Elins vannvittige vannverden (side 22)

Så gøy med wigglers, jeg har sett de første mine ute på egenhånd idag, sitter på planter og glasset. Det var et skikkelig kick altså, pappan er fortsatt vifte foran kokoshula.
Så morro da! Regner med det er ancistrusene dine som er kommet ut? De er nusselige når de er nyklekte!
Ja, skikkelig søte, men jeg var overrasket over hvor store de var. halvannen cm lange og helt mørkebrune.
Inaktiv bruker
Hei jeg har et ansisistruspar
men jeg tror at hannen lider av kortidshkomelse så han hvet ikke hordan han gjørdet
Inaktiv bruker
Jeg har en god nyhet
endelig er kul numer 2. juvelciklideparet har lakt egg akurat nå og di holer på enda. jeg synes at det er kjempebra jeg sier i fra når di er kleket
Får se om jeg tar meg en tur dit og sjekker det ut David. Er jo ett stykke å kjøre til Oslo. Kanskje jeg kan sende noen spioner dit hehe

Ellers fikk jeg mine små varmekolber fra webszoo i går så da blir det kanskje fart på artemiaklekkingen. Nå tar det jo opptil 48 timer. Vet ikke om de er noe tess, men alt må prøves hehe. Størrelsen var jo veldig fin så om de ikke går til artemiaklekking går de fint i 19 literen.

Mine rødekurvciklider har flyttet på haugen med wigglers to ganger som jeg har sett. Krysser fingrene for at det skal bli noe av dette kullet. Selv om jeg tviler litt siden det er første kullet deres.

L144 hannen var ute av bambusrøret i går ved foring, men jeg klarer ikke se inn om det er noe inni der. Er mer usikker nå som han ikke lå og viftet hele tiden. Er jo første kullet for han og så det kan ha gått galt..Vurderer å flytte han og hula over i den tomme 85 literen. Men der har jeg jo og lyst til å ha ancistrus oppdrett eller borchis splendens oppdrett. Er ikke lett å velge! Luksusproblem hi hi.

David Gabrielsen
endelig er kul numer 2. juvelciklideparet har lakt egg akurat nå og di holer på enda. jeg synes at det er kjempebra jeg sier i fra når di er kleket

Nå krysser jeg fingrene for dem David! Hadde vært morro om de fikk det til.
Tomt kar hvordan skjedde dette? hehe
Jeg har en tom 85 liter! Lurer fælt på hva jeg skal ha i den...

1. L144 hannen med bambusrøret som han kanskje har yngler i? Litt komplisert å få dem over for det er forskjell på ph i karene.
2. Ancistrusparet som yngler hele tiden. Da kan jeg frigjøre 160 literen og selge den. (trenger penger)
3. Brochis Splendens som har lagt egg i 325literen tror jeg. Spennende med oppdrett på vanskelig art.
5. 5 små Barbatus som sikkert hadde likt det litt kaldere for dette karet er langs gulvet. I dag er de i kar på toppen av reolen.

Hva syns dere?
Jeg stemmer for forslag 3 Alltid spennende med ny oppdrett og du kan jo sikkert tjene noen kroner på å selge ansistrus yngel også hvis de yngler hele tiden
Hurra! Nå ble jeg overrasket og glad da jeg fikk pakke i posten. Skjønte mindre da den var fra akvaforum.. Måtte inn og lese masse hehe og så tenkte jeg ja ja kan jo være spørrekonkurranse selv om det er lenge siden det var ny. Men nei. Så fant jeg ut av det! Fotokonken Jeg stemte og vant gh test! Så morro da. Jeg pleier jo aldri vinne noen ting. Nei nå ble jeg glad altså. Skal løpe og blåse opp ballongen som kom med nå. Turte ikke før i tillfelle at pakken bare var kommet feil hehe.
I dag fikk jeg ett lite støkk i det jeg tok vannbytte på mitt 160liters plantekar. Bestemte meg for å hive noen flyteplanter og hadde slangen bak der i det jeg så en bevegelse. En nydelig liten L144. Så tre stykker så om de har blitt kasta ut av hula for tidlig eller om det er flere er ikke godt å si. Morro med yngler uansett. Gir dem ikke mye sjangsen til å vokse opp i karet selv om de har nok av gjemmesteder. Er litt av hvert i dette karet. Utstillingsguppy, bolivianske sommerfuglciklider, dragefinner og SAE for å nevne noen.

Ellers ble jo kurvciklidene frittsvømmende i går, men først i dag var de som en myggsverm godt synlig i bakkant av karet. Foret dem med nyklekt artemia så håper jeg noen overlever. Er masser av dem så langt. Foreldrene klarer å jage sverddragerene ser det ut som. Maller og corydoras er ikke en trussel lengre.

Fant ut at jeg skulle flytte bijurquinaene fordi de har nå spist ett ancistrus kull og var gode og tykke etter å ha jafset i seg de som kom ut i dag eller i går. Nå er bijurquinan i 540 og det ser ut til å gå greit. Ser dem mye bedre nå og fargene deres er kjempefine

Da var det bare L204 og ancistrus lekspar igjen i 160mallekaret, L204 ble flyttet til 325. Ancistrusene har da en 160 liter med to utvendige filter for seg selv. Hehe De lider vel ingen nød da.
Se opp her kommer litt bildespamming!

Dårlig bilde av rødkurvciklider. De har en sverm med yngel rundt seg, men nesten umulig å se på bildet. Er så mørkt i karet at bildene blir dårlige.

[External Image]

Ett av dragefinnehannen. Er det ikke noen flotte finner han har?
[External Image]

Her er c.davisandsi gjengen, men en barbatus tittende opp bak
[External Image]

Bilde av apistogramma bitaeniata "shishita" yngel som blir 7 uker nå til mandag, altså den 14. april
[External Image]

Ellers har jeg bestemt meg for å selge den ene 160 literen. Mallekaret. Som nå huser ett par ancistrus og kanskje noen småtasser om ikke bijurquinan fikk tak i alle....

Blir nok til at jeg slenger ancistrusene oppi sammen med gjengen i 325literen og tar ut brochis splendens. Hadde vært skikkelig stas og fått til dem. Men det er nå ikke så lett. Akkurat nå kan jeg ikke gjøre det pga. kurvciklidene som har yngel. Vil jo ikke skremme dem for mye slik at de eter ungene.
Litt mere bildespamming!

Her er nemlig bilder av drageålen min Den er i mine øyne utrolig vakker. Vanskelig å ta bilder av den for den kommer bare ut ved mattid i blant og rømmer så fort den lukter fare. Den ser jo ikke mye så må være lukta hi hi

[External Image]

[External Image]

Her er ett av min flotte sverdrager hann.
[External Image]

Og ett av sild i tønne. Også kalt corydoras aeneus i fotoboks
[External Image]
Nå fikk jeg ett morsomt innsyn i apistogramma verdenen. Kikket litt på apistogramma borelli mor som har hatt frafall på sine små i det siste. Har telt max ti små rundt henne. I dag kikket jeg for å se om de små får i seg artemia. Syns at en så så liten ut og ble skrekkslagen med ett. Har jeg foret for lite?? Men så kikket jeg over på den andre apistogramma hunnen og jammen har ikke ho fått seg små! Den andre har stjelt noen av det kullet så her var det liv. Ser ikke ut som det blir noe krangel av det. Det første kullets mor har sine store yngel og en liten bøling av de nye. Den nye mamman har en hel haug av sine og det ser ut som noen av den store har flyttet til henne. Lurer på hvordan dette skal gå :s Ved sengetid blir det vel helt kaos når dine mine våre skal i rett kokosnøtt hehe. Den stolte far bare jager dvergtannkarper og ser fornøyd ut han. To koner er så greit atte!

Ellers gikk det bra med c.adolfoi etter at jeg fjernet alle c.aeneus. Ble bekymret for stor karen for han lå og pusta godt i en plante etter all hovingen. I dag var han i lek igjen. Skulle så gjerne sett at de 4 mindre ble store nok snart eller at jeg fikk ett par koner til ham.

I går hadde jeg storsjau i akvariene. Begynte med at jeg tenkte jeg skulle få 5 brochis splendens over i den tomme 85 literen. Da måtte jeg rote vilt i 325 literen etter dem. Var bekymret for de røde kurvciklidene og barna deres, men kryss i taket det ser ut til å ha gått bra. Fikk fanget brochisene og lempet dem. Den ene satt seg fast i hoven, var skummelt men jeg tror den kom fra det greit. Ønsk dem lykke til! Har noen tips til å få dem til å legge egg tar jeg gjerne imot. Jeg tenkte jeg skulle ta corydoras triksene med røde mygglarver, kaldvannsbytter og godt stell. Om det ikke virker tenkte jeg å trikse med ph.. Hive i litt eikeblader osv.

Mens jeg holdt på med det fant jeg ut at jeg skulle delvis tømme den 160 literen jeg har for salg. Lekspar og de små ancistrusene som var igjen etter birjuquinans festmåltid ble flyttet i 325. Skiferhule og noen flere røtter fulgte med. Så fikk jeg endelig litt mere sand i 325. Der har planterøttene vært over sanden for det meste *note to self: 25 kg sand er for lite til 325 liters akvarie* Fant 4 veldig små ancistrus barn oppi 160 literen som ble flyttet og gir dem ikke store sjangsen i 325 literen-..

I dag får jeg kanskje panaquer! Å jeg håper på det. L090. Kunne vært med til Moss, men jeg takket nei til ett ordentlig godt tilbud og fri skyss og greier. To hunder som ikke hadde lyst til å være alene hjemme ble unskyldningen. Hadde blitt lenge for dem for det er ett stykke til Moss.

Nå har jeg lekskar til C.panda som er for små til noe "tull", c.adolfoi som og er for små og til brochis splendens som jeg håper kan tulle hehe.
Inaktiv bruker
gøy å høre fra deg.
jeg synes det er gøy å høre fra deg nå er snart er kul numer 3 til verden juveleciklidene er snart i gang med kul numer 3 så nå syns jeg di må sjerpe seg og klare å få opp noen yngel.
David Gabrielsen
jeg synes det er gøy å høre fra deg nå er snart er kul numer 3 til verden juveleciklidene er snart i gang med kul numer 3 så nå syns jeg di må sjerpe seg og klare å få opp noen yngel.

Har du dekket til filter innsuget?
I dag har jeg fått meg L090! Takk til Lars Erik og Nina. Takk også for de nydelige c.weitzmani og den søte bitte lille gibbicepsen! Har sittet og glodd i akvariene lenge på dem. C. weitzmani må jeg prøve å få flere av *nikke*

Prøver ut med en svær agurk i 540 til L090 for dem var litt tynne. Håper de tar til seg maten, men kanskje ikke akkurat i dag. Har og kjøpt paprika som de skal få seinere. Morsomt å prøve
Inaktiv bruker
ElinP
[QUOTE=David Gabrielsen]jeg synes det er gøy å høre fra deg nå er snart er kul numer 3 til verden juveleciklidene er snart i gang med kul numer 3 så nå syns jeg di må sjerpe seg og klare å få opp noen yngel.

Har du dekket til filter innsuget?

det er ikke så lett å deke insuget til filteret det er for filteret er hjemt ini mase stein =
Nå har jeg flytta "leksparet" med l144. Trodde jo at det ikke hadde blitt noe av ynglene deres så jeg skulle være grei og gi dem bedre sjangse i en 85 liter. Så at karen føyk inn i bambusrøret og håvet ham og alt opp. Skulle tømme ham ut i håven for å være sikker på at det ar bartus. Og der kom 5 små små yngel! Jeg fant ut at så langt jeg hadde kommet kunne de liksågodt flytte de og. Alle ble lempet ut i 85 literen og jeg krysser fingrene for at de skal overleve. Mindre konkurranse der. Er jo noen c.pygmeaeus og en haug galaxy yngel... og noen blå posthornsnegler da. Grudde meg masse til å finne L144 hoa i plantekaret og rasere alt for å få ho ut, men utrolig nok ble det bare håv inn, malle i og håv ut. Enkelt og greit. Ho ble gjenforent med mannen i 85 literen. så håper jeg det er begynnelsen på ett fantastisk forhold og mange barn hehe. Så to små L144 yngel igjen i plantekaret etter de store var flyttet. Mulig at det blir noe av dem, men de er veldig små...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap