Leifs verden, del 2 (side 22)

530
Synes den lettvinte veien er bedre enn å liste rund hvert enkelt kar, gir et roligere preg. Flott akvarievegg dette.



Takk for det 530. Tross alt er dette et kjeller rom med inngang utefra. Det skal ikke være et prinsesserom, hehe. En kjeller er en kjeller. Selvfølgelig vil en ha det litt fint når en først setter i gang med et slikt prosjekt, men det får være grenser.

Selv synes jeg det så langt er helt greit og tar en tiden til hjelp blir nok resultatet noe en kan være stolt av å ha fått til alene.

Når en har vært bryggeri arbeider i 25 år og ikke har vesentlig erfaring med slike prosjekter som dette, får en ta det som det kommer. Synes det er bedre å kunne litt om mye, enn mye om litt.

Det eneste jeg ikke selv skal gjøre er å koble vannet, om jeg skal ha en vask der nede. Det er vel noe en blir avhengig av regner jeg med. Er vel på tide å begynne med ledninger og støpsler.... Takk igjen 530
Har fått tatt noen vannbytter/slamsuginger i di minste karene i dag. Skulle så gjerne slamsuget i 54L hos cacatuoides mor og unger også, men tar ikke sjansen på det ennå. Det bør gjøres likevel. Det har sakte men sikkert blitt færre unger, og antar antallet nå er 15-20.

Ellers har jeg fått festet listene i kjellern og malt 2 strøk med maling. Ville ikke ha det helt hvitt, så fargen LATTE ble valget. Nederste listen malte jeg ikke da jeg har bestemt meg for å bytte ut den da den ikke er lik de andre.

Kjøpe den, kappe den på rett lengde, male den to ganger og smokk på med den. Så blir det litt sprekk sparkling og flekking til slutt. Da skulle den tredelte midtdelen være ferdig ;- =)

Har ikke lagt noen spesielle planer om mål og kar i hver av endene av reolen, men det er ikke noe som haster egentlig. Eneste jeg vet er at det er for smalt til 54L, så det blir bare mindre kar som får plass. Blir yngel/oppvekstkar stort sett for apistogramma.

Av erfaring vokser yngel fortere jo større karene er, så det er mulig jeg når jeg er ferdig med hovedreolen, bygger en frittstående reol med 3 stk like, men større kar.

Har også jernreoler som kan benyttes. Disse kan også klees med panel for å få det litt penere. Legger ut flere bilder senere fra kjelleren....
Plussmedlem
Gjort er selvsagt gjort, men kanskje dumt at du ikke bygget "midtdelen" i reolen inntil veggen kanskje, slik at sidene på reolen hadde blitt dobbelt så brede? Bare kom opp en tanke i mitt hode, men hadde kanskje ikke blitt så fint da Uansett, gjort er gjort, og jeg er sikker på at det blir kjempebra likevel. Ser hvertfall veldig lovende ut!
530
Synes den lettvinte veien er bedre enn å liste rund hvert enkelt kar, gir et roligere preg. Flott akvarievegg dette.


Henger meg på, det blir som en utstillingsvegg når det blir ferdig, kjempeflott! Du har heller ikke valgt den mest slurvete måten jeg har sett, så det lyser på ingen måte "snarvei" av prosjektet :o)
Plussmedlem
Nei, dette er gjort på en skikkelig bra måte, det skal du ha!
Anders Kaste
Nei, dette er gjort på en skikkelig bra måte, det skal du ha! :)




Tusen takk begge to. Alt er relativ om hva en vil legge ned i et slikt prosjekt. Skulle jeg bygget det i et rom i huset og ikke i kjelleren, ville jeg kanskje vært enda mer nøye. Som regel er rom i huset rettere og bedre enn i et kjeller rom. Bunn og reisverk har hele tiden vært en utfordring da alt er så skakt.

Fra veggene og til midten av gulvet skilte det 2-3 cm og det måtte til div foringer i bunn av varierende tykkelse. Men har tatt utfordringene som de har kommet og er vel fornøyd med tingenes stand

Det er først når kar og spesielt lys er på plass en ser om ting er bra, og blir det "utstillingsvinduet" jeg ønsker. Uannsett mener jeg at jeg har gjort en "grei" jobb så langt og er fornøyd ;- =)
Da har jeg vært nede å tatt noen oppdateringsbilder av reolen. Listen i bunn skal som nevnt tidligere byttes, så derfor er den ikke malt.

Mhht 54Litere i ytter delene så lar det seg faktisk gjøre, men noe av hjørnene vil bli stående bak de fremre stenderne. (front stolpene) Karene må med andre ord stå bak disse da lysåpning kun er 48cm. Med godviljen inntakt kan jeg få plass til 3 i høyden, iallefall på venstre side. Er vel bare mm som skiller sidene....

2x2"n som sees på det ene bildet er 60 cm, akkurat som std 54L. Hvorvidt jeg kjøper flere 54L får jeg se. Har en nå.
LOFFA
Oy sann. Neste nye leser av tråden blir nr 800 som er innom tråden min, kjempe gøy med denne intressen =)





Dette skrev jeg i GÅR og kan nå registrere 916!!! Skal si det har vært stor pågang da. Hyggelig. Det som opptar meg for tiden og sikkert pågangen, er prosjektet i kjelleren og mine kjære apistogrammaer ;- =)

Glemte i mitt forrige innlegg å si at de to første dobble kontaktene (støpslene) er montert ca midt på reolen. Ideen er å gå videre mot venstre med flere, samt iallefall en til på høyre siden før jeg helt til slutt går gjennom lekaveggen å kobler meg til strømmen i det andre kjeller rommet.

Vasken kommer jeg til å montere på motsatt side av veggen til reolen, med et rør ned til sluket.

Legger ved et fryktlig dårlig bilde av cacatuoides hua med yngler. Som jeg skrev tidligere burde dette karet vært slamsugd, men ynglene er for trygge og over alt....

Da har jeg delt apisto 160L i to med filtermatte. Tok ut fiskene og trodde jeg skulle greie å skille dem og se kjønnsfordeling.... Men stresset fisk er ikke det letteste å ID.
Tidligere har jeg ment det har vært 3+4, men nå sorterte jeg ut 2 commrae og 5 borelllii !!! Får se i morgen når de har fått stresset seg ned. Disse er fanget i samme pyttene og selv drevne har til tider litt problemer. Borelliiene har sikk sakk mønster og skal være greie å skille ut, men ikke helt enkelt når de er stresset som nå.

Legger ut bilder av 160L og kommer med flere bilder i neste innlegg
Apistogramma commbrae
Apistogramma pebas
Apistogramma macmasteri
Så grom gutten, Apistogramma bitaeniata
Akvarieveggen ble virkelig flott med de kontrastene du har av farger. Ser nesten ut som små vinduer på en vegg, og med fisk i blir dette en flott utsikt
Du har virkelig gjort en bra jobb med dette prosjektet.

Apistogramma bitaeniataen var jo nydelig flott, tror dette er en av de flotteste apistoene eg har sett (litt misunnelig ja).
Tommelen opp fra meg også på akvarieveggen.Blir utrolig bra
Ja, jeg må bare slenge meg på med de andre gratulantene:
Dette ble bra! Du kan virkelig være stolt av dette
Jeg har også blitt svært fasinert av denne bitaeniata.
Du vet vel ikke om noen i Rogaland-området som har slike?
Skulle så absolutt hatt en gruppe slike i reolen min!
Odd Meyer Løgevik
Ja, jeg må bare slenge meg på med de andre gratulantene: Dette ble [I]så[/I] bra! Du kan virkelig være stolt av dette :-) Jeg har også blitt svært fasinert av denne bitaeniata. Du vet vel ikke om noen i Rogaland-området som har slike? Skulle så absolutt hatt en gruppe slike i reolen min!




Tusen takk alle sammen for slik ros. Med slik ros er det mye lettere å holde på også i kjelleren. At så mange føller med og synes dette blir bra, ja det er virkelig hyggelig. Ja dere gjør meg faktisk litt stolt over mine prestasjoner, selv om noe kunne vært gjort anderledes.

En lærer en del på veien og ingen reoler er like. Jeg burde kanskje kutte ut reol, og bruke akvarievegg istedenfor. En reol er kanskje noe som er frittstående?

I kveld var det møte i akvarieklubben igjen og som vanlig veldig hyggelig. Kjøpte med meg en ancistrus hanne. Har fra før i leiksgruppa 2 hanner og 4-5 huer. Tror denne er den største nå på str så får kalle han bartesam da ;- =)

Kjøpte også en stim på 9 sorte neon som har fått plass hos bitaeniataene. I tillegg ble det 2 planter, en sverdplante og en jeg ikke aner navnet på.

Odd.
Jeg har ikke sett disse bitaeniataene til salgs hverken i butikk eller privat tidligere, men du kan høre i din zoo butikk om de har denne på lista deres. Det som var litt rart, var at jeg satt å leste og så på bilder av disse natten føre auksjon i Drammen, og falt da pladask for disse. Rart at det skulle ende med kjøp av disse bare timer senere. Har kanskje nevnt det tidligere, men prisen ble 260 kr for dette paret. Etter min mening en flott pris på flotte fisker.

Legger ut noen bilder i et par innlegg her. Atter en gang takk for all ros fra dere.

Må ta med litt egen skryt også her på tampen. Jeg ble nest best av oppdretterne i klubben for 2010. Mener å huske det ble totalt 16 oppdrett. Litt forskjellig poenggivning sånn i forhold til gull, sølv og bronse og om det er 1.gangs oppdrett eller gjentagende oppdrett.

Har levert 5 oppdrett allerede og neste mnd leverer jeg oppdrett på apistogramma cacatuoides. (gjentatt oppdrett på denne)

1. Apistogramma hongsloi hanner
2. Corydoras yngelen vokser til......
3. A. Pebas i front, og A. Macmasteri i bakgrunn
1. "Nye" Bartesam
2. A. Borellii
3. Ukjent plante jeg kjøpte i dag
Du er vel snart lei av rosen, men jeg må si det jeg også; kjempeflott reol du har bygget!!
HvemErJeg?
Du er vel snart lei av rosen, men jeg må si det jeg også; kjempeflott reol du har bygget!! :D



Hei på deg og takk for mer ros ;-=)

Ja det har jo gått litt fremover siden du var her. Var vel ikke en gang ferdig med reisverket da, om jeg ikke husker feil. TTT, men det går da fremover. Håper å få kjøpt den underste lista i morgen, få malt den 2x, og få festet den slik at det "kosmetiske" er ferdig på hoved delen av vegg reolen.

Går fortsatt å funderer på hva jeg skal gjøre med gulvet, men det er det siste en bør tenke på akkurat. EL arbeidet er vel det som jeg kommer til å konse på nå, samt endene på veggen.

Måle til og lage hyller til de småkarene jeg har nå. Har en 100L som jeg ikke får plass til der, så får se om den plasseres et annet sted, eller hva jeg gjør. Akkurat nå okkuperes den 100L av 2 stk Apistogramma Hongsloi hanner!!!
Håpet er å få tak i 2-4 Hongsloi huer
HvemErJeg?
Du er vel snart lei av rosen, men jeg må si det jeg også; kjempeflott reol du har bygget!! :D

Må bare slenge meg på,det skal bli gøy og se når den er ferdig og Akvariene er på plass
Följer med både på byggprojektet och apistogramma- (och malle-)-projekten och kan bara gratulera.
Den okända växten kanske är någon Ludwigia (har inte googlat, men min mage, som visserligen är dålig på växter, påstår att det kan vara noe sånt).
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap