- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 22)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 22)
Har ett malawikar på 540l som har produsert yngel javnt og trutt,og alt har vert i sin skjønneste orden.Helt til jeg mista hoa til strigatus hannen min.Da var det brått slutt på all lek i karet,strigatus ville ikke la annen fisk leke i fred,så fort det var lek på gang var han der å forstyrra og prøvde seg.Så jeg så meg nøtt til å kvitte meg med den,litt trist for det er en av favorittene mine.Den har nå fått nytt hjem for ca tre uker siden,nå er alt i balanse igjen har nå tre hoer som tygger :ahli,redfin og auratus.Morro med yngel.
Postet 11.03.10 kl 12:16
Postet 11.03.10 kl 20:02
Inaktiv bruker

nå er jeg 100% siker på at den ene av Goldenhuene mine tygger
Postet 11.03.10 kl 20:14
Postet 11.03.10 kl 21:56
Endret: 11.03.10 kl 21:56
Inaktiv bruker

takk akvafil
Postet 11.03.10 kl 22:01
Litt skuffa.
Venta meg redfin kadango yngel,men fikk synodontis multipunctatus yngel igjen.Spørs nå om ikke gjøkmallene må flytte til ett mindre kar.
Postet 18.03.10 kl 21:38
Kjønnsforskjell
Hvordan ser man kjønnsforskjellen på pseudotropheus flavus? Har han- og hunfisken samme farger? Står ikke i fiskebasen..
Noen erfaringer som er verdt å vite med denne fisken?
Noen erfaringer som er verdt å vite med denne fisken?
Postet 29.03.10 kl 02:15
Magne AppelgrenVenta meg redfin kadango yngel,men fikk synodontis multipunctatus yngel igjen.Spørs nå om ikke gjøkmallene må flytte til ett mindre kar.
Det må jeg si var spesielt. Skulle vært artig å prøve en gang.
Ænnersn: Jeg har ikke hatt Flavus, men angående kjønnsforskjell så tror jeg at hunner har svakere farger og mindre striper enn fullvoksne hanner. De er kanskje mer brune enn gule? Unge hanner ser vel kanskje ut som hunner.
Evt. ta en titt på kjønnsåpningene.
Litt om dem f.eks her (og bilder av begge kjønn): Pseudotropheus flavus.
Postet 29.03.10 kl 13:04
Endret: 29.03.10 kl 13:04
okei, da ser det ut til at det er en hann-fisk jeg har fått tak i her.. hehe kul farge, men den blir bølla litt rundt enda- ikke lett å være ny skjønner jeg.. har gjort om en del i innredningen også, håpte det skulle hjelpe... leste et sted at de første ukene kan det være veldig vanlig, da den prøver å finne sin rang i karet, men... vi får se..
Postet 29.03.10 kl 18:14
Eureka!
Da har jeg fått inn et 300 liters kar i huset, og bare venter på å fyre opp vidunderet!
Jeg har tenkt at jeg skal ta alle melanochromis johanni-ene mine og zebra'ne over til dette karet. Da har jeg bare golden igjen i 190 literen, samt den ene flavus'n... Noen som veit om det er vanskelig å få tak i hufisk av pseudotropheus flavus forresten?
Med dette karet fulgte det med en eheim 2017 pumpe, noe jeg tror er en gammel årgang... noen erfaringer med den?
Jeg har tenkt at jeg skal ta alle melanochromis johanni-ene mine og zebra'ne over til dette karet. Da har jeg bare golden igjen i 190 literen, samt den ene flavus'n... Noen som veit om det er vanskelig å få tak i hufisk av pseudotropheus flavus forresten?
Med dette karet fulgte det med en eheim 2017 pumpe, noe jeg tror er en gammel årgang... noen erfaringer med den?
Postet 10.04.10 kl 14:00
Gratulerer med ny balje Ænnersn! Heldig du. Johanni og zebra blir sikkert fint sammen fargemessig.
Angående flavus og eheim-pumpe så kan jeg ikke hjelpe deg.
Har nyere eheim-pumper til mine kar og er storfornøyd med dem.
Får legge inn et skrytebilde av Trematocranus placodon - hannen som har fått mere farger. Han går med fire unge damer (tror jeg).
Han er allerede et flott syn med sin grønne metallic glans og rød-orange finner, men han er ikke ferdig utfarget enda.
Artig med fisk som utvikler seg sakte over tid.
Angående flavus og eheim-pumpe så kan jeg ikke hjelpe deg.
Har nyere eheim-pumper til mine kar og er storfornøyd med dem.
Får legge inn et skrytebilde av Trematocranus placodon - hannen som har fått mere farger. Han går med fire unge damer (tror jeg).
Han er allerede et flott syn med sin grønne metallic glans og rød-orange finner, men han er ikke ferdig utfarget enda.
Artig med fisk som utvikler seg sakte over tid.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/15886_100414225326_1.jpg)
Postet 14.04.10 kl 22:53
Endret: 14.04.10 kl 22:54
Postet 15.04.10 kl 17:13
Postet 15.04.10 kl 20:06
Det blir anbefalt å ha delfiner i kar fra 350 liter på www.ciklider.se:
Cyrtocara moorii. De blir jo ca 20 cm som fullt utvokst. Det viktigste er vel at karet er langt, så de får plass til å svømme på.
Mine er ganske aktive og bruker hele karet (1,5 meter langt), og de bruker mye tid på å sile sand i det åpne området.
De er ikke territoriale, akkurat. Kun når et par leker på en flat stein så vil hannen jage vekk de andre fra området, men ikke på en aggressiv måte.
Blir hannen eller hua uvenner med noen så er det annen blå fisk (Blå ahli).
Cyrtocara moorii. De blir jo ca 20 cm som fullt utvokst. Det viktigste er vel at karet er langt, så de får plass til å svømme på.
Mine er ganske aktive og bruker hele karet (1,5 meter langt), og de bruker mye tid på å sile sand i det åpne området.
De er ikke territoriale, akkurat. Kun når et par leker på en flat stein så vil hannen jage vekk de andre fra området, men ikke på en aggressiv måte.
Blir hannen eller hua uvenner med noen så er det annen blå fisk (Blå ahli).
Postet 15.04.10 kl 23:32
Endret: 15.04.10 kl 23:33
Postet 02.05.10 kl 23:47
Nå har det skjedd mye forrandringer hos meg også. Malawikaret mitt har fått en skikkelig vår-rengjøring og jeg solgte unna de fleste malawiene mine under storauksjonen til JAK.
Nå har jeg en gruppe med Acei som jeg er svært glade i. Jeg har også hatt en delfin siden den var yngel som er ca 6cm nå. Og i går var jeg ute og fikk tak i 2 delfiner til. Så nå "stimer" de tre flott sammen. Alle er ca 6-7cm store.
Er klar over at karet mitt er noe lite for fullvoksne delfiner, så jeg får adoptere dem bort når de har vokst seg ut av karet. Heldigvis vokser de sakte, for delfinene er helt definitivt min favorittmalawi til nå... Utrolige fisker.
Nå har jeg en gruppe med Acei som jeg er svært glade i. Jeg har også hatt en delfin siden den var yngel som er ca 6cm nå. Og i går var jeg ute og fikk tak i 2 delfiner til. Så nå "stimer" de tre flott sammen. Alle er ca 6-7cm store.
Er klar over at karet mitt er noe lite for fullvoksne delfiner, så jeg får adoptere dem bort når de har vokst seg ut av karet. Heldigvis vokser de sakte, for delfinene er helt definitivt min favorittmalawi til nå... Utrolige fisker.
Postet 03.05.10 kl 21:35
Etter å ha hatt et fatalt uhell med termostaten i 720-literen, der alt av fisk strøk med, er det på tide å planlegge nytt oppsett. Etter å ha drevet mer eller mindre seriøst med malawi i 4 år nå, så vet jeg mye mer om hva som fungerer og ikke. På en måte kan det være godt å starte med blanke ark igjen, både mtp. innredning og arter som skal i karet. Denne gangen skal det i alle fall ikke handles inn fisk ut i fra hva den lokale akvariesjappa kan skaffe. Sagt på en annen måte - aldri mer malawi fra Imazoo!
Slik så livet ut fra innsiden av karet før uhellet: . Dersom noen har 2,5 tusenlapper til overs, så kan jeg på det varmeste anbefale Pentax sine vanntette kompaktkameraer!
Slik så livet ut fra innsiden av karet før uhellet: . Dersom noen har 2,5 tusenlapper til overs, så kan jeg på det varmeste anbefale Pentax sine vanntette kompaktkameraer!
Postet 08.05.10 kl 01:38
Yngel
Nå har jeg blitt mamma til 11 små melanochromis johanni'er! =) på grunn av plassmangel, har jeg de i en salatbolle med en luftstein inntil videre...
men jeg lurer på hva disse små skal ha å spise? hvor lenge kan de gå i bollen?
de har plommesekk enda, men hvor lenge varer den?
men jeg lurer på hva disse små skal ha å spise? hvor lenge kan de gå i bollen?
de har plommesekk enda, men hvor lenge varer den?
Postet 16.05.10 kl 13:13
Hvor lenge plommesekken varer avhenger av hvor gamle ynglene er. Hvor lenge gikk hua med egg før du strippet henne?
Ynglene spiser det samme som foreldrene, bare i veldig smått. De vil ta knust flakfor så fort næringen i sekken er oppbrukt, noen ganger rett før også. Prøv å putt oppi bittelitt, så ser du om de er tar.
Ynglene spiser det samme som foreldrene, bare i veldig smått. De vil ta knust flakfor så fort næringen i sekken er oppbrukt, noen ganger rett før også. Prøv å putt oppi bittelitt, så ser du om de er tar.
Postet 18.05.10 kl 21:18
akvafilHvor lenge plommesekken varer avhenger av hvor gamle ynglene er. Hvor lenge gikk hua med egg før du strippet henne? Ynglene spiser det samme som foreldrene, bare i veldig smått. De vil ta knust flakfor så fort næringen i sekken er oppbrukt, noen ganger rett før også. Prøv å putt oppi bittelitt, så ser du om de er tar.
tror hun gikk i ca 14 dager i allefall.. da skal jeg prøve det!
Postet 20.05.10 kl 21:35