Det var en gang et lite akvarium... (side 22)

Fikk tatt litt andre bilder også, litt hyggeligere

Poecilia salvatoris-gjengen[External Image]

Og Yngve/Ingvild, det får tiden vise, hva denne er.. [External Image]

Og en av barna ancistrusene etterlot seg, det er vel rundt 10 stk. av disse knøttene som har klart å gjemme seg i juwelen. [External Image]
Så var man blitt enda en guppy fattigere...hunn nr. to har også tatt kvelden, nå er det bare to hanner igjen.
De går i et karantenekar for seg selv, i tilfelle det skulle være noe galt med dem, jeg tror ikke det egentlig for hannene er sterke og fine i fargen og ingen antydning til noe rufs.
Har en følelse av at disse hunnene var ganske slitne, de hadde i hvertfall et ganske blekt og "fillete" utseende når de kom i hus. Pose-oppbevaring og flytting av kar har kanskje blitt for mye for de rett og slett, guppy er jo ikke akkurat den sterkeste av akvariefisk ettersom jeg har forstått

Har fortsatt ikke fått noe brukbart bilde av disse hannene, men de er altså hvit/lyslilla på framkroppen og gråsvarte utover i halen med skimmer av mørkeblått.
Skal kjøpe noen damer til de, jeg må bare finne de riktige damene først, kan jo ikke blande hva som helst
Den blåsvarte fargen vil jeg gjerne beholde i evt. avkom.
Jeg liker rene, enkle farger på guppy, for mye fargesprakende blandinger synes jeg kan bli litt slitsomt når de blir mange.

Det "nye" karet er på god vei til å bli klart nå, jeg mangler bare innredningen. En cory-vennlig rot og planter
Jeg skal bytte ut filteret der etterhvert også, nå går det en fluval 3+ der og jeg er ikke venner med det. Jeg er veldig pirkete på dette med at pumpene skal være helt lydløse, og fluval-pumpene stryker på den testen hos meg.
Inni pumpa har jeg blåfilter-matte med litt vatt på toppen og dette bare flytter jeg videre inn i den nye pumpa, så slipper jeg innkjøringstiden, det har funket bra før
Det blir nok Eheim bio-power i dette karet også, den er helt lydløs så lenge man ikke begynner å tukle med diffusoren, da høres det ut som det villeste fossefall i akvariene...

Litt bilder, det er de samme coryene som går igjen her føler jeg, det er fordi de er de mest samarbeidsvillige på modell-fronten

[External Image][External Image][External Image]
Marita Ekdahl
Skal kjøpe noen damer til de, jeg må bare finne [I]de riktige [/I]damene først, kan jo ikke blande hva som helst :)

Moss akvarieklubb hadde besøk av Erik Rune Larsen som driver med utstillingsguppy. Han lærte oss at det er herrene som står for fargen, så hvis du finner friske fine jomfruer vil du få flotte kopier. De blir preget på første parring, ikke noe poeng å finne flinke fødersker med andre ord ;o)
Oida, jeg som nettopp har kommet hjem fra shoppingrunde hvor jeg klarte å finne damer med de rette fargene
Det var kanskje ikke nødvendig det da...men de var veldig fine eksemplarer i hvertfall, virket sterke og friske. Plukket ut de slankeste individene, og de hadde fått levert hunnene og hannene hver for seg og oppbevarte de i hvert sitt akvarium, men de kan jo ha noe i seg allikevel. Blir spennende å se hva som spretter ut der etterhvert

Fant ingen rot i dag heller, det er helt utrolig egentlig at en dyrebutikk kan ha rundt 50 stk. røtter liggende og alle er helt rette og avsagde :/
Skjønner ikke at de får solgt de jeg...uansett hvilken fisk man holder så er det jo fint med litt fasong på rota da.
Så da kan jeg ikke flytte over coryer i karet enda, de kreperer vel av skrekk uten å ha skyggen av rot over seg

Har så vidt begynt å snoke litt inne på corydorasworld, jeg meldte meg inn der for en stund siden, men så har jeg glemt det etterpå. Det er veldig mye fint å lese der altså, masse info jeg ikke har fått med meg før, så der kan man nok lære litt av hvert
Skal også få lagt inn bilder av Melanistiusene (?) der så jeg kan få en skikkelig ID på dem.

Usj, det ergrer meg at det ikke ble noen rot i dag...kanskje jeg skulle se om noen av de andre karene har en til overs så lenge..
Jeg tjuvstartet litt med vannbyttene sent i går kveld, så i dag har jeg bare 5 akvarier å bytte vann i og det er jo bare "kosejobb"
Ser til og med frem til å slamsuge i juwelen oppe, selv om jeg vanligvis misliker det....kjennes som jeg har litt fornyet energi i dag og det må man jo utnytte mens det er der, det er ikke akkurat ofte det forekommer

Jeg lurer litt på å flytte hunn-kampfisken fra juwelen og over til et annet sted, hun er så fæl til å spise opp de små rekebarna som blir født og kolonien har minket veldig i det siste. Det er ikke bra for mosen min, jeg ha reker der.
Får gruble litt mer på den, for jeg har jo egentlig reker i alle karene mine...unntatt i malawi-karet, men jeg tror ikke hun passer helt inn der :b

Metae-flokken min er nå erklært friske, takk og lov for det, jeg hadde blitt veldig lei meg hvis jeg hadde mistet noen av disse.
Metae er en av de artene jeg alltid kommer til å ha her, jeg synes de har en så utrolig kul fasong på kroppen, skikkelig runde og kompakte
Sterbai har også fått permanent bo-tillatelse, jeg er så glad i de oransje finnene og den trygge, rolige væremåten deres.

Nei, nå er det bare å sette i gang med ukens vedlikehold

Litt div. bilder:
Er det bare meg, eller har denne metae'en og konglen ved siden av samme fasong?
[External Image]
Amano-reke
[External Image]
Søte kuhlii-barter
[External Image]
Gold laser-egg :)
Gold laserne flyttet inn i egen "bolig" i går kveld, og i dag ble jeg belønnet med en haug med egg
Det er de villigste coryene jeg har hatt i hus hittil, mange egg la de også, fler enn de andre har gjort.
Så da var det bare å finne frem et lite kar og gjøre i stand et cory-klekkeri, selv om jeg lovet meg selv å ta fri fra yngelpleie i jula :b

Har vært hos legen i dag også og fått kortison-sprøyter i skuldrene, har derfor omtrent ingen kraft i armene, så det ble en veldig merkelig egg-høsting i karet i sted.
Gav opp etter ca. 30 egg, men de legger vel flere egg nå som de er i gang så kanskje jeg får plukket noen til senere

Noen bilder...

Karet de går i, enkelt og nakent enda, men det funker tydeligvis
[External Image]
[External Image]

Noen av eggene, de ble lagt i klaser rundt om på 3 og 4 stk.

[External Image]
Plussmedlem
Grattis med egg... ))
Viste deg vel videoen av de her. Noe ekstremt, men da vet du jo hva du KAN ha i vente fra de... :-p

Syns karet var fint jeg. Enkelt og stilfullt....
Og et kar trenger jo ikke være estetisk vakkert sett med menneskeøyne for at det skal funke for cory, tvert i mot...
Mange takk

Det spørs vel om mine lasere blir like produktive som Karianne sine, men jeg kan nøye meg med en tredjedel jeg
Coryene bryr seg visst ikke stort om innredningen nei, de er fornøyd bare de har en rot over hodet
Gratulerer så mye med egg! Og cory-rota er jo kjempefin ;D
Takk for det sissimor
Rota er to deler som er satt sammen fra andre kar, men den ble ganske grei, mange plasser å gjemme seg under der og det setter jo coryene pris på

Det er full rulle i dette karet nå, masse vimsing langs glasset og flørting under rota, filmet en liten snutt men den ville ikke legge seg inn her nå.
Det får bli noen ufokuserte bilder i stedet...

Hint til familie-medlemmer, evt. julenissen hvis han roter seg inn på akvaforum, jeg ønsker meg nytt kamera til jul!

[External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Kult det siste bildet der...
C. Gold laser i godt humør

<embed src="http://www.youtube.com/v/XocwL-yIafs?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Plussmedlem
Hmm, det der var kjente takter... Tro hva de har planer om å gjøre... :-p
Dette ser ut til å bli en bra dag
Jeg fikk nettopp levert to pakker på døra, en fra webzoo med div. akvarie-ting og en pakke fra buzzador som inneholdt ost og kjeks. Mangler bare en flaske rødvin jeg nå så blir det riktig så trivelig :b

Fra webzoo har jeg fått uknuselige varmekolber fra aquarium systems, jeg er nemlig så fæl til å glemme kolbene når jeg tapper ut vann fra akvariene og det har resultert i en del *poff* etterfulgt av mindre pene gloser...
Kjøpte en bitteliten en også, til å ha i klekkekaret, det er jo et sånt lite plastkar så det er begrenset med plass. Nå foreløpig har det stått oppå 325 liter'n og stjelt varme derfra, men det skal bli greit med en litt mer stabil løsning

Laserne er fortsatt helt ko-ko i karet sitt, og det er så koselig å se på de! Elsker den vimsingen på glasset jeg, hvor de liksom har kysse-trutmunn og bartene stritter rett ut på hver side

Etterhvert hvis skuldrene blir bedre så skal jeg sette C.Melanotaenia i eget kar også, disse har jeg veldig lyst å få yngel av.

Litt bilder igjen... [External Image]

Melanistiusene som glor ned på laserne fra hjørnet sitt, nevermind flekker på glasset her... :b
[External Image]
Men har ikke Yngve/Ingvild det som kan ses gjennom bukskinnet på bildet synlige, gule egg....?
Skal ikke stole helt på synet mitt når jeg er på etterdønningene av et tre dagers migreneanfall, men... Jeg syns nå det så ut som denne unge frøkna hadde egg der.
[External Image]
Det gule der ja...det la jeg ikke merke til før du sa det
Hun (?) er 9 mndr. gammel, så hvis de kan få egg i den alderen så er det mulig det er det som synes som gult på magen der..
Det ser jo ut som egg egentlig, men samtidig så stoler jeg ikke helt på dette mobil-kameraet jeg tar bilder med, det hender det dukker opp en del rare farger som ikke er der i virkeligheten
Driver og prøver å finne ut av id. på de coryene som ble kjøpt som melanistius, jeg har glodd på så mye bilder av flekkete coryer at jeg synes jeg ser prikker overalt.
Har lagt inn bilde av de på CW også, så får jeg se hva som menes der

Etter å ha studert så mye bilder i dag så har jeg i hvertfall funnet ut at de ikke er melanistius, det kan de ikke være, for den arten har mye mindre prikker enn mine.
(Pluss sikkert andre ting også, men det er det jeg har merket meg..)
Jeg tror egentlig at de kan være agassizii....den er jo veldig vanlig i butikken og ser helt lik ut som de jeg har, med unntak av små variasjoner i prikker men det er jo lov da..

Håper jeg finner ut av id. på disse etterhvert, de legger jo fra seg egg i ny og ne så det hadde vært gøy å prøve seg på oppdrett
Jeg gidder jo ikke det før jeg vet hva de er...jeg må jo ha et navn på barna [External Image]
...og der fikk jeg svar på CW om at det nok er Agassizii jeg har
Skjønner godt at du ønsker å ha sikker id ja. Hm... Kanskje jeg bare må prøve å finne ut om nanusene mine virkelig er nanuser alikevel...
Ja, det er ikke noe særlig med ?-cory i karene, det er godt å ha oversikt
Det jeg lurer på nå er hvorfor mine agassizii holder på som kaniner, har de ikke lest artsbeskrivelsen her hvor det står at de er vanskelige å drette i fangenskap? :b

Synes du skal legge inn bilde av nanusene jeg, så blir du sikker. Jeg har sett på fiskene du har når jeg var innom dahl's etter storauksjonen, og jeg må si de er flotte, lurte et øyeblikk på å skaffe meg
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap