Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 220)

Jeg har sjekket alle nettbutikkene jeg vet om som selger akvarieutstyr i kveld, og lett etter en bestemt type slamsugerslange. Men det er ingen som har den!

Det er faktisk den billigste og enkleste typen, men det er de jeg liker best! De er hvite og er av tynn plast og slangen er som "trekkspill", om noen skjønner hva jeg mener.

Jeg liker bare å bruke den typen, for de er så myke og det er lett å kontrollere dem, f.eks. stanse vannstrømmen med et enkelt trykk mellom to fingre på slangen. Det eneste stedet jeg fant noe som kan se ut som denne typen, var denne hos danske Akvarieudstyr.dk. Men de skal jo ha en porto og frakt som er helt hinsides, langt mer enn hva varene koster! Jeg testet og la 3 slike slamsugere i handlekurven samt en småting til, og portoen kom på nesten 300 kroner!

Jeg har slitt ut mange slike slanger etterhvert, og nå er jeg inne på min siste av disse. Når den begynner å lekke, så er jeg tom for slike. Måtte kaste en av dem i går, da det sprutet vann ut til alle kanter fra dusinvis av små hull i plasten på den.

Det irriterer meg at jeg ikke husker sikkert hvor jeg kjøpte den jeg bruker nå. Men det kan ha vært hos den nå nedlagte nettbutikken i Bodø. Så da hjelper jo ikke det å huske hvor... :p


Og hvordan kom jeg så til å begynne og snakke om slamsugere? Jeg som vanligvis ikke behøver å dille med den slags? Joda, i et kar må jeg det:
hos mine L144. Jeg har slamsugd i karet deres i dag (søndag).
Som alle L-maller skiter de treflis så det tyter etter, og hele bunnen er overstrødd med de brune treflisene deres. Jeg kjenner at jeg egentlig er litt lei hele L-malle styret. Kunne tenkt meg å bruke karet til noe annet (les: Corydoras) :p Lurer nesten på å selge hele haugen av L144. Men nå har hannen i leks-trioen nettopp sluppet enda et kull yngel, og jeg blir vel nødt til å vente til de er blitt større.
Jeg er en ekspert på å knerte yngel av Ancistrus. Jeg fatter ikke hvordan, men de ser ikke ut til å tåle vann, hehe Det vil si nytt vann. Enda jeg mellomlagrer, lufter og varmer opp vannet i tønner før bruk, så ligger det alltid noen daue yngel på bunnen etter et vannbytte. Ble derfor veldig overrasket i dag da det ikke skjedde for en gangs skyld. Kunne iallefall ikke se noen.

Leks-trioen min med L144 består av en barteprydet hann og to hunner. Jeg har ingen anelse om det er begge eller bare en av hunnene han "har seg med" annenhver uke ca, men egg og yngel produseres på løpende bånd i en av leire-rørene (lekshuler) jeg kjøpte hos Webzoo. Først da de kom i karet ble det fart i sakene. Han likte de hulene og valgte den bakerste som favoritt.
Rundt om ellers i karet er det nå et ukjent antall yngel som har vokst opp, i forskjellige størrelser. Det er ikke sinnsykt mange, men mange nok, syns jeg. Det kunne vært 10 ganger så mange. Som sagt er jeg flink til å ta kål på sånne L-malle yngel, det er noe jeg er god på. I et anfall av galgenhumor tenker jeg at det er kanskje like greit, for med det tempoet hannen peiser ut kull hadde jeg vært oversvømt med yngel av L144 for lenge siden :p


Har du noen gang lagt øret inntil et kar og lyttet, i et kar der det står en powerhead? Det er helt nifst hvor ille det kan dure.... og dette lever fiskene i? Jeg hadde blitt sprø! Det høres ingenting å stå ved siden av karet, men legger man øret inntil glassruta og lytter så høres det: BRRRRRRRRRRRR.
Synes nesten synd på fiskene.... det må være ti ganger bedre for dem å bo i et kar med et utvendig filter, for det hører de ikke.
På biltema har de en enkel hevert, uten tykk ende for slamsuging, men det har jeg bare satt på fra en annen slamsuger. Art 20-365, kr 19,90
Jeg har sett den, men ellers takk for tipset Jeg har den også faktisk, når jeg tenker meg om, men den er for kort.

Det jeg er ute etter er egentlig ikke slamsugerklokke og alt det der, det er kun slangedelen jeg bruker når jeg holder på i akvariene. Alle disse trekkspill-slangene har jeg fjernet slamsugerklokka o.l. på og bruker kun selve slangen.
Marit Zoo i Trondheim selger disse.


-Tim
Tim
Marit Zoo i Trondheim selger disse.


Jeg har dessverre ingen planer om å stikke innom Trondheim i den nærmeste fremtid Men det kan jo være jeg finner en slik på en vanlig akvariebutikk et sted...?
Er hele den gjennomsiktige slangen "trekkspill" eller er det bare den lilel fargede delen som er det? Klarer ikke se det ut fra bildet.

Nærmeste jeg har funnet er denne http://www.koiplex.no/display.aspx?menuid=203&prodid=246 - men det er neppe riktig.
Med mindre det er for pumpa sin del skjønner jeg ikke hva du skal med en sånn slange, de går jo i stykker så utrolig fort, rett og slett pga denne "trekkspill" slangen.
Man får kjøpt løspumpe man kan klemme på for å få samme effekten, evnt kan man mikse og trikse litt og få pumpa som sitter på slangen til å fungere på en vanlig slange
Jeg tror LizH fant den riktige! Yippi! Nå skal det bestilles!
(ja, hele slangen er "trekkspill")

Galemor:
joda, jeg vet de går i stykker etterhvert. Men jeg liker dem fordet! Ser på dem som forbruksvare, hehe
Det er bare selve slangen jeg er ute etter, samt den stive enden av røret. Resten tar jeg bort, både den "klemmeboblen" og klokken.

Bruk av denne typen slange er blitt en vane for meg og den enkleste måten å slamsuge på, for jeg har full kontroll hele tiden. Et lett klyp på slangen med to fingre og vannstrømmen stopper. Kjekt hvis en reke eller et yngel kommer for nær innsuget. Dette at den er så lett å håndtere er viktig for en som har mine arm- og skulderplager

Stort sett bytter jeg vann ved hjelp av annen metode enn håndholdt slange nedi bøtte, men av og til trengs det å suge opp rusk og rask som plantedeler, løse trådalger, gammelt løv osv. Spesielt i de karene jeg har innvendig bakgrunn med rist og innsug bak bakgrunnen. De går ofte tett av rusk og rask. Så da må jeg trå til med denne "gammeldagse metoden"
mona o
[QUOTE=Tim]Marit Zoo i Trondheim selger disse.


Jeg har dessverre ingen planer om å stikke innom Trondheim i den nærmeste fremtid Men det kan jo være jeg finner en slik på en vanlig akvariebutikk et sted...?



Regnet ikke med det, men de må da kunne sende deg noen som brevpost?


-Tim
Sitat av Mona O.
Ja, da må du sette i gang og forberede deg - for jeg ser du har grus på bunnen i akvariet ditt, det som det er bilde av i profilen
Man setter ikke slike grønne juveler i noe annet enn et kar med sandbunn, vet du



Jepp, helt enig. Derfor er det 3 av 9 kar i reolen i kjelleren som har sand og er reservert for cory=)

Etter at en av de to nærmeste zoobutikkene sluttet å selge de fine mangroverøttene sine, har jeg sjelden noe "business" å gjøre der inne. Fisken er stort sett alltid de samme kjedelige som det går tretten av på dusinet.

Men nå har jeg sagt ja til at sønnen min får lov til holde sitt første kjæledyr, og valget har falt på marsvin. Han skal ønske seg det til jul. Vi var derfor innom de to zoobutikkene i området her i dag, for å se på marsvinene og ulike typer bur, priser osv.

Og hva ser jeg? Rett ved disken står et stativ med diverse småutstyr til akvarier, som håver, luftesteiner osv. Og der henger det sannelig en haug med slike slamsugere med trekkspill-slange! Jeg bestemte meg for å kjøpe en, selv om jeg har bestilt noen fra Koiplex alt. Og fy for en pris det var i zoobutikken, i forhold til de prisene denne typen koster på nettbutikker....! Har aldri betalt mer enn 40-45 kroner for dem før. Nå i dag betalte jeg dobbelt så mye, 89 kr skulle de ha for den! Jeeezzz.... jaja, det er nettopp derfor jeg bestiller 99% av alt akvarierelatert utstyr osv på nett. Man gidder jo ikke betale dobbelt så mye uten at man !
De eneste gangene jeg ellers har kjøpt utstyr i den butikken, er hvis noe haster veldig, som f.eks. en nitritt-test e.l.

Her er slangen. Jeg tar av den grønne "boblen", for der setter det seg lett fast ting. Og både snegler og reker, evt yngel, risikerer å havne inni den boblen og ikke kommer ut igjen. Så den kutter jeg ut med det samme. Eikeløv-rester og alt blir værende inni boblen. Det samme gjør jeg med slamsugerklokken som sitter i suge-enden av opplegget. Vekk med den også!

[External Image]
Hei Mona.

Har akkurat lest igjennom artikkelen Oppdrett av scalarer av Mona Opland. Må si det var en meget godt skrevet artikkel og som gjør meg litt nyskjerrig og har lyst til å prøve meg på dette. Har i dag 3 stk scalarer, 1 voksen helt sort og to mindre spraglete. De to minste er etter det jeg skjønte av artikkelen ikke kjønnsmodne. Så til det jeg lurer på:

1. Må alle scalarene være av samme type?

2. Om en skal bruke karret med BB, hva fester man da sverdplantene med slik at de ikke flyter opp?

3. Kan man bruke annet for enn nyklekket artemania til yngelen etter 2 dager?

4. Ville det ha best resultat om jeg kjøpte f.ek 6 stk på samme str og farge

Ville bli kjempe glad om du hadde tid til å svare på mine spørsmål og evnt komme med andre ting som kan spille inn i oppstarten. Vil evnt starte opp et artkarr med 6 stk

På forhånd takk Mona

Hilsen LOFFA
loffa
1. Må alle scalarene være av samme type?


Neida, scalarene bryr seg ikke om det. De er samme art, uansett farge.
Men det kan blir litt rare mønster og fargekombinasjoner om man "blander hva som helst". Kanskje blir de ikke like lette å selge da, om det ikke blir et resultat som appellerer til de fleste.
Ifølge min erfaring er de absolutt mest lettsolgte scalarene de som er helt kullsvarte. Det sa butikken jeg leverte til også. "Har du flere svarte?" spurte de hele tiden
Det er et ganske viktig poeng at fisken er lettsolgt, når det handler om såpass store kull som scalarene får. Ellers blir man sittende med dem i en evighet

loffa
2. Om en skal bruke karret med BB, hva fester man da sverdplantene med slik at de ikke flyter opp?

Jeg la bare en liten rund stein på rot-trådene til sverdplanten. Det holdt den på plass.

loffa
3. Kan man bruke annet for enn nyklekket artemania til yngelen etter 2 dager?

Jeg lykkes ikke med å få scalare-yngel til å ta det når de var så små. 2 dager er ingenting, de er svake og de er nødt til å få mat de tar. De trenger nok artemia (levende og nyklekt) i minst 4-6 uker for å få en god start.
Da kan du begynne å tilvenne dem "dødt fôr" F.eks. avskallede artemiaegg og frosne bosmider og opphakkede mygglarver.

loffa
4. Ville det ha best resultat om jeg kjøpte f.ek 6 stk på samme str og farge


Det hjelper fordi du da har bedre sjans til å vite hvordan avkommet blir seende ut og hvilken farge og mønster de får.
Som sagt lønner det seg for deg (det blir enklere) om du velger en farge du vet er lett å få solgt. Enten helt svarte, eller svart-marmorerte spurte butikken her etter.
Da jeg hadde 50% gullfargede og 50% svart-marmorerte i et kull, var det nesten bare svart-marmorerte folk ville ha da jeg annonserte dem til salgs. Foreldrene til det kullet var gullfarget (ensfarget) mor, og en svart-marmorert hann til far.

Her er et par bilder av noen svart-marmorerte 7 uker gamle scalarer jeg oppdrettet


[External Image]

[External Image]
Tusen takk for raskt og utfyldene svar fra deg Mona. Som vanlig lett å forstå det du skriver. Må skaffe meg et større karr til dette da jeg pt kun har en tom 112L. Dette blir litt for smått. Trenger flere småkarr også da det tygges hos Mossambicusene, coryene legger hyppig egg og Ancistrus albino hannen igjen ligger på egg ;- =)
Skulle så gjerne hatt råd til en 12 kars reol, men det får stå på ønskelista en stund til ; )

Det lar seg ikke skjule lenger.... dette akvariet trenger desperat en "total make-over" :p

Ikke lar det seg skjule at jeg utsetter luking så lenge som mulig heller, hehe Dette er nesten flaut, det tilfellet her.

Dette øverste bildet er tatt for et år siden. Det nederste tatt for et par dager siden.

For et år siden var det flyteplanter i overflaten, og det lille, dårlige lyset som da kom ned mot bunnen, gjorde at veksten på sverdplantene holdt seg i sjakk. Den litt store med noe brede blad som står nest lengst mot høyre er en Echinodorus 'Rose'. Den vokste veldig tregt og ikke mye skjedde pga dårlig lys. Passet meg bra Men så fjernet jeg flyteplantene, og da begynte den å vokse....
Lengst til høyre står en vanlig sverdplante, Echinodorus bleheri.
[External Image]



Samme akvarium, tatt et år senere.

Det skal være et ukjent antall Corydoras weitzmani oppi her. Men jeg ser dem jo aldri. Maten jeg skviser ned mellom plantene ved frontglasset, blir iallefall borte og jeg ser jo noen barter bortpå den om jeg er heldig.
Den buskete stilkplanten med strutsefjær-lignende blad formerer seg ved utløpere under sanden, så det dukker opp nye stilker et stykke fra forrige stilk. Den har selv plassert seg her ved frontglasset.... jeg plantet et par stilker ved bakveggen, jeg! :p
[External Image]
Håhå. "litt" overgrodd, kansje? :p
Selv er jeg heldig, jeg har bare tre kar, javamosen vokser som fy, men jeg rekker liksom å luke, siden det er bare tre
Men jeg må si at jeg elsker karrene dine, Mona! De er så grønne å frodige!
Fikk litt hetta i dag da jeg plutselig fikk øye på en av ildtetraene mine med noe langt og "hårete" hengende ut av baken i vannet bak seg. Løp og hentet både briller og kamera.

Men da jeg forstørret opp bildene på pc'en, pustet jeg lettet ut. De hårtynne trådene hadde grønnskjær... og karet er fullt av trådalger (i likhet med flere andre denne sommeren, æsj). Puh! Alarmen for parasittangrep gikk i hodet, men heldigvis viste det seg å bare være en øvelse denne gangen, hehe
Det kan se ut som fisken har sopet borti noen trådalgegreier og div. rusk, som den nå svømmer rundt med vaiende etter seg.



[External Image]



[External Image]


haha, jeg begynte å lure selv når jeg så på bildet, men du skrev at det var alger lo jeg. haha, jaja stakkars fisk.
De gjenværende Green Laserne fra eldste kullet er i voldsom aktivitet om dagen. Aner ikke hva som har satt dem i gang, men det har jo blitt noen økte vannbytter i det siste pga de som selges får med seg en del vann. Da bytter jeg like godt mer i samme slengen. Kanskje instinktene deres forteller dem at da må de sette i gang "noe", uten at de helt vet riktig hva...enda

De var så nydelige der de stimet ivrige rundt ved frontglasset, at jeg måtte hente kameraet og prøve å få bilder av det
En del måtte slettes pga aktivitetsnivået på ungdommene var så høyt, men disse ble brukbare Oppdaget de saftige tørkestripene av vannsøl på glasset etterpå da, men.... :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap