- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 22)
Tropheus Bilder (side 22)
Kristian Hennig[QUOTE=Bengt Fossli]Medisinerer du all ny fisk Kristian, og evt hva bruker du. Hva med for, ser dere er litt delt her. Noe for som er bedre en andre. Tenkte kanskje jeg skulle bestille [URLBLOCK1] finnes også i en [URLBLOCK2]
Gleder dere dere der oppe i nord? Blir det mer en bembaene montro?
Fikk melding fra Roger som hadde skaffet 24 kiriza. De skulle være veldig bra. Så vi tar med den gruppen også.
Har sendt deg noen mailer Kristian ang L- 201.
Postet 07.02.08 kl 19:05
Endret: 07.02.08 kl 19:06
Postet 07.02.08 kl 19:13
Postet 07.02.08 kl 19:19
Postet 07.02.08 kl 19:23
Bengt Fossli[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=Bengt Fossli]Medisinerer du all ny fisk Kristian, og evt hva bruker du. Hva med for, ser dere er litt delt her. Noe for som er bedre en andre. Tenkte kanskje jeg skulle bestille [URLBLOCK1] finnes også i en [URLBLOCK2]
Gleder dere dere der oppe i nord? Blir det mer en bembaene montro?
Fikk melding fra Roger som hadde skaffet 24 kiriza. De skulle være veldig bra. Så vi tar med den gruppen også.
Gratulerer så mye med nye Tropheus Bengt!
Så du skal ha både Pemba og Kiriza. Ha du tenkt å ta meg igjen eller? He..he.. bare hyggelig det. Angående maten du spurte om så har jeg en menning. Begge fortypene er fra OSI som er kjent som den beste maten for Tropheus. Jeg personlig er litt kritisk til pellets form. De kan være litt for stor for Tropheus yngel. Jeg tenker på den trange tarmen til Tropheus. Flak er OK men kan grise litt til i karet. Hvis du legger merke til forklaring i etikettene så står pellets til Tanganyika ciklider men flaktypen spesifikk til Tropheus.
Når det gjelder vannverdi så pleier jeg å tilsette 1 skje Tanganyika salt, 4 skje Gh+ og 4 skje Ph/Kh + (bikarbonat) hver gang jeg bytter vann (ca. 100 liter som tilsvarer 1/3 del av karets volum på 325 liter). Jeg holder vannverdien på: Gh og Kh på rundt 15 og Ph på 8,3. Jeg har kalksand i bunnlaget som hjelper til å holde Ph-verdien stabilt. Men Argonite sand skal visst være en bedre løsning med hensyn til stabilitet i Ph-verdien.
Ps!! Jeg har nettop kjøpt en flunkende ny CANON 30D hus til kroner 3.999,- Prisen er halvparten av vanlig pris. Tilbudet er hos Japan Foto nå. Så løp og kjøp.
Postet 07.02.08 kl 19:25
Tror ikke jeg skal løpe å kjøpe noe som helst på en stund nå) Var og hentet et nytt kar i dag. Noe uforutsett på veien Tromsø-Harstad-Tromsø gjorde at det blei en del dyrere en forventet. Forøvrig har jeg et Nikon D-50.
Vi skal ha en gruppe hver, jeg og Nils. Hvem som skal ha vet vi ikke enda.
Men han er jo større og sterkere en meg Så jeg orker ikke å krangle med han.
Vi skal ha en gruppe hver, jeg og Nils. Hvem som skal ha vet vi ikke enda.
Men han er jo større og sterkere en meg Så jeg orker ikke å krangle med han.
Postet 07.02.08 kl 19:31
Endret: 07.02.08 kl 19:34
Bengt FossliTror ikke jeg skal løpe å kjøpe noe som helst på en stund nå:-)) Var og hentet et nytt kar i dag. Noe uforutsett på veien Tromsø-Harstad-Tromsø gjorde at det blei en del dyrere en forventet. Forøvrig har jeg et Nikon D-50. Vi skal ha en gruppe hver, jeg og Nils. Hvem som skal ha vet vi ikke enda. Men han er jo større og sterkere en meg:) Så jeg orker ikke å krangle med han.
Beskjed er til alle ikke bare deg Bengt. Nikom D-50 er jo en super kamera.
Postet 07.02.08 kl 19:44
QUOTE]
Det er noe muffins med mailen min!! Bra at du postet her Har ringt start.no ,så det skulle visst bli ordnet ila kvelden.. Skal svare deg da
Det er noe muffins med mailen min!! Bra at du postet her Har ringt start.no ,så det skulle visst bli ordnet ila kvelden.. Skal svare deg da
Postet 07.02.08 kl 19:57
Dere kommer til og bli fornøyd med kirizaen, de er i yngel form ja, har mange yngel her vi å men skal la de bli rundt 6 mnd før vi selger de. vi har kanskje 30 stk til salgs om 3 mnd. vist noen skulle være interesert. Tør påstå at dette er noen av de største tropheuser som jeg har sett. 3 gigantiske kiriza. Det fine med kirizaen er at de viser farge etter humør osv, de kan være sorte triste men så kommer fargen og hele karet er i liv. før det roer seg. det lønner seg og bruke blått lys monlight noen timer på kvelden det er da fargene og leken er i gang.
Postet 07.02.08 kl 20:02
Endret: 07.02.08 kl 20:06
Da var rekemixhandelen ferdig, og min kjære kommer til å bli veldig fornøyd med kjøkkenet når jeg kommer hjem fra butikken!
Bengt; De bembaene kommer til og bli sinnsyke, så du får sparke etter ballene til Nils!
Til dere som har nikon; 50mm f1.4 til Nikon er den beste til jeg har prøvd til å ta bilder av tropheus.. Har prøvd endel linser (Min far har fotodilla) og ingen kan måle seg!
Bengt; De bembaene kommer til og bli sinnsyke, så du får sparke etter ballene til Nils!
Til dere som har nikon; 50mm f1.4 til Nikon er den beste til jeg har prøvd til å ta bilder av tropheus.. Har prøvd endel linser (Min far har fotodilla) og ingen kan måle seg!
Postet 07.02.08 kl 20:21
kristian: hva har du i rekemixen din. synes lufubuene er litt tynne så vil feite de opp litt! lurt lenge på om vi skulle lage en mix men er så usikker ang fôret til tropheus, tenkte å skaffe litt syklops å bruke på de som tilleggs fôr da dette er naturlig for de. men vist det funker med reker så er jo det bra, hva med artemia er dette bra?
Postet 07.02.08 kl 20:22
Postet 07.02.08 kl 20:34
Postet 07.02.08 kl 20:49
Postet 07.02.08 kl 20:58
oki! se litt hva vi gjør, mulig vi bare fôrer litt ekstra med osi så tar vi å skifter litt vann oftere!
Prøvde med 14 dager vannskifte her men det var dårlig greier. masse alger, fisken trivdes ikke så bra, ja det prosjekte var dårlig greier. så 1 uke mellom hvert vannskifte er å blir det eneste rette! så nå er det prøvd! med dårlig hell!!!! ingen fisk ble skadd men så det på de at de ikke trivdes så godt
Prøvde med 14 dager vannskifte her men det var dårlig greier. masse alger, fisken trivdes ikke så bra, ja det prosjekte var dårlig greier. så 1 uke mellom hvert vannskifte er å blir det eneste rette! så nå er det prøvd! med dårlig hell!!!! ingen fisk ble skadd men så det på de at de ikke trivdes så godt
Postet 07.02.08 kl 21:32
Jepp. da var 440 literen opp og klar til sine nye beboere. Bengt sin lille 325 er også klar. Klarsignal fra SAS om at det er bestilt plass i to kasser med fisk er gitt, så da skulle alt være i orden.
Da venter vi i spenning på de nye beboerne som skal komme på neste fredag. Da blir enten kiriza eller pemba. (Må vel bli ening med Bengt om hvem som skal ha hvilken gruppe, uten at det blir ballespark av det.)
Dette blir et midlertidig oppholdskar som er satt opp som BB, men noe nips som er samlet over tid fra brukte akvarier. Det ser ikke ut, helt ...! Men ok, i påvente av det nye karret som jeg skal lage får duge. Det er heller ikke så lett å samle stein når alt er dekket med sne og is. Var nok mange som undret seg over den sorte bilen som kjørte sakte forbi strender og steinskjæringer langs E6 i går. For så plutselig spratt det to voksne menn som i småsko sprang over brøytekanten, banket på noen steiner, for så vasse tilbake i sneen tilbake til bilen.
Får tak i noe glass med spesielle mål. 150 x 90 og dybde ca 55 cm. Synes 90 er noe høyt, tenker å skjære det ned. (ned mot kanskje 60 cm)
Er det noen som har tanker om passelig høyde til de fisken som skal inn i det?
Noen spørsmål til, holder det med ei gruppe på 24 -25 individer i 400 -600 liter, eller bør det være flere individer? Er det noen andre Tropheus grupper man eventuelt kan ha sammen med det ovennevnte? Og til slutt er det noen karkamerater som passer sammen med disse tropheus'ene? (Hestenese f eks?)
Da venter vi i spenning på de nye beboerne som skal komme på neste fredag. Da blir enten kiriza eller pemba. (Må vel bli ening med Bengt om hvem som skal ha hvilken gruppe, uten at det blir ballespark av det.)
Dette blir et midlertidig oppholdskar som er satt opp som BB, men noe nips som er samlet over tid fra brukte akvarier. Det ser ikke ut, helt ...! Men ok, i påvente av det nye karret som jeg skal lage får duge. Det er heller ikke så lett å samle stein når alt er dekket med sne og is. Var nok mange som undret seg over den sorte bilen som kjørte sakte forbi strender og steinskjæringer langs E6 i går. For så plutselig spratt det to voksne menn som i småsko sprang over brøytekanten, banket på noen steiner, for så vasse tilbake i sneen tilbake til bilen.
Får tak i noe glass med spesielle mål. 150 x 90 og dybde ca 55 cm. Synes 90 er noe høyt, tenker å skjære det ned. (ned mot kanskje 60 cm)
Er det noen som har tanker om passelig høyde til de fisken som skal inn i det?
Noen spørsmål til, holder det med ei gruppe på 24 -25 individer i 400 -600 liter, eller bør det være flere individer? Er det noen andre Tropheus grupper man eventuelt kan ha sammen med det ovennevnte? Og til slutt er det noen karkamerater som passer sammen med disse tropheus'ene? (Hestenese f eks?)
Postet 08.02.08 kl 19:56
Endret: 08.02.08 kl 20:01
Hei
hehehe syns jeg ser dere luskende rundt på steinjakt
Ang høyden på glasset er 60 cm helt fint. Tropheusene er stort sett både høyt og lavt.
Vi har veldig forskjellig mengde fisk pr liter her i huset.
I 530 literen i gangen er det jo bare 12 stk livua. Har to hesteneser sammen med de. Har fått tre kull med yngel på livuaen, så trivselen er jo tydeligvis veldig bra!
I racket på 2x375 liter har vi i det ene karet 32 lufubu (ennå litt unge)
Og i det andre har vi 16 lunangwa (voksne)
Jeg syns 24 25 fisk er fint. Tropheus sp black artene er jo kjent for å være verpemaskiner når de først sitter igang å få yngel, så karet blir tidsnok fylt opp!
Vi har jo som sagt hesteneser i noen av våre kar, og skal hente 6 stk til fra Kristian. De er de beste tropheus partnerene! Ellers har vi også er gruppe på 10 stk store c. leptosoma sammen med kiriza. De passer godt sammen. Kirizaen spyr ut yngel, og har en leptosoma hunn med munnen full også
tidligere Leptosoma yngel har også overlevd i karet.
Du kan også ha fisker fra petrochromis gruppen sammen med tropheus, men her skal en annen få uttale seg. Jeg har ikke erfaring med de fiskene, men tror de er ganske hissig (?).
Vibs
Ang høyden på glasset er 60 cm helt fint. Tropheusene er stort sett både høyt og lavt.
Vi har veldig forskjellig mengde fisk pr liter her i huset.
I 530 literen i gangen er det jo bare 12 stk livua. Har to hesteneser sammen med de. Har fått tre kull med yngel på livuaen, så trivselen er jo tydeligvis veldig bra!
I racket på 2x375 liter har vi i det ene karet 32 lufubu (ennå litt unge)
Og i det andre har vi 16 lunangwa (voksne)
Jeg syns 24 25 fisk er fint. Tropheus sp black artene er jo kjent for å være verpemaskiner når de først sitter igang å få yngel, så karet blir tidsnok fylt opp!
Vi har jo som sagt hesteneser i noen av våre kar, og skal hente 6 stk til fra Kristian. De er de beste tropheus partnerene! Ellers har vi også er gruppe på 10 stk store c. leptosoma sammen med kiriza. De passer godt sammen. Kirizaen spyr ut yngel, og har en leptosoma hunn med munnen full også
tidligere Leptosoma yngel har også overlevd i karet.
Du kan også ha fisker fra petrochromis gruppen sammen med tropheus, men her skal en annen få uttale seg. Jeg har ikke erfaring med de fiskene, men tror de er ganske hissig (?).
Vibs
Postet 08.02.08 kl 21:11
Evolutionoki! se litt hva vi gjør, mulig vi bare fôrer litt ekstra med osi så tar vi å skifter litt vann oftere! Prøvde med 14 dager vannskifte her men det var dårlig greier. masse alger, fisken trivdes ikke så bra, ja det prosjekte var dårlig greier. så 1 uke mellom hvert vannskifte er å blir det eneste rette! så nå er det prøvd! med dårlig hell!!!! ingen fisk ble skadd men så det på de at de ikke trivdes så godt
Ja så nå er det rekemiks som råd. Disse fiskene kom jo fra Sverige så sannsynlighet for at de har fått rekemiks er absolutt tilstedet. Skal du gi dem rekemiks så tror jeg du bør følge det rådet fra Kristian. Litt hver dag sammen med annet mat er bedre enn stadig vekk skift. Ulempe er at du må forberede deg på å skifte vann oftere. Dere er jo to så det blir ikke så ille. He..he...
Postet 08.02.08 kl 22:12
Nils Vollstad... Får tak i noe glass med spesielle mål. 150 x 90 og dybde ca 55 cm. Synes 90 er noe høyt, tenker å skjære det ned. (ned mot kanskje 60 cm) Er det noen som har tanker om passelig høyde til de fisken som skal inn i det? Noen spørsmål til, holder det med ei gruppe på 24 -25 individer i 400 -600 liter, eller bør det være flere individer? Er det noen andre Tropheus grupper man eventuelt kan ha sammen med det ovennevnte? Og til slutt er det noen karkamerater som passer sammen med disse tropheus'ene? (Hestenese f eks?)
60 cm i høyden er fin som V forslo. Men dette må være vannhøyden. Jeg forstår det slik at du skal bygge akvariet selv?! Da bør du tenke litt på løsning med lyskasse med eller uten dekkglass.
Når det gjelder antall Tropheus og størrelse på kar så har jeg en teori. Jo mindre i antall fisker desto større kar må en ha. Loggikken ligger i at agressivitet blir fordelt til flere i et mindre kar, men i en mindre gruppe så trenger fiskene plass for å gjemme seg, da må en ha større kar. Ellers større gruppe er å foretrekke uavhenger av kars størrelse, men passer på at det ikke går utover vannkvalitet og svømmeplass.
Postet 08.02.08 kl 22:32
Nils VollstadJepp. da var 440 literen opp og klar til sine nye beboere. Bengt sin lille 325 er også klar. Klarsignal fra SAS om at det er bestilt plass i to kasser med fisk er gitt, så da skulle alt være i orden.
Den lille ? E det mobbing på gang. Ho mor synes det var mer en stort nok. Som ho sa " synes 205 literen hva mye nettere. Det er jo like stort som det som står på stua" ) Med andre ord så ser ho ikke forskjell på en 540 og en 325, bra å vite til neste gang
Har nå laget Tropheus vann, Gh+ og bikarbonat. Er nesten så det kribbler litt nå. Ja stein kan bli en utfordring på denne tiden av året. Er også litt skeptisk mht til vekta oppe på loftstua. Det står nemlig på langs med bjelkelaget. går nok sikkert bra, har stått en 325 der før.
Postet 09.02.08 kl 00:05