Sessas akvarietråd (side 22)

Og så var akvariene på profilen min oppdatert
YES!! Da greide jeg endelig fange den siste sverddrageren og fikk den opp i karet der den skal gå sammen med de andre ! Det både bekymret meg og forstyrret meg at han gikk i feil kar med for bløtt vann.

Nå må jo virkelig fiskene mine ha det optimalt her Bra fordeling og bra sammensettning etter krav til vannverdier og omgivelser

Enn så lenge trives alle. Byttet 1/4 del av vannet i 160 literen i dag, og renset blåsvampen i enden av innsuget. Kommer til å bytte litt vann fremmover siden det er kommet en del flere fisk i karet enn det som var der fra før.

I 128 literen har det kommet 4 nye sverddragere, og 6 grønnblå tigerbarber etter nøye vurdering. Og skal si de er pene !! Kommer nok til å kjøpe 3-4 til, sånn at de får større flokk, og siden de er så pene. Det sies at når de er flere, så krangler de mindre med andre fisker.

Sverddragerene er mye større enn disse. Så jeg skal følge med at alle har det bra. Yngel på sverddragerene hadde vært gøy , så skal se meg om etter mer fluffy planter de kan gjemme seg i.

Rart. Jeg har hatt fisk sikkert i 20 år. Og gjorde vel omtrent alt feil de første årene. tømme og vaske karet hver mnd, rense filteret i vasken, glemme og rense filteret så det gikk tett, kjøpte fine fisker som ikke passet sammen og var alt for store ..... jepp ..... Men yngel - DET ble det !! platy, guppi og molly bebiser i store mengder.

Har ikke hatt fiskebarn de siste årene. Annet enn ansistrusbebier, men de forsvinner jo også, blir spist opp, til tross for planter.

Savner en stim som stimer i 160 literen. Mange mener to stimer er for masse, men tror nok jeg kommer til å kjøpe noen kardinaltetra, må få satt opp karantenekar først.

kardinaltetraene er SÅ fine, og vil virkelig være kontrast til røtter og planter.
De røde fantomtetraene stimer ikke i det heletatt. Det er noen fremme om gangen, som liksom bare flagrer rundt. Så stime - det tror jeg de må ha glemt ut hehe.

1 160 literen i dag
2 160 literen fra en annen vinkel [External Image][External Image]
Her er bilde av 128 literen, og de nye fiskene.
[External Image][External Image]
I kveld ble det fest i karene Fiskene fikk frossne røde mygglarver, og de gikk helt bananas Jeg gir det ikke så ofte for jeg er usikker på hvordan det virker inn når det gjelder forurensing av vannet. Men at de liker det alle sammen det er det ingen tvil om
har registrert i det siste at det er mindre kuhlii åler å telle. Tror de er døde, og de som er igjen er lite fremme. Antagelig fordi de ikke lenger finner støtten i det å være mange. Så får se om det er slike å få tak i.

Har igrunnen bestemt meg for å ikke sette inn fremmede fisker som jeg ikke vet at er friske, siden det er så mange der nå som kan bli smittet. Har tenkt å sette opp et karantenekar, så kan jeg ha nye fisker i isolat en stund så jeg vet at de er friske.

Har ikke så god plass, så det blir nok på gangen tror jeg. Har veldig lyst på et pent et med møbel, men det koster for masse, så jeg har en kommode som har blitt brukt til akvarie før. Det er en gammel kommode i tre, og ganske så solid.

Skulle gjerne hatt det på stuen, det er så pent å se på. Men så er vel kanskje ikke et karantenekar et kar som skal ha masse planter og slikt.

Det er kjekt å ha det store karet på stuen iallefal, det er pent å se på fra sofa og fra pc bordet.

Det er rett og slett et møbel
Testet vannverdiene i dag. I 160 literen er det ok, litt høyt på nitrit, så der skal jeg bytte i morgen. Måtte rense noen av filtersvampene i det utvendige filteret i går. Prøvde å gjøre det skånsomt i vann fra karet. Vil ikke rote for mye med det nå pga økt antall fisker. Men det var en del grums og småpartikler i vannet, så jeg måtte gjøre noe.

Venter derfor til i morgen med å bytte vann.
Resten ser fint ut, men både Jern og Fosfat er helt feil. For lite av jern, og for mye fosfat.

I 128 literen, hadde GH gått litt ned, og det var høyere utslag på Nitrat enn normalt. Så jeg har nå byttet en god del vann, og hatt i Gh/TH+ pulver.

Nå er verdiene for nitrat fine og GH er oppe i 8. Om et par dager så øker jeg litt igjen, og håper å lande på 10-11 som er planen.

Kjøpte den siste tigerbarben i butikken, og han/hun fant straks tilbake til vennene sine. Så nå er de 7
Vannverdier som hopper og spretter er ikke morsomt. Misunner deg ikke den jobben

Ellers må jeg si at du virkelig har flotte kar. Sliter med å få til planter bortsett fra gulerotgress så koser meg når jeg ser sånne kar som du legger ut bilder av
Hei, så koselig du kikket innom

I 160 literen har jeg nå to DIGRE sverdplanter, og det vokser som bare det Og etter at jeg fjernet lufttilsettninger i 128 literen så vokser det bra der også
sessan
Hei, så koselig du kikket innom :-) I 160 literen har jeg nå to DIGRE sverdplanter, og det vokser som bare det :-) Og etter at jeg fjernet lufttilsettninger i 128 literen så vokser det bra der også :-)

Hva gjør du for at sverdplantene ikke skal bli hullete evt brune i bladene? Så fort jeg har rydda i min i 180 literen så er de stygge igjen. Tror malla er noe av problemet, men kosten skal være både grønt og trerot for å tygge OG kjøttbasert. Så burde være greit der også. Har også forsøkt å gjødsle, men det funker ikke på den planta. Gulerotgress og mose vokser derimot etter alle kunstens regler
hehe, jeg gjør faktisk ikke noe. Noen få blader er litt stygge av og til, de tar jeg bort.

Forer mallene godt med tabletter som er vegetabilske, og gir dem tilskudd i form av agurk, squash osv. De beiter mye på røttene, og litt på plantene, men har ikke ødelagt de..

Men, jeg hadde dårlig erfaring med sverdplanter i 128 literen. Kjøpte inn noen som var kjempefine, og de ble fulle av hull, gule og stygge og jeg har kastet alt sammen. Så det kan skje at sverdplanter ikke vil.

Jeg har kjøpt inn gjørdselskuler som jeg skal stikke nedi til sverdplantene i 160 literen, de suger næring fra bunnen og er ikke hjulpet av flytende næring.
Oi, kanskje jeg har en "vil ikke" sverdplante da. Det viste jeg ikke var mulig. Kanksje prøve med en nye en neste gang jeg skal kjøpe noe da. Takk for tips der.
kanskje du kan søke på forumet på "vanskelig sverdplante" "sverdplante visner", eller noe sånt, og få opp noen tråder. Vet at dette med sverdplanter er et problem. Noen sier at de dyrkes over vann og når vi setter de i vann, så råttner de. Noen mener man kan ta bort bladene, og at de nye bladene vil vokse opp friske .. jeg vet ikke. kan hende det er for lite næring i vannet ditt.

jeg kommer uansett IKKE til å kjøpe sverdplanter som de nettopp har fått i butikken. Har de stått i butikken en stund, og er pene, så er sjansen større for at de "virker" .
Irriterer meg over en del partikler i vannet igjen. Det er veldig mye gugg i filterboksen nå, som burde vært renset. Men pga at jeg satte inn flere fisk for en uke siden har jeg vært redd for å rense den pga jeg ikke ønsker å skylle bort for mye filterbakterier. Har hatt et par vannbytter, og verdiene var nokså greie i dag. Litt utslag på Nitrit.

Testet amoniak, nitrit og nitrat.

Får ta og rense filteret i morgen i akvarievann, og så prøve å ikke ta for mye vann fra karet.
Hei du! Er den lista di over fisk i akvariet i 128 literen din rett? Tenkte bare på litt inspirasjon, ser du. Skal ha litt hardere vanni min 110liter, og vinkeltetraene tåler det - men vanskelig å finne noe annet som passer. (vil ikke ha guppy) - har du funnet noen fisk du syns passer i ditt kar selv? ser du skriver at du foreløpig bare har snegler der
er på sykehus og ikke i helt form så jeg husker ikke hellt vha som står i profilen min. beklager små skrift, problem med en veneflon. . det som går i karet nå er sverddragere og brønn/blå tigerbarbe. samt en enslig platy og en ansistrus. og snegler.

128 går til sverddragere men passer sikkert bedre til platyer. puggyer går fint men jeg han ikke ha dem pga barbene som napper finner.

barbene er forøvrig utrolig vakre.

har hatt noen dødsfall, to hanner og en eldre hunn, er ikke sikker på hvorfor . ingen krangling når jeg ser på dem, og de er tamme og fine og kommer og vil ha maten sin hehe.
Er spent på hvordan det går med fiskene mine. Først lå jeg inne på sykehus for en operasjon, så reiste jeg bort for å få litt pleie etterpå. Fiskene får mat annenhver dag. Men jeg liker ikke å være borte fra dem. Kommer ikke hjem heller på enda noen dager.

Hadde en drøm i natt at de hadde spist opp alle plantene mine fordi de var så sultne !

Hadde jo problemer med grums i ene karet ukene før jeg ble innlagt, og greide ikke få orden på det. Så det må jeg ta fatt på når jeg kommer hjem. Har bestillt inn diverse til filteret, så jeg håper det er kommet når jeg kommer hjem. Er spent på om vannet blir klarere da.

Håper ikke at fiskene er blitt syke, eller har spist på hverandre. Må nok prøve å få til et godt vannbytte i begge karene. Har bestillt nye vanntester også, så får jeg sjekket vannet. Verdiene var ok før jeg reiste på sykehus, men manglet noen tester.

Er alltid rart å komme hjem til akvariene, og liksom kikke rundt for å se hvem som er der, om noen er syk, eller ligger død. Stort sett går det jo bra, men noen ganger hender det at noen faller fra.

Selv så har jeg det bedre og bedre dag for dag. Så får jeg bare håpe jeg ikke er sanndrømt.

Fikk en kommentar i en annen tråd, at jeg ikke hadde takket for svar i tråden, og at det virket som om jeg ignorerte svarene. Og det er jo slett ikke tilfelle. Ble litt lei meg d jeg leste det. Jeg har rett og slett ikke hatt overskudd til å holde meg helt oppdatert på alt på nett siste ukene. Så at jeg ikke har svart eller skrevet lite, er jo slett ikke fordi jeg driter i svarene jeg får. Jaja, jeg skrev nå det, så håper jeg de forstår det de som svarte meg.

Nå skal jeg ta kvelden her. Og forhåpentligvis ikke drømme om fisker og akvariekriser.
Man kan da ikke forvente eller kreve takk bare fordi man skriver i en tråd? Det dummeste jeg har hørt. Kjenner jeg blir sint. Og du sa vel at du skylle på sykehuset en tid, mener jeg har hørt det før. Klart du da ikke er her og bruker tiden din her. Så du, ikke bry deg om sånt.

Håper det står bra til hjemme i karene selv om du ikke får vært hjemme. Skal sedet ikke er noe problem, men skjønner at du ikke liker det.

GOD BEDRING!
Takk Det går bedre med meg. Kommer til å slite med vannbytter og slikt fremover, men det skal vel gå greit. Håper bare alle fiskene lever. har lyst å kjøpe noen nye, men må sjekke at alt er som det skal i karene først. kan ikke komme hjem med fisker i pose og så er det død og fordervelse hjemme.

Har også tenkt et par mnd på å sette opp et karantenekar, men jeg har ikke fått gjort det, og nå skal jeg heller ikke bære, så da blir det rett og slett litt vanskelig å få til. Jeg er veldig usikker på å sette inn fremmede fisk i et etablert akvarie ... så med andre ord, det er ikke helt lett å finne ut av dette hehe. Sykdom er noe jeg er redd for.

Sykdom er også noe herk. Her ikke karantenekar her, men har tenkttanken ja. Burde kanskje gjort det.
Fikk en helt sprø tanke. Skriver sprø - fordi jeg egentlig får høre mange ganger at jeg har nok akvarier og nok arbeid. Men fikk faktisk lyst på et større kar en 128 literen på gangen ! Det er ikke klokt - jeg kommer ikke til å greie å få det i hus, og har heller ikke superstor plass. Og foreløpig så tenker jeg enda sprøere - jeg har lyst å beholde 128 literen også !!! Har ikke dunket meg i hodet i det siste, eller drukket noe sterkt ..... så hvor denne tanken kom fra aner jeg ikke, hehe, kanskje jeg har lest for mye på forumet i dag ! .

Iallefall - bytte 128 literen i et større kar - da er jeg friere i fiskevalg.
Og så kanskje bruke 128 literen som karantenekar ?? men det er jo også en sprø tanke, for det blir jo et digert karantenekar. Man trenger sikkert ikke SÅ stor plass for fisker i karantene.

Eller, hva om jeg bytter ut 128 literen i noe større, og kjøper inn et par mindre, et til karantene, og ett kanskje til noe helt annet ??

Akk ja. Foreløpig så er jeg ganske begrenset, siden jeg ikke skal bære. Og kommer heller ikke til å greie å få et stort kar inn i huset. Måtte ha hjelp med 160 literen og hjelp vokser ikke på trærne.

Sukk ... det hadde blitt pent da .... flyttet litt sånn og sånn på ting , og så fått inn karet - men da blir det ikke plass til kommoden , hm ........ skal ikke være lett gitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap