Mine akvarier og sånt (side 22)

Calicoen er like dekket av prikker fremdeles, mens de to andre gullfiskene ser ut til å være prikkfrie. Tempen i karet ligger på 33.5, og har gjort det siden i går ettermiddag. Fremdeles ser ikke varmen ut til å plage dem i det hele tatt.

Hadde enda en 'artig' episode i et annet akvarieforum i dag. Amerikansk selvfølgelig...

En fyr startet en tråd, og jeg sa meg uenig i det han sa. Han sendte meg derfor en PM hvor han mente at jeg kunne var uenig med han pga at vi hadde kranglet om noe tidligere. Jeg kan ikke huske å noensinne ha kranglet med han, men at jeg har vært uenig i ting han har sagt tidligere kan godt hende. Men uansett ville det ikke påvirket svaret mitt i en tråd som ikke hadde noe med den tidligere krangelen å gjøre.

Så jeg sendte en PM tilbake og sa at jeg ikke husket noen krangel og at det knapt var verdt å sende en PM for. Deretter postet jeg under tråden i forumet og sa meg enig i noen andre som hadde være uenige med han og at hele diskusjonen var barnslig.

Jeg fikk deretter en PM fra en venn av han jeg visstnok hadde kranglet med, og fikk beskjed om at man kan ikke kalle folk barnslige i forumet, og at jeg var like barnslig som hadde sagt at han var barnslig.

Til det svarte jeg at han sendte meg en PM hvor han påstod at jeg kun var uenig pga en tidligere krangel, og at jeg så på det som en personlig fornærmelse, og derfor syntes jeg nå hele greia var barnslig.

Han svarte at jeg er jo like barnslig og at jeg syntes krangelen er barnslig *beviser* at jeg er barnslig.

Da gadd jeg ikke mer og svarte at 'eneste grunnen til at du har et problem med meg nå er fordi jeg var uenig med vennen din, og dere tåler ikke at folk er uenige med dere. Åh, var det en fornærmelse? Det var ikke noe annerledes enn at dere tror jeg kun er uenig fordi jeg ikke liker dere. Hvis han fremdeles har et problem med meg kan han ta det med meg personlig, jeg diskuterer det ikke med deg lenger.'

Unger.
Plussmedlem
Mvjnz
Hadde enda en 'artig' episode i et annet akvarieforum i dag. Amerikansk selvfølgelig... En fyr startet en tråd, og jeg sa meg uenig i det han sa.

Men det hadde vært artig med litt flere "awards" på Akvaforum også da
Du fant forumet altså?

Joda, awards er en helt grei ide det, men noen drar det hele litt langt, og da blir det litt teit. Det ville jo bare være en litt gøy ting på si, ikke noe man puster og lever for lissom, og hvis noen får awards som de kanskje ikke fortjener, hva så lissom? Det er jo bare et forum.
Plussmedlem
Ja, det var ikke så vanskelig å finne for det er jeg som er JegElskerMinGullBarbe (fritt oversatt)
Hehe...neida, det er ikke meg

Men diskusjonen var artig den Tråden ble riktignok stengt.
Heheh

Stengte de tråden altså? Jeg har ikke sjekket siden forrige gang jeg svarte... Men det er noen som tar seg selv litt alvorlig når de ikke tåler at folk er uenige og har en diskusjon om noe. Bortsett fra at ordet barnslig var nevnt en gang, var diskusjonen saklig og grei, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle stenge den.

Oh well.
Stod opp nå nettopp og sjekket karet med gullfiskene som det første jeg gjorde, og tempen var nær 35 grader... Det ser ikke ut til å plage dem faktisk, noe som er litt snodig, men jeg tror vi trygt kan prøve å senke den til 32-33.. Har en del snegler oppi der også og jeg vet ikke hvor følsomme de er for varme...

Må være noe galt med den varmekolben, for den lyser fremdeles og har tydeligvis ikke fått med seg at vannet er over 32 grader....

Og det er noe annet rart som foregår oppi der.. Calicoen virker nå prikkfri, litt vanskelig å se fordi den gjemmer seg inni en hule, men den er hvertfall bedre. Men de to andre ser ut til å ha nye prikker?! Bare et par stykker på kroppen, men tempen har ikke vært under 32 grader og da skal de jo ikke bli noe verre??
Jeg fjernet dekkglasset og dro ut kontakten på varmekolben for å senke tempen i vannet. Karet står rett ved et åpent vindu hvor det er en lett bris, så tempen begynte å synke nesten umiddelbart. Jeg sjekket den med jevne mellomrom og tenkte jeg skulle skru på varmekolben igjen når tempen var 32.5.

Men så satt jeg med disse forumene og leste og svarte og glemte helt av hele karet. Helt til nå nettopp hvor jeg plutselig kom på at det er jo kjempelenge siden jeg sjekket. 'Shit' tenkte jeg og sjekket karet og forventet det verste. Men det gikk bra, for tempen var akkurat 32 grader.

På med dekkglass og varmekolbe. Heldig med den.

Sjekket gullfiskene igjen og det må ha vært noe rusk eller noe, for nå har de ingen prikker. Da kan jeg erklære karet symptomfritt og senke tempen om 48 timer.
Jeg fant nettopp en liten danioyngel i dammen Dvs, den var ikke så veldig liten, rundt en cm, så den klekket nok før de andre fiskene ble fjernet. Flinke lille yngelen har klart å gjemme seg

Vha en gjennomsiktig bolle og svært rolige bevegelser fikk jeg fanget den inn uten noe stress og puttet den i 15 literen.

Men nå har jeg jo et problem. Yngel i dammen betyr at den ikke er fiskefri, og det betyr at hvitprikkparasitten ikke dør

Så enten må jeg medisinere dammen, eller så må jeg vente til alle eventuelle yngel er store nok til å bli fanget inn og behandlet.

Hvis det ikke hadde vært for at det er hvitprikk i dammen hadde jeg latt yngelen være, og latt den vokse opp i fred på det den fant i dammen. Det hadde vært mye enklere og jeg tror den hadde vokt mye raskere da, for det er mye godt oppi der (noe jeg ser på yngelens runde mage).
Pga mangel på stikkontakter på kontoret mitt måtte jeg trekke ut kontakten på lyset i 15 literen for å kunne sette på varmekolben i 48 literen, og lyset har derfor vært av i 3 døgn.

Jeg koblet fra varmekolben slik at jeg kunne sette på lyset i 15 literen for å fore yngelen nå nettopp. Og da la jeg merke til at det er jo jammen et stort antall infusorier oppi der. Da trenger jeg ikke å bekymre meg for foring av yngelen på en stund nei.

Vanligvis vil man ikke ha infusorier, men i dette tilfellet er det faktisk ganske greit. Jeg hater å fore yngel, for det blir slikt griseri av det.

Men den er egentlig et lite mysterium den 15 literen. Den inneholder en voksen eplesnegle og rundt 100-150 babysnegler, som jeg forer med ett salatblad 2 ganger i uka. Så kan vel ikke si at jeg overforer. Til tross for det har bestanden med toppluesnegler eksplodert de siste 6-8 ukene. Da jeg skrudde på lyset nå nettopp var hele glasset nærmest dekket av dem. Og nå infusorier. Det er dårlig sirkulasjon oppi der akkurat nå, for filteret trenger rengjøring, og jeg har bare ikke giddet, så det kan vel forklare infusoriene...

Men vet ikke hvorfor det plutselig har blitt så masse snegler oppi der. Vanligvis plager ikke pestsnegler meg, men denne arten er særdeles stygg og i et slikt antall liker jeg det ikke i det hele tatt. Må til å knuse dem tror jeg...
Jeg tror ikke jeg liker 15 literen lenger. Det er for mye som lever oppi der som jeg aldri puttet oppi. F eks ormen på bildet. Samt en tåpelig mengde pestsnegler, og jeg så et eller annet millimeterstort som svømte rundt i overflaten.

Jeg liker det ikke. Jeg har stort sett et ganske avslappen forhold til levende kryp i karene mine, men når det blir såpass mye i et så lite kar, da synes jeg ikke noe om det. Jeg vurderer seriøst å kun ta ut yngelen og sneglene og ta resten av karet fra hverandre og spyle alt med hageslangen og rengjøre alt grundig. Begynne på nytt igjen kan man vel kalle det.

Karet trenger uansett en skikkelig rengjøring. I de 8 mnd det har vært i drift har det kun blitt slamsugd 2-3 ganger fordi slamsugeren er så stor at den er vanskelig å få igang i et så lite kar, så det er utrolig mye dritt på bunnen.
Fikk tatt et litt bedre bilde av danioyngelen.

Ser at det er såpass lite vannbevegelse at det er mye rusk i overflaten... Tror jeg må ta meg selv i nakken og få rengjort filteret enten senere i kveld eller i morgen...
Inaktiv bruker
fint bilde =
Jeg har to beholdere med killiegg, som jeg merket med dato da de ble lagt, slik at jeg vet når de skal klekke og i hvilken beholder de klekker først. Det var hvertfall planen. I dag sjekket jeg beholder nr 1, som er 3 dager foran beholder nr 2. Der var det 2 egg og ett egg med hale, men den rører seg ikke I beholder nr 2 derimot, var det 2 yngel og et mugnet egg.

Hadde tenkt til å slippe dem oppi 15 literen til danioyngelen, men jeg hadde visst glemt hvor små de er når de klekkes og de ville garantert blitt spist. Jeg puttet dem derfor i 22 literen. (Den med snegler, ikke den med killier.)

Litt snodig at de 3 andre eggene ikke har klekket slik de skal... det er fremdeles håp for dem, så jeg har byttet vann og gir dem noen dager til før jeg gir dem opp...

Jeg hadde 7 egg i utgangspunktet, men disse er nå redusert til 5, og så langt kun 2 yngel.
Jeg får undulater

Vi dro på grillfest til kjæresten (James) til forretningspartneren (Olivia) til typen i dag, for han har nettopp flyttet inn i nytt hus. Han leier fra noen som har en utendørs voiler som var full av undulater. Huseieren lovte å hente fuglene, og var der for noen uker siden og hentet alle unntatt 2, og lovte å komme tilbake og hente de to som var igjen, men det var flere uker siden og de begynner nå å gå tom for vann og mat, og det er hengelås på døren.

Jeg inspiserte dem og så ikke noe vann eller mat noe sted, så vi brøt oss inn og fylte opp vannbeholderen deres, og ga beskjed om at vi vil ha dem. Kan ikke la dem sitte der og dø heller....

Det er også en veldig søt hagedam i hagen deres som James mente det ikke var fisk i, men Olivia og jeg gikk og undersøkte den og fant 4 gullfisker. Nesten alt vannet var fordampet og den hadde ikke noe filter, så James satte i gang hageslangen for å fylle den opp. Han er akvarist så de er i gode hender.

Da vi dro derifra stoppet vi på butikken og kjøpte en boks undulatfrømiks som vi skal gi til James når vi treffer han igjen senere i kveld, slik at undulatene ikke dør av sult før vi får hentet dem.

Jeg er litt usikker på om det er best å kjøpe et billig ferdiglaget bur på butikken og ha dem inne, eller om vi skal bygge en utendørs voiler i hagen. Tror sistnevnte gir mer for pengene, men det tar også mye lenger tid og de burde strengt tatt ikke bli der de er nå lenger enn de må...

Men sånn generelt er jeg imot fugler i bur, for av natur trenger de god plass, og jeg vet at jeg vil ha mye bedre samvittighet dersom de får en utendørs voiler... Så er nok det jeg går for...
Killieggene ble lagt med 5 dagers mellomrom, men 4 av dem har klekket i dag. Det er kun ett igjen som ikke har klekket. Den som ikke hadde kommet seg helt ut av egget var i live den, og senere på dagen hadde den klart å komme seg løs

Men litt snodig at alle bestemte seg for å klekke samme dag.. De eldste ble lagt for 14 dager siden, mens de nyeste klekket etter bare 9 dager.. Samme temperatur og vannverdier, men de var i forskjellige beholdere.

Jeg fant forresten et australsk undulatforum og spurte masse og fikk mange gode svar Og har bestemt meg for innendørs bur til undulatene, for guruene i forumet mener at ca 70 x 60 x 60 cm fungerer helt fint for to, så lenge de får komme ut med jevne mellomrom, og buret koster ikke mer enn ca $40 (200 kr). Så det er en veldig grei løsning.

Det åpnet ny dyrebutikk rett nedi i gata i dag også, så jeg skal ta en tur dit i morgen og sjekke den ut og kjøpe bur, dersom de har et som er passende.
Danioyngelen må være den verste jegeren jeg noensinne har sett. Jeg bruker samme foringsmetode som jeg gjorde for killiyngelen, dvs frysetørkede mygglarver som jeg knuser mellom fingrene og deretter putter under vann slik at den synker.

Killiyngelen var kjempeflink og spist alt den kom over, men danioen blir bare forvirret. Det virker som er så mange biter som virvler rundt i strømmen fra filteret at den vet ikke hvilken den skal velge og blir svømmende rundt i sirkel til alt har nådd bunnen. Noe får den jo i seg, men har ikke på langt nær den fine, runde magen de skal ha etter et måltid. Litt snodig, for de voksne er utmerkede jegere....

Den ene killiyngelen døde Regner med det var den som ikke klekket skikkelig, den var nok svekket på en eller annen måte. Den var helt fin i går kveld, men i dag tidlig da jeg stod opp var den død. Det er ett egg igjen som ikke har klekket.

3 killiyngel i 22 literen, som jeg ikke kommer til å se noe til på et par uker. De liker å ligge på bunnen stort sett i ca 2 uker før de begynner å svømme normalt. Får bare hive oppi litt for hver dag og håpe at alle 3 overlever.

Litt skuffende å sitte igjen med bare 4 yngel etter 5-6 dagers arbeid med å få killiene til å legge egg. Tenkte at nå skulle jeg ha rikelig med killier, men jeg har knapt nok til å erstatte de voksne, og jeg aner jo ikke om begge kjønn er representert. Så snart 15 literen er ledig må jeg prøve å få dem til å legge egg igjen. Håper danioyngelen vokser raskt slik at den kan slippes ut til de voksne i nær fremtid.

Har forresten ikke funnet noe som helst tegn til mer yngel i dammen, men for å være sikker burde jeg nok vente en stund til før jeg slipper fiskene uti dammen igjen... Ganske kjipt for jeg liker ikke å ha dem i 48 literen, de hører hjemme i dammen og trives bedre der. Men hvitprikken ser hvertfall ut til å være kurert
Jeg tok forresten et bilde av en av sneglebabyene i dag. Lenge siden sist jeg la ut bilder av dem. Det er mest fordi de gule som har skikkelig lys er jo ikke noe spennende, og de blå er i et kar som ikke har lys, og jeg får derfor ikke tatt noen bra bilder av dem. De har uansett utviklet seg i en litt annen retning enn forventet; de har blå kropp, og det var forventet, men skallet har blitt mørkebrunt/svart istedet for brunt med mørke striper som forventet.

De har en millimeter ny skallvekst som jeg tror blir lysere og med striper, men må nok vente noen uker til før jeg vet hvordan de blir seendes ut.

Uansett, denne jeg tok bilde av i dag (bilde 1) er en som ble værende igjen i killikaret etter at jeg bestemt at jeg ikke ville ha eplesnegler oppi der lengre. De gjorde nemlig en del skade på en av plantene oppi der, og det så mildt sagt ikke noe pent ut. Men denne klarte å lure seg unna da jeg flyttet alle de andre, og da jeg så den noen dager senere tenkte jeg 'meh, en liten snegle gjør da ikke noe skade' og det har den heller ikke gjort.

Jeg er ganske fornøyd med å få gule snegler med striper fra dette kullet. Har sett flere i det andre karet med samme utseende, og jeg synes faktisk at disse er penere enn de blå/svarte akkurat nå.... Jeg beholder defintivt disse sammen med de blå.

De gule skal selges/gies bort når de vokser seg til litt, med unntak av en fra et tidligere kull i mai, som er den eneste jeg har igjen fra det kullet (bilde 2). Den var eneste snegle i killikaret lenge og jeg må innrømme jeg har blitt litt knyttet til den...
Jeg har alltid sagt til folk som spør at gullfisker kan holdes i litt mindre kar enn 100 liter i en kort periode mens de er små, og så oppgraderer man etter hvert som de vokser.

Men nå tror jeg at jeg har gitt dårlig råd til folk.. Jeg har nemlig tre små gullfisker i 48 literen, så ifølge meg selv skal de da trives helt fint. Men det gjør de ikke. De er apatiske og henger bare i et hjørne og stirrer ut av karet mesteparten av tiden. De er ikke syke, de er sosiale og spiser normalt, de bare kjeder seg.

De var aldri så rolige i dammen. Klart de ikke er voldsomt aktive fisker normalt heller, men å henge i et hjørne og stirre i veggen ser ikke noe gøy ut.

Så fra nå av skal jeg råde folk til å kjøpe stort kar til dem helt fra begynnelsen av, eller aller helst ha dem i dam.

Gleder meg til jeg kan få dem ut i dammen igjen.

De er ikke spesielt sneglevennlige heller. De napper stadig på den voksne, og prøver å spise de små. De aller minste (nesten nyklekte) som var der har jeg ikke sett på en stund, så de har nok blitt mat
Kikket på bildet jeg tok av danioyngelen samme dagen jeg fant den, og fant ut at jeg måtte legge ut et nytt bilde. Den har nemlig utviklet seg veldig på bare 5 dager.

Ikke bare har den gått fra en stripe til tre, men den har også fått en litt mer 'fiskete' form istedenfor yngelform.

Dere må tilgi de elendige bildene, den oppfører seg nå som en voksen også, og er fulstendig hyperaktiv og svømmer opp og ned og frem og tilbake med lynets hastiget. Prøvde først uten blits, men det skjønte jeg var håpløst etter ett bilde. Selv med blits på sitter den ikke stille lenge nok til at kameraet kan fokusere. Jeg tok ca 10 bilder, og disse to er de eneste som er verdt å se på, og selv de er ikke i fokus...

Er interessant at den ser ut til å bli kortfinnet sebrafarget. Jeg har nemlig kun en kortfinnet sebrafarget hunn, de tre hannene er leopardfarget slørhalevariant, men yngelen ser ikke ut til å ha arvet noe av det.
Fikk kjøpt bur og hentet hjem undulatene i går

De er fremdeles litt skremt og buret er dekket til på alle sider, bortsett fra en liten glipe foran. I går kveld satt de stort sett i et hjørne, men i dag beveger de seg litt mer og har begynt å lage litt lyd
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap