Småtteri og spekulasjoner (side 22)

På tide med litt oppdateringer og avskrivninger:
Jeg er ganske sikker på at Homaloptera sp. 'Bangka' og Rhinogobius sp. 'Bangka' ikke er med lenger. Det har nå gått såpass lenge siden jeg så noen av dem sist at de er byegones.

Har flyttet Venusfiskene og Endlers til kjøkkenet, eller dvs. den ene gravide Endlershunnen står igjen i bettasuppa, men skal flytte når hun er klar.

Jeg er litt i tvil om mine Betta foerschi er et par eller ikke, hvis det kun er hunnen som har gullstriper har jeg (og DDR) kun fått hunner, hvis ikke får jeg sette meg ned å se. Det morsomme, og frustrerende når man ikke har tålmodighet, er hvordan de farger om. Jo mer jeg ser på en del bettaer jo mindre klok blir jeg på hvordan de egentlig ser ut.

Jeg har ikke introdusert den nye smaragdinahunnen for kameraten min enda, er litt usikker på om hun er litt liten enda, og at det kanskje bare blir pes for henne å komme ombord til en kar som har ventet i 2-3 måneder.

"Mitt Micro-Afrika" er oppe og kjører og har allerede beboere som har gått hen i historien. Ansorgiiene flyttet inn i går og så ut til å finne seg til rette. Etter å ha sett på dem en del, ser det ut som det å stikke opp i overflaten og få seg en nype luft er noe som ligger innprogrammert at må skje lynkjapt.
Og det er sikkert smart hvis det er masse andre sultne større fisker i nærheten.
Ut fra dette vil jeg tro at én i et øyeblikk har tatt sjansen på at det var mulig å stikke opp bak/mellom filteret, men at det ble litt for trangt og at den ble sittende fast.
Jeg oppdaget det litt ut på ettermiddagen da jeg skulle ta bilder og ikke kunne se begge to. Da hadde den dessverre sittet fast for lenge. Helt livløs, men ingen rigor mortis, så det skjedde nok litt tidligere på dagen.
Klok av å ha oppdaget en ukjent felle skal jeg aldri sette filteret helt inne i hjørnet igjen.

Den første gruppen med Microsynoer ble flyttet. Det var utrolig kult å se dem pile rundt i det nye karet. Regner med at den andre gruppen flytter inn om noen dager. Bare tenke litt på dekor etc. og få ombord flere ansorgiier først.
[External Image]
Microsynodontis sp. 'Nigeria'.

Dustefeilen mange opplever er at filteret har blitt slått av og så har man glemt å slå det på igjen. Jeg har et av de minste Eheim innvendigfilterne som hadde stått stille i 2 dager. Jeg har heldigvis et lite utvendigfilter gående i karet, så det ble ingen kræsj av økologien i karet.
Så stappet jeg filteret i ei bøtte rent vann startet opp og etter et par timer målte jeg 2-5 Nitritt på en JBL-stripetest. Så etter 2 dager er det i hvertfall best at filteret aldri startes.
Betta foerschi
Lurer fremdeles på han/hun når det gjelder "føsjine". Fikk tatt et bilde av begge der man ser at de er litt forskjellig farget men at begge har gull på gjellelokkene.

Blir ikke klok, på dette.
Hei.
Unnskyld at jeg bryter inn.
Jeg lurer på hvor man får kjøpt en pen( les ensfarget, nesten ensfarget)Veiltail?
Har et nydelig lilla par som jeg stuller med på skolen der jeg jobber. Hannen er i et 270-280 L`s kar med tetraer og mange andre fisk.
Den er fredelig og helt ensfarget lilla,stor og utrolig vakker, ulik de i akvarieforretningene jeg har besøkt for å skaffe meg en privat til et 70 L.akv.
De er forresten også flotte i andre farger, men spettede synes jeg ikke så godt om.
Den lilla hunnen er "ensfarget" bortsett fra at den har sort hode. Samme lilla farge som hannen.

Håper det er greit at jeg hang meg på, er fascinert av Betta.

Vennlig hilsen Martin
Hei Martin - Helt ok at du henger på.
Når det gjelder å finne spesielle farger etc. må man nesten bare følge med.
Butikkene vet ofte ikke annet enn at de bestiller hanner og hunner.
Eventuelt kan du snakke med butikkene om når de får inn ny sending med kampfisk og om de eventuelt kan skaffe lilla/purple.
F.eks. får mange butikker fisk fra Imazo på fredager, så da kan det være lurt å sjekke butikkene. Iflg. Mvjnz som har mye mer kampfiskpeiling enn meg så er lilla sjelden og ganske hot.

Ellers så går det å importere selv, men da blir det mer avansert hobbyisme enn jeg gidder å befatte meg med.
Ville bare komme med et lite innspill ang smaragdinahunnen din Men first things first, grattis som endelig fikk tak i en hunn

Jeg tror du trygt kan sette henne sammen med hannen, det virker ikke for meg som at størrelsesforskjell er noe stort problem, og hannen er langtfra så pågående som man ser hos enkelte andre arter. Det kan seff hende at min hann bare ikke liker det motsatte kjønn (virker nesten slik), men det er vel ikke verre enn at de kan skilles igjen?

Ang lilla kampfisker, så er det en blåfarge som ofte kan tolkes som lilla, en spesiell form for royal blue som går over i lilla. Denne er forholdsvis vanlig. Det er knall lilla som er sjelden og ettertraktet. Hvis disse skolefiskene faktisk er knall lilla vil jeg veldig gjerne se bilder av dem
Edtithae: observert rugende hann
Mvjnz
Ang lilla kampfisker ...

Takk for nyanseringen av blå/lilla. Jeg regnet med at du kanskje hadde litt peil der.

Når det gjelder smaradinaene er jeg bittelittegranne bekymret for at han er litt for "klar". Bare se på redet hans.
[External Image]

Fikk også til et nestenbilde som jeg synes ble litt kult fordi han ser så mystisk ut der han står som hersker inne i hornblad-, javamose-, hydrocotyle("maritima")-skogen sin.
[External Image]
Det blir nok et forsøk på hvordan det går å sett dem sammen i løpet av påsken.
Basert på at de har nogenlunde samme adferd som Imbellis, tror jeg egentlig ikke det bør bli noe problem, men vil gjøre det når jeg har anledning til å observere kontinuerlig i noen timer.

Sånn ellers observerte jeg en Edithae som sto å ruget, jeg tar det til etterretning og lar dem holde på i fred denne gangen.

Den ensomme Microctenopoma ansorgiien ikke så ansørgelig lenger, for nå er det fem av dem.
[External Image]
Dette er skikkelig kindereggfisk. 1 utrolig kule, 2. labyrintfisker, 3 fra Afrika !!!
Jeg håper at jeg har minst et par, og satser på å at det er trygt å si at folk må løpe til DDR å kjøpe de som er igjen.
Rislapp
Liten oppdatering på prosjekt rislapp.
Det ser ut til å være 2 spirer på vei så langt, tror det har blitt litt lite lys så jeg skal sette burken i vinduet der det er litt ekstra lys til "overvannsplanter".
Uansett så funker det i hvertfall så langt, om enn mye tregere en jeg trodde og få spirer så langt ut fra ett dusin frø.

Jeg driver å tester litt dafnier i noen av karene nå, og det ser ut til å slå an. Jeg er litt gjerrig inntil jeg får økt bestanden, så det har bare blitt noen smakebiter til villbettaene, og venusene i syllinderen. Jeg innbiller meg at det muligens lar seg gjøre å få dafnier til å leve med noen av de minste artene jeg holder og at kanskje noen blir mat mens andre vokser seg så store at de ikke blir spist og kan sørge for repoduksjonen. Ferekene som jeg har samme idéer om har jeg enda ikke fått ut fingeren og testet, men påsken er ikke omme enda så kanskje...
Killitime
Det har skjedd en del på killifronten i dag.
Den ene P. annulatusen (raketten) som ble igjen med en hunn i det opprinnelige karet var svært blek i dag. De svarte stripene var grå og han virket litt slapp. Det er noen få yngel i karet som jeg evt. tar ut og setter for seg selv, hvis jeg må sette inn en backuphanne.
Jeg tror det er to yngel fra det første bunnslammet som fremdeles er med oss. Jeg venter spent på om det blir noe ut av en bakk med slam fra tidligere i uken.
Det hadde vært kult hvis det bare funker å ta vare på slammet.

Slapp ut flere yngel i L. tanganicanus(T-killi)-karet. Da det ser ut som ynglene ikke passer på menyen til de voksne. Jeg har observert lek rett som det er de siste dagene og tok unna noen egg ifbm. vannbyttet, så nå er i hvertfall hunnene modne.
[External Image]
Sjefen fikk også være ute i hele dag og både målt seg mot den andre hannen, peset vettet av begge hunnene og parkert alle i et hjørne etterpå. Jeg lot han svømme inn i buret igjen før det ble mørkt, sånn i tilfelle han skulle finne på å bli sint eller ivrig i løpet av natten.
Flyttenytt: I dag flyttet hunnen inn hos smaragdinaen, han lusket som vanlig inne i buskaset og så ikke ut til å mase i det hele tatt. Hunnen fikk titte seg rundt i fred og ro og alt ser ut til å gå greit.
De siste fem Microsynodontis sp. 'Nigeria' flyttet inn i "Mitt Micro-Afrika".

Betta imbellis hadde forestilling i kveld, og jeg klarte å få til noe å vise frem.
Først stod de og sperret ut gjellene og tøffet seg for hverandre, og så fikk jeg frem kamera.
[External Image]
Den ene i klassisk bettapositur.

[External Image]
Den andre skjuler seg bak et blad ved frontglasset, til glede for han som tok bildet.

[External Image]
Han har blitt oppdaget, og plutselig har han mistet hele fargeprakten og ser ut som en hvilken som helst passe tilfreds imbellis.
Oppdaterte akvarieprofilen til Mikro-Afrika, men det er litt frustrerende å ende opp med ufullstendige akvariumprofiler fordi arten i følge AF, ikke finnes. Jeg har bedt om at de artene jeg mener mangler blir lagt til og har henvist til kilder, men det ser ut til at slikt er nedprioritert. Så var det sagt.

Foreløpig er karet beplantet med div hurtigvoksende, men satser på at det blir afrikansk grønske på sikt.
Tror moderatorene er ganske opptatt her, mange som klager på slike ting nemlig. Det går ikke fort nok å få forandret det ene eller det andre.

Ellers syntes jeg det var fryktelig gult lys i karret, er det meninga??
Galemor
Ellers syntes jeg det var fryktelig gult lys i karret, er det meninga??

Jeg bruker et "vanlig" varm/hvitt rør og med mye gyllen sand så blir det litt gult, i tilleg har jeg en del løv og slikt som farger vannet en del.
Men sånn generellt er ingen av mine bilder som fremstiller ting slik det virkelig ser ut. Så hvis du er opptatt av bildekvalitet har du havnet i feil tråd. Jeg har fiskedilla og legger min ære i at fisken mine skal ha det bra. Bildene er jeg ikke så nøye på.
Jeg er egentlig temmelig pirkete og hvis jeg skulle lagt lista høyere enn gulvet hadde det aldri blitt bilder og all tiden hadde gått med til retusjering etc. Så derfor gule, blå og grønne bilder, hvis det er sånn de blir.
He he, det er helt greit, er på denne tråden for det skjer mye spennende og lærerikt og masse små fiskearter ;D

Syntes oxo det så ut som bildet ikke gjengir fargene riktig, rett og slett no greier på kamera som burde stilles.
Men ikke noe jeg egentlig bryr meg om, annet enn at alt var gult og man ikke helt så noe.

Generelt er bildekvalitet et ikke-tema for meg her på AF. Det er ikke så mye å stille på på kameraet jeg bruker, så ting blir slik det blir. Men la oss ikke bruke tid på å snakke om bilder. Foto.no, akam.no og Foto & Film-forumet her på AF er fint til sånt. Her i min tråd er det kun fisk og sånt som er relevant.

Har forresten glemt å nevne at Dafnier er en slager både for fisken og for meg som kan more meg over å følge med når fiskene jakter. Jeg har lagt merke til at M. kubotaiene er fæle til å lemleste de dafniene som er for store til at de klarer å spise dem. Litt dumt da jeg håpet at de som var for store ville kunne gi avkom osv.
Med litt over en ukes erfaring skal jeg ikke si stort om hvor lett det er å holde dafnier over tid, men så langt ser det ut til å funke med en plastbakk med utluftet vann og litt gjær når vannet er klart.
Humunukuapuaa
Her i min tråd er det kun fisk og sånt som er relevant. :-)

Helt enig! Dette er en glimrende tråd, både kunnskapsmessig og for fornøyelsens skyld

Humunukuapuaa
M. kubotaiene er fæle til å lemleste de dafniene som er for store til at de klarer å spise dem.

:O Fôr som spiser fôr? Riktignok en naturlig begivenhet i næringskjeden, men uvant å få det "midt i trynet"
Takk for godordene Donald. Sånt stimulerer meg til å fortsette med skriveriene. Kunnskapen er det vel så som så med, men man lærer alltid mer så lenge man er nysgjerrig.

Donald
:O Fôr som spiser fôr? Riktignok en naturlig begivenhet i næringskjeden, men uvant å få det "midt i trynet" :-)

Det ble litt kronglete det med kubotaiene. Dafniene som var for store til å bli spist av kubotaene ble i stedet matraktert. Eller er det jeg som ikke henger med?

Jeg har forresten spekulert på det lenge, og tror at kubotaiene egentlig er noen skikkelige råskinn. Lurer egentlig på om det er den rette "lille" fisken å holde sammen med bettaer da kubotaiene virrer rundt hele tiden og bryter litt med den harmonien jeg tror ville eksistert uten dem. Men de er så fine og grønne og små, så vi får se. Jeg misliker å bytte ut fisk som ikke passer inn. Det blir "litt" som å bytte ut katten eller hunden eller er et klesplagg man er lei av, men det er kanskje slike meninger man får etter å ha holdt en og samme art i over et tiår.

Jeg lagde forresten noen luftdrevne skumfiltere i påsken basert på den typen med fot/søkke under svampen.
5cm filtermatte som jeg skar ut en passende rektangulær bit av.
En 12mm slangebit som jeg borret noen hull i.
En lufteslange
En stein og en strip for å feste steinen til svampen.
Jeg lagde et hull i svampen til røret med en forskjærkniv som jeg stakk ned i svampen. Ellers kan man fylle svampen med vann, legge den i fryseren og bore et passende hull i svampen mens den er stivfrossen.
Bettaene er skikkelig pene

Helt grei kvalitet på bildene, har sett mye verre Og fargen får det bare til å se naturlig ut, siden disse nok ikke lever i krystallklart vann.
Ny falx, one clown down
I dag dukket det endelig opp en ny Betta falx hanne. Hunnen har stura rundt i karet sitt i ensomhet i hele påsken, så nå blir det forhåpentligvis lykkelige tilstander i Falx-karet.

På killifronten går det opp og ned.
Raketten som så litt blek og slapp ut for noen dager siden lå å fløt i dag. Er ikke i stand til å kunne påvise noe unormalt som skulle tilsi at det ikke var naturlig avgang. Uansett så er det kjekt at jeg hadde en ekstra hann i det andre kare som jeg kunne flytte til den ensome hunnen, og en time etterpå var han i full ferd med å flørte.

På T-killifronten er det stadig tilskudd til stammen. Jeg plukket noen egg som jeg la i klekkekassen, og de har begynt å klekke. I tillegg har jeg oppdaget fire relativt nyklekte yngel ute i karet. Jeg er litt usikker på om de kan ha klart å komme seg ut gjennom en av rillene på kassa eller om disse er klekket i det fri.
Jeg har sett fire småttiser i tre dager, så så langt ser det ut til at større yngel ikke har forsynt seg. Dermed lar jeg det gå videre. Jeg kommer nok til å plukke de eggene jeg ser, men kommer ikke til å flytte nyklekte ute i karet til ynglenettet for jeg evt. er sikker på at de blir spist.

Sånn ellers er det greit å passe på at mikromarken ikke går tør nå som det blir varmere. Jeg fikk, om enn ufrivillig, testet å tørke ut en mikromarkkultur, og den så ikke ut til å la seg kickstarte. Tetste også å sette en ny graut med en kvart vitaminpille, men er ikke sikker på om det har noe for seg enda. I verste fall har det gått tregere enn normalt.
Boraras brigittae artikkel
Kom over en interessant artikkel om oppdrett av Boraras brigittae. Artikkelforfatteren mener slimete røtter og gammel mose er tingen for miniatyryngel de første dagene. Og snakker også om at det er mulig bakterier i nedbrytningen av planterester kan være startnæringen i biotopet. Det stryker i hvertfall min tro på at jeg ikke er heløt lost når jeg dyrker plastbakker med gugge av blader, torv og mose.
Jeg tror nok du tenker såpass mye over alt du gjør at det bare må stemme ;D
Derfor jeg liker og følger med i denne tråden, du har mye interesanne tanker om mye, feks om dette med aloe og catappa, dessuten finner jeg mange nye små arter gjennom denne tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap