Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 22)

Tro det eller ei, men tror vi nok må snakke litt mer om cf Borellii fremover Ola. De har nok vært å tittet litt i trådene våres for nå er det EGG i den ene hula. Jeg fikk nær bakoversveis når jeg tittet inn i to huler hvor det var to knall gule huer.

Den første var tom, men den andre.... ja der var det egg. Ettersom apistogramma huer ofte stjeler yngler fra hverandre og jeg har 1 hanne og fem huer i det karet tror jeg at jeg vil flytte hua og hula.

Vet ikke om de ble lagt i går eller i dag, ettersom jeg tok en for fri dag i går. Så om jeg vil flytte dem må det skje i løpet av denne helgen, før eggene evnt klekker.

Første og eneste gangen jeg har hatt egg på disse gikk det galt og det må vel trening til. Tankene sier da at jeg ikke skal forvente så mye og anta at det går samme veien denne gangen.

Da blir gleden dessto større om det skulle gå bra. Gjett om jeg er glad
Gratulerer leif, det var jo artig.
Om mulig er det beste å fjerne de andre innbyggerene fra karet. En genial måte å gjøre det på er å legge en bøtte over hula med egg og apistohua sånn at hun ikke blir forstyrret, deretter er det bare å håve i vei.
Jeg har litt blandet erfaring med å flytte på de under ruging.
En annen ting er at yngling kan være inspirerende for resten.

Gjett om jeg fikk en kjempeoverraskelse i går etter at papagei hannen var tatt ut av karet. Da kom det fram en liten tass mellom 1 og 2 cm. Nå gjenstår det bare å bekrefte at det er en papagei tass og ikke en baenschi som har hoppet over.
Det var en genial ide Ola. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Måtte bli en liten bøtte i dette tilfellet da karet er på ca 70-75L. Men flyttet hua og hula i et annet kar i går kveld.

Det beste hadde nok vært om jeg lot hua bli i karet, men med 4 andre huer er jeg nok litt urolig for om dette ville gått bra. Har lest litt om at huene kan ta yngel fra hverandre.

FØRST vil jeg skryte av kaffen din. Den var rett og slett god. Minsten var minst like fornøyd med safta.
Så kan jeg melde at apistoene har funnet seg godt til rette i karret, og allerede beslaglagt flere gjemmesteder. Skal bli spennende å følge med på utviklingen deres. Hadde et godt vannbytte der idag, Så nå skal det fikses litt bilder, så sant jeg finner fotoapparatet til frua :P
Godt å høre at både kaffe og fisk falt i smak.
Jeg vil gjerne høre hvor fort hannen farver ut når han ikke har den digre faren sin å bekymre seg for, jeg tror forresten kke du så han i det hele tatt?
Og jeg så noen Heroser med knallrøde øyne når du hadde dratt, er nok på tide å få de hjem til noen andre fort.

Leif: Jeg tror ett soddspann (to liters bøtte) skulle være perfekt. Jeg hadde samme tanke når jeg leste om metoden, så genialt enkelt.
Hm neei, trur pappa baenschi gjemte seg mens vi var der. Skal følge med på utfarginga ja. Han gjemmer seg dog en del ennå, De er litt skvetne av seg fremdeles. Vil tro det roer seg etterhvert når de blir vant til at vi plutselig dukker opp i kjellerstua hehe.
Ett eller annet er i gjære her nå, med baenschiene jeg henta hos deg. Ene hoa er ganske gul, og hannen har fått på seg bunaden, i tillegg til at han vifter ganske så elegant med ryggfinnen
Det høres flott ut Wargtass. Blir spennende å følge med utviklingen hos deg.

Har vært hektisk her i det siste og lite tid å oppdatere tråden min.

Av spennende prosjekter som pågår er vel definitivt innkjøpet av en gruppe på 5 Uaruer det største. Forige eier mente at de to største, henholdsvis 25 og 30 cm lange, var et par og det er ikke usannsynlig. Ga karet ett 50% vannbytte i dag også får vi se om de går rett i leik eller ikke.

Flyttet den tyggende Satanoperca hunnen til karet nedenfor da de var litt i konflikt med Uaruene. Håpet var å berge yngelen og la de vokse opp i det karet som nå nesten er tomt, Det gikk ikke så bra. Hua spyttet som forventet så jeg tømte henne og yngelen over i en liten plastbeholder. I følge teorien byrde hun roe seg og ta inn igjen yngelen etter en liten stund. Så skjedde ikke. Jeg satte derfor mor og yngel ned i karet og jaget innpåslitne fisk med håven. Mora forholdt seg helt apatisk lenge inntil hun
stakk fra alt. Yngelen var såpass uferdig at de sank rett til bunns med svære plommesekker.
Jeg mistenker at om jeg hadde utført samme manøver to dager senere når ungene er i stand til å svømme hadde det gått bra. Det kan se ut som foreldrene er avhengige av respons fra ungene (taktilt?)for å utføre inn og utslepp.

Har ellers ett bittelite kull på apistogramma papagei, mellom 2 og 5 yngel tror jeg. Den store er definitivt en baenschi, det er umulig å fiske den ut riktig enda uten å stresse de nyklekte så den får finne seg i å bli jagd litt rundt av mora en ukes tid til.
Det er ellers flere kull med baenschier på gang i karet oppe, tvilsomt om det blir noe utav det så lenge de går sammen med Uaruene. Men de er hvertfall produktive.
Hei hei.
Åssen står det til med reolene dine da?
Begynt å flytte på dem? Mener å huske du nevnte noe om kjellern...eller var det noen andre hmmm.
Jeg kom til å tenke på noe...jeg har jo fire hoer og en hanne jeg kjøpte av deg, i en 128 liter, mange huler og godt med vegetasjon og røtter. De ser ut til å trives, lite slåssing og slikt så jeg begynte å leke med tanken på en ekstra hanne, for konkurransens skyld. DEn lekenjeg hadde i starten ser ut til å ha dabbet av litt. Kan også skyldes at jeg ennå ike har fått senket ph nok. Tar det litt rolig der. Hva tror du om det?
Det vil uansett ikke bli noe handel av slikt før etter ferien som starter neste uke, føler det blir litt risky å handle før ferien hehe.
Håper å få startet arbeidet med akvarierom i morgen.
Jeg har endel hanner igjen, men om det ikke er noe galt med den hannen du har skal det vel snart bli flere apistoer i karet ditt
Bare ta kontakt over ferien.

Tabula rasa
Da er det gjort klart for fase 1 i akvarierommet, resten må vente til badet oppe blir pusset opp og får nytt vaskerom.

720 literen skal opp i morgen og så er planen å ta ned reolen på 2x300 til kjelleren i overimorgen. Så settes reolen på 2x250 liter opp og en hylle med 3x60 litere i løpet av dag to eller på onsdag.
Dette blir gøy
Ja så må det vel ned en masse utstyr og hyller til alt stæsjet også.

Ett bilde av hvordan det så ut før oppstart: Veggen rett fram er ca 4 meter lang, jeg skal ha en arbeidsbenk til artemia og diverse på noe av denne veggplassen utenfor bildet. Ikke minst en kaffetrakter......
Dusjen er fredet til gjester så noe plass går med til håndklær osv.

Noe av det geniale på dette rommet er at det er to springer der fra før. Så nå kan jeg holde på med osmose eller byttevann samtidig som vasken er ledig.

Kjellervinduet er skikkelig sært og har en merkelig lufteåpning. Her tenker jeg å få installert en vifte til å ta bort fukt. Det er også mulig å få inn luft fra varmepumpa om det blir mye fukt i rommet.
Ser ut som starten på noe flott.
Husk masse bilder underveis.

Hvor stort er rommet da?

Espen
Hei Espen og god sommer.
Rommet er ca 4x3 meter. Endel areal går bort til dusj og varmtvannstank. Det går også et pipeløp og litt gamle vannrør som stikker opp som stjeler litt plass.
Høyden er bare 2,0 meter så det er ikke så høyt under taket.
God sommer ja.
Uansett perfekt rom da.

Håper å få kjøpt noe med kjeller når vi flytter til Trondheim (usikker på når enda).
Her er noen bilder fra arbeidet:

Lurer på om det var en rørlegger i kjelleren?

Det ene karet viste seg å være lekk så da var det bare å tømme det igjen.
Prøver å resilikonere det på stedet. Tar karet over i reolen i samme runden.
Noen bilder fra litt senere:

Endelig har jeg fått opp en 720 liter, deilig med så mye svømme plass for mine større ciklider tror jeg.
ohr
Her er noen bilder fra arbeidet: Lurer på om det var en rørlegger i kjelleren?

Nix, ingen rørleggersprekk i sikte! :o

Gratulerer med eget akvarierom. Gleder meg til å se bilder fra karene med fisk ettehvert.
gratulerer. Ser bra ut dette.
Husk masse bilder.

Espen
Det der ser jo bare helt sjeft ut.
Har du tenkt på å feste reolen til veggen bak da? Jeg husker ennå med gru og skrekk at den rørte på seg da jeg og gutungen var der og titta hehe. Så liksom for meg flere hundre liter vann utover hele verden :P

Uansett...det der bare må bli bra
Da var det en stund siden jeg har tatt en oppdatering.

Jada Wargtass, nå er reolene festet til hverandre og de skal forankres i veggen bak. At de nå står rett på et murgolv framfor et sviktende loftsgulv fra 1919 hjelper også godt på stabiliteten

Arbeidet i kjelleren går framover nå er det mest venting før bad/vaskerom oppe blir ferdig. Jeg venter på et luftaggregat som jeg tenker å drifte mye av akvarierommet med. Om det går som planlagt blir hele driften av rommet som et barneskirenn når det er montert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap