Underwater world (side 22)

160litern har en hvit vannflate.. jeg tror det kommer av at jeg har litt luftbobler kommende ut av pumpa, og en proteinhinne som nekter å gi slipp. Har prøvd å heve utblåset til pumpa, men det eneste som skjer er at hinna blir delt opp.

Blir fristet til å gi opp arbeidet med dette jebokaret, og heller kjøpe hjørnekaret som Renate har lagt ut.. :p

Jeg har bestemt meg for å knerte den tullete albino aeneusen. Det skjer iløpet av dagen.
Jeg måtte knerte en ungguppy idag, la merke til at den hang i overflaten og var ganske tynn med halen sammenfoldet. La også merke til en boblete ting som hang ut av endetarmen eller noe sånn.. skummelt...
Vannsti
Blir fristet til å gi opp arbeidet med dette jebokaret, og heller kjøpe hjørnekaret som Renate har lagt ut.. :p

Skjønner deg godt, og etter å ha sett bordet så tror jeg at om du setter det opp, så vil du sitte og irritere deg over det inn i evigheten.
Ville solgt karet, og gitt bort bordet om de som kjøper karet vil ha det med.
Det hjørnekaret så jo kjekt ut på bilde.
La ut en annonse på FB jeg.. Det er jo veldig fint selve karet med de buede kantene, var jo derfor jeg falt for det.. men det passer egentlig ikke i stua mi. Du så jo hvordan kanten gikk utover muren.. hehe
Ble alt for ivrig! I tillegg frister jo det å ha de ekstra litrene.. Men det hjelper jo egentlig lite når stua er så liten.. :p
Ny nedtur med parasitter
Det henger noen guppyer i overflaten. Blandt annet den nye jeg hentet for ikke lenge siden.. Men den ser ellers frisk ut, og tror ikke den har tatt med seg noe. Jeg har sett flere guppyer med sammenklappede sporfinner. Jeg så en ung en med en lang pose hengene etter seg, litt som den jeg tok livet av for litt siden.. og jeg så en cory rulle seg i sanden idag.

Så joda, parasitter.
Aner ikke helt hvordan jeg skal gå fram.

Har en teori om at jeg kanskje har dyrket på flukesene i mikroormboksen. Så vurderer å sette ut coryungene i karet og medisinere på nytt...

Sånne innvollsparasittene skremmer meg, hva om det er det de har fått? Jeg vil ikke ta livet av alle fiskene. Tror kanskje jeg er ferdig med guppy alikevel.. de er jo nydelig fine, men huff altså!
Kanskje jeg går til dyrelegen og sier at jeg treger fiskemedisin.

Jeg har hatt sykdom i det karet i over en måned nå, og litersyken kjenner jeg har fått seg en knekk.

Hvordan mener du at du har dyrket flukes i microormboksen?

Synes det er veldig rart at du ikke blir kvitt fluksene iallefall. :/
Jeg tenkte på det du sa om at enhver dråpe vann fra et smittet kar kunne inneholde flukes.. og så kom jeg på at jeg har jo matet med mikroorm hele tiden, og så har jeg fått vann på fingern når jeg har ristet av ormen i vannet til ynglene - så når jeg da har hentet litt mer mikroorm rett etterpå så har det jo kommet vann i.. Og når jeg tenker meg om så har jeg jo bare brukt vann fra det karet til å væte kulturen også.

Sånn tenkte jeg at det kanskje er kommet flukes i kulturen min, og så har jeg jo foret videre med den.. og kanskje så har jeg således dryppet med flukes tilbake i karet hele tiden..

Håper igrunn det er flukes. Og at det ikke er noe annet guffent. Det er disse spisse sporfinnene til guppyene som plager meg mest akkurat nå, sist det skjedde døde hele populasjonen min ut..
Huff, det er jo noe og tenke på..
Det var noen andre som sa det til meg ang flukes, at det ville kunne være smitte i hver dråpe vann, men flukesene trenger jo verter for og overleve, og da ville de jo ikke overleve i micoormkulturen sånn som jeg ser det.. Kan dele min kultur i to, så får du ny hos meg om du vil?
Jeg vet ikke jeg, det er den eneste forklaringen jeg kan komme på. :/

Når jeg ser etter så er jo faktisk de eldste coryene akkurat en måned idag! De har jo blitt over cm store, og fått et sånnt ubestemmelig mønster på seg =) De yngre er vel ca. tre uker eller så nå..
Kan jo hende de er gamle nok til å klare seg? Jeg tror hvis jeg skal gi en kur til så vil jeg ikke fore med mikroorm før etter kuren i tilfelle.. Kan mate med sånn finknuste tørrgreier.. jeg ga dem det de morgenene jeg ikke fant noen mikroorm, og de må jo ha spist av det.
Men til etter kuren så er jeg jo Nødt til å ha en kultur! Kanskje jeg kan få ny startkultur da? :p

Er litt redd for å gi mere medisin med tanke på at parasittene kan bli resistente.. Det trenger vi jo ikke! :O

Vannsti
Jeg vet ikke jeg, det er den eneste forklaringen jeg kan komme på. :/ Når jeg ser etter så er jo faktisk de eldste coryene akkurat en måned idag! De har jo blitt over cm store, og fått et sånnt ubestemmelig mønster på seg =) De yngre er vel ca. tre uker eller så nå.. Kan jo hende de er gamle nok til å klare seg? Jeg tror hvis jeg skal gi en kur til så vil jeg ikke fore med mikroorm før etter kuren i tilfelle.. Kan mate med sånn finknuste tørrgreier.. jeg ga dem det de morgenene jeg ikke fant noen mikroorm, og de må jo ha spist av det. Men til etter kuren så er jeg jo Nødt til å ha en kultur! Kanskje jeg kan få ny startkultur da? :p Er litt redd for å gi mere medisin med tanke på at parasittene kan bli resistente.. Det trenger vi jo ikke! :O

Ja, for mye medisinering er jo ikke bra, men hvis du fortsatt har flukes, så er det jo liksom ingen vei utenom. :/

Kan starte en kultur til her, så kommer du bare og henter når du trenger den.
Det er sant det.. Tror jeg må prøve på et par vannbytter de neste dagene, men kan ikke ta større enn 20liter for det er det jeg kan mellomlagre =/
Og så får jeg kjøre på med enda en kur..

Karet er kjempestygt også nå, sånn ekkel alge har spredt seg utover. Rotalaen rekker over nesten hele karet, sammen med den andre stengelplanta.. de ser iallefall ut til å trives. Jeg har aaaalt for mye fisk der, har SÅ lyst til å flytte iallefall de stakkars paleatusene til 160litern..

Tusen takk for at du er så snill, Lisa! =)
Hadde det ikke vært for deg så hadde det nok vært lite fisk her hos meg!
Sånn, fordi de hadde vært døde =/
Skulle da bare mangle at man ikke skal kunne hjelpe hverandre når man kan!
Har satt en ny kultur til deg i en isboks, så den er klar om en dag eller to.
Tusen takk =)
Etter å ha lest i tråden din kom jeg jo på hele 3 oppdrett jeg har glemt å registrere! Har fått satt opp guppyene, ancistrusene og aeneusene nå på oppdrettslista mi =p

I kveldingen blir det 20liters vannbytte og så får jeg gå i gang med enda en kur.. eller så setter jeg på enda en 20liters lufting og så bytter jeg i morgen også. Tror ikke egentlig jeg tør å slippe coryungene ut enda, i det parasittbefestede karet.. Eller, vet ikke jeg! Har ikke lyst til å miste dem! :/

160litern forundrer meg fortsatt med sitt tykke lag i vannkanten.. det ser ordentlig seigt ut! Skjønner det ikke helt, er jo nesten ikke fisk i det karet! :p
Blir iallefall vannbytte der og i helgen, og så skal jeg rense den innvendige pumpa der i håp om at det bedrer seg.

Jaja, har bytta 20liter vann og luket bittelitt i 60litern. Hiver i 1 dose medisin nå om få strakser..

Ser det er endel guppyer som sliter, håper medisin knekker hva enn det er som plager dem. Jeg er så kjempelei av plager med disse karene nå!

Har nå tatt livet av albinoaeneusen min. Det var ikke egentlig annet å gjøre fant jeg ut. Kan ikke avle på svake ledd.. og det var denne. Selv om den virket frisk så var det jo noe alvorlig galt i motorikken dens, også oppførselen var så snodig. Sånn har den vært hele tiden. Ja altså, frisk i den forstand at det ikke feila meir enn noen eventuelle parasitter - men de kom jo for ikke så lenge siden.
Kommer sikkert til å savne den litt da, den var jo spesiell, og ikke så stygg som albinoaeneus gjerne kan bli.. hehe :/

Jeg synes fiskene i 60litern ser ut til å være mer aktive idag. =)

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som feiler i 160litern, har ikke sett sånnt altså! Vannkanten er grønn! :/ :O
Etter vannbytte vokser laget igjen. Per nå når kanten helt inntil ca 15-20cm mot der vannutblåset er.

Har satt opp Jeboen her hjemme nå til photoshoot, det er jo ordentlig flott! Får litt lyst til å ha det selv, men selv med litersyka ser jeg jo at det blir helt malplassert her i stua.. :/
Der var jeboen henta. Nå har jeg lært at jeg ikke kjøper et kar som ikke passer til stua bare fordi det er pent. Det MÅ bli et hjørnekar med sidelengder på max 50cm, eller en type flerkantet kar. Men jeg vil helst optimere for flatearealet...

Så det ser ut til at jeg er på leting igjen, desverre :P
Synes igrunn det er kjempespennende å lete etter nye kar, jeg. Fant et flott hjørnekar på imazo sine lister.. dersom ikke noe dukker opp privat så er det mulig jeg går for en av disse:
http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sDQ&node=sDQ

Dose 2 av kur 3 skal gis idag. Karet er forhåpenlig å friskmelde til helgen..!
Men! Jeg så nettopp en Adolfoi klø seg mot sanden! Skjønner ikke om flukesene har havnet der, for det har ikke vært noen kontakt mellom karene.
Tror ikke nødvendigvis fisken er syk selv om den klør seg en gang.. klør den seg mange ganger derimot...
Håper det, er bare så ufattelig lei av sykdom. Så den bare gni seg mot sanda gjenntatte ganger iløpet av et par sekunder, etter det har jeg ikke sett det. Håper det er meg som overreagerer bare =)

Fant en av ungguppyene død i morres, en paleatus nippet til den der den hang i overflata. Det var av det eldste kullet :/

Jeg vurderer å kvitte meg med guppyene når de er blitt friske.
Det er flere grunner til det, den ene er jo at de blir syke så fort. De tåler ingenting, og så smitter de hele karet med guff. Man kan heller ikke handle seg nye uten å måtte være ganske sikker på en ny runde guff.
Guppyer er jo flotte, men de har jo ingen "personlighet" som sådan. Slik som diverse ciklider har. Jeg har prøvd å lært guppyene mine til at det er mat i det ene hjørnet når jeg rister med den gule matboksen der..funker litt. haha
Et problem jeg også har er at det ikke er mulig å skille mellom yngel og de voksne.. er umulig å vite hvilke yngel som kommer fra hvem, og det er ikke plass til å holde dem adskillt.. Det er vel derfor det har gått som det har gått med arten.

Er litt synd, men jeg tror jeg må gi opp tanken på hannguppykaret for godt.

Jeg savner å ha ciklider..!
Siste medisindose for denne gang ble gitt i går kveld. Da jeg kika i karet i går ettermiddag så jeg noe lite lørve etter finna til en av aeneusene.. Forhåpentligvis forvinner det etter den dosen jeg ga i går.

Jeg så noe litt guffent på den ene aeneusen, som et hvitt tynt lag hadde lagt seg på siden hans..

Har kommet litt i "skade" for å kjøpe en kampfisk, henter ham i kveld =)
Gleder meg til å se ham på ordentlig, og håper han får være i fred i 160literen.
Gratulerer med kampfisk. ):
Du får poste et skrytebilde av han når han er kommet vel i hus.

Krysser fingrene for at du er ferdig med fluksene nå.
Lisa: Takk! Skal se om jeg får til å legge ut bilder etterhvert!

Har visst vært og handla meg et 30liters sekskanta kar også nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap