Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 22)

Huff, ja hvis de er syke så blir det jo en helt annen sak. :/
Jeg mener jeg bestemt har bare friske reker i 375, men de yngler ikke. Tror at jeg ser egg i nakken på Red bee rekene i 28 literen da, og det er jo forhåpentligvis rett.

Det hadde vært interessant og se bilde av den spesielle gule guffa du sier du har i 60 literen, sånn for senere referanser om man selv skulle få noe slikt. :P

Her hos meg er det og overgrodd i karrene, og 170 literen er tåkete som fy! Må få tak i pumpa jeg har lånt vekk, så jeg får litt bedre filtrering der. Har nok for mange fisk der i øyeblikket.

Gleder meg til og se nye bilder av karrene dine.
Puh, da har jeg fått rensket opp i alle karene, det var veldig fint å få oversikten og gi fiskene helt rent vann. Jeg kan se på fiskene at de setter stor pris på det store vannbyttet, og adolfoiene kom frem og brukte hele karet med det samme, mot at de lå å trykket i et hjørne uten å vise seg før vannskiftet og rengjøringen/opprenskningen. Jeg tok bort nesten alle plantene fra 60 literen fordi de var helt ødelagte av alger. Er ikke noe stolt av det bildet av det som en gang var en flott javamosedott, men viser det likevel så andre kan se og kanskje gi meg tips om hva dette kan vær og hva det kommer av??

[External Image]

Viser også et bilde av pumpa og hvordan den såg ut med den gule guffa på. Heldigvis lett å få av svineriet. Jeg åpnet ikke filteret denne gangen, vil først se hvordan det går med litt ordentlig stell og hyppig vannskift fremover. Jeg har også en mistanke om at jeg har pøset litt vel mye på med foring. Mener det er skeggalger jeg har hatt så voldsomt utbrudd av, men lurer ganske mye på hvorfor akkurat denne typen og hvorfor den i det hele tatt kom og overtok karene på denne måten.

[External Image]

Her er 100 literen etter opprensking og tynning av planter. Rester av alger sees på røret til filteret og på grenene til den store rota. Skjeggalger? Håper de gir slipp nå med skikkelige rutiner igjen!!

[External Image]
60 literen har nesten ikke planter igjen, men det er vallisneria så det gror seg nok fort til igjen. Vi telte 25 adolfoier med stort og smått. Mener jeg skrev i vår at det skulle være 26. Jeg vet jeg har mistet en av de unge, så da stemmer det bra at det er 25 stk nå. Veldig fornøyd med det, for de er jo så vakre. Og nå etter vannbyttet er de bare fremme. Lurer på hvor lenge det varer? Trillene er sammen med dem nå. Krystallrekene er ganske mange av enda, selv om de har dødd en del av dem i det siste. Håper det roer seg nå når jeg skal bytte masse vann fremover.

[External Image]

[External Image]

Til slutt et bilde av kampfisken min, mitt eget oppdrett. Han har fått litt slørete øyne, sikkert på grunn av dårlig vannkvalitet i det siste. Regner med det går over snart igjen.

[External Image]

L-201ene er bare så kule! De også litt fremme nå ser jeg og tar til seg mat. Blir minnet på hvorfor jeg har malledilla når jeg ser dem bevege seg rundt om i akvariet. Håper de vil leke snart igjen, for jeg har ikke sett yngel etter dem så da har de nok bukket under mens jeg har vært borte på ferie.
Plussmedlem
25 adolfoier... det var gjengen sin, det! Må vel prøve å drette frem noen selv, skjønner jeg Åh, kan tenke meg det synet...
Anders Kaste
25 adolfoier... det var gjengen sin, det! Må vel prøve å drette frem noen selv, skjønner jeg :-) Åh, kan tenke meg det synet...


Ja det er litt av et syn å se alle fremme Kunne ønske de ville stimme sammen av og til, som i stad da de var fremme, men de var spredd over hele karet. Du får sikkert jevn lek på dine utover høsten hvis de er voksne nok, og du kan gjøre det veldig enkelt med drettinga; ikke ha noen som spiser eggene eller yngelen(foreldrene her spiser ikke eggene hvertfall) da vil antallet øke jevnt og trutt Håper å gjenta suksessen denne vinteren med at de dretter seg selv. De er jo bare så vakre, har ikke hjerte til å kvitte meg med noen av dem Vil bare understreke hvor viktig det er å ha lik temp på byttevannet når det går yngel i karet. Dette har jeg erfart er avgjørende, men det vet nok de fleste som dretter corydoras.
Plussmedlem
Ja, det er mye å tenke på ved oppdrett av Corydoras, og det med temperatur er jo uhyre viktig... her må man passe på å ikke glemme seg bort! Adolfoiene mine er voksne og har lagt noen egg før.
Så stor kampfisken har blitt!

Kjenner en liten corydilla på vei her også, selv om jeg bare har aeneus uten beibisser så langt.. og en albino som jeg lurer på om er hjerneskadet eller noe :s
Søte små fiskene ^^
Hallo! Da har L-201 yngel i hula! Denne gangen må jeg vel klare å fore dem opp!?!
Hurra! Gratulerer! =D
Krysser fingrene for det!
Slenger meg på her,nettopp lest meg ferdig gjennom hele tråden din,så nå må jeg følge med på hva som skjer videre.
Skikkelig ekkel guffe de algene eller hva det nå var du fikk,det så lite appettitlig ut!
Så hyggelig at dere følger med!

Såg etter yngelen nå og såg tre tilsammen, den som er større enn de andre og to små. Den største ligger på en fast plass hele tiden, under ei hule og der får jeg ikke fotografert den. Hvis den kommer frem en dag skal jeg prøve å knipse.

Ellers skal 100 literen flyttes i løpet av de nærmeste dagene og adolfoiene skal flytte inn der. Blir gøy, gleder meg til å få det gjort! Får vel kanskje tatt noen bilder etter det også, så det ikke blir bare skriving her i tråden

Ellers kan jeg med glede informere om at eg såg en reke full av egg her om dagen!!

Animorpher: Ja den algeguffa var skikkelig ekkel og slimete. Men lett og fjerne og den har heldigvis ikke kommet tilbake!
På tide med en oppdatering her nå.

For det første ble vi foreldre til en gutt den 8. oktober, så der har dere forklaringen på hvorfor jeg har skrevet lite her i det siste. Fokuset flytter seg liksom litt, men har fortsatt akvarieinteressen i behold, om enn i noe begrenset antall liter i forhold til tidligere.

Jeg har kun 100 literen og 20 liter rekekar(klorekene) oppe og går nå for tiden. Endringene ble gjort i september, 60 literen og 100 literen ble slått sammen og pr da inneholdt de 25 adolfoi, 15 green laser og 7 L-201. Da jeg vel hadde fått plassert dem sammen i 100 literen fikk jeg tidenes nedtur i hobbyen. Jeg vet ikke riktig hva som gikk galt, men jeg våknet en morgen til massedød i akvariet. Skyhøy nitritt og tett filter. Jeg mistet alle L-201 og mesteparten av green laserne. Adolfoiene overlevde, bortsett fra noen få ungfisk. Orker rett og slett ikke skrive mere om det, det er så trist.

Så status pr nå er 100 liter vann, ca 20 + adolfoi med stort og smått, 3 stk L-333 som Lisa-S har vært så snill å låne meg som plaster på såret, 2 ancistrus med barn og en liten stim med Boraras brigittae. Ja også noen få crs-reker da, uten egg..

20 literen inneholder noen voksne kloreker med barn og en kampfisk.

Adolfoiene har kommet igang med lek igjen for sesongen, så har god tru på at de er mange flere når våren kommer igjen Har prøvd å ta noen bilder av dem i lek, men det er lettere sagt enn gjort. Bilder kommer når jeg får tatt noen jeg er fornøyd med.

Jeg vil nok etterhvert prøve å få tak i nye L-maller, men å kjøpe i butikk er uaktuelt pga prisen. Jeg kan bare ikke bruke mange tusen kr på å få en ok gruppe fisk når jeg vet om så mange som selger mye billigere privat. Da får jeg heller smøre meg med tålmodighet og evt vente å se hva som dukker opp hvor.

Reker skulle jeg også hatt nye av, jeg savner å ha dvergreker som formerer seg! Det er kjempelenge siden jeg har hatt. Jeg har hatt sakura, kirsebær, grønne og disse krystallrekene og har bare sistenevnte igjen og dem er det veldig lenge siden jeg har hatt formering på. Kanskje ikke så god reklame for meg selv som rekeholder, men jeg vet at jeg kan få det til jeg også, for det har jeg gjort før. Hvis ikke det dukker opp noen dvergreker til salgs her i byen som er av interesse så må jeg kanskje vente til våren med å få tak i nye av de også. Menmen, vi får se hva som skjer
Hei og velkommen tilbake.
Håper alt står bra til med dere og den lille prinsen.

Det er bare og si ifra om du vil ha økning i den grønne gjengen din. Jeg har enda ca 30 stk av yngelen her, og regner jo med at foreldrene skal yngle litt mer iløpet av vinteren.

Takk for det Lisa. Skal tenke på det med de grønne.

Adolfoiene leker hver uke nå, deilig å se at de trives og er igang med lek igjen. Synes jeg såg en yngel fly over bunnen også her om dagen.

[External Image]

I går fikk jeg hentet lysrør i posten og byttet de med en gang. Husker ikke når det var jeg byttet lysrør sist og mistenker lysrørene til å være årsaken til at jeg sliter med skjeggalger for tida. Nye lysrør sammen med nøye vannbytterutiner har jeg tro på at skal gjøre noe med problemet.

Slik ser nå hvertfall karet ut nå:

[External Image]

[External Image]
Ancistrusene mine er bare så søte. Overalt er de, svarte og gule om hverandre. Hunnen er den fisken vi har hatt lengst av alle, den første fisken vår faktisk. Hannen ligger på nye egg stadig nå. Synes det er så koselig med masse små ancistrusbarn. Her en kveld da eggene så vidt hadde begynt å klekke sg jeg tre wigglers utenfor hula. Har aldri sett at noen har forvillet seg utenfor hula før. Dagen etter lyste jeg under en sprekk mellom ei hule og sanda og der så jeg både ancistruswiggler og en 201-yngel Da har jeg hvertfall en overlevende 201 og det var jo hyggelig.
Anna U.
Ancistrusene mine er bare så søte. Overalt er de, svarte og gule om hverandre. Hunnen er den fisken vi har hatt lengst av alle, den første fisken vår faktisk. Hannen ligger på nye egg stadig nå. Synes det er så koselig med masse små ancistrusbarn. Her en kveld da eggene så vidt hadde begynt å klekke sg jeg tre wigglers utenfor hula. Har aldri sett at noen har forvillet seg utenfor hula før. Dagen etter lyste jeg under en sprekk mellom ei hule og sanda og der så jeg både ancistruswiggler og en 201-yngel:-) Da har jeg hvertfall en overlevende 201 og det var jo hyggelig.



hvilken ancistrus mener du
Bilder til det siste innlegget, var litt rask på knappen..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bittesmå ancistrusyngler er kjempesøte!
Håper de går bra med wigglersene som har havnet utenfor hula, de så ganske ferske ut med den svære plommesekken. :-0

Jeg har bare en hanne igjen av de jeg hentet hos deg, og han er nå blitt diger!
Anna U.
Slik ser nå hvertfall karet ut nå:


Veldig pent kar! Ser litt trollsk og spennende ut. Synd du sliter med alger, kjedelig, men det blir nok mindre alger med nye lysrør og gode rutiner på vannbytter. I mine akvarier har jeg merket at algene trives bedre og bedre jo eldre lysrørene blir.

Hyggelig at du er tilbake på forumet, forresten. Og gratulerer så mye med den lille!
Anna U.
... mistenker lysrørene til å være årsaken til at jeg sliter med skjeggalger for tida. Nye lysrør sammen med nøye vannbytterutiner har jeg tro på at skal gjøre noe med problemet.

Det var et pent kar med uuuuutrolig pene fisk! (hint, C. adolfoi...!)

Ang. penselalger, så kan jeg dele litt av min erfaring med dem. Hvis du har justeringsmuligheter på filteret ditt, så kan det å senke sirkulasjonen litt hjelpe. Det kan faktisk hjelpe VELDIG!
Jeg halverte sirkulasjonen på mine utvendige Eheim Pro 2224 filtere, og holdt med det penselalgene godt i sjakk. Dette erfarte jeg over flere år. Den algetypen der stortrives nemlig med mest mulig sirkulasjon!

Hvis du mekanisk og manuelt fjerner alt du ser av penselalger nå (kniper av de verst rammede bladene, og skrubber vekk på skiferhulene osv) og så setter ned sirkulasjonen, vil du se at det blir minimalt med alger som vokser frem igjen, iallefall bruker de å bli sterkt redusert i mengde.

Man ser gjerne at penselalgene gror etter der strømmen fyker tvers over karet. De gror helst der de får mest strøm.

Penselalger har også noe med visse vannverdier å gjøre, men der husker jeg ikke hva det var igjen. Skjevt forhold (den ene høy og den andre null f.eks.) mellom minst to vannverdier. Mulig det var PO4 og NO3 (fosfat og nitrat) ? Ikke sikker. Men kanskje du skulle teste de to og se hva du får av resultat?
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap