Dagens blomst (side 22)

Det bildet av Golden celebration er fargen jeg vil ha, ja. Men jeg har søkt litt mer på nettet på denne sorten, og den får visst også ganske vasne farger når den springer helt ut. Jeg liker ikke lysegule roser. Jeg regner vel egentlig med at jeg må leve med at pene roser blir for bleke når de er skikkelig utsprunget.

Den markdekkende rosen jeg kjøpte i går heter Lavender dream (Ugh! Hvem er det som finner på så blomstrende navn?). Nydelig sak, ikke sant?
Det finnes jammen mange fantastiske roser.
Etter en tur til Soli Brug i juni har jeg forelsket meg i Finlands vita ros (Rosa pimpinellifolia 'Plena'). Der hadde de en hekk av disse som stod i full blomst med masse små, enkle hvite blomster som duftet nydelig. Har ikke fått tak i den ennå, men er på utkikk.

Her blomstrer nå kaktusen på friland. Opuntia humifusa står i full blomst med nydelige gule blomster.
Mine planter kommer fra Monmouth, New Jersey, i USA, men den finnes i alle de østlige statene og i Ontario i Canada og tåler både kulde og en del fuktighet.
I USA kalles den for "Devil's Tongue" (Djevelens tunge), men den er relativt "snill" til å være en Opuntia (har få store pigger).
[External Image]
[External Image]
Few
Den var vanvittig artig og fin. Overvintrer denne i Norge ettersom den tåler litt kulde, eller tar du den inn om vinteren? Hvordan er det eventuelt og bestille planter fra utlandet? Vet du noe om det?
Hei petter
Se innlegg nr. 343, 345 & 347 i denne tråden.
I kaktusbedet står det Opuntia humifusa, O. macrorhiza, O. polyacantha, O. imbricata, O. phaeacantha, O. basilaris, Echinocereus reichenbachii, E. coccineus, E. triglochidiatus, Escobaria organensis og Yucca glauca.
Alle plantene har jeg sådd fra frø fra Nordisk Kaktusselskap og diverse nettsteder.
Disse har stått ute hele året siden 2006 og har greid seg fint her i Fredrikstad. Bedet ligger østvendt under et karnapp og holder seg ganske tørt om vinteren og om sommeren vanner jeg som jeg gjør med andre planter.

Her er noen nettsider:
http://www.nordiskkaktusselskab.dk
http://www.northern-nursery.dk
http://www.succseed.com
http://www.bennyskaktus.dk
http://www.uhlig-kakteen.de
http://www.fhnavajo.com/
http://www.yuccaagavaceae.com/hardy.html
Few
Utrolig mye spennende du har. Og takk for mange linker. Skal sette meg ned i helgen og sjekke litt. I det ene innlegget ditt skrev du at det er enkelt og formere og at man kan ta noen "mikke mus ører", tørke dem og sette dem i jord. Er det mulig og kjøpe noen av deg?
Bor på Nesodden så klima er ikke veldig ulikt Fredrikstad.
Ha en fin dag.
Dagens blomst er en dahlia, eller som mange kaller dem; georgine.

Denne sorten heter 'Nenakazi', og ser ut til å være ganske fjernt fra bildet i katalogen... :p (som vanlig når man bestiller fra Hageglede...)
Å bestille derfra er som å spille Lotto. Får man riktig, er det flaks.

Dette er den første dahlia'en som har åpnet blomst hos meg i år. Jeg har 3 stk., kunne hatt mange fler men jeg ga vekk noen til svigermor. Men en av dem jeg har igjen heter 'Smokey'. Den er jeg spent på, for den har blitt DIGER! Et tre, nesten.

Men her har vi altså 'Nenakazi'. Sammenlign med katalogbildet nederst
Det loves en "sorbet farget" blomst, altså en ganske delikat pastellfarge. Jeg endte opp med en temmelig skarp cerise-rosarød farge istedet...
Hvis man er plaget med snegler i hagen, så elsker de å spise på dahlia. Et godt tips er da å dyrke dem i ubehandlete leirkrukker. De er tørre og litt ru for sneglene, og det liker de ikke krype på. Da får gjerne dahliaen stå i fred.
'Nenakazi' har jeg plantet i krukke, men de to andre står i bed. Så langt har sneglene ikke orket å krype over de ru betong-belegningssteinene som mine opphøyde bed er bygget opp av.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg har vært litt grinete på min første Rhapsody in Blue etter jeg kom tilbake fra ferien. Den begynte å produsere blomster som var langt mindre lilla enn jeg ønsket, mer rosa enn lilla. Men nå har den plutselig begynt å få nye blomster med langt mer lilla blomster igjen. Er det noen som aner hva det er som påvirker fargen på rosen, og om det er noe jeg kan gjøre for å sikre riktig farge på blomstene? Jeg bare elsker den fargen de har når de er skikkelig blålilla. Jeg er veldig spent på hva den nye busken kan produsere når den åpner knoppene sine - om den også greier å få til den riktige fargen.

Jeg ble forresten gledelig overrasket da jeg ryddet unna ugresskogen der jeg skulle plante de nye rosebuskene (det har vært overvokst med høyt ugress der siden jeg flyttet inn). Ellers i hagen sliter jeg en del med at det er hard leirejord, og det er noe dritt å arbeide opp og få til å fungere ordentlig. Men der jeg skulle ha rosene, viste det seg at det var skikkelig bra jord; passe innblandet mineralene som leirejorda gir. Praktfullt for alle typer blomster og grønnsaker. Jeg blandet i en sekk med rosejord også, så jeg håper det blir bra for de nye buskene der. Ulempen var at ugresset var i akkurat feil stadie for luking. De stod med frø, og rydde frøene sine utover det allerede lukede området. Jeg kommer til å få håpløst mye ugress der på slutten av året og til neste år.

Jeg begynner å lure på hva som har skjedd med meg. Jeg liker jo egentlig ikke busker. Men jeg regner ikke roser for busker, så det så.
Min nydelige Rhapsody in Blue. Den er faktisk enda et hakk mørkere enn på disse bildene.

[External Image]

[External Image]
Og her er rosen Lavender Dream. Legg merke til at knoppene er helt røde. De er så vakre, så!

[External Image]

[External Image]
Inger Anne
Jeg har vært litt grinete på min første Rhapsody in Blue etter jeg kom tilbake fra ferien. Den begynte å produsere blomster som var langt mindre lilla enn jeg ønsket, mer rosa enn lilla. Men nå har den plutselig begynt å få nye blomster med langt mer lilla blomster igjen. Er det noen som aner hva det er som påvirker fargen på rosen, og om det er noe jeg kan gjøre for å sikre riktig farge på blomstene?


Temperatur har veldig mye å si, og solforhold. Det gjelder nesten alle roser.
I tillegg har alderen på selve blomsten (hvor lenge siden det er siden den åpnet seg) også en del å si. De blekner til grålilla etterhvert som de eldes.

Jeg har alle varianter av den litt mer rosaaktige til helt blålilla på samme busk Det er noe av sjarmen med den, at det er flere sjatteringer samtidig.
I dag oppdaget jeg at den første liljeblomsten har åpnet seg Jeg har bare plantet en sort lilje i år og det er
Lilium 'Landini'. Bilder fra Googlesøk finnes her.

Jeg har bestilt dem på nettet som løker, og la dem ned i jorden i april. Når man bestiller på nett er det ofte et lotto-spill om man får riktig eller ikke. Så jeg har vært veldig spent på hvilken farge de virkelig vil få. De jeg falt for og bestilte, hadde en dyp sjokolade-rødbrun farge som nesten virket sort.

Og det ser ut til at jeg har fått riktig lilje levert! De er rett og slett lekre! Kunne bare ønske jeg hadde bestilt flere... (bestilte kun 5 løker)


[External Image]
Jeg ble glad da min andre gigantiske Dahlia åpnet sin første blomst her om dagen, og jeg så at jeg hadde fått riktig sort tilsendt der også! Planten som kom opp av disse knollene er virkelig diger!

Denne sorten heter 'Smokey', og er kjempefin med de mørke spettene. Den vil blekne litt i bunnfargen, men ikke spettene, og da blir den enda finere. Fargen er litt skarp her siden den nettopp har åpnet seg.

Hadde egentlig kjøpt denne sorten i fjor også, men da den blomstret viste det seg å være feil. Det som kom opp, hadde en helt annen farge.

Eller, når jeg tenker etter er det ikke 100% sikkert jeg har fått riktig sort i år heller, selv om blomsten ser veldig lik ut. 'Smokey' har riktignok varierende blomster, men det står hos selger at bunnfargen skal være nærmest hvit og ha lavendefargede spetter (omtrent som dette bildet viser).
Og størrelsen de oppgir der jeg kjøpte den... vel, det står ca 70, og maks 80 cm høye. Men mitt svære eksemplar måler 120 cm i høyde, og ser nesten ut til å være like mye i bredde! Heldigvis vet jeg at Dahlia har en tendens til å bli rimelig store, større enn selgere pleier å oppgi, så jeg droppet krukke på den i år og plantet knollene rett i bedet. Det var bra jeg gjorde, nå har den plass til å breie seg



Dahlia (Georgine) sort 'Smokey'.
[External Image]

Dagens blomst på mitt terrasse-bord
(Rhapsody in Blue, rose)
[External Image]
Denne tråden må jeg henge meg på som er blomster elsker også. Har jo så masse blomster som jeg må sette igang å fotografere.
Jeg liker stemor men den holder dessverre ikke hele sommeren her. Men denne fargen syns jeg er nydelig.
2. Her er en orange potterose..
3. Jeg er veldig glad i blå blomster men husker ikke nå hva denne heter..helt jernteppe....
I dag kommer det flere blomster
Øverste bilde er en alle kjenner: Petunia i hvitt med lilla striper, i hengende metallkurv.
Fra bedene: den flotte brunrøde liljen 'Landini'
og gul/rosa dahlia 'Nenakazi'.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er tre blomster fra meg også.
1. En nydelig lilje jeg ikke husker navnet på men den er litt mer mørk lilla enn dette.
2. Dette er en soleie, Den er kjempestor og masse nydelige blomster i toppen.
3. En alpestikle, nydelig den også.
Jeg må vise et nytt bilde av dahliaen 'Smokey'. Den er kjempeflott! Ikke bare er det en diger plante, den har så nydelige blomster med en helt herlig lillafarge!
Dette bildet tok jeg i helgen.

[External Image]


En av mine yndlingsroser! Stilkrosen 'Nostalgie' ser ikke ut til å lide pga manglende sol, og til tross for alt regnet ser den ut til å holde seg frisk. Roser liker ikke å drukne i regn, mange av mine begynner å vise tegn til ulike soppsykdommer pga alt regnet. Men 'Nostalgie' ser heldigvis frisk ut enda

Det er en så klassisk skjønnhet over denne rosen! Den nærmest gløder der den står. Utrolig nydelig i blomst!

[External Image]

[External Image]

Storm på østlandet
Dersom du bor på Østlandet og sørover, så er det meldt storm i natt. Har du hage eller balkong med planter i krukker, sørg for å sikre dem før natten. Flytt spesielt høye planter inntil husveggen eller et sted der det er le for vinden.

Jeg kikket ut av vinduet i stad og så en plante som hadde veltet allerede. En liten en. Så da bestemte jeg meg for å flytte krukkeplantene som står langs hagegangen og ved bedene. Min digre dahlia 'Nenakazi' vil garantert gå over ende i sterk vind...så jeg tok tak i krukkekanten og løftet rett opp, og dermed...bang. Den knakk ved roten og lå rett ut! Det har blåst godt i kveld, så den må allerede ha vært svekket da jeg løftet på den. Den knakk iallefall - det var synd for jeg har ventet i 3 måneder på de blomstene

Jeg klippet av de stenglene som var i blomst og tok dem med inn og satte i vase. Nå har jeg iallefall glede av dem en liten stund til. Æsj, at den skulle knekke sånn!

Det blir spennende å ta en sjekk av hagen når stormen er over.... noen av plantene ser ut til å være i faresonen for knekking og blåse overende der.
Dårlig sommer for blomster i grunn. Jeg blir så lei av alt regnet!

Var på besøk hos svigermor i helga, og hun har et mål tomt med en 40 år gammel stor hage Vi var så heldige med været, for sola skinte og det var deilig ute. En fin dag for hagevandring

Knipset denne sommerfuglen som var på visitt hos en tagetes blomst. Tagetes er sunt for jorden, det motvirker nematoder som lever i jorda og eter av plantenes røtter. Bør få meg noen tagetes, det skal jeg ha neste år. Men jeg tror jeg vil ha de lyse, litt gulbeige. Ikke den oransje standardvarianten

Svigermor har flere typer tagetes, blant annet denne.

[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap