Inger Annes akvarieprosjekt (side 23)

Velkommen tilbake!

Var innom tropehagen på fredag. Så jeg visste det flere kuler på gang hos deg. Kan med sikkerhet si at du tok den fineste "red-eye'n" Har sikklet litt på den andre en stund. Og jeg trodde faktisk de bare hadde èn. Så den du kjøpte måtte ha kommet ganske nylig.
Litt underlig å se to kuler i et kar med fullt av halvspiste maller da...
Dyrehagen
Jeg greide ikke å holde meg unna kameraet da jeg slapp den nye store kula ut i akvariet. Jeg har lagt ut bildene på the puffer forum, og fått bekreftet at det er en tetraodon abei :-D Han/hun er litt feit, så jeg må være forsiktig med fôringen framover. Men jeg er meget stolt av det nye innkjøpet. I motsetning til de fleste andre kulene, har denne ikke satt seg i et hjørne for å sture etter å ha bli sluppet ut. Normalt har det tatt noen dager før de har følt seg hjemme. Men denne tok ikke mange minuttene før den startet utforskningen av det nye hjemmet, og det til tross for at den altså har hatt den lengste transporten noen av kulene mine har hatt hjem til meg (9 timers kjøring)! Det tyder på at det er en sunn og frisk og temmelig freidig liten (eller ganske stor) kule.

hehe...ja det var litt mage på den der ja!(;

Men må bare si at jeg HATER når plasser som foreksempel sykehus, resturanger, barnehager, skoler, klesbutikker++ kjøper seg ett akvarium uten å vite en dritt om det også lar de fiskene gå i nitratsuppa uten å fordele arbeidsoppgaver rundt akvairumet o.l.

uff, men kula di var dritfint mønster på jo!
En skikkelig sjarmør!

Beklager at jeg ikke gidder å lese gjennom, men hvor mange jentekuler og hvor mange guttekuler har du??(:
Dyrehagen
Den har ikke fått noe navn ennå. Jeg husker at jeg tenkte på et navn mens jeg ennå var på ferie, men nå husker jeg selvsagt ikke hva det var! Gode forslag tas selvsagt imot, både til denne og til de to 8-tallskulene. Jeg tror jeg skal gi Abei-en et kvinnelig navn.

Det var faktisk den fineste kulefisken jeg har sett Skikkelig artig med de runde polkaprikkene

Jeg har egentlig ikke noe kvinnelig navn å foreslå, men med kulefiskers lynne i bakhodet bør det være noe... bitende for eksempel BiteMe? Eller Bite-Mia for et kvinnelig snert
Haslana and fishes
Beklager at jeg ikke gidder å lese gjennom, men hvor mange jentekuler og hvor mange guttekuler har du??(:

Jeg har faktisk ikke den fjerneste anelse! Ok, litt anelse har jeg, men mange av kulene mine lar seg ikke kjønnsbestemme. De jeg vet kjønnene på er salivatoren min (han), irrubescoene (begge kjønn) og lortetiene (også begge kjønn). De andre er det ingen annen mulighet å vite kjønnene på, med mindre du ser dem i lek. Så Hufflepuff, Tiger, Bolla, Koseklumpen og de 3 nye kulene, er altså uvisse. Grunnen til at jeg ønsker et kvinnelig navn, er rett og slett at det kun er Bolla som ikke har fått et mannlig navn av disse jeg ikke vet kjønnet på.

Forresten kan jeg fortelle at jeg er en diger, kjempestor IDIOT! Da jeg var hjemme på ferie, fikk jeg muligheten til å overta en reol med 4 85-litere, samt en del utstyr gratis! Og jeg, min jubelidiot, turde ikke å ta opp igjen den tråden da den ble glemt av de andre. Av og til er jeg bare litt for sjenert (selv om de færreste faktisk vet om at jeg er det - jeg er flink til å skjule det). Jeg er en megaidiot! Jeg håper bare at vedkommende ikke gir den bort før neste gang jeg er på besøk.
Dyrehagen
[QUOTE=Haslana and fishes] Beklager at jeg ikke gidder å lese gjennom, men hvor mange jentekuler og hvor mange guttekuler har du??(:

Jeg har faktisk ikke den fjerneste anelse! Ok, litt anelse har jeg, men mange av kulene mine lar seg ikke kjønnsbestemme. De jeg vet kjønnene på er salivatoren min (han), irrubescoene (begge kjønn) og lortetiene (også begge kjønn). De andre er det ingen annen mulighet å vite kjønnene på, med mindre du ser dem i lek. Så Hufflepuff, Tiger, Bolla, Koseklumpen og de 3 nye kulene, er altså uvisse. Grunnen til at jeg ønsker et kvinnelig navn, er rett og slett at det kun er Bolla som ikke har fått et mannlig navn av disse jeg ikke vet kjønnet på.

Forresten kan jeg fortelle at jeg er en diger, kjempestor IDIOT! Da jeg var hjemme på ferie, fikk jeg muligheten til å overta en reol med 4 85-litere, samt en del utstyr gratis! Og jeg, min jubelidiot, turde ikke å ta opp igjen den tråden da den ble glemt av de andre. Av og til er jeg bare litt for sjenert (selv om de færreste faktisk vet om at jeg er det - jeg er flink til å skjule det). Jeg er en megaidiot! Jeg håper bare at vedkommende ikke gir den bort før neste gang jeg er på besøk.

Først og fremst:
Åja...det ante meg kanskje att det var vanskelig å vite kjønnene på disse,
men det var interessant å spørre uansett da!

Ant og..ant?:
hehe...en idiot er du riktig nokk ikke, men en tabbe kan du ha begått!!(;
*thihi*
Det slår meg her og nå at samtlige kuler jeg vet kjønnet på er carinotetraodoner, og samtlige jeg ikke vet kjønnet på er tetraodoner. Nå kjenner jeg jo ikke til de andre carinoene, men mulig at det er noe av forskjellen her: at carinoer faktisk har ytre forskjell mellom kjønnene.
Jeg er den heldige vinneren av en venninne som liker SAE når de er små, men ikke når de blir store. Selv foretrekker jeg dem store, og da blir det så jeg overtar hennes når de blir for store etter hennes smak. Onsdag avhentet jeg 4 nye siamesere, omtrent på størrelse med de siameserne jeg hadde i discuskaret tidligere (og som nå er flyttet til pestkaret. De nye er for øvrig ikke så feite som de jeg hadde fra før ). Så nå har jeg 6 store siamesere som stimer sammen, og det er et utrolig flott syn! Jeg må bare skynde meg å nevne at det ikke betyr at det kun var to siamesere der fra før. Det var 6 (hvis ingen har strøket med. I dette akvariet kan man jo ikke ta noe sånt for gitt), men 4 av dem er mindre enn de andre, og de vil ikke menge seg med de større fiskene. Det er forresten noen falske FF der også, og de hender de roter seg med i stimen. De er i samme størrelse, og føler seg vel kanskje hjemme med andre fisk med den sorte stripen. Siamesere er bare utrolig flotte fisker. Jeg vet at ikke alle er like enige, men jeg liker dem utrolig godt. Og når de i tillegg er veldig nyttige også, så vil jeg ikke være dem foruten. Vel, i pestkaret får de egentlig ikke så mye sjanse til å være nyttige. Det er så fryktelig mange maller der, så det er kjemisk renset for alger i det karet! Mmmm... jeg bare nyter synet av de flotte siameserne! Hvis jeg bare kunne kvitte meg med sjokolademallene og mystusen, så kunne dette karet blitt flott, det!
En liten lyntur innom, på besøk fra sykehuset. I 3 dager har jeg vært for dårlig til å stikke innom på fôringstur, så i dag hadde jeg en gjeng med meget sultne kuler. Og det ble stor stas da de fikk servert reker! Til og med Jack the Ripper (salivatoren min) våget seg fram for å spise mens jeg så på, og det kan jeg ikke huske at har skjedd før! Abeien tok endelig reke også, noe den ikke har gjort tidligere.

Dessverre kom jeg også hjem til den triste oppdagelsen at også den siste av de syke discusene hadde gitt opp. Vel, da slipper jeg å bekymre meg over den mer. De 3 jeg har igjen ser friske og raske ut, heldigvis. Og de spiser alle 3. Men minstemann blir veldig plaget nå, rett og slett fordi han er så mye mindre enn de to andre. Vel, det blir ingen nye discus på meg på en stund. Det finnes smartere ting å gjøre, enn å kjøpe nye discus mens man er på sykehus...
Du har altså ikke smuglet med deg noen kar inn på sykehuset med deg?
Dette er akkurat grunnen til at jeg ikke vil ha discus... De er akkurat som babyer, og man kan jo ikke reise fra dem uten barnevakt

Hvordan gikk det forresten med hunden? Har ikke sett noe nytt om den i det siste...

Lykke til videre med behandling, og med dyrene... Så håper jeg at vi får høre mer fra deg seinere
ÅNEEEII!!!
Inger Anne da, jeg som VIRKELIG trenger krisehjelp akkurat nå!!;(

For jeg tipper at du ikke greier å gjette hva jeg har gjort, om du så fikk hundre forsøk, ja nettopp...
jeg..jeg er..jeg er blitt bitt av kulebasillen!!;O

Ja men helt seriøst...har kun sett kuler i virkeligheten 2 ganger før, men de ble solgt før jeg fikk kjangsen til å gjøre no, men så kommer jeg hit, til Oslo, og inn på Alnabru senteret (og selvfølgelig rett inn på tropehagen zoo) og så, så ser jeg, MASSE akvarier!!
wow tenker jo jeg, men så SÅÅ ser jeg det jeg ikke skulle sett...
EN ÅTTETALS KULE INGER ANNE, EN ÅTTETALSKULE!!

Og GJETT om den var fin, den ble forelsket i meg og omvendt med en gang!!
Så jeg la den av..jeg gjor det, og på mandag skal jeg kjøre ca. 9 timer med den i pose, helt til Ålesund.

Spøsmålene er mange, hvor skal resten av fiskene mine gjøre seg av henn, hva spiser denne krabaten, hva skal den hete, kan man se kjønn, overlever den bilturen O.S.V.!!

hjeeelp!!

Men mest av alt ville jeg bare skryte litt, for mitt plutselige mot til å følge i dine fotspor

Tusen takk Inger Anne!!(:
Argh! Jeg hadde skrevet et veldig langt innlegg og svar til deg, Haslana, og så greide jeg å miste hele greia. Og nå har jeg rett og slett ikke tid til et skikkelig svar Men, gratulerer med ny kule

Når det gjelder fôring av kulefisk, anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen på The Puffer Forum.

Jeg kjørte 8-9 timer med en pose med 2 8-tallskuler, så turen burde gå fint den. Bare sørg for at kula har det lunt og godt. Kuler liker ikke kulde. Kula vil få oksygen nok av bevegelsen i vannet når du kjører.

Utover dette vil jeg anbefale deg the Puffer Forum. Der er det massevis av hyggelige kuleeiere, med massevis av erfaring. Bare ikke spør om identifisering, for da vil de garantert foreslå t. turgidus

PS, du vet at det er ei brakkvannskule du har kjøpt? 8-tallskuler skal ha svakt brakkvann, med en salinitet på 1.005-1.008. Så nå må du skaffe deg et hydrometer også (bare sørg for at butikken ikke selger deg et hygrometer - for det brukes til å måle luftfuktighet). Det er rimeligst å kjøpe hydrometer i nettbutikk. Hvis du titter i riktig butikk, koster de ikke mange kronene. Og sørg for at ikke en dyrebutikk lurer deg til å kjøpe vanlig akvariesalt for å lage brakkvannet av. Akvariesalt er ikke egnet. Saltvann består av mer enn bare salt og vann, og det eneste som duger er en saltvannsmiks.

Lykke til med kula Haslana! Kulefisk er kul fisk!
Iiiik! Jeg fant nettopp en av sebraene mine død Det er ikke fisk man vil miste! Takk og pris at det var en av de minste. De to største ser ut til å ha det bra. Sånt vil man ikke finne når man ikke har muligheten til å være hjemme og passe på.
Dyrehagen
Argh! Jeg hadde skrevet et veldig langt innlegg og svar til deg, Haslana, og så greide jeg å miste hele greia. Og nå har jeg rett og slett ikke tid til et skikkelig svar :-( Men, gratulerer med ny kule :-D Når det gjelder fôring av kulefisk, anbefaler jeg deg å lese [URLBLOCK1] artikkelen på [URLBLOCK2]. Jeg kjørte 8-9 timer med en pose med 2 8-tallskuler, så turen burde gå fint den. Bare sørg for at kula har det lunt og godt. Kuler liker ikke kulde. Kula vil få oksygen nok av bevegelsen i vannet når du kjører. Utover dette vil jeg anbefale deg the Puffer Forum. Der er det massevis av hyggelige kuleeiere, med massevis av erfaring. Bare ikke spør om identifisering, for da vil de garantert foreslå t. turgidus ;-) PS, du vet at det er ei brakkvannskule du har kjøpt? 8-tallskuler skal ha svakt brakkvann, med en salinitet på 1.005-1.008. Så nå må du skaffe deg et hydrometer også (bare sørg for at butikken ikke selger deg et [I]hygro[/I]meter - for det brukes til å måle luftfuktighet). Det er rimeligst å kjøpe hydrometer i nettbutikk. Hvis du titter i riktig butikk, koster de ikke mange kronene. Og sørg for at ikke en dyrebutikk lurer deg til å kjøpe vanlig akvariesalt for å lage brakkvannet av. Akvariesalt er ikke egnet. Saltvann består av mer enn bare salt og vann, og det eneste som duger er en saltvannsmiks. Lykke til med kula Haslana! Kulefisk er kul fisk!

uff...sånt skjer ofte med meg også, altså at jeg skriver noe laaangt noe (og da ofte veldig viktig noe) også greier jeg å slette det eller no..;(

DOBBEL IIIIIIIK!!!ÆÆÆ!!
Er det en BRAKKVANNSFISK?
Det må jeg ærlig innrømme, det VISTE JEG IKKE!!!
Hva gjør jeg, hvordan, hvor, når??ååå
Altså, sier jeg bare i dyrebutikken: hvordan lager jeg brakkvann??
Skal hente kula i morra tidli..!
trenger KRISEHJELP!!O;
Er det en sort salt jeg skal tilsette, og hva koster det for hydrometer da?
Og hvordan FUNKER det?!
Hvilke planter går inn her O.S.V.!!

Herregud, nå stjeler jeg tråden din "litt", men bare slett innlegget vist du vil, jeg skal prøve å få redigert det litt og lagt det inn på en ny tråd!!(;

Tusen takk for at du sa ifra Inger Anne!!!!
kule fisk i stim
jeg har nettåpp registrert meg som medlem på the puffer room der jeg kom over dette innlegge
http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=7926&hilit=
en australsk kulefisk som faktisk lever i stim
Haslana and fishes
Er det en BRAKKVANNSFISK? Det må jeg ærlig innrømme, det VISTE JEG IKKE!!! Hva gjør jeg, hvordan, hvor, når??ååå Altså, sier jeg bare i dyrebutikken: hvordan lager jeg brakkvann?? Skal hente kula i morra tidli..! trenger KRISEHJELP!!O; Er det en sort salt jeg skal tilsette, og hva koster det for hydrometer da? Og hvordan FUNKER det?! Hvilke planter går inn her O.S.V.!! Herregud, nå stjeler jeg tråden din "litt", men bare slett innlegget vist du vil, jeg skal prøve å få redigert det litt og lagt det inn på en ny tråd!!(;

Hei, Haslana.
Siden Inger Anne er så sjelden på forum for tiden, så kan det være smart av deg å starte en egen tråd om disse spørsmålene... Da er det større sjangse for at du får svar så fort som mulig.. Ville også ha søkt litt i gamle tråder hvis jeg var deg
Lykke til...

PS: Sorry, ser nå at du allerede har gjort det jeg sa
Aggi
[QUOTE=Haslana and fishes] Er det en BRAKKVANNSFISK? Det må jeg ærlig innrømme, det VISTE JEG IKKE!!! Hva gjør jeg, hvordan, hvor, når??ååå Altså, sier jeg bare i dyrebutikken: hvordan lager jeg brakkvann?? Skal hente kula i morra tidli..! trenger KRISEHJELP!!O; Er det en sort salt jeg skal tilsette, og hva koster det for hydrometer da? Og hvordan FUNKER det?! Hvilke planter går inn her O.S.V.!! Herregud, nå stjeler jeg tråden din "litt", men bare slett innlegget vist du vil, jeg skal prøve å få redigert det litt og lagt det inn på en ny tråd!!(;

Hei, Haslana.
Siden Inger Anne er så sjelden på forum for tiden, så kan det være smart av deg å starte en egen tråd om disse spørsmålene... Da er det større sjangse for at du får svar så fort som mulig.. Ville også ha søkt litt i gamle tråder hvis jeg var deg
Lykke til...

PS: Sorry, ser nå at du allerede har gjort det jeg sa

hehe...ja jeg gjorde det, nå skal jeg til å lese svaret fra Frank, for etter å ha lest den første linja fikk jeg faktisk puste!(; *panisk!*
Da var jeg hjemme på en liten perm fra sykehuset, og skal gi en liten oppdatering. I går kveld, da jeg kom hjem, ventet dårlige og gode nyheter. De gode først: palettene var hyperaggressive. Det kan bare bety en ting: yngel. Etter å ha speidet vel og lenge, så jeg dem endelig. De har nøyaktig samme farge som sanda, så de er alltid veldig vanskelig å finne. Det er kun ved å studere foreldrene at jeg finner yngelen. De er knøttsmå ennå, så disse er ferske. Det betyr også at jeg må sette svamp foran pumpeinntaket, så fort som mulig, egentlig. De holder til like ved, nemlig.

Så var det pestkaret mitt, da. Hva annet sørger for dårlige nyheter. Men denne gangen var det faktisk ikke sykdom, men trolig nitrittproblemer. Jeg har fôret litt vel godt når jeg har vært innom. Og i går kveld da jeg kom hjem, så jeg at siameserne var i mildt sagt dårlig forfatning. Jeg la også merke til at Flode svært ofte føk opp til vannflaten for å snappe luft. Litt etter fant jeg en av de store siameserne mine, stein død. Det ante meg at pumpa nok en gang hadde gått fryktelig tett, så jeg tok en krisevannbytte, og sjekket så powerheadet. Bingo! Fullstendig tett! I dag ser situasjonen mye bedre ut. De siameserne som så så sjabre ut, er nå i fin form igjen. Sugemallene er riktignok fortsatt ganske iltre mot hverandre, men det er sikkert bare "hangover". Thihi!
Jeg trodde det bare var kuler som var flinke til å tigge, jeg. Men nå har jeg plutselig fått et annet tiggende vesen. Krabba mi har alltid vært utrolig sky. Hver gang jeg har nærmet meg, har jeg sett en liten sort strek forsvinne i en vanvittig fart. Eller, det var sånn helt til fredag. Da hadde jeg nemlig fått i hus krabbefôr fra Hikari. Crab Cuisine heter det. Og for en vanvittig forskjell det har gjort på krabba mi! Den fikk dette første gang på fredag, og nå har jeg to ganger opplevd at den møter meg hvis den har stått på steinen sin når jeg kommer borttil. Endelig har jeg ei krabbe jeg kan SE på!
Dyrehagen
Jeg trodde det bare var kuler som var flinke til å tigge, jeg. Men nå har jeg plutselig fått et annet tiggende vesen. Krabba mi har alltid vært utrolig sky. Hver gang jeg har nærmet meg, har jeg sett en liten sort strek forsvinne i en vanvittig fart. Eller, det var sånn helt til fredag. Da hadde jeg nemlig fått i hus krabbefôr fra Hikari. Crab Cuisine heter det. Og for en vanvittig forskjell det har gjort på krabba mi! Den fikk dette første gang på fredag, og nå har jeg to ganger opplevd at den møter meg hvis den har stått på steinen sin når jeg kommer borttil. Endelig har jeg ei krabbe jeg kan [B]SE [/B]på!

hehe...legg merke til siste linje
vet ikke helt hvorfor, men likte den(;

Hva består fôret av da??
Haslana and fishes
Hva består fôret av da??

For å være helt ærlig: jeg har ikke kikket noe særlig på det. Det viktigste er at det faller i smak. Forresten har krabba greid å skremme meg igjen. Hver gang den skifter skall, tror jeg at den har strøket med. For plutselig ligger det krabbedeler rundt omkring (eller helt sammenhengende, som sist), og jeg tenker "neeeeei!"

Nå, jeg er altså på perm igjen, og er snart tilbake for godt også En drøy uke igjen nå, og så er jeg altså tilbake.

I dag kom jeg hjem til en ikke så veldig munter oppdagelse: en av septemtrionalisene mine var døde. Og nok en gang: pumpa i cory-karet var gått tett. Hva er det med coryer og innvendige pumper??? Pumpene går tett i ett sett, og det skjer ikke i andre akvarier, som f.eks. hos kulefiskene (som jo er noen skikkelige griser når de spiser), med unntak av i pestkaret, da. Der går det jo også tett hele tida. Men det har å gjøre med bl.a. utforminga av pumpa (og tidligere også pga. sandsneglene - som det omsider ser ut til at jeg har greid å gjøre kål på). Men tilbake til coryene. Nå har jeg kun to igjen av denne arten. Heldigvis ser det ut til å være en av hvert kjønn, så det kan jo være jeg blir heldig nok til at de blir flere en gang.

Kulene mine er forresten sure på meg. Ikke har de fått mat så ofte som de er vante til, og dessuten merker de at jeg ikke er hjemme. Det er ingen tvil om at de er grinete pga. at de faktisk er alene så mye. De er vante til selskap, og nå får de ikke den samme muligheten til oppmerksomhet som de før hadde. Og kulene viser altså at det påvirker humøret deres! Disse fiskene slutter aldri å overraske meg med sin personlighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap