Velkommen til min akvarieverden :-) (side 22)

Så et bilde av mine meget sky fisker,men i dag fikk jeg endelig tatt bilde :





[External Image]
frosken
sakura reke på filtersvampen og en chili rasbora som svømmer forbi:


Oj, det var en fin liten rasbora! Men jeg finner den ikke i fiskebasen på det navnet. Vet du det "ordentlige" navnet på den? Populærnavnet "chili rasbora" er åpenbart ikke lagt inn i basen.

EDIT:
Jeg fant den Det står "chilli" med to L'er i basen.
Er det B. brigittae du har?
Den har jeg vært på jakt etter lenge.
Tips til Mona: B.brigittae kan fås hos Dahls Dyrerike. Mener de tar 15,- eller 19,- per stykk. Flotte fisker forøvig! Kan anbefales
Ja, men sist jeg spurte (før jul en gang) sa han pr email at de ikke hadde det, og at de skulle ta en pause i å bestille dem (siden de hadde hatt dem i et strekk så lenge).... så jeg var visst akkurat for sent ute der, gitt! Men har du vært i kontakt med dem eller i butikken og sett moskitorasboraen/chillien der nå de siste par-tre ukene...?
Har dessverre ikke vært hos Dahls Dyrerike på en stund nå. Sist vi så dem var en gang i november hvis jeg ikke tar feil. Da var det en som kjøpte de siste de hadde inne. Regner med de kan bestille inn spesielt til deg hvis du spør? Vi har i alle fall blitt tilbydt det. Uansett bør du se ordentlig på dem før du kjøper dem. Det finnes mange som likner på B. Brigittae, men som fort kan være en annen art. Her kan du lese mer om B. Brigittae og hva som kjennetegner denne arten etc. Veldig bra side med masse informasjon om denne flotte fisken
Takk Jeg surfet litt i stad og fant også denne siden om B. brigittae

PS!
Ooops, nå kom jeg på at vi er jo i Froskens personlige akvarietråd! :p
Du kan slette disse innleggene om det ble litt avsporing her, Frosken. Men det er kanskje ok likevel, siden det er linker om en fiskeart du faktisk har?
mona o
[QUOTE=frosken] sakura reke på filtersvampen og en chili rasbora som svømmer forbi:


Oj, det var en fin liten rasbora! Men jeg finner den ikke i fiskebasen på det navnet. Vet du det "ordentlige" navnet på den? Populærnavnet "chili rasbora" er åpenbart ikke lagt inn i basen.

EDIT:
Jeg fant den Det står "chilli" med to L'er i basen.
Er det B. brigittae du har?
Den har jeg vært på jakt etter lenge.

Det er Boraras Merah, ikke Brigittae. Merah har sort flekk, mens Brigittaen har sort strek langs nærmest hele fisken.
Får fortsette litt i samme gate her jeg da.
Måtte ta flere bilder av de jeg har kjøpt som chilli rasbora.Beklager skrivefeilen,to L-er er nå på plass
Og de ble kjøpt hos Dahls tidlig i fjor,og de er viltfangede fra en av hans turer.Det er nok derfor de har ulike markeringer langs sidene.Noen har flekker og andre har den sorte flekken.
Utrolig flotte fisker,jeg tror jeg har et harem med en hann da den er mørkerød.De andre er litt lysere.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Det er virkelig en lekker liten sak! Farger nydelig ut når de trives, kan jeg tenke meg

Ifølge Atle ovenfor her, er denne på dette bildet ditt Frosken, da en Boraras Merah? (flott bilde forresten)
[External Image]
Ja de farger ut når de trives .Håper du får tak i en gjeng etterhvert du også

Fiskene ble satt inn i en 160 liter,og etter noen uker fra gjemselen kom de frem.
Har masse flyteplanter i karet,og det trives de med.
I dag fant jeg ut hvorfor det ikke har blitt egg med gruppen av albino coryer .
Så de var travelt opptatt i et hjørne av karet nesten hele gjengen,og tok en titt inn.Der var det masse egg,men hva gjorde de.De SPISTE eggene,og både gutta og jentene var med på plyndringen.Nappet av ett og ett egg og gomlet fornøyd i vei.Disse får masse god mat,så mangel på det er ihvertfall ikke årsaken..
Jeg fikk nappet til meg et lite blad med egg,så kanskje 10 stykker ble reddet fra disse kannibalene.
Dette bladet med egg ble lagt i en egen liten tank der det lå noen andre cory egg fra før.
Tok opp en sverddrager jente i går kveld og satte henne inn i egen tank så hun kunne ha det rolig under fødsel.Tok en del javamose fra et annet kar,så yngelen hadde noe å gjemme seg i.
I dag var det masse yngel i tanken,med ulike fargekombinasjoner av sort og rødt.Telte ikke alle,men kanskje det var rundt 20 + med yngler.
Mammaen er rød,så det er nok en rød/sort hanne som er pappaen.
Har tatt masse bilder som venter på å bli overført fra kameraet mitt til dataen.
Håper å få tid til dette i løpet av helgen

I kveld var det møte i Drammen akvarieklubb med foredrag av Jørn Kåsa.
Dette var en meget hyggelig klubbkveld med foredrag,bilder og historikk om fangsttur til Peru.
Og med påfølgende auksjon med virkelig mange godbiter.Dessverre litt lite cash,så gruppen med gold lazer glapp.Har satt med opp på venteliste for yngler av denne gruppen,for de var virkelig nyyydelige !
Jeg kom hjem med et par med L-107 ,F1. Håper de trives her hos meg,men alt skal ligge tilrette for det.

brilliant bristenlose pleco L107

Kloreke mammaen fødte for noen dager tilbake.Ga henne rekepellets denne dagen,men hun kom ikke frem slik hun pleier når det er mat.Hun sto urørlig i bakre del av aquaboksen på 5,5 liter der hun har vært i noen dager i påvente av forestående fødsel.
Der ble en og en født,og det så ut til å være en tung jobb.Prøvde å få tatt bilder idet de ble sluppet,men dessverre fikk jeg det ikke til.De lå i hvert sitt "rør",og en kunne tydelig se dem der de nervøse hoppet rundt i en ny verden når de var fri
Mammen ble sluppet tilbake til sin gruppe utpå kvelden,bare i tilfelle hun hadde tenkt å spise de nyfødte

Bilde 1 av de nyfødte på engelsk elvegrus.Skulle hatt piler som viser disse,men vet ikke hvordan det gjøres.Det er tre nyfødte på dette bildet,ca i midten sammen med rekepellets og sandsnegler

[External Image]
Bilde 2 av mamamen under fødsel:

[External Image]
Et par cory bilder:

bilde 1: Melanistitius bervirostris VF

[External Image]




bilde 2: corydoras acutus


[External Image]
Bilder :


1.Maller

[External Image]


2.Sverddrager mayae,ren stamme

[External Image]


Bilde 1 :Flyteplanter sett under


[External Image]




Bilde 2: Flyteplanter sett under.Salvinia minima


[External Image]


Bilde 3.:Rekekoloni

[External Image]
Heisann!
Litt nyskjerrig på hvordan det står til med Acutus-gjengen din?
Har de begynt med noe egg-legging?

Ellers mye fine bilder du har

Hei på deg


Det går finfint med acutus gjengen-de vokser og blir stadig større,men jeg har ikke sett noen egg.
Senest i går var damene på desperat jakt etter villige herremenn,sto i bue og alt det der.Trodde det skulle være motsatt jeg,at det var hannenen som skulle by opp til lek.De var rimelig uintressert,og dro videre etter jakt på mat istedefor

Ser på siden din at du tilogmed har fått småtasser fra din gruppe.
Kjempeartig!
frosken
bilde 1: Corydoras schwarzii [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/12970_100213194803_1.jpg[/IMG]


Hei Frosken
Jeg er redd det må ha skjedd en liten feil-identifisering av den Corydorasen der. Det er helt klart ikke en Schwartzi Men det kan se ut som det sannsynligvis er en C. brevirostris. En søt liten art!
Navnet brevirostris betyr oversatt "kort snuteparti".
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap