Mine akvarium (side 22)

Om du koker rota først så kan du kanskje klare å få vridd den ut med en tang eller annet verktøy. Da treverk blir varmt er det mer tøylig
Haha ja! Ble mye att og fram med disse røttene altså, irriterende å måtte slå fra seg ideer og derettet ta de fram igjen, osv :P

Ja jeg håper ihvertfall at de kan fikse meg en fin pris.

cathy: rota er desverre for mye kvister på til å få plass i en kjele, men har prøvd med kokvarmt vann og slikt, men jeg har ikke fått det til å fungere. Kanksje om jeg hadde kunnet feste den i en sånn klemme ala sløydbord og deretter prøvd å dra ut spikeren, - men jeg har ikke noe slikt for hånden.
iiiiiiiih jeg driver å mater dronningrasboraene med mikro orm i det siste, og idag fikk de litt ettersom de ikke fikk igår - og idag fant jeg EN yngel!!! En bittebittebitteliten yngel som svømmer rundt omkring filterinntaket, helledussan! Synd det ikke er noe mose å slikt å gjemme seg i, men kanskje det er likesågreit at det er penselalger og grums osv akkurat nå - så har den litt buskas å gjemme seg i haha.
Klipte vekk litt av javamosen i 110literen - det var litt sånne grønne trådalger eller hva jeg skal kalle det der.. sånn buskete innimellom, hmrf. Men mosen ble ihvertfall stappet inn i kokosnøttene i reke-karet.

Jeg har forsåvidt regnet med at det er få reker som vokser opp, ettersom jeg aldri ser mer enn en eller to som kommer fra et kull. Litt trist, vet ikke om det er fordi det blir for stor forskjell når jeg bytter vann? Jaja, ihvertfall så like etterpå jeg satte inn litt mose - så kommer det to små rekebarn, dvs jeg tipper de er litt over en måned gammel så de er ikke av de aller ferskeste. Da ble jeg glad. Jeg lurer på om noen reker nesten bare flytter inn i disse kokosnøttene og ikke kommer ut så fote? Det er litt vasspest og hornblad inni der, og litt sånn kalkstein osv..mon tro om de har et lite samfunn neddi der?

Mosen ble satt stor pris på ihvertfall, ble rene festen neddi der.
Så fikk jeg også et par reker som skulle håndhilse. Det er så gøy med reker som skal kravle på hendene! Hadde tre på det meste.

[External Image]

Ellers sitter jeg og funderer på om jeg skal prøve Easy Carbo i 110literen, bare for å teste om jeg klarer å få bukt med penselalgene der. Har lest en del tråder her nå ang dette, og jeg har ingen reker i det karet, og bare sandsnegler. Ikke så mye fisk heller, så det er ikke så mye fisk som "bruker" opp oksygenet.

Men - hvor får man kjøpt Easy Carbo?! :-O

Morsomt bilde!

Fllytende carbo får du kanskje rimeligst hos Aquamanias? 500 ml for 88,- kr (pluss frakt da).
Åh, se der ja!

Jeg så meg blind på "easy carbo" og fant liksom ikke helt fram, hehe. Er ikke noe fan egentlig av å bruke litt sterke midler i akvarie, men hadde vært interessant å kunne teste det, og bli en erfaring rikere.
Puh! Ble sånn impuls-vannbytte idag!

Fikk anledning til å bestille dvergtannkarpe av noen her på AF - til å ha i reke-karet! Så da er de bestilt, og dukker forhåpentligvis opp på tirsdag, og da tenkte jeg at rekene må jo ha enda mer skjulested om de skal komme seg unna glupske småfisk. Jeg har ikke mange reker, og på 54 liter nekter jeg å tro at ukentlig vannbytte ikke skal være nok til å holde liv i nyfødte små rekeunger?! Hmmrf, irriterende at bare en og annen skal overleve for hver gang, må jo være noe. Om det er annet ekkelt småkryp som kaster seg over smårekene, så håper jeg dvergtannkarpene skal klare å spise opp disse småkrypene. men så sitter jeg bare å håper at dvergtannkarpene ikke fryser ihjel på turen, huttetu så kjedelig det hadde vært

Poenget var ihvertfall at jeg tok ut den ene lille roten med mose/anubias fra 110literen. Det ble litt vel mye med mose i begge kanter, jeg ville jo ha karet fullt av planter men det tok litt overhånd. Da vil jeg heller ha noe sverdplanter eller stengelplanter - ikke en svær vegg av mose som bare gror seg innover. :p Ble en smuuule tomt i 110literen, så jeg tok noen små javabregner eller hva det er fra reke-karet og byttet plass. Foresten så er l. sessilifloraen min alltid så gresselig stygg nederst, haha. Lange tynne stilker - og de skal alltid gro inn i hverandre. men jaja, de skjuler det godt. :P

Nå står det ei litt for stor rot med mye mose i reke-karet. Ble litt nakent bak den, snakker om å kaste bort svømmeplass, - men jeg vil ha det stappfullt av planter! og reker! Da må det jo være stas med en jungel.

Så kommer bilderas:

Her er reke-karet med ny-innsatt mose. Håper den holder seg like fin her! (fin og fin, men frodig ihvertfall)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Håper de cryptocorynene bak roten tar helt av og bruker plassen de har der uten at jeg må overtale de.

[External Image]

Her er javabregnen (??) som fikk komme til 110literen istede.

[External Image]

Og slik ble 110literen. Du verden så tomt det ble!

[External Image]

Et lite oppdateringsbilde av 54literen med dronningrasbora. Fant fortsatt yngelet i livet idag - håper den overlevde slamsugingen min, men jeg passet veldig godt på. Jeg er fortsatt litt i sjokk over at det faktisk har blitt et YNGEL!

[External Image]

Så var det denne utvendig pumpa. Jeg får ikke til å åpne den. Skjønner at det er noe med de klaffene, men jeg FÅR IKKE TIL. Jeg vet ikke om de skal inn eller ut eller opp eller ned, har prøvd alt syns jeg, fikk bare vondt i fingrene og frykt for å brekke hele greia. Det sto i instruksen men det var så vagt forklart at jeg skjønte ingenting. Tror det sto at de skulle presses inn eller noe, jeg pugget setninga og skjønte uansett ingenting, for jeg fikk det ikke til. Herregud, så pinlig. Men jeg så for meg at jeg skulle ta for hardt i og brekke noe, og dermed sitte uten pumpe - hadde vært veldig typisk meg.

Fikk tilsendt dvergtannkarper på mandag, hadde håp om at de skulle komme idag - men neiiida, posten her oppe i nord skuffer igjen. Så er veldig spent på hvor de har plassert fiskene... og håper de ikke står for kaldt. Herrejessu for en fadese posten her er... tror ikke jeg har skrevet det her men jeg hisset meg opp sist gang på posten - når jeg skulle hente det utvendige filteret...ettersom de ikke "kunne" levere når det ikke var kontanter å få på døra.

Da ble det sure miner på posten når jeg skulle bære dette makkelet hjem, og ikke hadde de pose (en sånn stor coop obs hypermarked pose osv hadde nok klart jobben), og de hadde heller ikke strips ellernoe som jeg kunne lage "håndtak" av, og jaggu hadde ikke postvesenet hyssing heller. Så jeg måtte KJØPE en rull hyssing. Har ikke ord for hvor mye jeg hater postvesenet i Norge, de trengs å bli grøftekjørt av konkurranse.

Etter å ha snøftet og frest ifra meg og lagd bærebånd til esken, så kom mammaen til ei vennine av meg, og hun syns det så ut som jeg trengte skyss.

uansett.. husj jeg håper dvergtannkarpene har overlevd å være i varetekt hos posten.. sukk
Dvergtannkarpene kom i god behold idag! De var riktignok litt "medtatt" helt i starten, de var nesten urørlige, men det var liv i alle.

Jeg hadde oppi en liiiten skvett akvarievann, i tilfelle det var lite oksygen i vannet deres, og så fikk flasken de kom i duppe litt i vannet, så temperaturen jevnet seg ut sakte men sikkert. Etterhvert ble det mye mer liv i de! Byttet en skvett nå og da, og etter ca tre kvarter, nærmere en time, fikk de komme ut i akvariet.

Og der svømmer de ennå og utforsker hver krok! De har ikke rørt en eneste reke, ikke engang de minste, - de er veldig "rolige" av seg selv om de svømmer rundt og jakter på disse bittesmå skivedamsneglene osv, hehe. Morsomt å se når de jakter - står helt stille og venter på å sprette fram og snappe byttet. Åsså sååå fine og søte!

Hadde litt problemer med å få noen OK bilder, men her er to bilder ihvertfall.

[External Image]

[External Image]

Og det ene yngelet til dronningrasboraene lever enda! Hurra!
Jeg ble jaggu litt frelst på disse søte små dvergtannkarpene, så her kommer bilderas! + en gravid reke med litt rogn på snei :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ellers har jeg startet ny micro-orm kultur idag. Hadde egentlig to bokser, men den som har stått oppå Juwel-akvariet var det plutselig stopp i, som om det ikke var "mer å hente", men jeg er overrasket over hvor lenge disse kulturene har holdt. I sommer måtte jeg starte på nytt hver uke, for antallet minket etterhvert, og det ble skikkelig grusom lukt. (men så sto boksen veldig varmt også!)

Den boksen som har stått litt "kaldt" - (19 - 20 grader kanskje) har det vært yrende liv i hele tiden, og det har vært lite lukt også. Hm, jaja, det er den kulturen jeg har fortsatt på, så vi får se.

Veldig søte de dvergtannkarpene. Enda godt de kom seg helberga gjennom posten...
Søte små fisk! Et lite tips om du har speilrefleks: Prøv med litt mindre blender, for du har litt liten dybdeskarphet og får derfor ikke fokus på hele fisken.
Hehe, nei jeg har bare et canon ixus 130. Jeg bruker en innstilling for dårlig lys, da andre innstillinger bruker tre år på å knipse et bilde, enda jeg har satt størrelsen ned til 3 megapixler. :-o
Da blir det kanskje bedre ved å ikke bruke zoom, men heller sku opp megapixel og kroppe bildet etterpå.
Bruker ikke zoom, har croppa bildet etterpå

Med denne "lav lyssetting" innstillingen får man ikke høyere kvalitet enn 3 megapixler. Når jeg bruker auto eller velger selv, kan jeg bruke macro, men den er ikke heelt "med" bestandig, jeg må som regel sitte og prøve meg fram i noen minutter før den treffer rett object som skal fokuseres på. Eller rett dybde for å si det sånn, og selv om det ikke er så spesielt mørkt (siden akvarielyset lyser opp) så bruker den så inni hampen lang tid på å ta selve bildet, så det er sjeldent det blir skarpt (eller at fisken orker stå og vente haha). Hmrf! :-s
Aha! Da er det bare å håpe at fiskene vil samarbeide. Selv om jeg har speilrefleks med et lyssterkt objektiv er det ikke så lett å få gode bilder..
Hehe, ja hadde ei vennine på besøk med speilrefleks, og hun ville prøve seg å ta bilder av 110literen men hun plagdes hun også - tror man må kunne et par triks der for å få gode bilder - ja og ha tålmodighet og samarbeidsvillige fisker, haha. Jeg skal prøve senere å se om det hjelper å sette ISOen høyere eller lavere.
Maks iso vil nok hjelpe, men da får du mer kornete bilder. Det beste er å ta bilder om kvelden, med mindre man har et polafilter som fjerner refleksjoner i glasset og gir bedre kontrast.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Adolfsen
Reklame for plussmedlemskap