Apistogrammet (side 22)

S i m e n
Den store flotte [I]Apistogramma panduro[/I]-hannen måtte jeg ta i går. Dette var selvfølgelig trist, men vil garantert gi [I]panduro[/I]-hunnen (og meg) big trouble! Bølla er nå nr.1 i karet. Og... straks lyset slo seg på [B]var han i gang med bøllinga[/B]. Er det mulig for en hissigpropp. Jeg er veldig opptatt av å beskytte hunnen, så jeg må finne en permanent løsning så fort som mulig. Det er forsovit godt med gjemmeplasser, men etter to runder med sjauing er det litt mindre flyteplanter enn vanlig. Jeg valgte jeg å slå av lyset i dag... Bilde nr.1: Den store flotte... Bilde nr.2: Bølla! Bilde nr.3: Hua

Har du 2 hanner og bare ei hue av samme art i dette karet? Eller er det noe jeg ikke fikk med meg...
For å få en Apistogramma til å trives og for å la den utfolde seg, var det en del jeg måtte sjekke ut før jeg iverksatte mitt akvarierom-prosjekt. Hvordan er det i/rundt deres naturlige habitat, og hvordan skal jeg få disse kvalitetene inn i et simulert miljø hjemme. Det er da ikke noe som er bedre enn Apistogramma som oppfører seg som apistogramma, og trives med det! AF, tomc.no & diverse mail med apistoianere skulle nå bli viktig for meg. Dette har vært grunnlaget for de valgene jeg har tatt, og den fantastiske positive opplevelsen jeg har fått.
En Apistogramma lever i bunnsjiktet, og krever nødvendigvis ikke mer enn et 30cm høyt kar. Men den er territoriell, og den må ha et område. En standard 160liter har et godt bunnmål med sine 100cmx40cm, men jeg har også kar med andre mål. I de naturlige habitatene til mine apistoer fra Peru er det fin sand, røtter og blader som dekker/dominerer bunnen. Dette er enkelt å få til hjemme med fin akvariesand, tørkede catappa/eikeblader og røtter fra butikk eller natur. Vannplanter er ikke tema i deres habitat, men overhengende landplanter gir dem likevel trygghet og beskyttelse. En flyteplante eller ti-tyve gjør nytten her. Det sure vannet de er tilpasset, får jeg ved torvfiltrering eller ved ph-senkende midler tidligere. Så med rolig strømning fra filter og dempet lys, som også flyteplantene hjelper til med… er min oppskrift på plass ved hjelp og inspirasjon fra andre.
Jeg sitter nå og koser meg med akvarier og apistogramma, vel vitende om at deres omgivelser er omtrentli som små avgrensede amazonas-hotell. Det mine Apistogrammaer mangler i bunnareal, prøver jeg å kompensere litt ved å ha mange gjemmeplasser & synsbrudd via blader, røtter og flyteplanter. Ja, så var det variert kosthold og en porsjon lidenskap...

LOFFA
[QUOTE=S i m e n]Den store flotte [I]Apistogramma panduro[/I]-hannen måtte jeg ta i går. Dette var selvfølgelig trist, men vil garantert gi [I]panduro[/I]-hunnen (og meg) big trouble! Bølla er nå nr.1 i karet. Og... straks lyset slo seg på [B]var han i gang med bøllinga[/B]. Er det mulig for en hissigpropp. Jeg er veldig opptatt av å beskytte hunnen, så jeg må finne en permanent løsning så fort som mulig. Det er forsovit godt med gjemmeplasser, men etter to runder med sjauing er det litt mindre flyteplanter enn vanlig. Jeg valgte jeg å slå av lyset i dag... Bilde nr.1: Den store flotte... Bilde nr.2: Bølla! Bilde nr.3: Hua

Har du 2 hanner og bare ei hue av samme art i dette karet? Eller er det noe jeg ikke fikk med meg...

Helt riktig Leif he he he! Som du sikkert skjønner har jeg fått førsteklasses veiledning/hjelp, og det har fungert til de grader... helt til den store flotte hannen nå har gått videre. Det er det som er så fantastisk med størrelse på karene, godt innredet med gjemmeplasser og synsbrudd. Men det hadde ikke blitt slik uten den aggressive hannen som holdte på å drepe hunnen.
Hvorfor ville du i utgangspunktet ha denne fordelingen på kjønn?
Eller har du hatt diusse fra de var unge og ikke kunne skille kjønn?

I karet mitt med agassizii ser det ut som jeg har 4 hanner og to huer. Så langt går dette bra i 160L. Men på sikt så må det nok ut et par hanner, om jeg ikke skulle være så heldig å få tak i noen flere huer.

222L har fått riktig temp i løpet av natta med sine 25c. Filter, kolbe, bunnsubstrat og noen steiner som dekker kolbe er kommet i orden.

Må nok rappe litt her og der i de andre karene for innredning. Antagelig blir det Apistogramma pantalone som får flytte inn der etter hvert. Fikk en drøss eikeblader av TomC så det har jeg mer enn nok av. Får se om de blir lagt i karet i løpet av kvelden sammen med noen helt nye huler jeg har laget
Jeg hadde i utgangspunktet et lekspar av Apistogramma panduro. Disse levde livets glade dager i tv-stuas 325liter med et lekspar med Apistogramma agassizii. Etter de flyttet ned i kjellern, gikk plutselig hannen amok mot sin egen hunne. Selv om Ap. agassizii hadde naboreviret, jaget Ap.panduro-hannen hua rundt og inn i fiende territoriet helt blindt. Han skulle tydeligvis ta henne, og til og med Ap. agassizii-paret sto bare og glodde på - istedet for å forsvare sitt revir. Jeg måtte gripe inn for at ikke han skulle drepe hunnen, og måtte søke råd. Jeg prøvde alt etter kunstens regler (under veiledning og over tid), men ingen resultater stoppet Ap. panduro-hannens aggresivitet mot sin hunne. Til slutt fikk jeg en flott og stor hanne, i håp om at den skulle aktivere andre deler av Bøllas hjerne - annet en å ta hunnen. Dette lykkes, og karet har hatt sin ro og harmoni over tid nå. Dvs at Bølla har vært snill gutt og holdt avstand. Kom han for nær eller ble oppdaget, ble han tydelig jaget over på den andre siden av karet. Jeg har nok en 3-5 yngel som fortsatt går rundt i karet for seg selv etter den store hannen og hua hadde yngel-runde for ei beite siden... nå er alt desverre historie.
Det er trist når en fisk destruerer.... harmonien i et kar. spesielt når det er en fisk en er begeistret for, og må flytte eller avlive den. En tur nede i kjelleren å å fikk eikebladene i 222L. Noen gulrotgress ble det også. Det får ligge å flyte til i morgen.

Enda ei hule med pantalone egg. Det er pokker til huer.... Den første hula med egg tror jeg klekket i går eller natt, men nå lar hun den største hannen gå inni hula, forsyne seg og står bare på utsiden av hula og dasker med halen. Noen som sier kvinnfolk ikke er dumme? (ironi). Ikke rart disse er vanskelige å drette Simen. Skal når ting er endret ferdig her sørge for å ha et kar stående til ei pantalone hule i nødstilfelle. Vet ikke om det er lettere å få frem yngel om hua går alene i et "klekkekar".

Vet det ikke er umulig å få frem yngel på disse for det har jeg jo gjort.... frem til 3 uker gamle yngler. Eller det vil si til før jeg reiste på ferie. Hjem fra ferie og null yngler igjen. Disse er nok avhengig av foring hver dag, slik som når jeg er hjemme.

Ellers blir hongsloi hue nr 1 fortsatt jaget, og hun holder seg enten oppe i gulrot gresset eller bak pumpa i karet. Ganske mørk i fargene og en anelse herjet hale stuss. Er litt redd for henne, men litt usikker på hva jeg skal gjøre. De to andre passer jo halvparten hver av de ynglene som er igjen. Derfor ser dem vel på denne stakkars hua som inntrenger når hun prøver seg en tur ut i karet
Speil speil i taket der, si meg hvem som vakrest i karet er... Apistogramma rositae

En Apistogramma allpahuayo har rigget seg til blant eikeblad, mens karets konge jager andre på flukt... Skal jeg få oppleve egglegging i en hule av eikeblad?

Synes alfa-hannen i Apistogramma rositae-karet var i overkant hissig i dag, så detta jeg måtte jeg sjekke ut... Joda, ei hue fòr fram og tilbake under ei rot. Dette lukta eggvokting!

Jeg rekker ikke sitte mer enn et par minutter før jeg oppdager at det brygger seg opp til kamp mellom to-tre Ap. rositae og alfa-hannen. Og jaggu meg ser det ut som alfa-hannens hue er blant dem også!?!! Hans hue og to som vanligvis må flytte seg, holdt stand og presset - mens alfa-hannen truet og visste seg fram. I løpet av 15 sekunder ble det avgjort. Han måtte ta finnene fatt og stikke... For et syn

Det hører til historien at alfa-hannen kom sterkt tilbake og befestet sin posisjon. De tre andre... ja, de krangler med hverandre - og passer på å flytte seg når alfa-hannen kommer...

Snipp, snapp, snute
For å si det slik Simen, så aner ikke folk som ikke har opplevd Apistogramma selv, hva du prater om. Har et par stykker selv som du vet, og vet hva dette handler om. Det er jo bare så enormt mange flotte opplevelser vi får forran våre kar. Så til dere som vil oppleve Apistogramma og deres adferd.... løp å kjøp.

Barlowi ynglene mine opplever jeg nær å le meg skakk av. De blir ganske så hissige, blåser seg opp og blir nær kølsvarte. Ny 160L i hus i dag her også, og litt annet i kjellern er under "work". Vil nok ha iallefall 3 kar på 100L+ klare innen relativt kort tid.

Som du skrev i mailen tidligere... har jeg gjort og får tilbake melding litt senere. Du skjønner nok hva jeg mener. Nå har jeg skrivekrampe og klokka ringer om fire timer for jobb... så kanskje finne senga da.....

Sov godt Simen og hold oss oppdatert
Det er helt rekti Leif! Dette er atferdsskue for spesielt interesserte he he he. Hadde jeg fortalt om dette til noen i omgangskretsen, hadde nok blikkene fortalt mer en tusen ord
S i m e n
Det er helt rekti Leif! Dette er atferdsskue for spesielt interesserte he he he. Hadde jeg fortalt om dette til noen i omgangskretsen, hadde nok blikkene fortalt mer en tusen ord :D

For å si det slik har jeg fått diagnosen satt på jobben. De mener jeg må være sprøyte gal som bruker mange timer i uken nede i kjelleren, beskue fisk, bytte vann etc samt å ligge på gulvet med lupe for å se på yngel og yngelpleie.

Men denne diagnosen kommer nok litt sent, da jeg er ille berørt og ingen medisiner hjelper. Lidenskapen (galskapen) er lett økende i alle faser jeg har vært igjennom, men mener selv toppen ennå ikke er nådd. Heller ikke rehabilitering nytter i mitt tilfelle vil jeg mene, da det er for langt ute i lidenskapen....
Det er bare noe som døyver symptomene Leif! Flere liter eller mer Apisto he he he. Jeg har jo nå hatt 8 kar en stund, og økte med 2 til til 10. Så nå kjenner jeg at det begynner å dirre i symptomene 8)... Dages beholdning er:

Apistogramma agassizii (VF)
Apistogramma allpahuayo (VF/F1)
Apistogramma baenschi (F1)
Apistogramma panduro (VF)
Apistogramma rositae (F1)
Apistogramma rubrolineata (VF)

Jeg har holdt meg til forholdsvis mainstream Apistogramma, men kommer nok muligens til å få en som er litt vanskeligere å få tak i til torsdag. Men jeg er usikker på hva som skjer foreløpig... den som leser for se.
Hei Simen!
Vet ikke om du leser Amazonas Magazine, men der er det en artsbeskrivelse av Apistogramma allpahuayo, en ganske nylig beskrevet art slik jeg forstår det!
Uansett snasen fisk
Pål
Startet døyvingen i går med en ny 160L. Fikk endelig gitt bort borellii hua, bitaeniata hannen og hun fikk med seg også barlowihannen "Flekken". Hun skulle lese MYE om apistoer sa hun, hehe. Flere har blitt frelst, Simen. Et kar til ledig....

Blir spennende å se om det kommer noen nye apistoer her om kort tid. Har egentlig ingen spesielle ønsker, da alt nytt er spennende. Om det er par/trio eller ungfisk, her er armene åpne....

Hun måpte litt dama som hentet apistoene her når jeg gikk fra kar til kar å håndmatet apistoene. Ja fortrolighet er viktig sa jeg og vi mente begge to, at fiskene kjente oss igjen, på en eller annen måte.

Hun falt dønn pladask for bitaeniata hannen, og gikk nær på ryggen når hun fikk høre det var en av dem hun skulle få. Utrolig gøy å glede folk. Trist det kun er single arter da.

Men hun ble glad og jeg ble glad. Hun fikk også med seg noen never med eikeblader av sekken jeg tidligere fikk av TomC.

Ellers gikk bilen min til h.... i dag. Tror da både vannpumpa og automat kassa har tatt kvelden. Akkurat nå som jeg overhodet ikke har råd til noen ny bil. Ordne mondeoen blir alt for dyrt. Har fått låne en liten mygg av en bil, som ellers ville fått plass i lasterommet på mondeoen. Men jeg kommer meg på jobb.

Gode kamerater er godt å ha, og de stiller opp når en trenger dem. Tilbudet kom fra han uten at jeg selv spurte. Godt å ha venner som stiller opp
Hei Pål!
Takker for linken! Jeg bladde igjennom hele den digitale versjonen, artig lesning - detta var nytt for meg. Fant ikke greia om Ap. allpahuayo, men er det den samme som ligger på tomc.no tro? Iallefall topp lesning, og har du gps-koordinatene til artikkelen hadde jeg blitt glad he he he.

Leif!
Virkelig godt at det har ordnet seg. Ingen ting som familie, venner og medmennesker. Og for snille gutter ordner det seg alltid ... Morsomt at noen sto klare til å ta over Ap. bitaeniata'n også!!!
Vannnymfe???
Kjøpte en kvast med gulerotgress, og la den i som flyteplante... ned datt et par små snegler og greit nok. Ingen krise med dette. Men mens jeg står å ser dem daler ned kommer det en liten lysegrønn sak i buktende svømming mot bunnen. Den var sikkert ikke mer enn 0,5 cm lang, tynn kropp med noe som så ut som bøster på hver side av hodet. Uææææhhhh! Vet ikke om det er tidlig stadie av vannnymfe eller hva det er, men skikkelig kjedelig at dette havna i karet. Håper virkelig jeg får fanget den, ellers så er den jo såpass liten at den ender opp som for selv??? Stor var den ikke

S
Hei Simen!
Nei jeg har ikke sett artikkelen digitalt, det er et annet nummer som ligger på siden jeg linket til!
Forfatter av artikkelen er Mary Bailey! Om det ikke er samme, kan du sende meg e-postadressa di via PM, så kan jeg prøve og scanne og sende deg den!
MVH Pål
Den tredje artikkelen/rapporten som ligger her på tomc.no er på engelsk, tysk og spansk mener jeg. Det er en beskrivelse av den nye Apistogramma allpahuayo former known as Apistogramma sp. "Black-chin". Fant ikke noe Mary Bailey der, så hvis du ikke kjenner den igjen - og klarer å få det til - hadde jeg satt ordentlig pris på på en mail Pål!!!

S
Da har de to Apistogramma panduro-ynglene på ca. 5 mnd. flyttet fra Apistogramma agassizii-karet til sin mor og far i Ap. panduro-karet. De var nærmest uinteressante for Ap. agassiziiene. Dette gjelder ikke for far gitt. Bølla følger/jakter på dem, og de kommer lett unna. Hua får nå litt pusterom, men har har tid til å titte snuse litt på nykommerne...

Og insektet på en halv cm er fortsatt ikke å se eller å få tak i... Synes den hadde vært mer enn greit å fått ut. Den blir vel sannsynligvis mat, før jeg finner'n...

Det er nok den hennes artikkel er bygd på! Om du sender meg e-postadressa di, så skal jeg se om jeg ikke får det til i morra eller fredag! Kan ikke legge vedlegg til e-postene via forumet tror jeg...
Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap