Anders' akvarierom [NR. 1] (side 22)

Plussmedlem
Da har jeg plukket en del egg som jeg håper blir til småtroll Er moro det her, for nå har Green Laser endelig lagt egg igjen!

Har vært borte i kveld, og når jeg kom hjem tittet jeg inn på akvarierommet. Aktiviteten var stor hos Green Laser, så ville ikke forstyrre dem.
Men når jeg sjekket var det masse egg spredd rundt! Har ikke tall på hvor mange som er plukket, men det er nok for meg hvis en del kommer opp... det vil si, ikke nok, men har ikke plass :p Men har en plan.

Eggene er i eget plast-kar. Varmekolbe er lagt oppi. Men, er luftstein nødvendig? Har lest en del, men husker ikke i farten, og har jo aldri klekket egg i plast-kar før!

Og dette som jeg tenkte skulle bli tidlig kveld! Nå skal jeg legge med snart også, men blir sent nok uansett...


Så nå håper jeg eggene er gode! Har ikke bestemt meg for hva jeg gjør etter klekking, er ikke sikker på om jeg orker plastkar-oppfôring også.
Luftesteinen er viktigere enn varmekolben. Luftesteinen sørger for oksygen rundt eggene og forebygger mugg/sopp.
Plussmedlem
Fant ut at det er det beste ja, så det er gjort. Grunnen til varmekolben er at jeg er redd for at det blir for kjølig uten. Greit å ha den på littegrann ihvertfall

Spent på å se om eggene er gode nå! Nå står tanken der og putrer, og jeg har gjort alt jeg kan for å bevare dem ihvertfall Men nå får jeg tenke ut en plan for videre oppfostring av yngelen.

Gratulerer, og lykke til ;D
Så moro Anders, gratulerer! Fikk tips av Rita om en anelse eSHa2000 i boksen fram til klekking...
Plussmedlem
Har pleid å bruke en dråpe metylenblått til egg her... Motvirker sopp og mugg...
Her brukes kun catappablad Og/eller catappabark i vannet og ingen egg har mugnet for meg enda.
Har samlet et stort lager av catappa, så hvis du ikke har, og vil prøve, så kan jeg sende noe til deg, bare å si ifra

Lykke til med eggene!
Plussmedlem
Takk for det, Marita! Har fått tips om eikeløv også, så får vel prøve det i første omgang, tenker jeg. Ellers kan jeg jo prøve litt eSHa 2000 eller methylenblått.

I dag er jeg spent på å se om eggene er gode! Men de bør da kunne det nå
Jeg har prøvd methylenblått i klekkevannet, og eggene gikk bokstavelig talt i oppløsning. Det gikk dårlig, med andre ord. Prøvde vel et par-tre ganger.
Plussmedlem
mona o
Jeg har prøvd methylenblått i klekkevannet, og eggene gikk bokstavelig talt i oppløsning. Det gikk dårlig, med andre ord. Prøvde vel et par-tre ganger.


:-O
Hvor stor dosering brukte du da???

Catappa er vel generelt sett alltid en vinner... Bruker det til alt av egg og yngel.
Må huske (og prøve) det tipset med Esha...
Gratulerer, det var vel på tide det!? :P

Aldri ha varmekolbe oppi er mine erfaringer.
Eggene vil klekke helt fint i romtemperatur.
Selv har jeg det kaldt på rommet mitt(18-19 grader) men eggene klekker fordet.
Og sikkert rundt 90 %.
Når jeg hadde varmekolbe gikk rundt 500 coryegg til spille for meg selv om tempen kun var 24-25.
Alle mugnet selv om jeg hadde masse eikeløv.

Lykke til, du klarer dette!
Plussmedlem
Har akkurat sjekket klekketanken, og det ser vel greit ut med eggene om jeg ikke tar helt feil... noen egg er derimot hvite inni, så de skal tas vekk nå.
Krysser fingrene for at du får opp en god gjeng!
Plussmedlem
Takk Emil

Nå har jeg akkurat tilsatt litt "hjemmelaget sortvannsekstrakt" :p Det vil si bløtevannet til eikeløv. Kom til å tenke på at det kunne være bra for eggene, kanskje. Det er jo bra med surt vann, så.

Har også skrudd ned varmekolben. Den er så dum den, for den viser ikke mer nøyaktige temperaturer enn 18 og 32 grader (minimum og maximum), så den er litt vanskelig.
Jeg syns personlig det er litt nifst med varmekolber i så liten vannmengde. De setter gjerne i gang og varmer noe infernalsk og klikker fullstendig. Varmekolber er jo gjerne beregnet for mye større mengder vann. Har selv "kokt" egg da jeg ville prøve å bruke varmekolbe...vannet var 35°C da jeg oppdaget det.

Hvis man har denne nye typen nano-varmekolbe, som ofte er beregnet for 10-20 liter vann, så er det noe annet.

Hold godt øye med temperaturen, Anders, sjekk den ofte! (du må ha oppi termometer)
Plussmedlem
mona o
Hvis man har denne nye typen nano-varmekolbe, som ofte er beregnet for 10-20 liter vann, så er det noe annet. Hold godt øye med temperaturen, Anders, sjekk den ofte! (du må ha oppi termometer)


Og denne varmekolben er hvertfall en liten varmekolbe Jeg tror det stod 6-20 liter på den. Du skjønner, jeg hadde liggende en varmekolbe tilpasset til yngel-karene mine, altså noe jeg har kjøpt en gang til akkurat det. Men var litt i tvil i går likevel... så sjekker tempen ofte.
Jeg ville også tatt ut varmekolben.
Håper inderlig at du får opp masse yngel!

Endret!

Vis varmekolben er så liten går det vel fint!
Bare pass på og sjekk tempen ofte!
Plussmedlem
Herregud, hvor lang tid kan det ta å få svar fra Webzoo hvis de i det hele tatt gidder å svare? Sendte min 2. mail i helgen, og nå har det gått 3 arbeidsdager. Og forrige gang jeg sendte mail kom det ikke noe svar heller. Jeg bare lurer, for jeg kjenner jeg begynner å bli litt små-irritert... aner ikke om det tar mer enn 3 dager, jeg, men forrige mail jeg sendte fikk jeg jo ikke svar på den heller.
Første gang jeg sendte mail til de svarte de faktisk samme dag, men nå svarer de ikke lengre.. Plutselig!
De har heller ikke svart på bestillingen min som jeg sendte(Mamma sendte) for et par uker siden :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap