Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 22)

Enda en akvarieplante har begynt å blomstre Denne gangen er det Aponogeton crispus, en knollplante fra Asia. Jeg falt litt for denne planten, så jeg har kjøpt tilsammen 10 stk av Aquamanias i vinter. Flotte, lange bølgende blader i en frisk lys, grønn farge.

Den blomstrer i den øverste 160 litern min. Tok disse bildene i går ved vannbyttet. Hadde tenkt å sende dem inn til Plantebasen, men der lå det allerede et par bilder av en blomstrende A. crispus, så da trengs det ikke flere.

[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
Nydelig plante
Den var jo bare helt utrolig flott! Irriterende at det er så lite av sånne flotte planter her i min region - og er litt avventende til å bestille planter jeg ikke kan se først via internett. Er ikke helt sesong for det heller, når det er sagt.

Du får det så godt til i alle karene dine, må si jeg er litt misunnelig og ser litt opp til deg
Takk for ros, NUB. Du kan sikkert be Aquamanias om bilder om du er i tvil om du vil kjøpe, han sender på email om du vil. Men som du sier er det ikke helt sesong for å sende akvarieplanter enda, men nå er det snart vår, så da....
Som nevnt tidligere har jeg, samtidig med C. eques'ene, forsøkt å få i gang gruppen min med C. reynoldsi igjen. De la egg flittig fra i fjor vår (mai mnd) og holdt koken utover hele sommeren. Men så brått utpå høsten, da det egentlig ble sesong for egglegging hos Corydoras generelt, så bråsluttet de. Ikke et eneste egg siden.

Karet de går i har egentlig ikke vært særlig "Corydoras-friendly" siden oppstarten. Altfor åpent og ingen skygge ovenfra. Bare lave og korte gressaktige planter. Dette er jo pent å se på for meg, men ikke særlig "Corydoras-friendly" for en art som i tillegg er svært engstelig og sky av seg. Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, og forandre oppsettet totalt.


Jeg har byttet vann ofte på dem de siste par ukene, men de viste ingen tegn til noe lek. Da må man gå drastisk til verks. Det er kjent at Corydoras reagerer på større endringer i miljø, f.eks. ved flytting fra et kar til et annet. Det er innpodet i genene deres at store endringer i miljøet betyr regntid, ettersom vannstanden da øker med opptil flere meter i Amazonas.
Jeg hadde ikke lyst å flytte dem, for jeg har ikke noe annet kar der de kan gå alene for tiden. Og som nevnte ovenfor, var ikke karet innredet med tanke på de sky Coryene egentlig, så derfor bestemte jeg meg for å ramponere karet deres totalt, hehe!

[External Image]

Den trerota de har hatt, som egentlig ikke ga noe særlig gjemmesteder under, var gammel og skikkelig bløt. Det støvet nesten av den og den var helt myk. Den hadde også fått mye penselalger, og trådalgene koste seg på plantene i karet. Så jeg rev det ut - alt sammen! Nappet opp lange "perlekjeder" med E. quadricostatus og løftet ut hele trerota. Slang oppi noen never eikeløv (vasstrukkent på forhånd i bøtte), en redmoor-rot og noen flyteplanter. Redmoor-rota har vært brukt før, men fløt litt nå fordi den var tørr. En stein og en sugekopp innskrudd holder den nede til den blir vasstrukken igjen.

Dagen etter var det liv og røre i akvariet Corydoras reynoldsi'ene elsket sitt nye hjem, og fartet rundt i hele karet, fra eikeløv til eikeløv. De stortrivdes med løvet, for da kan de forflytte seg rundt og hele tiden ha et nytt gjemmested under et løv å pile til. Hele gjengen var i full vigør, og det ble en del dansing oppover frontglasset også. Jeg syns jeg så "pre-spawning behaviour" i går kveld, men det hadde ikke skjedd noe da jeg slo av lysene.

Nå er det bare å vente Eller, det kan faktisk hende de allerede har lagt egg - men det er umulig å se hvis de har valgt å legge dem under eikeløvet jeg strødde så generøst på bunnen der :p


Alt eikeløvet gjorde dem såpass trygge at de viste seg fremme i hele går Dermed fikk jeg en sjelden mulighet til å ta noen bilder av dem.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siste bilde i serien ovenfor.
Er det rart jeg får lyst på corydoras, sier bare jeg... Så flott bilder, Mona!
SGS
Er det rart jeg får lyst på corydoras, sier bare jeg... Så flott bilder, Mona!


Sett i gang og samle Corydoras!

Takk for ros
De små Betta ynglene mine har en noe ustabil matforsyning. I går fant jeg nok en gang null artemia da jeg skulle høste. Det var helt dødt i klekkebeholderen. Så jeg satte en ny, og deretter måtte yngelen vente et helt døgn før de fikk maten sin igjen. De fikk litt mikroorm i går, men jeg har inntrykk av at mesteparten av det bare går til spille og forsvinner steder de ikke finner det. Det er iallefall aldri tjukke, runde yngelmager å se etter et mikroorm-måltid. Men etter fôring med artemia.... da sprekker de nesten

Jeg tok et par bilder av de sultne små-bettaene igår.
De har fått artemia i kveld, og svømmer nå rundt med stinne mager.

[External Image]


[External Image]
mona o
Det er kjent at Corydoras reagerer på større endringer i miljø, f.eks. ved flytting fra et kar til et annet. Det er innpodet i genene deres at store endringer i miljøet betyr regntid, ettersom vannstanden da øker med opptil flere meter i Amazonas.

Ah! Selvfølgelig! Jeg har lurt på hvorfor coryer blir opphisset av flytting. Og når du forklarer det, er jo svaret så enkelt.
Hei!

Jeg har gjort et tappert forsøk på å lese meg gjennom bloggen din, planen var å begynne med begynnelsen i tråd 1, men det er jammen ikke gjort på én to tre. Du har ingen planer om lydbok vel?! ..ler.

Du har så mange flotte kar og fisk, og bildene er så flotte at det er en fryd å se på. Dessuten er akvarie-kunnskapen du presenterer lærerik. Godt at noen orker.

Den Aponogeton'en er bare helt nydelig!
Jeg har selv sett på den flere ganger på nettbutikken til Aquamanias, venter bare på litt mildere vær.
Virkelig en vakker plante!
Jeg tror søren ta at jeg har fått gjelleparasitter på gruppen min med Corydoras eques! Helt utrolig! Jeg har hatt dem i to år neste måned, og de har aldri vært syke en dag. Men... jeg har aldri kjørt noen "avlusingskur" på disse heller, selv om de er viltfanget, siden de har sett så friske og fine ut hele tiden og har gått i et eget kar.

Så hvordan kan dette skje? Jeg bytter vann på dem hver dag i to uker i et forsøk på å få dem i lek, men istedet gir de meg... gjelleparasitter!!?? Sant skal sies, jeg har hele tiden følt at Corydoras eques er et unntak fra regelen som sier at Corydoras elsker vannbytter. Disse Eques'ene ser aldri glade ut under og etter et vannbytte, tvert i mot. De ser ikke særlig begeistret ut, de mister fargen og blir spake. Jeg har forsøkt å si til meg selv at det jeg ser må være innbildning, hvordan kan det ellers ha seg? Friskt vann skader ingen og Corydoras er jo kjent for å elske vannbytter. Men ikke disse... har magefølelsen sagt. Jeg har vært på nippet til å avbryte leks-triggerforsøkene mine flere ganger, men har bare fortsatt. Æsj!

Men joda, jeg er nå sikker på at gjelleparasitter må det være. Vannbyttene har sannsynligvis stresset fiskene såpass at det har brutt ut. De har nok båret på det hele tiden, men det har ikke vært synlig før nå. Har aldri opplevd noe lignende før.

Det begynte egentlig mest for et par dager siden, og jeg ble veldig mistenksom da jeg så noe merkelig atferd på dem. To i gruppen lå på bunnen og "gispet" i veldig raske pust. Da de fremdeles pustet likedan noen timer senere og heller ikke brydde seg om mat (disse har alltid elsket mat og vist stor appetitt), var saken egentlig avgjort. Jeg har likevel ikke helt trodd det kan være sant, jeg har tross alt hatt dem i to år! Siden jeg har litt vanskelig for å tro at dette kan ramme fisk jeg har hatt så lenge, har jeg observert dem både nøye og vel i de siste par dagene. Og hyper-pustingfrekvensen fortsetter. Jeg kan bare se 2 stk som gjør dette, men selvfølgelig er alle rammet. Gjelleparasitter slår seg ned der det er gjeller å finne!
Når jeg tenker etter, så har enkelte i gruppen vridd på hodet, liksom "vrikket på nakken" etter hvert vannbytte i det siste. Det var da jeg først begynte å lure....

Nå i dag kom nådestøtet, en siste bekreftelse på at det jeg tror er riktig, for idag jeg så en Eques-hunn som spratt rundt på sanda og prøvde frenetisk å klø seg "på kinnet" (ved gjellene....). Trenger man flere symptomer? Nei.

Vel, vel. Det er bare å brette opp ermene og gå løs på kurering av plagen. Får finne frem fiske-apotekskrinet mitt og sjekke hva jeg har av medisiner for øyeblikket. Burde ha en del som kan brukes, for jeg sikret meg en del i fjor vinter.

PS! Lesere som har noen innspill her, kom med det


Noen bilder tatt i dag.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
mener å ha lest på cw at den såkalt "ekte" eques'en hater kaldvannsbytter og at noen hadde fisk som omtrent døde av det... men coryfersking som jeg er aner jeg ikke stort om andre triggere som kan brukes.
Oi, det var ikke bra. Er det ikke disse parasittene som er så vriene å bli kvitt eller gjelder det bare discus? Jeg fikk en pakke Kusuri Wormer Plus i posten i dag og skal prøve den mot noe som ligner Birgers bilder på det andre forumet. Denne medisinen tar vel gjelleorm også? Jeg krysser fingrene for Eques'ene dine!
Sanne
mener å ha lest på cw at den såkalt "ekte" eques'en hater kaldvannsbytter og at noen hadde fisk som omtrent døde av det... men coryfersking som jeg er aner jeg ikke stort om andre triggere som kan brukes.


Jeg er faktisk tilbøyelig til å tro det - disse reagerer overhodet ikke som andre Corydoras på det. Nå har jeg faktisk ikke brukt iskaldt eller direkte kaldt vann på dem heller, så "sprø" har jeg ikke vært Men de har fått vann som er mellom 20-22°C under disse daglige vannbyttene. Et par ganger har vannet jeg har byttet med holdt 19°C. Ingen av vannbyttene har senket temperaturen i karet deres med mer enn 3°C, fra 26 til 23°C. Jeg vet jo at de er varmekjære, såpass har jeg observert de to årene jeg har hatt dem, så kaldtvannsbytter har jeg ikke gitt dem, nei

Det er fra nå av slutt på daglige vannbytter der. Tror det er bedre å finne en ny innfallsvinkel, og jeg har planene klare. Planer jeg egentlig hadde tenkt å bruke da jeg bestemte meg for å prøve og få dem i lek, men så bråsnudde jeg og satte i gang med daglige vannbytter på vanlig Corydoras-vis istedet. Angrer for det nå
Hvorfor lyttet jeg ikke til magefølelsen min som sa "dette liker de egentlig ikke, ser du ikke det"?

Jeg har ikke startet medisineringen enda, har vært litt opptatt i kveld, men jeg starter i morgen. Må lese meg litt opp først, søke litt rundt og finne tråder om temaet her på AF. Har aldri vært plaget med den slags på Corydoras før, så jeg har liksom latt info-tråder om det "gå inn det ene øret og ut det andre" uten å feste meg så mye ved det. Men lurer på om praziquantel er det riktige virkestoffet å bruke på det..?
Får dykke ned i medisinskrinet i morgen.

Rita Revestrek
Oi, det var ikke bra. Er det ikke disse parasittene som er så vriene å bli kvitt eller gjelder det bare discus? Jeg fikk en pakke Kusuri Wormer Plus i posten i dag og skal prøve den mot noe som ligner Birgers bilder på det andre forumet. Denne medisinen tar vel gjelleorm også? Jeg krysser fingrene for Eques'ene dine!


Tar Flubendazole gjelleorm? Det er jo det som er virkestoffet i Kusuri. Det visste jeg ikke. Jeg har Kusuri, en pakke, liggende i skrinet mitt. Trodde man måtte bruke prazi eller noe sånt?
Kanskje det ikke tar gjelleorm? Det står Gill Flukes og Body Flukes på pakka og da tenkte jeg på gjeller og kropp
Ville prøvd Wormer Plus jeg Mona ,Det har vist seg å være svært effektivt mot parasitter har jeg ihvertfall erfart og flere med meg .Men dette vet du jo fra før ,synes bare det må bare være det beste i følge min erfaring ,veldig effektiv medisin uten å ødelegge filterbaterier.

Gjellemark er noe skikkelig skitt. Fiskene kan ha det i årevis uten at du merker noe i det hele tatt. Så lenge fiskene er friske og raske så håndterer de disse uten nevneverdige synlige symptomer. Helt til den dagen der de blir litt redusert av et eller annet så få gjellemarken overtaket og da har man det gående.

Det værste er at dritten sprer seg som pest(en sakte snikende pest). Dette er såpass alvorlig at om du har mulighet så bør du ofre en og legge den under mikroskop for sikker diagnose. Skal ikke rope ulv her, men håper du er nøye med slanger og lignende. Slamsuging i kar fører gjerne med seg egg fra et kar til et annet. Coryer har som levebrød å rote i sanden og er derfor den perfekte vert for eggleggende gjellemark.

Praziquantel i pulverform er å foretrekke og kuren må følges nøye(noe som ikke blir et problem for deg).
Geir Kristiansen
Praziquantel i pulverform er å foretrekke og kuren må følges nøye(noe som ikke blir et problem for deg).

Tusen takk for innspill, Geir. Jeg tolker deg sånn at du er enig i min konklusjon ang. diagnose etter beskrivelsene mine i innlegget ovenfor? Det føles greit å vite, for jeg får litt følelsen av at "tenk om jeg ser spøkelser ved høylys dag" :p

Jeg har undersøkt i fiskeapoteket mitt, og jeg har en uåpnet pakke med rent Praziquantel pulver (fra RMD). Jeg er imidlertid litt i tvil om fremgangsmåten.
Kanskje du vet Geir?
Dersom jeg ikke bytter noe vann i de to ukene kuren varer, holder det da å dosere oppi den mengden som står i bruksanv. EN gang, og deretter la akvariet være i fred i to uker?
Ingen vannbytter altså, så ingen medisin fjernes og da trenger jeg jo ikke tilsette mer heller disse to ukene? Iallefall slik jeg forstår bruksanv., der det sies at eventuelt tatt ut vann må erstattes med vann som har en tilsvarende dose Prazi som det som ble fjernet?

Siden alt dette åpenbart ble forårsaket av for hyppige vannbytter, har jeg ingen planer om å fortsette med dem :p De har godt av en pause. Det tror jeg de ville like (det føles merkelig å si noe sånt, jeg som alltid har vært "vannbytte-forkjemper nr 1", hehe)
Tidligere (siden jeg kjøpte dem og frem til for to uker siden) har jeg hatt som rutine å bytte vann en gang pr uke på dem, men jeg ser ingen grunn til å ikke kunne forlenge vannbyttefrekvensen hos disse til en gang annenhver uke. Litt tungt å svelge gamle vaner, flittig vannbytter som jeg er, men sånn må det bli med akkurat disse Eques'ene.

Jeg har nå hatt oppi Flubendazole i 85 literen der disse 10 Equesene er, og de andre 6 som jeg flyttet til 45 literen forrige uke har også fått. For å "slå flere fluer i en smekk", satte jeg de 4 nye Eques'ene mine også i 45 literen, så de får avlusingen sin samtidig. Ingen vits å medisinere i 3 kar når det holder med 2.

Nå lar jeg det være i noen dager, og observerer og følger nøye med fremover. Dersom jeg ser forverring, får jeg ta et stort vannbytte og begynne med prazi straks. Hvis Flubendazole virker som tenkt, kanskje jeg slipper prazi.

Eller mener du det ikke er noen vei utenom prazi, Geir?
(håper du titter innom igjen og leser dette
mona o
Tusen takk for innspill, Geir. Jeg tolker deg sånn at du er enig i min konklusjon ang. diagnose etter beskrivelsene mine i innlegget ovenfor? Det føles greit å vite, for jeg får litt følelsen av at "tenk om jeg ser spøkelser ved høylys dag"

Når man er erfaren, kan man som regel stole på magefølelsen. De gangene jeg har tenkt at det bare er jeg som er hønemor, har jeg som regel angret etterpå på at jeg avdramatiserte følelsen jeg hadde. Jeg burde ha hørt på hva jeg hadde på følelsen.
Det har du rett i, Inger Anne

PS!
Ang. de C. eques'ene som er i 45 literen:
alle ser ut til å være i strålende form. Men det er jo bare tilsynelatende at de er friske, det vet jeg jo nå, så som sagt fikk de også medisin.
Det er ingen i det karet som ser ut til å lide av noe, ingen pusting på høygir eller noe. Godt er det!
De 3 nyeste hannene mine (de nye var 3 hanner og 1 hunn viste det seg) er "helt i 100" fordi de nå plutselig fikk så mange fine damer å velge mellom der De bruker bartene sine og beføler damene på hodet, forfølger dem rundt i håp om at de skal klare å få dem med på "noe".
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap