Smått och stort (side 22)

På de 3 nano akvariumen som jag skrev om lite tidigare i tråden skall ju ha filter .
I dessa blir det 3 olika lösningar.

*Hang on filter dvs dropp filter 6 w.

*Om byggt invändigt filter (med blåmatta)

*JBF = Jäkla Bra Filter.
Det namnet har jag snott på linken nedan .



Tog helt enkelt en pet flaska som jag kapade av halsen på och skar spår som insug i lite över botten på flaskan,Naturligtvis med vinkelsliparen..Ja som gammal reparatör tar man varje tillfälle att dra i gång den

I botten på flaska la jag blåmatta så att ej räkyngel kan ta sig in.
Sedan satte jag i en liten cirkulationspump och en syresten.la sedan på en tunn blåmatte bit igen sedan la jag på ett lager med krossad lavasten.
För att fylla resterande med blåmatta.
På utblåset på pumpen satte jag ett rör som går hela vägen igenom filtret så utblåset blir över filtret. Syrestensbubblor går igen nästa hela filteret .

ja så blev det.Kanske inte så enkelt att se framför sig men se på den bifogade linken och läs lite .Tror detta blir just ett jäkla bra filter
Kjell B
På de 3 nano akvariumen som jag skrev om lite tidigare i tråden skall ju ha filter . I dessa blir det 3 olika lösningar. *Hang on filter dvs dropp filter 6 w. *Om byggt invändigt filter (med blåmatta) *JBF = [B]J[/B]äkla [B]B[/B]ra [B]F[/B]ilter. Det namnet har jag snott på linken nedan . [URLBLOCK1] Tog helt enkelt en pet flaska som jag kapade av halsen på och skar spår som insug i lite över botten på flaskan,Naturligtvis med vinkelsliparen..Ja som gammal reparatör tar man varje tillfälle att dra i gång den ;) I botten på flaska la jag blåmatta så att ej räkyngel kan ta sig in. Sedan satte jag i en liten cirkulationspump och en syresten.la sedan på en tunn blåmatte bit igen sedan la jag på ett lager med krossad lavasten. För att fylla resterande med blåmatta. På utblåset på pumpen satte jag ett rör som går hela vägen igenom filtret så utblåset blir över filtret. Syrestensbubblor går igen nästa hela filteret . ja så blev det.Kanske inte så enkelt att se framför sig men se på den bifogade linken och läs lite .Tror detta blir just ett jäkla bra filter ;)
Blev bara ett foto..batterierna behövs laddas.

men man kan ju se prinsipen iallafall :/

Som du kan se om du tittar noga har jag skurit spår långt ned på flaskan.
Där sugs vattnet in ..
att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg mot kunskap. benjamin disraeli (1804-1881
Denna signaturen kunde jag inte motstå...strålande


Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg mot kunskap.
Benjamin Disraeli (1804-1881


Ja finns ju inget att tillägga där..
Neocaridina cf zangiiajiensis: var. white - white pearl
Så nu är Neocaridina cf zangiiajiensis: Var. white - white pearl på väg in .
har beställt 15 st .Spännande tycker iallafall jag.

Den största skillnaden med att hålla på med räkor kontra malawi/viktoria ciklider att det tar ju så otroligt mycket mindre plats.

Vissa malawi skall ju ha 700 liter mot min 20 liter hos räkor om man sätter det spets
en viss skillnad
Jbf filter igen
Blev lite sugen på att göra ett JBF filter till med en annan vrid.
Så det gjorde jag.Tog och skar bort hela botten..(ja med vinkelsliparen..den tas fram så fort det ges en möjlighet ) så blå mattan sticker ut ca 3 cm under botten på flaskan bytte ut krossad lavasten mot biobollar.

Sparade en bit av halsen på flaskan så luften blir konsentrerad där inbillar mig att det blir bättre fart i filtret så..Nä har inga bevis bara en viss känsla

Se på ja..vad skall man kalla den..skiss? Hur som helst se på bifogad paint bild




vad är JBF filter se tidigare i tråden..
Kjell B
Den största skillnaden med att hålla på med räkor kontra malawi/viktoria ciklider att det tar ju så otroligt mycket mindre plats.


Men har reker personlighet Kjell? Kan du titte spent inn i nano-karet og sjekke hva rekene har funnet på i dag? Jeg har bare hatt viftereke, men det var jo artig å se hvordan den silte maten med "fingrene" og puttet det i munnen.

Fikk lyst på et nano-kar på kjøkkenet, der 250-literen stod før.

Fin tegning forresten
Tycker kanske inte att de har personlighet så som malawi/viktoria ciklider.
Hoppas att folk inte tror att jag har tappat intresset för de fantastiska Malawi/Viktoria cikliderna..för det har jag inte är inne varje dag och kollar vad som händer på den fronten.Har ju några arter kvar.En fisk från Kioga sjön som är en av mina favoriter och det är Astatotilapia latifasciata även kallad viktoria zebra de har jag ett litet gäng av på ca 15 st.har även ett gäng Labeotropheus trewavasae som är en malawi ciklid de har jag ca 15-20 st av i olika storlekar en hög ob honor.Tyvär så dog MC hanen min som var vacker men generna finns ju i ynglen så jag hoppas att jag får fram en ny fin MC hane.

Det med att iallafall jag upplever att räkorna inte har den personligheten så som cikliderna har så är det intressant att följa de på jakt efter mat.
Det som överaskade mig ganska mycket att de är ganska så känsliga.

Har ett nano kar som är ca 10 liter med Körsbärs räkor (på gränsen att vara för litet)
Där kan jag se direkt om jag behöver byta lite vatten..ja räkorna blir lite oroliga oh börjar simma runt mycket ..jepp då är det hög tid att byta lite vatten..jo då är noga med vatten byten även på räkor.Men ett så litet kar har ju liten buffer om något skulle gå fel.


Just nu går det en hel del tid att läsa om olika filterlösningar.
Är ju nyfiken av natur och älskar att testa nytt och se vad man kan få till.
Här är en fin hanne av Astatotilapia latifasciata även kallad viktoria zebra
Neocaridina cf zangiiajiensis: var. white - white pearl
Nu är de i huset mina Neocaridina cf zangiiajiensis:
Var. white - white pearl de kom med posten idag 20 st de ser fina ut
temperaturen i posen var 17 grader ..inte illa alls

Det är ung djur och de får gå tillsammans med Caridina cf. babaulti var. ´malaya´ eftersom som det inte är någon korsnings risk.
Foton kommer..
Imnopilos naiyanetri
Fick krabbor idag imnopilos naiyanetri..här är jag helt grön..mycket att lära om dessa..
Har de i ett 10 liters akvarium.Där de går ensamma.Akvariumet är inrett med sten som jag har byggt små grottor.En liten rot samt gaffelmossa och vattenpest är de växter som finns just nu i akvariumet.. foto kommer..
Limnopilos naiyanetri
Det finns lite inormation om dessa små krabbor men skall samman ställa det jag har läst.

Limnopilos Naiyanetri kommer från Thailand
Finns i älvar och bäckar i Thailand, . De vill ha gott planterade akvarier.
De anpassar sig lätt till livet i ett akvarium, Temperaturen bör ligga: 22-28 ° C (tydligen mera aktiv vid lägre temeraturer )

Vuxet krabba blir skalskölden ca 10mm i diameter (+ ben då )
Denna krabban söker sig sällan till overflatan dvs ytan på akvariumet så det bör ju inne bära mindre "flykt" försök .Malawikrabban vill ju gärna ta sig en tur..



Mönstret på ryggskölden kan variera från grå ->brun / beige.

På klorna och fötterna har den hår som det fastnar något ätligt, typ micro organismer samt rester när den har ätit "leftovers" även sina egna avkommor.Så det är viktigt när /om man får de till att släppa sina larver attt man har en ljuskälla som laverna kan söka sig till ( tänd dygnet runt)

Altätande krabba som äter vad den får serverat



[[URL=http://www.youtube.com/watch?v=nStZDJdPiU4]B]Lek :


Thai micro krabbe, limnopilos naiyanetri
Denna sidan var den "bästa" jag hittade och den mest utfyllande .



Står mycket mat nyttigt här.
Neocaridina heteropoda var rili
Har tagit en del foto nu på morgon men inga bra...får inte till det men det kommer nog..men här är iallafall foto på mina Neocaridina heteropoda var Rili

De är inte fullvuxna ännu men de är könsmogna iallafall.Man kan ju se äggen på honorna de gula fläckarna på sadeln

Hade planer på att lägga upp foto på alla akvariumen som jag har i gång just nu och det är ..hmmm måste vända mig om och räkna... ja det blev 11 st..fler kommer..har beställt glas till 3 st nano akvarium till.Men det är ingen hast med det.Har 2 st tomma i skrivandes stund.

Men här är iallafall foto på akvariumet som jag har följande arter i.

Caridina cf. babaulti var. ´malaya´
Neocaridina cf zangiiajiensis:
Var. white - white pearl


Räkmix..till räkor..utan räkor ;)
Har idag läst om hur man gör sin egen räkmat..
Tidigare har jag lagat massor av räkmix till mina ciklider..då med räkor som innehold.Nu blir det till räkor

Så det håller jag på med i skrivandes stund.Torkar det iallafall det andra har varit klart en stund.

Så det jag läste var att man kan laga sin egen mat ..i och forsig ingen nyhet,men att torka den i ugnen är något nytt för mig så -Why not!

Det jag gjorde var att ta :

ca 1 morot (gulrot) förväld dvs lite kokt.
1 dl spenat
1/2 dl gröna ärtor
1/2 tesked spirolina pulver
3 matskedar pellets för malawi som jag lade i blöt först.(tog med en del av vattnet)
4 matskedar med kanin foder torkade pellets.
1/4 dels tomat

Körde detta i mixern tills att det blev en massa av det
La det ut på bakplåtspapper i små tunna "korvar"(pølser)
Satt ugnen på 50 grader och skall låta det ligga där tills det torkar helt.
Skall sedan lägga de i täta plastpåsar och bryta av en bit i lagom storlek.

Nästa gång skall jag ta i musslor och multivitamin.

Skall testa detta på mina körsbärs räkor först..skulle nog inte bjuda på något som helst problem efter som de fått allt innehåll fast då separat.

Sedan skall jag se om jag kan hitta brännnäslor som jag oxå skall torka ..det skall visst oxå vara fint foder.ger mina räkor torkade blad så som Ek.lönn päronblad samt morellblad.Favoriten är Morellblad.

Bränn nässlor
Var ute och plockade lite Brännässla (Urtica dioica)var inte så mycket att få tag på så här sent på sesongen men lite fanns det iallafall de har jag lagt på tork tillsammans med lite maskrosblad.Får testa ut det lite längre fram.

Man kan läsa att man kan använda nässlor att göda sin växter i trädgården med oxå..Det är rikt på kväve och innehåller kisel, som gör växter motståndskraftiga mot svampsjukdomar.

ja så står det iallafall..
Kanske klicka cancel publicerad i ciklidbladet nr: / 20
Läs detta kanon bra..

Vill ju säga först att jag inte är en tillhängare till papegoj ciklid--absolut inte..

Om du har läst detta skriv gärna en rad här om vad du tyckte om inlägget..i artikeln

Artig artikkel Kjell, og den kan sette "bastard-problematikken" i perspektiv.
Jeg er nå allikevel skeptisk til "bastarder" som er avlet frem så de får store, fysiske begrensninger, enten det er hund eller fisk. Det kan godt hende at dyret er passe lykkelig og uvitende, men å masseprodusere dyr med utstående øyne, forkrøplet ryggrad osv er jeg imot.
Det får være opptil hver enkelt å bestemme hva de har i akvariet, men mange er nok ikke klar over at fisken de kjøper kommer fra kyniske produsenter av "designer-fisk".
Så lenge "spektakulære" fisker er på markedet så vil de også fortrenge markedet for mer "normal" fisk.
Det er min oppfatning

Si meg: Lager du nano-akvariene selv? Synes jeg leste at du skal sette sammen glass til flere akvarier?

Og har du husket å være med på avstemningen? Handler en del om det du linker til.
Legg merke til den prosentvise fordelingen....
Hej Kristin.

Är personligen mot för mycket inblandning av oss människor .
jag röstade på den näst översta "Den kan ha lite andre farger en i naturen"

tror vi har samma uppfattning på denna fronten.

När det gäller limma akvarium har jag hittils bara delat upp ett akvarium med skiljeväggar så det blev 3 skulle man kunna säga.

Har beställt glas till 3 st nano kar som får måtten 30 x 30 x20 cm dvs 20 cm högt.
så de skall jag bygga.priset för allt glas gick på 640 kr inklusive täckglas och stöd skivor till filterhörna som jag skall ha i dessa dvs med blåmatta


Problemet är att jag inte har plats till många stora akvarium.så jag får hålla på med nanokar..jag är ju väldigt noga med vattenbyten och har god filtrering.

Skulle vara intressant att veta om folk läser det man skriver och om det är till hjälp för någon.Har ju stirrat några timmar i böcker och olika forum och framför allt iaktagit mina fiskar och nu räkor.

Måste till sist säga att intresset blomstrar igen vilket jag är mycket glad för
var nära att sluta helt.

Har du Kristin funderat något mera på nano kar?








Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap