Lettere øvet nybegynner :) (side 22)

desverre hadde verken dyrego eller tam alna stjerner. vel på dyrego glemte jeg det helt da jeg var opptatt med å lete etter mine fisker, men jeg så heller ingen da jeg finkjemmet karene. på tam sa de at de pleide å ha, men var tomt akkurat nå.
Syk :(
På vei til jobben idag fikk jeg sykt vondt i magen, det gikk som det gikk, en tur på do og ble sendt hjem.
Feber og fremdeles vondt i magen, håper bare det er borte før jeg skal avgårde på GAK imorgen, utrolig hvor sliten man blir av å være syk.

Det gode er at jeg har fått se to av filmene jeg fikk låne av Sanne, vi digger begge asiatisketegnefilmer av samme produsent. Så nå har jeg sett Min nabo Totoro og jeg grein, noe så utrolig koselig/hyggelig og trist på samme tid. En utrolig bra slutt var det å, mest da tårene begynte å sprute, utrolig hva en film kan gjøre med deg.
Etterpå så jeg Prinsesse Mononoke, ikke like bra, men bra på sin måte. Det handler veldig om ånder og dette å respektere dem, noe den siste filmen sier i klar tekst. Guder og demoner, ånder og vesener.

Fremdeles har jeg klart å holde maten nede, men kjenner magen ikke akkurat er fornøyd. Verst er vel hodet akkurat nå så blir vel ikke lang tid jeg orker sitte forran her.

Men jeg har da klart å få vasket opp, satt igang det nye filteret og sånn. Skulle vært innom banken idag, men de hadde ikke åpnet når jeg dro hjem fra jobben (begynte klokka 7, ble sendt hjem klokka 8 etter å ha kastet opp) Huff, helt glemt å ringe de å. Dro bare hjem og turte kjøre helt ned til hytta (noe jeg kanskje kommer til å angre på imorgen, regnet har nemlig gått over til sludd og da kanskje snø iløpet av natten) Gikk rett til seng og trodde jeg bare lå litt, men viste seg jeg hadde sovet 2 timer, rart det der.

Fremdeles 3 fisker, en flott stor mørk hann og da disse to lyse av hvert kjønn. Eneste med den nye pumpa er at enten jeg gjør det ene eller andre måten blir det lissom feil, siden den tar såpass mye plass på utsiden av akvariet. Har oxo fått oppi to snegler fra Sanne, en hvit og en rosa. De er så små fremdeles at det er vanskelig å se dem, de kan bli borte bak ei plante feks.

Men det tror jeg var det, skal prøve spise litt mer og kanskje se en film til før jeg går til køys. Kanskje be en liten bønn til kroppen min om å bli frisk så jeg får med meg foredrag og auksjon i helgen, jeg som har gledet meg sånn.
hvordan går det på nettby da?
uffda, håper du er fin imorgen.

totoro er en knallfilm, ikke mye "æksjen" men den greier å fange interessen alikevel. til og med jeg griner av den :p
God bedring. Du er ikke eneste som er syk nå desverre :/
Frisk igjen??
Tror jeg har klart å bli frisk igjen, hakke turt å spise ennå. Vil heller sulte enn å kaste opp, men hvis jeg spiser små porsjoner av gangen tror jeg det skal gå bra.
Totoro er utrolig flott film, den gjør som du sier fanger interessen på en helt annerledes måte en mange andre filmer gjør. Det beste med hele filmen er når han får låne paraplyen og regndråpene som faller på den, det smilet hans da, der satt jeg bare å flira.
Oi hva skjedde??
Trallala, skulle se om noen hadde stjerner med seg og nå har jeg da kjøpt 6 Corydoras sp C132 (eller var det 123?) og to pangio som jeg tror er helfordii.
De pangioene kan jeg kanskje til og med få tak i fler av

Oxo kom jeg hjem med litt utstyr da. Litt sånn til luftepumper, en ny luftpumpe og en pH måler sak.
Kan ikke si jeg angrer på kjøpet av coryene, selv nå med stressfarger i posen er de flotte å se på, i svart og gull. Ikke blir de særlig store heller, noe som passer meg ypperlig.
Jag har fått fikset en kultur med mikroorm, det var ei som ga bort for å få folk interessert i dette med levendefor. Nå har jeg blandet babygrøt av hvete, syntes de sa mais, men kan det spille så stor rolle da?? med litt sukker og vann og den illeluktende klumpen jeg fikk med.
De skal ha gjær oxo, men det jeg lurer på er da om de lever av gassene som dannes når gjæren spiser sukkeret?? Eller kan man klare å holde dem uten gjær??
Da er oxo coryene ute av posen, de virker litt stresset/ forstyrret fremdeles, flakser rundt og tar seg en pause på de merkeligste plasser. Men flotte farger, pangioene slapp ut istad pga mindre vann i posen og da raskere tilvenning. Det virker som de begynner finne roa og få de fargentegningene som kjennetegner shelfordii, tenker den jeg har fra før blir happy nå.

Men tenkte jeg skulle ta litt kveldsmat og se enda en film fra sanne, er jo jobb imorgen men vil ikke risikere å våkne litt over 4 imorgen å.
ville trodd de levde av gjærsoppen og ikke gassen
Galemor

Gratulerer med ny fisk! Er det noe håp om bilder av coryene etter hvert eller?

Jeg lager min mikroormkultur på havregryn. Billig og noe vi alltid har i huset uansett.
Fyll bunnen med et tynt lag, ha i lunkent vann og rør til havregrynene har blitt bløtt opp helt. grøten skal være tykk, og ikke flytende, men heller ikke tørr.

Strø sukker og gjær over, omtrent som om du skulle pynte en kake med slike fargerike kakestrø. Tre hull i lokket, og en teskje av gammel kultur (med levende orm). Vent en uke, og det kryr av mark oppetter veggene

Ser det ut som om kulturen tørker litt ut, fikser et par dråper vann det fort. Noen korn ekstra med gjær en gang i uka ser ut til å forlenge livet på kulturen også

Kjempebra fór som jeg er veldig fornøyd med (og det er fiskene også!)
Fine fisker du fikk kjøpt deg Anne. koselig å hilse på deg også, selv om jeg måtte dra ganske fort
Takk, ja synd du måtte reise så fort. Litt lei for at jeg ikke kjøpte danioene han hadde med å, de er vist fremdeles ukjente. Tror de ville gjort seg flott når de farget ut.
Jeg tror kulturen lever, blandet den med babygrøt av hvete for jeg har ikke havregryn akkurat nå. Fant heldigvis tørrgjær igår, så da fikk de det å.

Våknet til en lite hyggelig melding på tlf idag, nemlig at 200l som står hos terje har sprunget lekk inatt og jeg må derfor hente alt idag. Ikke kan jeg få fri fra jobben heller fordi det er to stk som er syke. Altså må jeg avgårde å hente 375l og 200l med fisk utstyr og bord etter jobben. Blir sent inatt iallefal.
375l får jeg av Jan rune røed, den skal være tett. Men utseende messig er den ikke veldig pen, grunnet sprekt bakglass som er fikset med et glass utenpå festet med silikon.
Fiskene bryr seg vel ikke akkurat så mye om utseende og så lenge den er tett er det greit for meg.
Hoi som et styr det var igår, heldigvis fikk jeg dra fra jobben 1,5t før tida, så rundt halv 6 var jeg tilbake i stokke med begge akvariene, fisk og alt det andre. Så var det å fylle på sand, vann, røtter og planter. Vannet var kaldt og måtte ha i tre bøtter med glovarmt vann før det ble ok temp, så var det å begynne tilvenne fiskene.
Rundt 9 var jeg tilbake på hytta, men må jo si at jeg da hadde lånt badet og fått dusjet å.
Fiskene står nå i 375l hjemme hos min mor og far, der har jeg grei oversikt om noe skulle skje.
Sjekker for nitrit og ammonium, filteret hadde nemlig vært slått av fra da 1 på natta frem til da 6 neste kveld. (ikke så lett å tenke på alt midt på svarteste natta) Ikkeno utslag ennå, så enten har bakteriene overlevd, eller så kommer utslaget senere. Kan oxo hjelpe at nesten alt vannet ble byttet og at det er rundt 100l mer nå å. Men får sjekke nøye fremover.

Ellers er de nye coryene utrolige aktive, hele tiden, er så det blir slitsomt. De virrer lissom rundt uten mening på en måte. Men de har hjulpet stjernene til å bli mindre sky, farget skikkelig ut har de gjort å, både stjerner og coryer.

Foret med mikroorm både på morran og nå, stjernene skjønte litt mer nå, men virker som det er for smått. Dessuten når jeg slår på hang on filteret igjen kommer det ut masse grums, så de stakkars fiskene blir helt forfjamset. Må ha finere svamp like før utløpet tenker jeg.

Kulturen med mikroorm virket litt våt, så jeg tok oppi mer babygrøt, litt gjær og sukker på toppen, så nå blir det vel kos tenker jeg.

Hadde vært kjekt og vist hva mikrormene levde av, for kanskje det hadde gått ann å bruke bakepulver istedenfor gjær og slikt. Lage enklere mer luktfri kulturer (ja jeg har en litt "fin" nese).

Corydoras sp C123
Corydoras sp C132

Der må nesten du bestemme som har sett fiskene, men jeg tipper C123 etter beskrivelsen din om sort og gull
Det er Corydoras sp 132, sjekket posen etterpå. Men mine er mye flottere enn de på bildet der. Sanne har bildene jeg tok på kamera sitt, så når hun får fikset dem og sendt de hit kan jeg få lagt dem ut.
De er enda finere nå enn da jeg tok bildet, farget ut som de har gjort. Veldig fornøyd med det kjøpet må jeg si.
bildene kommer forhåpentligvis på mail til deg i kveld kommer til å gjøre kun enkel redigering som forandring av bildestørrelse og minimal oppskarping og fargeklarhet, så kan du bestemme selv om du vil gjøre mer

skal uansett bearbeide noen nye bilder av mine c melanotaenia og cw 23
Du må gjerne bare poste bildet på tråden her å, det av de i posen hvor man ser fargen best. Skal nemlig legge meg ganske snart og vet ikke om du rekker sende før jeg er borte
okay, disse bildene må klikkes på for full størrelse. håper jeg ikke har forvridd noen farger, men jeg var forsiktig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den på det midterste bildet i midten i posen, sånn ser de ut. Kanskje to som ikke er like fargesterke.
Jeg kjøpte de som tre hunner og tre hanner, så får vi jo se da. Akkurat nå kan jeg ikke se noen klar kjønnsfordeling, var noe med stripa dems. Men om det var gullstripa, eller den sorte er jeg ikke sikker på.
Ian fuller hadde oxo med 3 stk, men før jeg hadde bestemt meg var jo de solgt, så jeg kjøpte av han andre (glemt navnet gitt).
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap