Tante Astrid´s undervannsverden (side 22)

Da ser det endelig ut til at temperaturene begynner å nærme seg normalen så nå har jeg lagt over den vanlige toppen igjen. Har også prøvd å tatt noen bilder, men det blir såpass mye reflekser når kveldene er så lyse. Lyset slukkes i karene før det er mørkt nok til å unngå problemet.

Greide ihvertfall å knipse et bilde av Rekecocktailen. Dette karet er nærmest vedlikeholdsfritt når det gjelder stell. Plantene trenger sjelden å lukes, så det eneste jeg egentlig foretar meg er et ukentlig delvannsbytte og det er fort gjort når karet er så lite. Ja, mater selvfølgelig fiskene og rekene, men det regnes ikke som vedlikehold

[External Image]
Det er så koselig det karret der
Deilig med små kar som går fort å ta vannbytter i.
Ja, det synes jeg også. Dessuten så blir jeg ikke så sliten etter å ha byttet vann i denne lille pytten. I løpet av høsten kommer jeg nok til å sette opp et nytt kar til klovnkilli. Blir jeg bitt av killi-basillen så skal du se jeg ender opp med en bråte med sånne småkar ;D

Tante Astrid
Blir jeg bitt av killi-basillen så skal du se jeg ender opp med en bråte med sånne småkar ;D

Har du prøvd å ale killi (nothobranchIus) opp fra egg? Arbeidssomt, spennende, hyggelig =)
Tenkte jeg fikk begynne forsiktig med innkjøp av noen voksne før jeg går over til å kjøpe egg. Masse fine arter å få tak i via egg har jeg sett og det frister veldig, men jeg har tross alt ikke annet oppdrett å vise til fra før enn guppy og pestsnegler så det er vel best jeg får litt mer erfaring før jeg går i gang med et slikt prosjekt.
Den siste tiden har nok mange av forumbrukerne kommet i sommermodus og aktiviteten er veldig liten her inne. Det blir da til at jeg går inn på litt forskjellige ting jeg ellers sjelden ser på. Oppdaget blant annet at jeg nå er kommet opp i det sjokkerende antall innlegg på over 2000! Vel, sjokkerende inntil jeg oppdaget at andre ligger laaangt foran meg.

Fant blant annet en bruker som nærmer seg 15000 innlegg, jepp, vedkommende har rundt fjortenogethalvttusen innlegg! Helt utrolig med tanke på at denne personen vanligvis ikke kommenterer noe uten at h*n har noe fornuftig å komme med. Skal være snill og ikke røpe hvem det er
Har også begyn å få øynene opp for killi. Fasinerende fisk!

Skjønner godt hvilken bruker du sikter til. Er veldig glad i han og setter stor pris på hans ekspertise!!
Det er nesten rart at killi ikke er mer populære enn de er. Den er jo nesten den perfekte akvariumfisk: Fargerik og vakker, kan gå i små kar, interessant livssyklus, varierende leksmåter og de forskjellige artene kan man få tilsendt i posten som egg. Hva mer kan man ønske seg
Det er vel det at livsyklusen er såpass kort, det passer sikkert for noen, mens andre helst vil ha fiskene noen år
Det blir vel som med andre småbarnsforeldre: man ønsker seg ei frihelg i blandt...
Det var disse som til og med ble med på hotellweekend.
Det er eneste ulempen jeg ser med våre nydelige små notobranchius rachovi, at de trenger mat flere ganger i døgnet. I ukesvis har det rullet og gått med infusorier, artemia og mikroorm. Men nå ser det ut til at de tar "tørrmat", så artemia trappes ned, i neste uke blir det vel bare som helgekos.
Killier er jo utrolig flotte da, nydelige farger osv. Hadde jeg hatt bedre tid så kanskje jeg skulle skaffet meg sånn jeg å. Men hadde jeg begynt med artemiaklekkeri osv her, tror jeg det hadde tørna for min kjære. ;D Han er ikke veldig begeistret for krukkeprosjektet for å si det sånn.
Hihi, min kjære er ikke overbegeistret for artemia klekkeiet mitt heller... Men jeg kommenterte at trodde han det ville bli bedre om cory yngelene mine døde av feilernæring
Sant det, Galemor, men det er ikke alle killier som er annuelle (ettårige), og de lever da like lenge som enkelte av de andre populære, vanlige selskapsfiskene.

Fyttigrisen for en vakker fisk dere har skaffet dere, G&T! Vel, vært å holde seg hjemme for de der. Dessverre så er vel dette en annuell art så det gjelder å glede seg over den mens man har den.

Forresten så finnes det løsninger for artemiaklekking uten bruk av luftpumpe og bråk. Har stående en slik rund klekker hele tiden for Stjernedanioene mine og den fungere perfekt om det er mindre mengder artemia det er snakk om.
Ja, vi har brukt Klaras metode for artemiaklekking fornøyd med at det ikke bråker.
Har planer om å oppsøke en leverandør av killiegg i Sattahip, Thailand, rundt juletider. Da kan det kanskje bli flere forsøk når vi kommer hjem fra ferie uti januar en gang. De er jo som små juveler disse her.
Det er denne jeg antagelig kommer til å starte opp med i løpet av høsten, men da voksne individ. Var egentlig ikke disse jeg falt først for, men dess mer jeg leser og ser de på bilder jo finere blir de

Har fulgt med på tråden din så jeg kommer nok til å sitte og lese og sikle litt der om dere har med dere enda mer spennende suvenirer fra Thailand.

Det var et spennende utseende! Noe helt utenom det vanlige!
Ja, ikke sant
Ser ut som man har tatt èn fisk og så gitt den halen til en annen art. En annen positiv ting med denne arten er at hunnene har samme mønster som hannene, om enn ikke like fargerike finner. Hos de fleste andre killi-arter er hunnene ellers ganske fargeløse.
Hei Måtte lese litt på tråden din Har du planta om i 180-en og ikke delt bilder med oss? BILDER! BILDER!!!!
KOMMER KOMMER ;D

Faktisk så ser det helt ut som før siden de nye flyteplantene er små enda og sees ikke blant all pistiaen, og sverdplanten er gjemt bak lotusen. Tenkte derfor jeg likeså godt skulle vente med bilder til jeg i alle fall får flyttet over lotusen i nykaret.

Gode nyheter forresten! Har fått beskjed om at jeg er blant dem som får skatteoppgjøret i juni så i dag skal jeg i vei og bestille det nye karet. Butikken vil da ha det inne rundt den 23. og jeg får hentet det noen dager etter. JIPPI!

Har så smått begynt forberedelsene. Jeg må nemlig flytte litt om på møbler og diverse for å få plass. Skal i vei i morra for å se om jeg finner noe jeg trenger på loppemarked og så blir det vel en tur på stranda for å hamstre sand. Denne gangen har jeg tenkt å ta steg-for-steg bilder under oppsettet og kanskje lage en egen tråd for det også. Ikke det at det skal bli så avansert, men kan være greit å ha noe å vise til senere om det skulle bli nødvendig med mer inngående forklaringer på ett eller annet.

GLEDER MEG
Da får jeg smøre meg med tålmodighet Åh så spennende med nytt kar, da har du det om en uke eller to da jo Gleder meg masse til bilder.

Flytta crinumene mine til et annet akvarium nå, de var blitt over 1,5 meter - utrolig !!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap