tørrtrening, sånn som C. davidsandsi drev med en stund før de endelig gjorde alvor av det og klemte ut noen egg? Kanskje det er årsaken til at jeg ikke har funnet noen egg.
Fikk dessuten endelig levert den siste 98 literen (helglass) i dag Så da vil reolen der være komplett med 3 x 98 liter. Karet med C. weitzmani står foreløbig ikke i reolen, men skal flyttes dit.
Nå må jeg snart manne meg opp til å vaske sand igjen.... har mye jeg skulle satt opp! Har to stk nye og tomme 63 litere også
Ja, det er en god måned
Det ligger nok nedfelt i genene deres at dette er tiden å formere seg på, ettersom det da er regntid i deres naturlige habitat. Noen tusen, kanskje millioner, års utvikling og evolusjon er vel ikke hvisket bort etter bare noen få generasjoner i akvarium
Fra før har jeg yngel på mine 3 arter Apistogramma nå i januar, men også Corydorasene leker flittig om dagen.
Idag fortsetter Corydoras davidsandsi å leke og legge egg, men jeg har hatt besøk og vært litt opptatt i dag så jeg har ikke plukket disse eggene. Dersom de ikke spiser dem, kan jeg lete etterpå i dag og se hva jeg finner.
Corydoras adolfoi lekte også i går (eller i natt) for det var egg på ruta i formiddag. Men de fortsatte også med eggleggingen mens jeg hadde besøk, så akvarist-gjesten min (vi var selvsagt kun på akvarierommet fikk se to Corydoras-kar i sving. Jeg så også at Corydoras pandaene var i sving i forgårs, men de er jo rene kaninene og leker flere ganger i uka
Jeg må finne på noe smart med en annen art jeg har lyst å drette; å ta ut de voksne C.weitzmani'ene og sette dem i et eget lekskar. Et uten for mye innredning, der det er oversiktlig og enkelt å finne igjen eggene. Jeg har sett lek to ganger nå, men så langt ikke funnet et eneste egg siden karet er så gjengrodd av planter samt store røtter. Og hvem vet; kanskje det bare har vært tørrtrening, sånn som C. davidsandsi drev med en stund før de endelig gjorde alvor av det og klemte ut noen egg? Kanskje det er årsaken til at jeg ikke har funnet noen egg.
Fikk dessuten endelig levert den siste 98 literen (helglass) i dag Så da vil reolen der være komplett med 3 x 98 liter. Karet med C. weitzmani står foreløbig ikke i reolen, men skal flyttes dit.
Nå må jeg snart manne meg opp til å vaske sand igjen.... har mye jeg skulle satt opp! Har to stk nye og tomme 63 litere også
Ja, det er en god måned
Postet 25.01.07 kl 16:14
Endret: 25.01.07 kl 16:21
DyrehagenHvor får man egentlig tak i tubifex? Jeg har ikke funnet det noe sted.
Jeg kjøpte en stor boks med dette hos Aquarius Zoo (Sandefjord) for lenge siden, og har den enda
Dette var i løsvekt, men de fleste kjente akvariefòr-produsentene har dette i sortimentet sitt i boks-fòret. Blant annet fant jeg JBL Novofex (som er frysetørket tubifex). Det står "cubes" på boksen, så det er presset i terninger slik som de jeg bruker. Tropefisk har godt utvalg av JBL fòr, men akkurat den med tubifex-terninger fant jeg ikke hos dem. Men du kan jo spørre om han kan skaffe?
DyrehagenGjelder dette sterbai også, at de tåler sommervarmen? Jeg har det grusomt varmt her om sommeren.
Corydoras sterbai er kjent blant Coryene for å være mest egnet å ha i diskusakvariet, siden nettopp de tåler varmen så godt. De ser ikke ut til å svekkes av det, men trives derimot godt i varmt vann. Så du har gjort et fint valg
DyrehagenNår det gjelder kongler fra svartor: Jeg sjekket med faren min (som var naturfaglærer inntil han gikk av med pensjon), og vi har mest gråor her i Norge. Vil konglene fra disse gjøre samme susen?
Det vet jeg ikke, for jeg har bare fått små bruddstykker av info om dette Det er ingen som helt vet HVA det er i konglene som forebygger mugg/sopp, man ser bare at det virker
Gjør et forsøk da vel? Ikke noe verre enn det. Går det bra, så funker de også. Noe jeg tror de gjør.
Ian Fuller og jeg hadde en liten prat på GAK-møtet i november og jeg passet på å spørre han hvor mange kongler han brukte. Han sa han slang oppi en kongle pr liter vann. Siden konglene har gjort nytten sin etter to døgn, kan man ta dem ut da om man vil, sa han (han pleide å ta dem ut). Såvidt jeg har skjønt, var det akvarister i Tyskland som først oppdaget dette med konglene og begynte med det. Takket være internett har så ryktet spredd seg
På engelskspråklige forum kaller de dem bare "alder cones". Og "alder" er jo "Or". Jeg vet ikke hvor "Svart-or" oversettelsen egentlig kommer fra.
Postet 25.01.07 kl 16:54
Endret: 25.01.07 kl 16:59
Takk for svarene, Mona. Du er min uuttømmelige kilde til corykunnskap Jeg skal samle kongler og teste når coryene leker neste gang, og gi tilbakemelding på om det fungerer.
Det ser ut til at aquariuszoo er de eneste som selger novofex. Det var den eneste butikken jeg fikk treff på da jeg googlet etter norske sider.
Det ser ut til at aquariuszoo er de eneste som selger novofex. Det var den eneste butikken jeg fikk treff på da jeg googlet etter norske sider.
Postet 25.01.07 kl 23:22
Endret: 25.01.07 kl 23:27
hehe...
jeg setter veldig pris på at du deler kunnskapen din med andre og vet du hva??!!
NÅ SKAL JEG KANSKJE HA MEG EN GRUPPE AENEUS!!
her stod mye mer med spørsmål og sånt, men jeg skal faktisk lage en ny tråd nå!!
mvh Maria
NÅ SKAL JEG KANSKJE HA MEG EN GRUPPE AENEUS!!
her stod mye mer med spørsmål og sånt, men jeg skal faktisk lage en ny tråd nå!!
mvh Maria
Postet 26.01.07 kl 16:10
Endret: 26.01.07 kl 16:13
Det går fint med Corydoras davidsandsi-eggene så langt Jeg kan ikke se at noen er blitt kritthvite, men det er et par stk jeg lurer litt på likevel... Så det er godt mulig ikke 100% klekker, men jeg synes det ser bra ut foreløbig.
Jeg plukket ikke ut flere egg dagen etter, selv om gruppen med voksne lekte og la egg da også. Fikk ikke tid mens de holdt på, og hadde ikke ork til å lete gjennom og snu på hvert planteblad i hele akvariet etterpå
Annet godt og spennende nytt på Corydoras-fronten:
Neste uke får jeg en ny og sjelden art Cory!
Nemlig C-140!
C-140 er også en art fra bielvene rundt Rio Negro-området, og som så mange av disse har den likhetstrekkene med oransjeaktig felt øverst på pannen, og øvrige sorte markeringer som f.eks. C. adolfoi og C. duplicareus. Men C-140 blir større, og det er en langsnutet variant ! (og de blir generelt litt større enn de med kort, vanlig snute). Det er Aquamanias som har skaffet meg disse også, og de blir levert på døra
*gnir seg i hendene*
Jeg plukket ikke ut flere egg dagen etter, selv om gruppen med voksne lekte og la egg da også. Fikk ikke tid mens de holdt på, og hadde ikke ork til å lete gjennom og snu på hvert planteblad i hele akvariet etterpå
Annet godt og spennende nytt på Corydoras-fronten:
Neste uke får jeg en ny og sjelden art Cory!
Nemlig C-140!
C-140 er også en art fra bielvene rundt Rio Negro-området, og som så mange av disse har den likhetstrekkene med oransjeaktig felt øverst på pannen, og øvrige sorte markeringer som f.eks. C. adolfoi og C. duplicareus. Men C-140 blir større, og det er en langsnutet variant ! (og de blir generelt litt større enn de med kort, vanlig snute). Det er Aquamanias som har skaffet meg disse også, og de blir levert på døra
*gnir seg i hendene*
Postet 26.01.07 kl 17:37
Endret: 26.01.07 kl 17:47
Postet 26.01.07 kl 17:50
Noen bilder av Corydoras panda-yngelen fra i dag.
Det går bra med kullet, ingen frafall.
De klekket med mange dagers mellomrom, og jeg kan også ha plukket egg fra ulike egglegginger i akvariet da jeg holdt på med innsamlingen. Derfor er de ganske langt fra hverandre, noen av dem, mht utvikling av fargemønsteret som kjennetegner en C. Panda
Det ble dessverre litt uskarpe bilder i dag.
Det går bra med kullet, ingen frafall.
De klekket med mange dagers mellomrom, og jeg kan også ha plukket egg fra ulike egglegginger i akvariet da jeg holdt på med innsamlingen. Derfor er de ganske langt fra hverandre, noen av dem, mht utvikling av fargemønsteret som kjennetegner en C. Panda
Det ble dessverre litt uskarpe bilder i dag.
Postet 26.01.07 kl 18:00
Endret: 26.01.07 kl 18:03
aaaww^^,
Ynglene dine er kjempe søte!
Likte veldig godt denne nye arten din Mona, den var veldig pen av utseende!
mvh Maria
Likte veldig godt denne nye arten din Mona, den var veldig pen av utseende!
mvh Maria
Postet 26.01.07 kl 18:38
Postet 26.01.07 kl 19:27
Vidar AlfeiTør eg spørre deg Mona om hvilken prisgruppe disse "englene" ligger på? Hvor mange yngler har du gående nå? :)
Prisgruppe, mener du hva C. panda koster i butikker? Jeg vet egentlig ikke, de fleste av mine kommer fra privatpersoner. Men jeg tror ikke de er av de dyreste, det er jo en ganske vanlig art.
Av eget oppdrett har jeg en del nå om dagen, når jeg tenker meg om
Forresten, mitt aller første oppdrettskull med Corydoras (C. adolfoi) fyllte ett år forrige uke! De klekket rundt 20-21. januar 2006, og jeg har ikke solgt noen. Det er 18 stykker, halvparten klekket i januar og halvparten i februar -06.
Ellers har jeg et kar med yngel fra i høst, det også er C. adolfoi, og det er vel 45-50 stk. Sammen med dem er det en enslig C. panda yngel også, som jeg fant i et 19 liters eplesnegle-kar! (et egg har nok fulgt med i mosen jeg puttet oppi til eplesneglene) I plasttanken med C. panda-yngel er det 15 stk.
I karet med voksne C. panda er det tre eller fire yngel, og i karet med voksne C. adolfoi er det 6 yngel som har greid seg og vokst opp på egenhånd.
De eneste jeg har solgt av Corydoras-oppdrett, er faktisk C. sterbai. Solgte dem i sommer, da jeg fra før har 19 voksne. Så det var liksom mer enn nok
Postet 26.01.07 kl 20:11
Endret: 26.01.07 kl 20:12
Postet 26.01.07 kl 22:38
Postet 26.01.07 kl 22:46
Vidar AlfeiEg tenkte på de som du nevnte: C-140. Var de dyre? Vanskeleg å få tak i?
Vanskelig vet jeg ikke, det var vel et lykketreff Spurte hva Aquamanias hadde på listene sine for tiden av Corydoras, og da listet han opp bl.a. C-140. Noe jeg slo til på med en gang selvsagt Han har ikke lagt ut alt han kan skaffe i nettbutikken, men det er bare å spørre om det er noe spesielt man er ute etter.
De koster rundt en hundrelapp.
Vidar AlfeiHvilken annen Corydoras Art vil du sammenlikne disse med?
Vet ikke, det finnes så få tilgjengelige bilder av denne. Det eneste jeg har funnet, er tatt av samme fotograf og er det som er publisert på Corydorasworld og hos det tyske DATZ magasinet.
Men tatt i betraktning den lange snuten, så kan man vel muligens sammenligne med Corydoras serratus. Selv om Serratus i mine øyne er vesentlig forskjellig, vil kanskje mange mene de er like? Serratus er litt mørkere og har en litt mer "skitten" farge (på det publiserte bildet av C-140 ser den jo veldig hvit ut på kroppens bunnfarge)
Jeg er spent på hvordan hodet ser ut, og om den gulaktige/oransje flekken er veldig tydelig, eller om denne arten er blant de med svakere farget flekk.
Postet 27.01.07 kl 01:16
Endret: 27.01.07 kl 01:18
Søren at jeg ikke stod klar med kameraet i hånda da jeg slo på lysene i akvariene i dag
I karet med leksgruppen med C. adolfoi har det som nevnt tidligere nå begynt å overleve yngel på egenhånd. Dette skyldes at jeg ikke bruker iskaldt vann rett fra krana lenger, men mellomlagrer vannet og skifter vann som holder en temperatur på ca 19-20 C.
De legger jo egg jevnt og trutt, men jeg plukker ikke ut hele tiden - det har jeg ikke plass til Det er fem voksne igjen, etter at jeg uheldigvis mistet 3 stk på kort tid på forsommeren i fjor.
Nå er det flere yngel enn voksne i karet I dag kunne jeg telle hele 7 stk yngel der!
Det var fler enn jeg trodde! Jeg kunne telle dem lett fordi alle lå fremme i det åpne akkurat i det jeg slo på lyset. Og de ble liggende litt småblendet av lyset, helt i ro, inntil jeg hadde rukket å telle dem tre ganger (for å være sikker)
Sju stykker!
Må snart begynne å fiske opp yngel derfra, så det ikke blir for fullt
I karet med leksgruppen med C. adolfoi har det som nevnt tidligere nå begynt å overleve yngel på egenhånd. Dette skyldes at jeg ikke bruker iskaldt vann rett fra krana lenger, men mellomlagrer vannet og skifter vann som holder en temperatur på ca 19-20 C.
De legger jo egg jevnt og trutt, men jeg plukker ikke ut hele tiden - det har jeg ikke plass til Det er fem voksne igjen, etter at jeg uheldigvis mistet 3 stk på kort tid på forsommeren i fjor.
Nå er det flere yngel enn voksne i karet I dag kunne jeg telle hele 7 stk yngel der!
Det var fler enn jeg trodde! Jeg kunne telle dem lett fordi alle lå fremme i det åpne akkurat i det jeg slo på lyset. Og de ble liggende litt småblendet av lyset, helt i ro, inntil jeg hadde rukket å telle dem tre ganger (for å være sikker)
Sju stykker!
Må snart begynne å fiske opp yngel derfra, så det ikke blir for fullt
Postet 27.01.07 kl 15:39
Apistogramma harem :-)
For første gang har jeg opplevd at Apistogramma trifasciata formerer seg i harems-stil
Jeg holder èn hann med 3 hunner i en 128 liter, og tidligere har de kun formert seg i par. Dvs han har egg med èn hunn om gangen. Serie-monogam, altså.
Men i går oppdaget jeg at hannen har lekt og lagt egg med to hunner på en gang. Det er to av tre hunner som nå vokter egg!
Den ene hunnen har valgt et merkelig sted å legge eggene; på en vegg over en liten hylle på den innvendige struktur-bakgrunnen, noen cm opp fra bunnen. Den andre har valgt et typisk sted; inne i en kokosnøtthule. Det er to huler i karet, og begge er blitt brukt før til egglegging, så jeg synes det var litt rart at den ene hunnen har lagt eggene så synlig i karet.
Den tredje hunnen, "femte hjul på vogna", har fått gjennomgå i det siste, stakkar. Det er første gang jeg ser at det går utover noen av hunnene. Den har fått flisete halefinne, hannen jager henne når han patruljerer området. Første gang jeg ser skader som følge av at jeg holder flere hunner i sammen.
Øverste bilde:
Hunnen som har lagt egg på bakgrunnsveggen.
Man ser eggene pent og pyntelig dandert på veggen rett over hodet hennes.
Bilde nr to:
Hunnen som har lagt egg i kokosnøtthulen.
Bilde nr tre:
Hunnen som er til overs. Legg merke til den oppflisete halefinnen...
Jeg holder èn hann med 3 hunner i en 128 liter, og tidligere har de kun formert seg i par. Dvs han har egg med èn hunn om gangen. Serie-monogam, altså.
Men i går oppdaget jeg at hannen har lekt og lagt egg med to hunner på en gang. Det er to av tre hunner som nå vokter egg!
Den ene hunnen har valgt et merkelig sted å legge eggene; på en vegg over en liten hylle på den innvendige struktur-bakgrunnen, noen cm opp fra bunnen. Den andre har valgt et typisk sted; inne i en kokosnøtthule. Det er to huler i karet, og begge er blitt brukt før til egglegging, så jeg synes det var litt rart at den ene hunnen har lagt eggene så synlig i karet.
Den tredje hunnen, "femte hjul på vogna", har fått gjennomgå i det siste, stakkar. Det er første gang jeg ser at det går utover noen av hunnene. Den har fått flisete halefinne, hannen jager henne når han patruljerer området. Første gang jeg ser skader som følge av at jeg holder flere hunner i sammen.
Øverste bilde:
Hunnen som har lagt egg på bakgrunnsveggen.
Man ser eggene pent og pyntelig dandert på veggen rett over hodet hennes.
Bilde nr to:
Hunnen som har lagt egg i kokosnøtthulen.
Bilde nr tre:
Hunnen som er til overs. Legg merke til den oppflisete halefinnen...
Postet 27.01.07 kl 16:43
Endret: 27.01.07 kl 16:47
Postet 27.01.07 kl 20:23
Postet 27.01.07 kl 20:48
Endret: 27.01.07 kl 20:49
Postet 27.01.07 kl 21:29