Elins lille hjørne (side 22)

Takk, Liv! Må bare si at jeg er veldig fornøyd med reolen selv. ikke nødvendigvis med innredningen - men med reolen hehe.

Karene er på 54 liter. ikke all verden, men stort nok for en grei gruppe cory! Skulle jeg ha flere kar her var det ikke annet å gjøre enn å kjøre reole med små kar, ellers hadde jeg bare kunnet ha et par stykker
Rålekre kar og syns du har vært flink med innredningen også
Herlighet... jeg måtte tilbake å sjekke, og jeg kan da ikke ha lagt inn bildet av hele reolen her - bare på profilen min.

jaja, her kommer det i hvert fall

[External Image]

Ledningene er fikset nå, så ikke se for mye på det. Måtte kjapt få igang filteret pga bakteriene hehe.

Nå har jeg skikkelig system på ledningene. Alle 6 ledningene fra lyset er i en slik "forgreningssak" som er koblet til timer. De andre ledningene er sortert, og merket med teip påskrevet navn (f.eks "filter ØV" - filter øverst venstre). Da vet jeg hva hver kontakt er for noe så slipper jeg å plugge ut feil. Sikkert samme system alle her har :p
Looking goooood Er det ikke en helt herlig følelse av å ha en reol på plass og i gang?
hehe og der kom det store bilder så jeg kunne sikle litt ekstra ja Er du klar over hvor dyre de bildene der kan bli for meg?
Takk Mona

Det er helt herlig å endelig ha reol!! Og bare vi får bygget på huset skal jeg ha fler. *plystre* (dette vet ikke mannen min noe om, så hysjjjjj)

Liv:
håper de blir svindyre! Hehe, neida, men for oss med liten plass er reol rett og slett helt genialt. Åh så mye moro man får plass til da
ElinH
Ahhh, nå skulle man ha hatt skikkelig kamera! Så plutselig at to av mine P. gertrudae hanner hadde en oppvisning for hverandre. Disse fiskene er bare ubeskrivelig flotte når de spiller ut finnene sine. Tok noen bilder, og et av dem ble da klart nok til at man kan se litt av det. Men klart - det viser overhodet ikke hvor fine de egentlig er. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/18056_080906214508_1.jpg[/IMG] De svinset så fort rundt hverande i ring, at det var neimen ikke enkelt. Disse fiskene har liksom en orange-aktig stripe øverst på brystfinnene, og når de spiller ut finnene ser disse orange stripene ut som en bue. Nydelig.

Kjempefine fisker
Vet du noe om hvordan de er mht. egg/yngel på corydores ?
Er på jakt etter noe små fisker til å ha sammen med coryer i et kar .
Hei Sølvi!

Faktisk så vet jeg ikke enda. De går sammen med en gruppe metae nå som jeg prøver å overtale til lek. Så langt er det mye opp og ned glasset, men ingen egg enda. Jeg mistenker dog at de vil storkose seg med egg om de finner dem - de spiser nemlig reker med stor appetitt.

Men som sagt - jeg håper c. metae vil leke snart og da får jeg mer inntrykk av hvordan det funker å ha disse sammen med cory som leker
OK ,da får vi se hvordan det går hos deg da først
Men hvis de spiser reker ,så vil de vel også spise egg/yngel også kanskje
Yngel - garantert. Med unntak av at disse sjeldent beveger seg mot bunn på karet. Men finner de yngel der, så vil de nok jakte på de, ja. Håpet mitt er at de ikke finner eggene på ruta før jeg har plukket de :p

Men det kan og vise seg at disse nydelige fiskene egner seg som romkammerater i et kar du ikke planlegger lek i, og at de tas ut, eller coryene flyttes til lekskar når du vil ha egg. Mulig jeg må ta de ut om jeg vil at coryene skal leke... en ting er at de kanskje spiser eggene, et annet problem er muligens at ikke coryene leker før de er alene i karet. Mona har vel sett dette flere ganger mener jeg å ha lest.
ElinH
Hehehe! Great minds think alike ;) Jøss. Gjorde akkurat det du beskrev... dette kan da ikke stemme! Det flakfóret, to røtter og 4 steiner. Inkludert frakt: 44,81 euro. Med en valutakurs på 8, blir det 359 kroner sånn ca. *faller av stolen* Trodde det skulle være svindyrt, jeg :D Nå er det nummeret før jeg fyrer opp paypal og slenger inn en bestilling på hele greia. Dette er jo utrolig :D EDIT: da er det bestilt. Vekta var oppgitt til 6,25 kg! Denne frakta her står jo ikke noe tilbake for det norske nettbutikker skal ha. Og ja - jeg la merke til priser på diverse annet der også. Meget hyggelige så langt jeg kunne se ;) Eneste var at lagerstatus ikke var oppgitt. Så tiden vil vise hvor lang tid det tar å få varene.

Hei, sitter å leser litt av når du bestilte fra utlandet med paypal, noen grunn til at du brukte det istedefor VISA f.eks?
Nei egentlig ikke.. husker ikke helt. Det er vel bare at det var et alternativ, og da slipper man jo å oppgi kortnummeret på nett. Men nå skal det sies at den handelen der gikk skeis en stund, pga en eller annen feil i paypal. Men det ordnet seg til slutt, så "no hard feelings" til nettbutikken i hvert fall
Huff, det er ikke enkelt...!

Prøver jo å drette dvergguramiene mine. Begge i et BB kar, 2/3 vannstand, 28 grader. Nå er skumredet på plass, og hunnen sitter bak luftfilteret - regner med at hannen jager. Men - jeg klarer ikke å se om det er egg i redet enda, eller om de ikke helt har kommet så langt!

Hadde jeg sett egg, kunne jeg ha tatt henne ut med en gang, men nå kan det jo hende at de ikke har kommet så langt enda. Jeg vet fra tidligere forsøk at hannen jager en god del før egglegging også (ja til og med under egglegging :p). Jeg har satt ned to terracotta potter med planter pluss en diger neve hornblad slik at hun skal ha mulighet til å komme seg unna, men han har lagd redet midt i "smørøyet", slik at det stort sett er bak filteret hun kan søke ly.

Nå må jeg finne ut om jeg skal la henne være, eller ta henne ut. Kunne virkelig ønske jeg så noen egg :p
Jeg har faktisk mange ganger fundert på å kjøpe meg et skikkelig forstørrelsesglass, til nettopp slike ting som det der i akvariesammenheng. Å få sett ørsmå ting som egg og yngel skikkelig!

Men hvor får man egentlig kjøpt et skikkelig et? Jeg tenker ikke på sånne plastgreier som man får i leketøysbutikken :p men et sånt ordentlig et som man ser frimerkesamlerne har Har sett etter det på Clas Ohlson (hvor ellers) men de har stort sett bare et par ganger forstørrelse eller feil "type". Jeg kunne tenke meg et med håndtak av den gammeldagse typen.
Amen til det, Mona! Både i slike tilfeller - og for å nyte synet av mini-corydoras

Har også lurt på hvor i all verden jeg kan få kjøpt et skikkelig forstørrelses glass (helst uten å gå konkurs, men seriøst, det kan vel uansett ikke koste tusenvis :p)

Så - dere skap-frimerkesamlere: spytt ut! Hvor kan vi få tak i forstørrelsesglass? Hehe
Jeg har søkt litt rundt på nettet nå, og funnet masser av dem. Men mange opplyser jo ikke hvor mange ganger linsen forstørrer på forstørrelsesglasset.

Hva tror du, Elin? Hvor mange gangers forstørrelse trenger man til å kikke på egg og nyklekte småyngel? (som betta, guramier og tetra yngel...de er jo knøttsmå!)

Fant noen her, noen dyre og noen billigere. Men det er vanskelig å velge noe når man ikke vet hvor mange gangers forstr. man bør ha
Nei si det... aner ikke hvor mye forstørring man bør ha. Men prisene var jo ikke ille. Bortsett fra de der 6D sakene (hva nå enn det er for noe). 600 - 1000 kroner høres liksom litt mye ut, men det er vel sikkert slik her også at man får det man betaler for.

Kanksje noen på AF har forstørrelsesglass de synes fungerer bra - og tilfeldigvis vet hvor mye det forstørrer også
Ny titt på guramiparet i går, hannen står under skumredet og hunnen er ute av synet (dvs - bak filteret). Skal sjekke igjen når jeg kommer hjem i dag og vurdere å ta hun hunnen i tilfelle de har lekt.

Ellers ble jeg rimelig sur i går. Min eldste datter var i svømmehallen etter skolen på mandag. Vi prøvde å ringe når det nærmet seg stengetid, og en dame tar telefonen. Hun forklarer at hun jobber der og fant telefonen i garderoben. Vi får beskjed om at telefonen ligger i informasjonen og kan hentes. Det er for sent, rekker ikke ned før det stenger.

Jenta kommer hjem hun, litt lei seg fordi hun hadde rotet det til litt. Hun hadde lagt telefonen i skapet og låst, men glemte å ta med seg nøkkelen!

I går dro mannen min ned for å hente telefonen. Der var det ingen telefon, og ingen hadde snakket med han på telefonen heller på mandag.

Dermed. Ikke nok med at folk er frekke nok til å låse seg inn i et skap og ta telefonen - men de er jaggu frekke nok til å svare når vi ringer (og det står "pappa" i displayet) og late som om de er ansatt i svømmehallen også!!!

Er det mulig. Telefonen er bare en mnd gammel også. Jenta er jo fryktelig lei seg også, men nå må hun bruke gammel telefon en stund...
Toppen av frekhet det der(tlf saken mener jeg).
Mange mennesker er noen "råskinn", synd men sant.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap