Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 23)

Har plukket ut en del hvite egg i klekketanken med Corydoras davidsandsi egg i dag, men det er fremdeles noen-og-tjue egg igjen ser det ut til.
Får håpe det går bra med resten Når jeg gjennomlyser eggene i klekkebeholderen fra siden med lommelykt, kan jeg se at det er yngel under utvikling i en del av eggene. Fascinerende

I 128 literen har A. trifasciata-hunnen som hadde egg i hulen, nå tatt med yngelen ut på sin første, lille tur utenfor hjemmets trygge arne. Dessverre. Hun hadde dem bare noen cm utenfor huleåpningen, og så ut til å passe godt på. Men det er så lenge lyset er på... i nattens mulm og mørke, når mor på cikliders vis legger sine søte små for å sove for natten, kommer Coryene hoppende, nattaktive som de er. De sover ikke...

Jeg stakk håven nedi i et forsøk på å fange opp Corydorasene i karet (10 stk), men fant fort ut at det var bare å glemme. Det ble full baluba, de stakk til alle kanter, og samtidig virvlet den lille yngelflokken rundt pga tumultene. Fant ut at hun garantert ville miste dem om jeg forsøkte å håve ut natterøverne, så jeg lot Coryene være. Jeg slo på taklyset i gangen istedet, når jeg hadde slått av akvarielysene. Siden 128 literen står så nær døren, faller det en del lys inn på karet. Forhåpentligvis nok til at Coryene ikke kan snike seg usett innpå og gasse seg med hele kullet... igjen.
Kunne ønske disse ciklidene hadde vett nok til å ta med ungene under tak og gjemme dem i hulen etter at de er blitt frittsvømmende også... men det ser de sjelden ut til å gjøre.

Jeg spekulerer litt på å suge ut yngelen forsiktig med en luftslange, og ha dem i et lite kar for oppforing istedet. Det kan jeg prøve på i morgen, dersom de fremdeles er i live. Det hadde vært moro å få drettet denne Apistogramma-arten også, de har lagt så mange kull men aldri fått opp noen yngel til mer enn 10 dagers alder (fordi jeg har dem i kar med Corydoras).

Apistogramma macmasteri-paret har ingen Corydoras og ingen yngelslukende filter for tiden, så der går det bare bra. De spiser artemia og gasser seg. Og i 160 literen svømmer noen titalls Apistogramma panduro på oppforing. Jeg tror foreldreparet til disse har enda et kull på gang.... Enda de har noen små igjen fra forrige!
Når Corydoras mister bartene sine kan dette være årsaken...
Dette er sitert fra Guardians of Catfish (GOC), vedr. hold av Corydoras:

"Fin sand som bottensubstrat där de kan böka runt efter föda utan att skada sina skäggtömmar.
Ibland kan man se att de saknar eller skadat sina skäggtömmar men detta beror inte bara på nötning av fel sorts bottensubstrat utan kan också bero på höga ammonium halter i bottensubstratet vilket de är känsliga emot och som fräter bort skäggtömmarna. Cirkulation för bra syresättning och god filtrering med regelbundna vattenbyten får dem att trivas. "

Høyt ammoniaknivå i karets bunnlag kan altså rett og slett etse bort bartene til Corydoras.

Da er det ingen medisiner som hjelper, men rengjøring og vannbytter. Kanskje rett og slett bytte bunnlag, eller øke filterkapasiteten.

Skriver dette da det av og til dukker opp spørsmål om dette, har jeg sett.

Jeg har aldri opplevd dette selv, men har kjøpt Corydoras som hadde bartene slitt bort i butikk. Heldigvis vokste de ut igjen på noen måneder da de kom til meg
Jeg skrev et lite innlegg om dette for noen dager siden her inne, men det er godt du gjentar det, for det ble borte i en lang tråd :0)
Kjempe viktig å vite dette, da det viser tydelig hvor nødvendig det er med vannbytter. det er skrevet mange steder at corydoras-barter ikke vokser ut igjen. Her kan jeg bare si meg enig med deg i at det gjør de. Fikk en Sterbai uten barter, men nå, etter ca fire måneder har det begynt å vokse ut små, små nye på den. Heldigvis :0)
Corydoras davidsandsi-eggene har begynt klekkingen:-)
Kikket oppi klekkebeholderen og lyste med lommelykt nettopp. Og da pilte den første nyklekte Corydoras davidsandsi-yngelen rundt der !

Så samtidig et egg til som hadde blitt hvitt, men jeg håper resten klarer seg og klekker i løpet av de neste timene eller det neste døgnet

Det har tatt fem døgn fra eggene ble lagt til de første begynner å klekke, med andre ord.
Gratulerer!
Kunne du kanskje lagt ut et bilde av den???
Hvis du år tatt et da
Plizzzzz
Jeg skal ta bilder når litt flere har klekket. Må tynne ut fargen på vannet de er i først også Det er helt brunt pga avfarging fra ore-konglene. Det gjør ikke ynglene noenting, men det blir ikke særlig gode bilder av det

Jeg ser behovet for noen flere kar i mellomstørrelse her nå Noen "oppvekst-kar", med litt plass, der jeg kan hive oppi en salig blanding av div. yngel og ungfisk mens de vokser til. Etter den første skjøre yngeltiden i plast-tank, og tiden for vanlig fòr osv kommer, så må jeg ha noe sted å samle dem.

Lurer på å bestille meg et par 112-litere De har flotte mål, fordi det er 80 x 35 bunnareal, og nettopp det har jeg jo porsarør-stativer til (etter at 98 literne ble flyttet til høy reol). Da slipper jeg jo å bruke penger på å måtte kjøpe noe nytt å sette dem på også.

Jeg har en hel haug med C. adolfoi-yngel som går pinetrangt for tiden... skjemmes. De MÅ flyttes i løpet av uka.

Corydoras panda og C. davidsandsi yngelen:-)
Klekkingen pågår for fullt nå i klekkebeholderen med C. davidsandsi Så spennende!
Lyste på den med lommelykt og da yret det av ørsmå piler som føk rundt der. Er usikker på antallet, men jeg kom frem til at 8 var klekt. Såvidt jeg kunne se, er det 12 egg som venter på klekking igjen. Alle så fine ut i grunnen, så det er bare et tidsspørsmål Men Corydoras-egg kan klekke med opptil to dagers mellomrom etter hva jeg har erfart, når eggene står kjølig. Jeg tipper temperaturen har ligget på 20-21 C i blant... kanskje 24 C maks på dag/kveld når varmen i huset stiger.

Alle Corydoras panda-ynglene spiser og trives. Ingen frafall, dvs ingen som har dødd for egen maskin siden klekking. 15 stk i tanken fremdeles, altså.
Disse bildene av C. panda-yngelen tok jeg i morges. Noen begynner å vise fine Panda-markeringer alt, og de er sånne små sjarmtroll at du aner ikke Men de var dessverre ikke så glade for å bli tatt bilde av. Fullt kaos når lyset ble sterkt (jeg måtte ha på mer lys for å få brukbare bilder).
Inntil i dag har de levd utelukkende på nyklekt, levende artemia. Men i morges finknuste jeg litt diskus-granulat (jeg har det på lur kun fordi det er så populært hos Corydoras-yngel som første tørrfòr), bløtet det opp i vann og sprøytet ned til dem på bunnen. En liten spion-kikk en stund etterpå avslørte en gjeng som ivrige rotet rundt i det med bartene sine

Yngelen på det nederste bildet ligger akkurat "i bøyen" langs kanten på plast-tanken. Da blir det litt sånn "morospeil på tivoli-effekt", litt fordreid og rart
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så spennende da! Hvor store er de sånn ca? (Eller, hvor SMÅ er vel det rette spørsmålet? .. )
st3ff3n
Så spennende da! :) Hvor store er de sånn ca? (Eller, hvor SMÅ er vel det rette spørsmålet? .. ;) )

Jeg vil tippe at de største er 1.5 cm og de minste en knapp cm. De er klekket med flere dagers mellomrom, så det er derfor de er så ulike.
Dette er tatt med øyemål, jeg sto med en tommestokk foran meg, så på yngelen, tilbake på tommestokken, flere ganger for å sammenligne og kom til at 1.5 cm markeringen var den mest riktige på de "største"

Jeg har 16 voksne og 3 eller 4 yngel i C. panda-akvariet (arts-kar) også, så det begynner i grunnen å bli fullt.
Kullet jeg har i yngeltanken vil nok derfor bli solgt en vakker dag, når "mor" greier å rive ut hjerterøttene sine og skille seg av med dem
(til en håndplukket kjøper, adopsjonspapirer må selvsagt undertegnes osv....)
*gliz*
mona o
Annet godt og spennende nytt på Corydoras-fronten: Neste uke får jeg en ny og sjelden art Cory! :-) Nemlig [B]C-140[/B]

Hva betalte du per stk for de C-140 ??

Jeg bare lurer
akvafreak
Hva betalte du per stk for de C-140 ??

95,- kr
akvafreak
Hva betalte du per stk for de C-140 ?

Gamle Tysvær Zoo har inne en del svææære C-140 nå.
Donald
[QUOTE=akvafreak] Hva betalte du per stk for de C-140 ?

Gamle Tysvær Zoo har inne en del svææære C-140 nå.

Hehe, jeg vet det, men de er vannvittig dyyyyyyyre !!
De koster nesten 200 kr stk :S

I tillegg hadde de finneråte så jeg :S
mona o
[QUOTE=akvafreak]Hva betalte du per stk for de C-140 ??

95,- kr

Aha, var de såpass billige, Mona

Men hvor store var de ??
Corydoras davidsandsi-kullet er ferdig klekket:-)
Sent i går kveld (eller i natt, rettere sagt) var de siste eggene klekket blant C. davidsandsi.
Et par-tre etternølere lå med halen ut av egget, men med eggeskallet fremdeles på hodet i dag morges. Men i løpet av et par timer var de også ute, så nå er alle ferdige med den biten

Ca to tredjedeler av eggene klekket, så man kan si at ca en tredjedel av eggene ikke ble noe av.
Jeg kommer ut av tellingen hele tiden (de ligger ikke akkurat i ro når jeg tar frem lyset for å se skikkelig under tellingen...), men ca 20 yngel ser det ut til å være.

De er nå flyttet til et lite 12-liters helglass-akvarie, der de kan ligge og bruke opp plommesekken sin På fredag morgen skal de få mat for første gang, men det er ingen fast regel - jeg ser an plommesekken. De pleier å bruke to døgn på å bruke opp den, så får de mat dagen etter at den ikke synes lenger.

Det er ikke akkurat lett å ta bilde av noe som er mindre enn en brødsmule
gratulerer!
Håper alle vokser opp til å bli store og fine og til avl da selvfølgelig!x)
-maria-
Dritfiiiiiin bakgrunn! :-)
I dag kom den i posten fra Webzoo! Min nye Papillon innvendige bakgrunn!

Jeg åpnet esken og kjente jeg fikk lyst å ta en liten jubel-steppedans rundt på gulvet. Over alle forventninger! Den var dritkul! Ordentlig lekker!
Bestilte varianten med trerot på, og den er bare så utrolig naturtro og ekte Ikke noe glinsende kunstig plast-utseende, men en ru, matt og skikkelig naturlig look. Det kjennes ut som sand å ta på stenformasjonene i bakgrunnen.

Jeg har ikke hjerte til å kutte i denne for å få den til å passe i 160 literen (100 x 40 cm), som var den opprinnelige planen og grunnen til at jeg kjøpte denne bakgrunnen. Den finnes ikke i 100 x 40 cm, så jeg kjøpte 100 x 50 cm. Den er så fin som den er at jeg tror neppe jeg orker å begynne å kutte den med 10 cm, tror jeg

Omrokkere litt på planene og plassere den i 250 literen (100 x 50 cm ) istedet, tenker jeg
Oj, som jeg gleder meg. Den var vanvittig fin, og bildene yter den IKKE rettferdighet! Den er mye finere i virkeligheten, bildene klarer ikke vise den lekre finishen og overflaten disse Papillon-bakgrunnene har.

[External Image]

[External Image]
Dette er definitivt den beste varianten jeg har sett bilde av. Den er skikkelig flott. Ellers synes jeg sånne bakgrunner med rot på blir for kunstige. Du ser at dette er en menneskeskapt bakgrunn, og ikke ekte vare, og jeg liker dem egentlig ikke. Men denne ser mye, mye bedre ut! Gratulerer!
BTN sine er da flotte, og ikke SÅ mye dyrere. Men denne her så bedre ut på bildene til mona o enn den så ut på produktbildet i butikken.
biXen
BTN sine er da flotte, og ikke SÅ mye dyrere. Men denne her så bedre ut på bildene til mona o enn den så ut på produktbildet i butikken.

BTN-bakgrunnen med samme mål og med trerot, koster nesten det dobbelte av hva Papillon-bakgrunnen gjør Så den er ganske mye dyrere, ville jeg si

Bakgrunn med mål 100 x 50 cm:

Papillon med trerot kr 1312,-
BTN med trerot kr 2522,-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap